Тема: Закріплення знань про прикметник як частину мови.
Мета: узагальнити знання учнів про прикметник; розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу; виховувати любов та повагу до символів української землі, самостійність учнів під час виконання завдань.
Обладнання: малюнки віночка та квітів,тлумачні словники,карточки для роботи з реченнями,картки для роботи у групах,картки із загадками,картки для творчої роботи,мікрофон,стрічки із домашнім завданням.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань
Форма проведення уроку: урок-віночок
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку
Вчитель. І знову кличе дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Який девіз, діти, у вас?
Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.
Вчитель. Тож починаємо урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
У нас були різні уроки, а сьогодні не зовсім звичайний – це урок-віночок.
А що вам, діти, відомо про український віночок?
Вправа «Мікрофон» (інформація довідкового бюро)
Український віночок – не просто краса, а й оберіг, бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках. Всього у віночку мали бути 12 квіток. І кожна з них виконувала магічну роль. Дівчаткам, яким минуло 6 років, плели віночок із 7 квіток.
-. І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-. На сьогоднішньому уроці ми підсумуємо свої знання, повторимо вивчено про…
Вправа «Криголам» (Діти читають хором слово «прикметник»)
Урок наш підсумковий,
Тому треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Правильні відповіді дати.
IV. Повторення та узагальнення вивченого матеріалу
Діти. Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу,
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
-. Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.
-Для того, діти, щоб вплести першу квітку у наш віночок – яблуневий цвіт, ми проведемо орфографічну розминку. Слова з дошки записуємо в зошит, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.
На дошці записані слова: в…сняний, біжить, світить, сім…я, абрикос, з…лений.
-. Прочитайте слова і скажіть, на які б групи ви їх поділили?
(Діти групують слова за частинами мови – іменники, прикметники, дієслова.)
-. Вплітаємо яблуневий цвіт у віночок, який є символом невмирущої материнської любові. (прикріплюю малюнок до віночка.)
-. Діти, знайдіть у тлумачному словнику і прочитайте пояснення слова «символ».
(Діти працюють із словником)
У грецькій мові слово «символ» означає – знак, прикмети, ознака.
3. Усне опитування. Вправа «Мозковий штурм».
-Для того, щоб успішно виконати наступне завдання, давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді:
-. Діти, я називаю прикметники, ви записуєте тільки прикметники чоловічого роду.
Березневий, українська, абрикосовий, молода, розмальований, паперова, синє, вічний, іскристий, новий, сонячне, осінній, казковий.
-Підкресліть першу літеру в кожному записаному прикметнику і прочитайте слово, яке вийшло. Це слово – барвінок. Ця квітка в українців дуже шанована. Барвінок – символ життя. Він має лікувальні властивості, ним прикрашають оселі, вплітають у весільні вінки. Вплітаємо і ми барвінок у наш віночок.
-Від іменника «калина» утворіть прикметники і введіть у речення. Речення запишіть у зошит, утворені прикметники підкресліть.
-. У якому реченні утворений прикметник вжито в переносному значенні?
Завдання виконано, тому вплітаємо у віночок цвіт калини – символ краси і дівочої вроди, символ України. (прикріплюю малюнок до вінка)
-. Діти, утворіть від іменників прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду
Тепло – … (теплий, тепла, тепле).
Весна – …
Сонце – …
Діти – …
-. Вплітаємо у віночок ромашку, як символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.
8. Робота в групах над деформованими реченнями.
(Діти об’єднуються в групи по рядах, працюють з картками)
-. Діти, прочитайте речення, яке ви «полікували», знайдіть у ньому прикметник і розберіть його, як частину мови.
-Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї п′ють при сильному кашлі.
(прикріплюю малюнок волошки до вінка)
9. Робота в парах над загадками. (Кожна пара за партою отримує картку із загадкою).
-Діти, за ознаками відгадайте, про яку квітку йдеться в загадці. У тексті загадки підкресліть прикметники і визначте число (усно).
Загадки
Жовте очко, білі вічка.
(Ромашки)
Чорними брівками морга.
(Чорнобривці)
Зате з квітками пахучими.
(Троянда)
В червоному ковпаку.
(Тюльпан)
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле-біле.
І за вітром полетіло.
(Кульбаба)
Квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив
Його не займає.
(Барвінок)
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку
(Пролісок)
Півень у червонім ковпаку.
(Мак)
Повертає свою голівоньку до сонечка.
(Сонях)
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх – упізнай?
(Конвалія)
Діти. (Називають прикметники і визначають число)
-Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка.
10.Робота з підручником, с. 57 вправа 135.
-. Прочитайте і спишіть вірш, вставляючи пропущені закінчення прикметників.
Заглядає в хату соняшник вухат…,
чубчик – золотист…, носик – конопат…
Встану рано-вранці, щоб не чула мати –
підемо удвох ми по селу гуляти:
я і мій товариш – соняшник вухат… .
-. Які закінчення вставили у прикметники? Прикметники якого роду мають закінчення – ий, – ій?
Вплітаємо у віночок царівну квітів – шипшину, яку в народі називають – рожа, ружа, шипшина. Ця квітка є символом віри. (Прикріплюю квітку до вінка).
11.Творча робота.
-. Утворіть і запишіть прикметники.
Учень (який?) охайний, …
товариш (який?) вірний, …
дівчинка (яка?) щаслива, …
яблуко (яке?) солодке, …
рушник (який?) вишиваний, …
посуд (який?) глиняний, …
мамині руки (які?) лагідні, …
зимовий вітер (який?) пронизливий, …
-Вплітаємо у вінок чорнобривці, які у народі називають ще: жовтяки, оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця.
У гаю, на лузі, в полі –
Скільки там квіток!
Ми нарвали їх доволі,
Потім посідали в класі,
Щоб сплести вінок.
-У вінку кожна стрічка мала своє місце і значення.
Першою у вінку – посередині – в’язали світло-коричневу стрічку – символ землі годувальниці.
Побіч від коричневої – жовті – символ сонця,
світлозелені – символ краси і молодості,
голубі та сині – символ неба і води,
оранжеву – символ хліба,
фіолетову – символ мудрості,
малинову – символ щирості,
рожеву – символ достатку і багатства.
Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги волосся від чужих очей.
V.Домашнє завдання
- Кожен з вас, діти, обере собі стрічку-оберіг і на зворотному боці знайдете домашнє завдання:
1 група – Підібрати вірш (8 рядочків) і записати в зошити, визначити число і рід прикметників.
2 група – Дібрати прислів’я, в яких зустрічаються прикметники.
3 група – Скласти загадку про квітку, яка вам подобається, використовуючи прикметники.
VІ. Підсумок уроку
-Збіг урок наш, як коротка мить. Що сподобалося на уроці найбільше? Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок?
Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.