Літературне читання
3 клас
Андрєєва Марина Анатоліївна,
вчитель початкових класів,
Тема: «Зачарувала все зима…»
Матеріал до уроку: Андрій Бобенко «Прийшла зима біловолоса», Микола Сінгаївський «Білі черевички у зими».
Мета: Створити умови для формування та розвитку читацьких компетентностей школярів.
Розвивати навички виразного, свідомого читання віршованих творів, усного мовлення, формувати потребу творити, спiлкуватися, творчо застосовувати знання.
Виховувати любов до художнього слова, до навколишнього світу, прищеплювати відчуття прекрасного в природі та мистецтві, плекати любов до рідного слова.
Обладнання: матеріали для для роботи в групах, (парах), картки-«блискавки», слова на картках, сніжинки зі словами.
Мультимедійний супровід, аудіозапис пісні Н. Май «Сніжинки-пушинки».
Тип уроку. Урок позакласного читання. Урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І.Організація класу .
II. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.
Розповідь учителем казки.
За синіми морями, за високими горами, в густому лісі на узліссі стоїть хатинка. А ліс цей незвичайний. У ньому і птахи, і звірі, і навіть дерева розмовляють. Ось і розповіли вони, що в цій хатинці живе старий, але дуже мудрий дідусь. Є в нього чарівна палиця. Стукне він нею об землю і дива творяться: то сніг іде, то квіти розпускаються, то яблука достигають. А звати того дідуся – РІК. Є у нього чотири доньки. Та такі гарні, що й очей не можна відірвати: добрі, швидкі, ласкаві, але між собою не схожі. Найменша вітає журавлів, пробуджує поля, небеса, струмки, заквітчує гаї – це ВЕСНА. Добра і весела, завжди з квітами і ягодами – це щедре ЛІТО. Золотокоса красуня, в золотому намисті, що без пензля і без фарбів малює золотом листя - це ОСІНЬ. А загадка вам скаже, як звали найстаршу Рокову дочку:
Чудо-сани прилетіли.
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває. (Зима)
- Чудова, чарівна білосніжна зима. Скількох поетів надихала вона! Скільки художників написали її портрет! Скільки композиторів відтворили її мелодії у своїх творах. Сьогодні ми спробуємо розкрити деякі секрети зими.
2. Вправа «Асоціативний кущ «Зима» ».
- З яким словом у вас асоціюється слово «зима»?
3. Повідомлення від Зими.
- Зима закинула нам декілька сніжинок в клас. Давайте спробуємо прочитати, що вона нам повідомляє ? На сніжинках слова.
- Прочитаємо побажання від зими:
Умій бачити красу зимової природи.
4. Вправа « Добре - погано» (прийом розв’язання суперечностей за методикою ТРВЗ)
- «Зима – це добре, чи –погано?».
5. Вправа «Уяви себе зимою ». (Прийом емпатійної аналогії за методикою ТРВЗ). (Робота в парах)
Хто я?
Який одяг я люблю?
З ким товаришую? Про що я мрію?
Чого боюся?
ІІІ. Розчитування.
Гра «Будь уважний» (картки-«блискавки»).
Рік, сніг, зима, мороз, бурулька, сніжинка, віхола, хуртовина, хурделиця, грудень, січень, лютий, квіти.
- А яке слово було зайвим? Чому?
Скоромовка
В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала.
Це на санях їхала
Хуртовина-віхола.
Пошепки повільно
Вголос швидко
Промовити із здивуванням
Промовити весело
Промовити сумно
Промовити із запитанням
- Якщо ми будемо старанними, активними, то вдосконалимо навички виразного читання творів, будемо вчитися помічати образність висловів, збагатимо своє власне мовлення.
- Відкрийте долоньки назустріч новим знанням. Ви готові їх упіймати? Закрийте очі. Уявіть зимовий ліс, там ростуть пишні ялинки, вкриті снігом. Але цей ліс не звичайний , а чарівний, кожна ялинка дарує вам знання. Потрусіть гілочки на ялинці. Посипався сніг? А це не звичайний сніг, а знання. Ловіть їх!!!
- Але у будь-якій справі буде результат, якщо дотримуватись певних правил.
Не перебиваємо один одного.
Чуємо один одного.
Вчимося працювати дружно.
ІV. Повідомлення теми уроку.
Підготовка до вивчення нового матеріалу.
- Багато поетів, помічаючи красу зимової природи, описували її в своїх віршах, добираючи красиві, образні слова.
