Урок "Задачі з параметрами".

Про матеріал
Урок-практикум для класу математичного профілю. Мета уроку: розширити знання учнів з теми «Рівняння, нерівності та їх системи», вчити застосовувати набуті знання, розвивати логічне мислення, практичні навички у нестандартних ситуаціях, формувати математичні компетентності.
Перегляд файлу

Задачі  з параметрами.

Якщо запастися терпінням і проявити старання,

то посіяне насіння знання неодмінно дасть добрі сходи.

Леонардо да Вінчі

Мета: Розширити знання учнів з теми «Рівняння, нерівності та їх системи», вчити застосовувати набуті знання, розвивати логічне мислення, практичні навички у нестандартних ситуаціях, формувати математичні компетентності.

Тип уроку: урок-практикум.

Зміст уроку:

 «Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь!»

І. Актуалізація опорних знань(«Асоціативний кущ»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ. Сьогоднішній урок спрямований на розширення ваших знань з теми «Рівняння, нерівності та їх системи». В ДПА – 30% завдань – розв’язування рівнянь, нерівностей та їх систем; в ЗНО – 18,75% рівняння і нерівності, 18,75% – функції та їх властивості тобто майже 40%.  Як правило, задача з параметром – це завдання, яке оцінюється найбільшою кількістю балів в ДПА та ЗНО, тобто «коштує» найдорожче. Тож сьогодні ми будемо збирати дорогоцінні камінчики в скарбничку ваших знань. У кожного з вас є вже відома вам картка успіху (таблиця результатів), заповнюйте її протягом уроку а  останню колонку (самостійну роботу) оціню я і поставлю загальну оцінку за урок.

Підсумуємо вище сказане

Запитання до класу («Незакінчене речення»):

  1. Якщо рівняння, крім змінної містить невідоме… (то його називають рівнянням з параметром)
  2. Параметр це -  …(незалежна змінна, значення якої є фіксоване чи довільне дійсне число, або число, що належить заданій множині)
  3. Методи розв’язування задач з параметрами …(графічний та аналітичний)
  4. Розв’язати задачу з параметром – це знайти …(значення змінної для всіх значень параметра )
  5. Основними типами задач з параметрами є …(знайти кількість розв’язків, розв’язати для будь-якого а, знайти всі значення, які задовольняють умову)

“Очі бояться – руки роблять.”

ІІ. Формування в учнів уміння розв’язувати задачі з параметрами:

  Необхідно пам’ятати:

Аналітичний спосіб -  універсальний, але найбільш складний, і потребує високої математичної грамотності.

Графічний – виключно красивий і наочний але не завжди доречний і потребує мистецтва роботи з графіками.

Читай уважно умову! І вибір за тобою! На екрані  ви бачите 2 задачі. Яким способом ви б розв’язували 1? А другу? (2 учні до дошки)

 А ми разом попрацюємо усно. Увага на екран. Яку найбільшу кількість розв’язків має рівняння в залежності від параметра а.(Розв’язуємо графічно)

 

Рівняння

Графічне розв’язання

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

 

 

4

3

 

4

4

 

8

5

 

8

  

(3) Виконання вправ:

Рівняння

№1 При якому значенні а рівняння має більше 2-х коренів?

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

 

№2 Знайдіть всі значення параметра а  при якому всі точки екстремуму функції

у = х3 - 3ах2 +3(а2 +1)х – 4  належать проміжку

Розв’язання

Згадаємо як знайти точки екстремуму функції (точки в яких похідна =0 або не існує)

у/  = 3х2 - 6ах +3(а2 +1)

х2 - 2ах +(а2 +1)=0

х = а ±1

 

Відповідь:

 

«Один розум добре, а два ще краще!»

Ще один тип рівнянь. Це рівняння, що зводяться до квадратних. (Робота в парах.)

3  При якому значенні а рівняння + 4а – 12 = 0 має 1 корінь?

Розв’язання

Р-ня зводиться до квадратного.

D= а2 – 14а + 49 = (а - 7)2

 при а=7 =4 (тобто корені однакові)

                                          (другий корінь не існує)

 

Отже рівняння матиме 1(2 однакових) корінь х=1 при а=7 або якщо рівняння не має коренів тобто при а ≤ 3

Відповідь: а

 

«Добрий початок — половина діла.»

В ДПА часто зустрічаються ірраціональні нерівності. Давайте разом розв’яжемо одну з них.

№4 Нерівності

Розв’яжіть нерівність для всіх значень параметра а.

ОДЗ:

Один з множників = 0 або обидва додатні

 

 

Відповідь:І -  якщо

                   ІІ -  якщо

     ІІІ - якщо

А якщо поміняти місцями ( «Лови помилку»)

   (малюнок той же)

ОДЗ:

Один з множників = 0 або обидва додатні

Відповідь: І -  якщо

                  ІІ -  якщо

     ІІІ - якщо

 

 «Не такий страшний чорт, як його малюють.»

№5 Системи рівнянь. (Евристична бесіда)

Найчастіше зустрічаються 2 типи завдань:

  1. при яких значеннях а система не має (має безліч) розв’язків;
  2. при яких значеннях а система має задану кількість розв’язків.

Перший випадок

Наприклад:

Для лінійних систем:

безліч розв’язків – це повна пропорція відповідних коефіцієнтів   ;

немає розв’язків – це коли останнє відношення ≠ першим двом   

У другому випадку система найчастіше розв’язується графічно (беруть участь кола або квадрат)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Наприклад:

При якому значенні а система рівнянь має єдиний розв’язок?

 

 

 

Два кола, що дотикаються (зовнішньо або внутрішньо)

для великого кола :

а2 =  

а= або а=

для малого кола :

а2  =  

а= або а=

Найменше з них а=

 

Відповідь: а=

 

                                                                                                        ІІІ. Самостійна робота

А зараз попрацюємо самостійно. Виберіть завдання вам по силам.

 

Д/З

Підберіть і розв’яжіть 1 рівняння, 1 систему, 1 нерівність з параметром (з завдань ДПА 4 рівня 4.1), або з завдань 3 рівня(по 2).

 

 

Картка успіху

П.І.

Бачити помилку

Проаналізувати умову

Запропонувати крок розв’язування

Аргументувати

Запропонувати спосіб розв’язування

Відповісти

на запитання

Самостійна робота

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мої враження про урок

+ Плюс

  • Мінус

?!! Цікаво

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

№1 При якому значенні а рівняння  має більше 2-х коренів?

 

 

 

№2 Знайдіть всі значення параметра а  при якому всі точки екстремуму функції

у = х3 - 3ах2 +3(а2 -1)х – 4  належать проміжку

 

 

 

 

№3 При якому значенні а рівняння + 4а – 12 = 0 має 1 корінь?

 

 

 

 

№4 Нерівності

Розв’яжіть нерівність для всіх значень параметра а.

 

 

 

№5 Системи рівнянь.

При якому значенні а система рівнянь має єдиний розв’язок?

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шутько Василина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
6472
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку