Урок зарубіжної літератури у 5 класі. "Казка про мертву царівну та сімох богатирів" О. Пушкін. Синтез фольклорних і літературних елементів у казці"

Про матеріал

Даний конспект урок у системі вивчення зарубіжної літератури у 5 класі - чотирнадцятий. Наскрізною ниткою проходять цитати із поезій Ліни Костенко у всіх попередніх, то ж епіграфом цього уроку теж обрано цитату із «Затишно дітям в пазусі казок». Перший урок за творчість російського письменника О. С. Пушкіна. "І чужого научайтесь, й свого не цурайтесь..."

Перегляд файлу

Дячок Світлана Олександрівна –

учитель-методист української мови і літератури

та зарубіжної літератури Колиндянської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Чортківського району Тернопільської області

ОЛЕКСАНДР СЕРГІЙОВИЧ ПУШКІН (1799-1837).

 «КАЗКА ПРО МЕРТВУ ЦАРІВНУ І СІМОХ БОГАТИРІВ».

СИНТЕЗ ФОЛЬКЛОРНИХ І ЛІТЕРАТУРНИХ ЕЛЕМЕНТІВ У КАЗЦІ

Урок чотирнадцятий

Затишно дітям в пазусі казок.

Отак би й слухав про царя Салтана

або про те, як весело козак

обманював турецького султана.

Про карих коней із полуменем грив,

про чаклуна, що все на світі може.

І хто б там що кому не говорив,

а згине зло і правда переможе!

«Затишно дітям в пазусі казок» Ліна Костенко

 

Мета. Ознайомити із короткими відомостями про дитинство О.С.Пушкіна, проаналізувати «Казку про мертву царівну і сімох богатирів», протрактувати визначення «автор твору», розвивати навички образно мислення, усного мовлення, пам’ять, вміння аналізувати твір, характеризувати героїв, виховувати повагу до інших, самокритичність.

Обладнання. Портрет О.С.Пушкіна, дитячі книжки з казками О.С.Пушкіна, фотоматеріали до біографії письменника, ілюстрації Б.А.Дехтерйова, В.М.Конашевича до «Казки про мертву царівну і сімох богатирів», тексти казки оригінал та переклад Н. Забілої.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Робота за епіграфом
  • Прочитайте епіграф уроку. Прокоментуйте перший рядок.
  • Героїв яких казок згадує у своїй поезії Ліна Костенко?
  • Яку особливість жанру казки виділяє? (Добро завжди перемагає зло).

2. Слово бібліотекаря супроводжується демонстрацією книжок-казок О.С.Пушкіна.

- У мене в руках знайомі вам книжки із нашої шкільної бібліотеки. Саме їх ви неодноразово перечитували, навчаючись у початкових класах. Саме у цих казках неодноразово добро перемагало зло. Пригадайте, хто написав ці казки? (О.С.Пушкін).

- А й справді, це ім’я вам відоме завдяки казкам цього письменника. Свої казки Олександр Пушкін  створив у зрілому віці, хоча цікавився ними все життя. Із захопленням слухав маленький Олександр казка своєї няні Орини Родіонівни, вивчав, збирав і записував фольклор різних народів, а потім талановито використовував його у своїх творах. Особливо захоплювався казками. У листі до брата писав: «Що за розкіш ці казки! Кожна з них є поема!» Поет написав п’ять казок: «Казка про попа і наймита Балду», «Казка про царя Салтана», «Казка про рибака і рибку», «Казка про мертву царівну і сімох богатирів», «Казка про золотого півника».

- Пригадайте, яку із казок Олександра Сергійовича ви читали на уроках в 4 класі? («Казка про царя Салтана…»).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Як ви зрозуміли, сьогодні ми читатимемо одну із п’яти казок Олександра Сергійовича Пушкіна. Я пропоную «Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Та перш ніж перейти до аналізу твору, варто почути про декілька цікавих моментів дитинства письменника.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя супроводжується демонстрацією фотоматеріалів.

-  Народився Олександр Сергійович Пушкін у Москві. Мати і батько ставилися до Олександра та молодшої його сестри Ольги і брата Лева холодно, байдуже. Тому й не дивно, що любов і ласку майбутній поет отримав від бабусі, Марії Олександрівни Ганнібал та няні Орини Родіонівни, яка знала напам’ять багато народних пісень, казок, приказок і чудово їх переповідала малому Олександру. Навчання здобував у Царськосільській гімназії.

2. Перегляд  уривка з мультфільму «Розмова цариці з дзеркалом»

3. Бесіда

- Чи переглядали ви цей мультфільм?

- Якою ви побачили героїню?

- Як вона себе поводить? (Зверхньо, гордо).

- Чому цариця розізлилася? (Дзеркало повідомило, що не вона одна найкрасивіша на світі).

4. Читання казки

- Що вирішує робити героїня після почутого дізнаємося, прочитавши уривок із казки від слів: «Що робити? Тут вона…» до слів «Легше буде помирать»).

5. Метод ПРЕС

- Як ви оцінюєте вчинок цариці?

(Учні відповідають за схемою: «Я вважаю, що …, тому що… . Наприклад, … тому… .).

6. Читання казки вчителем від слів «Скрізь помовка залунала…» до слів «Застелила гарно стіл // і лягла собі на піл».

 

V. Узагальнення та систематизація вивченого

1. Дослідницька робота «Образ цариці»

Як і в народній творчості, майже в усіх казках О.Пушкіна сатирично змальовано несправедливих і жорстоких царів. Так, у «Казці…» поет створив образ пихатої, вередливої і самозакоханої цариці, єдиною втіхою якої була розмова з дзеркалом:

Любе дзеркальце, скажи

Та мій сумнів розв’яжи:

Хто на світі наймиліший,

Найгарніший, найбіліший!

Почувши, що вона «за людей усіх миліша, і рум’яніша, й біліша», цариця починає «сміятися та радіти».

Образ її розкривається у сатиричному плані. Сповнена чорних заздрощів, цариця наказує прислужниці своїй «завести царівну в хащі» і живу покинути там «на поживу злим вовкам». Побачивши царівну живою, вона помирає від люті.

  1. Робота за репродукціями картин

«Пробудження королеви» Х-к Б.А.Дехтерев

«Похорон царівни» В.М.Конашевич

 

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Мотивація і виставлення оцінок

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 14
Оцінки та відгуки
  1. Третяк Ігор
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Смаглій Ольга Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Довгань Тетяна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Михайляк Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Алергуш Ірина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Василюк Марія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Маркіна Ірина Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Ковальчук Уляна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Коземчук Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Махно Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Возна Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Лобода Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Кострець Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Ходоровська Христина Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 11 відгуків
doc
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
7548
Оцінка розробки
5.0 (14 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку