Задачі з параметрами.
Якщо запастися терпінням і проявити старання,
то посіяне насіння знання неодмінно дасть добрі сходи.
Леонардо да Вінчі
Мета: Розширити знання учнів з теми «Рівняння, нерівності та їх системи», вчити застосовувати набуті знання, розвивати логічне мислення, практичні навички у нестандартних ситуаціях, формувати математичні компетентності.
Тип уроку: урок-практикум.
Зміст уроку:
«Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь!»
І. Актуалізація опорних знань(«Асоціативний кущ»)
Вступ. Сьогоднішній урок спрямований на розширення ваших знань з теми «Рівняння, нерівності та їх системи». В ДПА – 30% завдань – розв’язування рівнянь, нерівностей та їх систем; в ЗНО – 18,75% рівняння і нерівності, 18,75% – функції та їх властивості тобто майже 40%. Як правило, задача з параметром – це завдання, яке оцінюється найбільшою кількістю балів в ДПА та ЗНО, тобто «коштує» найдорожче. Тож сьогодні ми будемо збирати дорогоцінні камінчики в скарбничку ваших знань. У кожного з вас є вже відома вам картка успіху (таблиця результатів), заповнюйте її протягом уроку а останню колонку (самостійну роботу) оціню я і поставлю загальну оцінку за урок.
Підсумуємо вище сказане
Запитання до класу («Незакінчене речення»):
“Очі бояться – руки роблять.”
ІІ. Формування в учнів уміння розв’язувати задачі з параметрами:
Необхідно пам’ятати:
Аналітичний спосіб - універсальний, але найбільш складний, і потребує високої математичної грамотності.
Графічний – виключно красивий і наочний але не завжди доречний і потребує мистецтва роботи з графіками.
Читай уважно умову! І вибір за тобою! На екрані ви бачите 2 задачі. Яким способом ви б розв’язували 1? А другу? (2 учні до дошки)
А ми разом попрацюємо усно. Увага на екран. Яку найбільшу кількість розв’язків має рівняння в залежності від параметра а.(Розв’язуємо графічно)
№ |
Рівняння |
Графічне розв’язання |
1 |
|
2 |
2 |
|
4 |
3 |
|
4 |
4 |
|
8 |
5 |
|
8 |
(3) Виконання вправ:
Рівняння
№1 При якому значенні а рівняння має більше 2-х коренів?
Відповідь:
№2 Знайдіть всі значення параметра а при якому всі точки екстремуму функції
у = х3 - 3ах2 +3(а2 +1)х – 4 належать проміжку
Розв’язання
Згадаємо як знайти точки екстремуму функції (точки в яких похідна =0 або не існує)
у/ = 3х2 - 6ах +3(а2 +1)
х2 - 2ах +(а2 +1)=0
х = а ±1
→ →
Відповідь:
«Один розум добре, а два ще краще!»
Ще один тип рівнянь. Це рівняння, що зводяться до квадратних. (Робота в парах.)
№3 При якому значенні а рівняння + 4а – 12 = 0 має 1 корінь?
Розв’язання
Р-ня зводиться до квадратного.
D= а2 – 14а + 49 = (а - 7)2
при а=7 =4 (тобто корені однакові)
(другий корінь не існує)
Отже рівняння матиме 1(2 однакових) корінь х=1 при а=7 або якщо рівняння не має коренів тобто при а ≤ 3
Відповідь: а
«Добрий початок — половина діла.»
В ДПА часто зустрічаються ірраціональні нерівності. Давайте разом розв’яжемо одну з них.
№4 Нерівності
Розв’яжіть нерівність для всіх значень параметра а.
ОДЗ:
Один з множників = 0 або обидва додатні
Відповідь:І - якщо
ІІ - якщо
ІІІ - якщо
А якщо поміняти місцями ( «Лови помилку»)
(малюнок той же)
ОДЗ:
Один з множників = 0 або обидва додатні
Відповідь: І - якщо
ІІ - якщо
ІІІ - якщо
«Не такий страшний чорт, як його малюють.»
№5 Системи рівнянь. (Евристична бесіда)
Найчастіше зустрічаються 2 типи завдань:
Перший випадок
Наприклад:
Для лінійних систем:
безліч розв’язків – це повна пропорція відповідних коефіцієнтів ;
немає розв’язків – це коли останнє відношення ≠ першим двом
У другому випадку система найчастіше розв’язується графічно (беруть участь кола або квадрат)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Наприклад:
При якому значенні а система рівнянь має єдиний розв’язок?
Два кола, що дотикаються (зовнішньо або внутрішньо)
для великого кола :
а2 =
а= або а=
для малого кола :
а2 =
а= або а=
Найменше з них а=
Відповідь: а=
ІІІ. Самостійна робота
А зараз попрацюємо самостійно. Виберіть завдання вам по силам.
Д/З
Підберіть і розв’яжіть 1 рівняння, 1 систему, 1 нерівність з параметром (з завдань ДПА 4 рівня 4.1), або з завдань 3 рівня(по 2).
Картка успіху
П.І. |
Бачити помилку |
Проаналізувати умову |
Запропонувати крок розв’язування |
Аргументувати |
Запропонувати спосіб розв’язування |
Відповісти на запитання |
Самостійна робота |
|
|
|
|
|
|
|
|
Мої враження про урок
+ Плюс |
|
?!! Цікаво |
|
|
|
Додатки
№1 При якому значенні а рівняння має більше 2-х коренів?
№2 Знайдіть всі значення параметра а при якому всі точки екстремуму функції
у = х3 - 3ах2 +3(а2 -1)х – 4 належать проміжку
№3 При якому значенні а рівняння + 4а – 12 = 0 має 1 корінь?
№4 Нерівності
Розв’яжіть нерівність для всіх значень параметра а.
№5 Системи рівнянь.
При якому значенні а система рівнянь має єдиний розв’язок?
1