Корнелія Функе. Тема «оживлення» книжки у творі «Чорнильне серце». Сенс назви роману .
Мета: формування компетентностей: ключові: познайомити учнів з творчістю письменниці, розкрити та допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство твору, розвивати навички виразного читання, поглиблювати теоретико-літературні знання учнів, вчити малювати словом, комунікативні: розвивати навички висловлювати думки та враження,працювати самостійно та у групі ; інформаційні: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: прищеплювати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд школярів, виховувати любов до книжки ,літератури.
Обладнання: портрет К.Функе, примірник роману, відеоматеріали (уривки фільму «Чорнильне серце»), хелпер-картка з цитатами та завданнями .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
Епіграф: «Одні книжки треба смакувати, інші —
просто ковтати, і лише декотрі слід пережовувати й
добре перетравлювати».
«Так, світ жахливий та жорстокий, як страшний сон.
Тільки книжки можуть врятувати,тільки в них можна знайти співчуття,
й утіху,й любов…Книги нічого не вимагають на взаєм,
люблять кожного,хто їх відкриває.
Вони ніколи не покидають навіть тих,хто не турбується про них».
Корнелія Функе «Чорнильне серце»
I.Організаційний момент.
1.Вчитель:Добрий день, діти. Я попрошу вас мені підіграти. Я буду задавати вам питання, а ви маєтете казати у відповідь: «Краще –краще»!
-Як ваше здоров’я?- «Краще –краще»!
-Як ваш настрій? -«Краще –краще»!
-Як будемо працювати на уроці? -«Краще –краще»!
Вчитель:Сьогодні ви об’ єднані в групи (5-6 учнів), завдання будете виконувати у команді, а результити презентуватимете на загал. Це дозволить активізувати нашу з вами роботу.
II. Робота з епіграфом.Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Прошу прочитати епіграф нашого уроку, слова відомої німецької письменниці, авторки 40 творів, ілюстратора К.Функе. Як ви розумієте ці слова?(Відповіді учнів.)
.Вчитель: На попередньому уроці ви анонімно заповнили анкету .
АНКЕТА.(зразок)
1.Чи любите ви читати?
2.Яка саме література подобається найбільше?
3.Чи обговорюєте ви в колі родини цікаві епізоди з творів?
4.Твої друзі(батьки) радять прочитати ту чи іншу книжку?
5.Яку книгу ти читаєш, або прочитав нещодавно?
6.Яку книгу читають твої батьки зараз?
Готуючись до сьогоднішнього уроку, я проаналізувала анкети та дійшла висновку, що більшість з вас, а саме – 54 %, читають твори , які задають у школі. Та тільки деякі батьки, лише 11 %, читають постійно та радять своїм дітям читати ту чи іншу книгу.
III.Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку.
Вчитель: Ми спробуємо сьогодні переосмислити наше ставлення до книги, відправившись з героїнею твору «Чорнильне серце» Меґі у фантастичну подорож сторінками роману.
1.Короткі повідомлення учнів про життя та творчий доробок авторки.
2.Словникова робота(запис у зошит).
Фентезі- літературний жанр, у якому магія та інші надприродні явища є головними елементами сюжету, теми чи місця дії. Багато історій цього жанру відбуваються у вигаданих світах, де магія є звичною справою.
Вчитель: Спробуйте довести, що твір належить до жанру фентезі.
IV.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Герої з реального світу |
Книжкові герої |
Меґі |
Каприкорн |
Мортімер |
Баста |
Елінор |
Пласконіс |
Феноліо |
Мортола (або Сорока ) |
Реза |
Вогнерукий |
- Якою магією володіє батько та донька?( Він виманював їх(слова) зі сторінок, а ті мовби тільки й чекали на його голос, — довгі й короткі, колючі й м’які, буркотливі й вуркотливі. Вони кружляли по кімнаті, складалися в картинки з різнобарвного скла й лоскотали шкіру. Зазвичай їй щастило легко переноситися думкою до чужих країн, улізати в шкуру людей і тварин, які існували тільки на папері…)
2. Вчитель: А чи уважні ви читачі? Спробуйте за описом впізнати героя.Перед вами знаходяться хелпер- картки з цитатами.
Гра «Впізнай героя»(хелпер- картка)
1.Скринька з книжками, пофарбована червоним лаком.(Скринька Меґі.)
2.Різнобарвні м ’ячики та потертий заплічник.(Речі Вогнерукого.)
3.Гострий ніж для паперу та клей.(Знаряддя праці «книжкового лікаря» Мо.)
4.Чорні куртки.(Речі прислужників Каприкорна.)
5.Гострий складний ніж.(Належить Басті,поплічнику Каприкорна.)
6. На шнурку - невеличка торбинка, перехоплена червоною стрічкою. ( Це амулет, належить Басті,поплічнику Каприкорна.)
4.Гра «Віднови правильну послідовність подій».Пронумеруй події.
Знайомство з автором «Чорнильне серце».(7)
Порятунок втечею крізь ніч .(6)
Меґі «вичитує»з книжки Привида. (9)
Перша зустріч з Каприкорном у його лігві.(5)
Смерть Каприкорна та його поплічників.(10)
Викрадення дівчинки та Феноліо (8)
Меґі вирушає на пошуки батька разом із тіткою та Вогнеруким.(4)
Поява нічного гостя дощової ночі.(1)
Викрадення Мо з будинку Елінор.(3)
Переїзд до тітки Елінор .(2)
5.Вчитель: На уроці ми вже пригадали головних героїв, прошу у картці зафарбувати їхні імена таким кольором, з яким асоціюється у вас герой, та дати стислу спільну характеристику героям обох колонок.
Герої з реального світу |
Книжкові герої |
Меґі |
Каприкорн |
Мортімер |
Баста |
Елінор |
Пласконіс |
Феноліо |
Мортола( або Сорока ) |
Реза |
Вогнерукий |
Довідка: дружні, кмітливі, співчутливі, розумні, жорстокі, егоїстичні, жадібні, бездушні |
Вчитель: Які кольори переважають у правій колонці,а які - у лівій? Як ви вважаєте, що ще, крім рис характеру та походження,є спільного в героїв кожної колонки? (І колонка - любов до читання та ІІ колонка - невміння читати. «Ні, Баста писати не вміє, — незворушно відповів Каприкорн. — 3 моїх людей ніхто не вміє ні читати, ні писати. Я їм заборонив. А коли мені треба що-небудь написати, за мене це робить мій читець».)
Учні роблять висновок: автор твору дає чітко зрозуміти, що тільки
ті, хто читає, наділені найкращими якостями та рисами.
6. «Озвуч кадр з фільму» Вчитель: Спробуємо відчути себе акторами озвучування або дикторами,яким треба емоійно,виразно прочитати уривок твору й обов’язково ,читаючи, скористатися порадою Мо: «Смакуй кожнісіньке слово, Меґі! — шепотів у її пам’яті батьків голос. — Нехай воно тане в тебе на язиці. Чи відчуваєш ти барви? Вітер і ніч? Страх і радість? А любов? Відчувай її, Меґі, й усе оживатиме».
Відкрийте главу «Привид»,читайте від слів «Називали його Привидом »до слів «І Каприкорн упав ницьма, а його чорне серце спинилося…». Озвучимо епізод з фільму «Чорнильне серце» з 1:23:32 по 1:31:16 хв..
7. Проблемне питання.
Вчитель: Чому роман отримав назву «Чорнильне серце»? Прошу прочитати цитати з роману, щоб зрозуміти сенс назви:
8.Прийом «Коло думок». Прочитайте цитати та складіть правила, поради користування книжками:
V. Рефлексія. Продовж речення:
Читати потрібно, тому що…
Любов до книги допомогла героям…
Щоб не мати «чорнильного» серця, потрібно…
IV. Домашнє завдання. Скласти фанфік про подальшу долю Меґі. За бажанням скористайтесь комп’ ютерною програмою та створіть комікс до твору.