Даний конспект урок у системі вивчення зарубіжної літератури у 5 класі - чотирнадцятий. Наскрізною ниткою проходять цитати із поезій Ліни Костенко у всіх попередніх, то ж епіграфом цього уроку теж обрано цитату із «Затишно дітям в пазусі казок». Перший урок за творчість російського письменника О. С. Пушкіна. "І чужого научайтесь, й свого не цурайтесь..."
Дячок Світлана Олександрівна –
учитель-методист української мови і літератури
та зарубіжної літератури Колиндянської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Чортківського району Тернопільської області
ОЛЕКСАНДР СЕРГІЙОВИЧ ПУШКІН (1799-1837).
«КАЗКА ПРО МЕРТВУ ЦАРІВНУ І СІМОХ БОГАТИРІВ».
СИНТЕЗ ФОЛЬКЛОРНИХ І ЛІТЕРАТУРНИХ ЕЛЕМЕНТІВ У КАЗЦІ
Урок чотирнадцятий
Затишно дітям в пазусі казок.
Отак би й слухав про царя Салтана
або про те, як весело козак
обманював турецького султана.
Про карих коней із полуменем грив,
про чаклуна, що все на світі може.
І хто б там що кому не говорив,
а згине зло і правда переможе!
«Затишно дітям в пазусі казок» Ліна Костенко
Мета. Ознайомити із короткими відомостями про дитинство О.С.Пушкіна, проаналізувати «Казку про мертву царівну і сімох богатирів», протрактувати визначення «автор твору», розвивати навички образно мислення, усного мовлення, пам’ять, вміння аналізувати твір, характеризувати героїв, виховувати повагу до інших, самокритичність.
Обладнання. Портрет О.С.Пушкіна, дитячі книжки з казками О.С.Пушкіна, фотоматеріали до біографії письменника, ілюстрації Б.А.Дехтерйова, В.М.Конашевича до «Казки про мертву царівну і сімох богатирів», тексти казки оригінал та переклад Н. Забілої.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
2. Слово бібліотекаря супроводжується демонстрацією книжок-казок О.С.Пушкіна.
- У мене в руках знайомі вам книжки із нашої шкільної бібліотеки. Саме їх ви неодноразово перечитували, навчаючись у початкових класах. Саме у цих казках неодноразово добро перемагало зло. Пригадайте, хто написав ці казки? (О.С.Пушкін).
- А й справді, це ім’я вам відоме завдяки казкам цього письменника. Свої казки Олександр Пушкін створив у зрілому віці, хоча цікавився ними все життя. Із захопленням слухав маленький Олександр казка своєї няні Орини Родіонівни, вивчав, збирав і записував фольклор різних народів, а потім талановито використовував його у своїх творах. Особливо захоплювався казками. У листі до брата писав: «Що за розкіш ці казки! Кожна з них є поема!» Поет написав п’ять казок: «Казка про попа і наймита Балду», «Казка про царя Салтана», «Казка про рибака і рибку», «Казка про мертву царівну і сімох богатирів», «Казка про золотого півника».
- Пригадайте, яку із казок Олександра Сергійовича ви читали на уроках в 4 класі? («Казка про царя Салтана…»).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Як ви зрозуміли, сьогодні ми читатимемо одну із п’яти казок Олександра Сергійовича Пушкіна. Я пропоную «Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Та перш ніж перейти до аналізу твору, варто почути про декілька цікавих моментів дитинства письменника.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя супроводжується демонстрацією фотоматеріалів.
- Народився Олександр Сергійович Пушкін у Москві. Мати і батько ставилися до Олександра та молодшої його сестри Ольги і брата Лева холодно, байдуже. Тому й не дивно, що любов і ласку майбутній поет отримав від бабусі, Марії Олександрівни Ганнібал та няні Орини Родіонівни, яка знала напам’ять багато народних пісень, казок, приказок і чудово їх переповідала малому Олександру. Навчання здобував у Царськосільській гімназії.
2. Перегляд уривка з мультфільму «Розмова цариці з дзеркалом»
3. Бесіда
- Чи переглядали ви цей мультфільм?
- Якою ви побачили героїню?
- Як вона себе поводить? (Зверхньо, гордо).
- Чому цариця розізлилася? (Дзеркало повідомило, що не вона одна найкрасивіша на світі).
4. Читання казки
- Що вирішує робити героїня після почутого дізнаємося, прочитавши уривок із казки від слів: «Що робити? Тут вона…» до слів «Легше буде помирать»).
5. Метод ПРЕС
- Як ви оцінюєте вчинок цариці?
(Учні відповідають за схемою: «Я вважаю, що …, тому що… . Наприклад, … тому… .).
6. Читання казки вчителем від слів «Скрізь помовка залунала…» до слів «Застелила гарно стіл // і лягла собі на піл».
V. Узагальнення та систематизація вивченого
1. Дослідницька робота «Образ цариці»
Як і в народній творчості, майже в усіх казках О.Пушкіна сатирично змальовано несправедливих і жорстоких царів. Так, у «Казці…» поет створив образ пихатої, вередливої і самозакоханої цариці, єдиною втіхою якої була розмова з дзеркалом:
Любе дзеркальце, скажи
Та мій сумнів розв’яжи:
Хто на світі наймиліший,
Найгарніший, найбіліший!
Почувши, що вона «за людей усіх миліша, і рум’яніша, й біліша», цариця починає «сміятися та радіти».
Образ її розкривається у сатиричному плані. Сповнена чорних заздрощів, цариця наказує прислужниці своїй «завести царівну в хащі» і живу покинути там «на поживу злим вовкам». Побачивши царівну живою, вона помирає від люті.
«Пробудження королеви» Х-к Б.А.Дехтерев
«Похорон царівни» В.М.Конашевич
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Мотивація і виставлення оцінок