УРОК "Закріплення знань про прикметник як частину мови."

Про матеріал
Подана розробка використовується на уроках української мови у 4 класі при закріпленні вивченого матеріалу по темі "Прикметник".
Перегляд файлу

 

Тема: Закріплення знань про прикметник як частину мови.

Мета: узагальнити знання учнів про прикметник; розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу; виховувати любов та повагу до символів української землі, самостійність учнів під час виконання завдань.

Обладнання: малюнки віночка та квітів,тлумачні словники,карточки для роботи з реченнями,картки для роботи у групах,картки із загадками,картки для творчої роботи,мікрофон,стрічки із домашнім завданням.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань

Форма проведення уроку: урок-віночок

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

Вчитель. І знову кличе дзвоник в клас –

Знання нові чекають нас.

Який девіз, діти, у вас?

Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.

Вчитель. Тож починаємо урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Який же зараз  у нас урок? Здогадайтеся. (На дошці – віночок із стрічками)

У нас були різні уроки, а сьогодні не зовсім звичайний – це урок-віночок.

А що вам, діти, відомо про український віночок?

Вправа «Мікрофон» (інформація довідкового бюро)

Український віночок – не просто краса, а й оберіг, бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках. Всього у віночку мали бути 12 квіток. І кожна з них виконувала магічну роль. Дівчаткам, яким минуло 6 років, плели віночок із 7 квіток.

    -. І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-. На сьогоднішньому уроці ми підсумуємо свої знання, повторимо вивчено про…

Вправа «Криголам» (Діти читають хором слово «прикметник»)

 

Урок наш підсумковий,

Тому треба дружно працювати,

Щоб змогли на всі питання

Правильні відповіді дати.

IV. Повторення та узагальнення вивченого  матеріалу

Діти. Зошит свій я відкриваю,

Навскоси його кладу,

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно, не зігнусь.

-. Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.

  1. Орфографічна розминка. Хвилинка каліграфії.

-Для того, діти, щоб вплести першу квітку у наш віночок – яблуневий цвіт, ми проведемо орфографічну розминку. Слова з дошки записуємо в зошит, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.

На дошці записані слова: в…сняний,  біжить, світить, сім…я, абрикос, з…лений.

-. Прочитайте слова і скажіть, на які б групи ви їх поділили?

(Діти групують слова за частинами мови – іменники, прикметники, дієслова.)

-. Вплітаємо яблуневий цвіт у віночок, який є символом невмирущої материнської любові. (прикріплюю малюнок до віночка.)

  1. Робота із тлумачним словником.

-. Діти, знайдіть у тлумачному словнику і прочитайте пояснення слова «символ».

(Діти працюють із словником)

У грецькій мові слово «символ» означає – знак, прикмети, ознака.

3. Усне опитування. Вправа «Мозковий штурм».

-Для того, щоб успішно виконати наступне завдання, давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді:

  1. Яку частину мови ми називаємо прикметником?
  2. З якою частиною мови прикметник пов'язаний у реченні?
  3. В якому числі завжди стоїть прикметник?
  4. Прикметники змінюються…
    1.   Вибірковий диктант

-. Діти, я називаю прикметники, ви записуєте тільки прикметники чоловічого роду.

Березневий, українська, абрикосовий, молода, розмальований, паперова, синє, вічний, іскристий, новий, сонячне, осінній, казковий.

-Підкресліть першу літеру в кожному записаному прикметнику і прочитайте слово, яке вийшло. Це слово – барвінок. Ця квітка в українців дуже шанована. Барвінок – символ життя. Він має лікувальні властивості, ним прикрашають оселі, вплітають у весільні вінки. Вплітаємо і ми барвінок у наш віночок.

  1. Робота над реченнями

-Від іменника «калина» утворіть прикметники і введіть у речення. Речення запишіть у зошит, утворені прикметники підкресліть.

  1. З … вуст молодої дівчини зринає задушевна пісня.
  2. … чай допомагає від застуди.
  3. У багатьох селах України зустрічаються ще … гаї.

-. У якому реченні утворений прикметник вжито в переносному значенні?

Завдання виконано, тому вплітаємо у віночок цвіт калини – символ краси і дівочої вроди, символ України. (прикріплюю малюнок до вінка)

  1.   Фізкультхвилинка. Пальчикова гімнастика.
  1. Вправа «Долоня – кулачок».
  2. Вправа «Підстрель у явну повітряну кульку кожним пальцем руки».
  3. Вправа «Перекачування ручки між долонями, між пальцями».
    1.   Гра «Хто швидше?»

-. Діти, утворіть від іменників прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду

Тепло – … (теплий, тепла, тепле).

Весна – …

Сонце – …

Діти – …

-. Вплітаємо у віночок ромашку, як символ доброти і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.

8. Робота в групах над деформованими реченнями.

(Діти об’єднуються в групи по рядах, працюють з картками)

  1. Сонце, в густий, ліс, зазирнуло.
  2. В спеку, воду, з криниці, песику, приніс, Гриць, холодну.
  3. Берізки, до, проміння, сонячне, всміхнулося.

-. Діти, прочитайте речення, яке ви «полікували», знайдіть у ньому прикметник і розберіть його, як частину мови.

-Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї пють при сильному кашлі.

(прикріплюю малюнок волошки до вінка)

9. Робота в парах над загадками. (Кожна пара за партою отримує картку із загадкою).

-Діти, за ознаками відгадайте, про яку квітку йдеться в загадці. У тексті загадки підкресліть прикметники і визначте число (усно).

Загадки


  1. Стоять у полі сестрички:

Жовте очко, білі вічка.

(Ромашки)

  1. Чудова квіточка така,

Чорними брівками морга.

(Чорнобривці)

  1. Хоч з гілками я колючими,

Зате з квітками пахучими.

(Троянда)

  1. Стоїть півень на току

В червоному ковпаку.

(Тюльпан)

  1. Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле-біле.

І за вітром полетіло.

(Кульбаба)

  1. Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник прикрашає,

Хоч мороз усе побив

Його не займає.

(Барвінок)

  1. Я зацвітаю синім цвітом серед гаю

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку

(Пролісок)

  1. На городі тичка, а на тичці –

Півень у червонім ковпаку.

(Мак)

  1. Жовта велика квітка

Повертає свою голівоньку до сонечка.

(Сонях)

  1. Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх – упізнай?

(Конвалія)

 

 

 

 


Діти. (Називають прикметники і визначають число)

-Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка.

10.Робота з підручником, с. 57 вправа 135.

-. Прочитайте і спишіть вірш, вставляючи пропущені закінчення прикметників.

Заглядає в хату соняшник вухат…,

чубчик – золотист…, носик – конопат…

Встану рано-вранці, щоб не чула мати –

підемо удвох ми по селу гуляти:

я і мій товариш – соняшник вухат… .

-. Які закінчення вставили у прикметники? Прикметники якого роду мають закінчення – ий, – ій?

Вплітаємо у віночок царівну квітів шипшину, яку в народі називають – рожа, ружа, шипшина. Ця квітка є символом віри. (Прикріплюю квітку до вінка).

11.Творча робота.

-. Утворіть і запишіть прикметники.

Учень (який?) охайний, …

товариш (який?) вірний, …

дівчинка (яка?) щаслива, …

яблуко (яке?) солодке, …

рушник (який?) вишиваний, …

посуд (який?) глиняний, …

мамині руки (які?) лагідні, …

зимовий вітер (який?) пронизливий, …

-Вплітаємо у вінок чорнобривці, які у народі називають ще: жовтяки, оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця.

У гаю, на лузі, в полі –

Скільки там квіток!

Ми нарвали їх доволі,

Потім посідали в класі,

Щоб сплести вінок.

-У вінку кожна стрічка мала своє місце і значення.

Першою у вінку – посередині – в’язали світло-коричневу стрічку – символ землі годувальниці.

Побіч від коричневої – жовті – символ сонця,

світлозелені – символ краси і молодості,

голубі та сині – символ неба і води,

оранжеву – символ хліба,

фіолетову – символ мудрості,

малинову – символ щирості,

рожеву – символ достатку і багатства.

Люди вірили у силу стрічок. Стрічки – обереги волосся від чужих очей.

V.Домашнє завдання

- Кожен з вас, діти, обере собі стрічку-оберіг і на зворотному боці знайдете домашнє завдання:

1 група – Підібрати вірш (8 рядочків) і записати в зошити, визначити число і рід прикметників.

2 група – Дібрати прислів’я, в яких зустрічаються прикметники.

3 група – Скласти загадку про квітку, яка вам подобається, використовуючи прикметники.

VІ. Підсумок уроку

-Збіг урок наш, як коротка мить. Що сподобалося на уроці найбільше? Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок?

Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 січня 2021
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку