Даний конспект уроку передбачає дослідження значення фантастичних елементів у казках та символічне зображення малюнків до творів. Також добре розвиваються на таких уроках читацькі компетентності учнів, виховується естетичний смак, любов до прекрасного і прагнення долати перешкоди на шляху до успіху.
Дячок Світлана Олександрівна –
учитель-методист української мови і літератури
та зарубіжної літератури Колиндянської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Чортківського району Тернопільської області
ЗНАЧЕННЯ ФАНТАСТИКИ У КАЗКАХ «МОМОТАРО, АБО ХЛОПЧИК-ПЕРСИК» ТА «ПЕНЗЛИК МАЛЯНА»
Урок дев’ятий
Мета: дослідити значення фантастичних елементів у казках, символічне зображення малюнків; розвивати читацькі компетентності учнів; виховувати естетичний смак, потяг до прекрасного і прагнення долати перешкоди на шляху до успіху.
Обладнання: зображення китайських (фенікс, дракон) та японських (квіти сакури, журавель) символів.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання. Аналіз творчих робіт учнів
(Учні захищають свої малюнки-подарунки та вручають їх однокласникам).
– Чиї подарунки перетворилися б на каміння? Чому?
– Ви мали можливість ощасливити своїх однокласників і…Отож потрібно уважніше ставитися до відповідних можливостей, не втрачати своїх шансів.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
– Сьогодні ми визначимо елементи фантастики у проаналізованих на попередніх уроках казках, дізнаємось, що означають деякі китайські та японські символи.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Переказ казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик» за планом у читацькому щоденнику.
Дослідження фантастичних елементів у творі
Переказ казки «Пензлик Маляна» від першої особи.
Бесіда за змістом казки «Пензлик Маляна».
– Як звали головного героя і чому? (Малян).
– Про що він мріяв? Що заважало здійсненню його мети?
– Що вразило вас в епізоді зі школою і вчителем? Передайте від першої особи відчуття Маляна?
– Які картини створював юний художник? (Птах, риба, драбина, білогривий кінь, лук, стріли, журавель).
– Що могли б означати ці зображення? (У Давньому Китаї народилося вчення Фен-Шуй – «вітер і вода» – це мистецтво і наука про життя людини в гармонії з собою і оточуючим світом. Тому в китайській казці образи – символи, пов’язані з водою і повітрям, не випадкові.)
– Що наказав намалювати Малянові імператор? Чому? (Дракон – символ імператорської влади, фенікс – птах, що, за уявленням давніх китайців, втілює безсмертя).
– Що є фантастичним, нереальним у казці?
– Яку роль виконують фантастичні елементи у казці?
Підсумок уроку
Проблемне запитання
- Чи можна аналізовані казки вважати чарівними? У чому особливості китайських, японських чарівних казок порівняно з чарівними казками інших народів?
Заповнення таблиці у зошиті.
- Які риси характеру допомогли героям на шляху до успіху?
Хлопчик-персик (Момотаро) |
Малян |
Сміливість, хоробрість, відважність, мужність, взаємоввічливість. |
Праця, боротьба, взаємодопомога, наполегливість. |
Тлумачення прислів’їв
- Із запропонованих прислів’їв та приказок підберіть ті, які відображають події казок. Поясніть їхні значення.
Діло майстра величає.
Панська просьба рівно з наказом ходить.
Бідняк робить, а багачеві родить.
VI. Мотивація та виставлення оцінок
VIІ. Домашнє завдання
Виписати елементи фантастики із казки «Пензлик Маляна» у зошит. Дібрати та записати прислів’я, які відповідають змісту китайської народної казки «Пензлик Маляна»