-Готуючись до уроку, ви читали вірші про зиму.
- Які вірші вам сподобались і ви хотіли б прочитати на уроці?
( Діти читають вірші)
V. Опрацювання вірша А. Бобенка «Прийшла зима біловолоса…»
1. Виразне читання вірша вчителем.
Андрій Бобенко
* * *
Прийшла зима біловолоса...
Неначе білим полотном,
блискучим снігом одяглося
село і поле за селом.
Над полем синьою дугою
широке небо простяглось...
І, мов сльозою золотою,
блискуче сонце налилось.
Не так і дивиться, як літом,
не так і високо стоїть,
і не таким блискучим світом
його вінок ясний горить.
Замовкла річка під горою:
на зиму стала одпочить,
укрилась ковдрою скляною.
І верболіз не шелестить...
Дрімають, стоячи, тополі,
і очерет сухий дріма...
Усе заснуло поневолі,
зачарувала все зима.
- Який настрій, передається цім віршем?
Біловолоса-…..
Верболіз- словозміна від слова ВЕРБА - високий кущ або невелике дерево з довгими блискучими гілками і вузьким листям, що росте звичайно у вологих місцях.
Одпочить- скувати, зробити нерухомою.
- Як автор змальовує поле, село, сонце, річку, небо?
- Чому сонце не таке, як влітку? Чому дерева не шумлять?
- Прочитайте вирази, вжиті в переносному значенні. Що автор хоче передати кожним із них?
-У яких рядках вірша зима змальована як жива істота?
- Що з описаного у вірші можна побачити?
Чи можна щось почути?
5. Вправи на розвиток швидкості читання.
Гра « Хто швидше?»
- Знайдіть у вірші, які прикметники використав поет для опису: зими (біловолоса), снігу (блискучий), полотна (біле), неба (широке), сонця (блискуче), ковдри ( скляна), очерету (сухий).
- Знайдіть у вірші і прочитайте, які дії виконували: зима (прийшла, зачарувала), село ( одяглося), небо ( простяглося), сонце ( налилося, не так дивиться, не так стоїть, не горить), річка ( замовкла, укрилась), верболіз (не шелестить), тополі (дрімають).
Виразне читання вірша учнями.
А зараз відгадайте загадку.
Легке і біле щось літає,
Можливо це з кульбаб пушинки?
Хоч, правда, ще кульбаб немає.
Бо ще зима, і це - … ( сніжинки)
- Коли падає сніг, ми милуємося своєрідним сніговим балетом. Сніжинки, наче маленькі балеринки, легко кружляють у зимовому танці.
- Діти, скажіть з чим можна порівняти сніжинки? (метелики, пір’я, пух, мухи, зірочки т.д.)
Сніжинки – справжнє чудо зимової природи, а їхній рух завжди приваблює своєю виразністю. Спробуйте й ви присвятити вірш снігопаду, використавши такі рими:
…………………..сніжиночки
……………………пушиночки;
……………………тихесенько
…………………...рівнесенько.
(Підсумок роботи в групах- четвірках)
Фізкультхвилинка «Сніжинки-пушинки»
«Якого кольору зима?»
- Який колір вважають головним кольором зими? Чому?
Виразне читання вчителем вірша М. Сингаївського «Білі черевички у зими»
Вкрив дерева білими крильми
Морозець колючий, мов шипшина
Білі черевички у зими,
Біла, біла в неї кожушина.
Білі сани, білогриві коні,
Білі рукавички пухові,
Білі щічки, а вуста червоні,
Мов розквітли маки польові.
- А який ще колір згадується у віршах?
А де ми можемо побачити цей колір взимку?( ягоди горобини, калини, шипшини, захід чи схід сонця).
А можна назвати таку зиму «біловолоса»?
Читання вірша учнями. Ланцюжком хлопці-дівчата.
VІ. Підсумок уроку.
- Ми сьогодні говорили про зиму, слухали поезію , милувалися зимовим пейзажем. Ви прагнули передати свої враження , знання.
1. Вправа «Незакінчені речення».
Найцікавішим завданням на уроці було…
Я вперше дізнався…..
Сьогодні на уроці я вчився….
Сьогоднішній урок навчив мене …
2. Домашнє завдання.
Зима чудова, казкова пора року. Домашнє завдання - підготувати виразне читання віршів про зиму.
*Творче завдання: Скласти твір – «Чому мені подобається зима?»
Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про свої спостереження , намагалися передати у словах власні почуття.