Урок зарубіжної літератури в 11 класі на тему «"Життєподібний" сюжет і філософсько-символічний зміст твору Е. Хемінгуея "Старий і море"»

Про матеріал
Урок критичного сприйняття твору (за типологією М.І. Кудряшова) із застосуванням стратегій критичного мислення, а також інформаційно-комунікаційних технологій.
Перегляд файлу

1

Урок зарубіжної літератури в 11 класі

на тему

«"Життєподібний" сюжет і філософсько-символічний зміст

твору Е. Хемінгуея "Старий і море"»

(з використанням стратегій критичного мислення)

 

Мета уроку: актуалізувати знання учнів про життєвий та творчий шлях Е. Хемінгуея, художній світ письменника, жанр твору, його сюжет і образи; ознайомити з філософсько-символічним змістом твору, допомогти учням довести «життєподібність» сюжету повісті, окреслити її художню своєрідність;

                      удосконалю­вати навички критичного аналізу твору, уміння висловлювати осо­бисте ставлення до проблем, висвітлених у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту; розви­вати асоціативне, образне, а також критичне мислення;

                     ви­ховувати прагнення протистояти несприятливим обставинам життя, чинити мужній опір недосконалості світу й ніколи не втрачати людської гідності.

 

Тип уроку: урок критичного сприйняття твору (за типологією М.І. Кудряшова) із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій. 

Обладнання: хрестоматії з текстом твору, мультимедіа презентації, ілюстрації до твору, кінофрагмент, таблиці для виконання завдань.

 

епіграф ? (підбирається учнями в кінці уроку)

 

ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ

 

 І. ФАЗА АКТУАЛІЗАЦІЇ (передбачення)

 

1. Оголошення теми.

2. Мотивація з використанням стратегії «Асоціативний кущ»: «щастя». – Щастя – це стан людини, яке відповідає найбільшій внутрішній задоволеності. До щастя можна прийти двома шляхами. Перший шлях – зовнішній. Здобуваючи краще житло, шикарний одяг, більш приємних друзів, ми можемо в тій чи іншій мірі знайти щастя і задоволення. Другий шлях – це шлях духовного розвитку, і він дозволяє досягти щастя внутрішнього. Однак ці два підходи не рівноцінні. Зовнішнє щастя без внутрішнього не може тривати довго. Якщо життя малюється вам у чорних фарбах, якщо вашому серцю чогось бракує, ви не будете щасливі, якою б розкішшю себе не оточили. Але якщо ви досягли внутрішнього спокою, то можете знайти щастя навіть у найважчих умовах. Отже, для когось щастя – щаслива доля, удача; для інших – це сильні радощі, переживання; або щастя – це володіння найвищими благами; можливо, щастя – це задоволення життям. А з чим у вас асоціюється поняття «щастя»?

 

3. Стратегія «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися».

 

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

1. Життєвий і творчий шлях Е.Хемінгуея.

2. «Художній світ» письменника.

3. Жанр твору.

4. Сюжет повісті-притчі «Старий і море».

5. Образи твору (докладно – образ рибалки Сантьяго»).

1. «"Життєподібність" сюжету оповіді.

2. Філософський зміст твору.

3. Символіка повісті.

 

4. Актуалізація знань:

 

Виділіть в біографії письменника найбільш цікаві епізоди.  Як ви думаєте, письменник свідомо наражався на небезпеки, чи його переслідувала зла доля?

Що вирізняє художній світ письменника, назвіть його новаторські здобутки? («герой кодексу», «принцип айсберга», заміна «опису» «показом», відтворення «екстремальної» ситуації як випробування людини, культ моральної сили, тема непереможності особистості, суха манера письма – документалізм, прийом «монтажу»).

Розкрийте особливості жанру твору.

Стратегія «Щоденник подвійних записів»: передбачення змісту за назвою твору.

Проблемне питання. – Поміркуйте над назвою твору: що може означати в ній «і» протиставлення старого рибалки морю, чи навпаки, їхнє поєднання?

Проблемне питання. – Чому Е. Хемінгуей більш ніж 10 років «виношував» сюжет твору «Старий і море»?

Стратегія «Мозковий штурм»: перевірка знання сюжету.

  • Скільки днів поспіль повертався старий рибалка без вилову? (84)
  • Ким був Маноліно для Сантьяго? (Учнем, другом)
  • Яку спортивну гру любили Сантьяго і хлопчик і вболівали за її лідерів? (Бейсбол)
  •                  Як називався ресторанчик, у якому обідали рибалки, а Манолі­но носив із нього старому їжу? («Тераса»)
  • Де жив старий рибалка? (У бідній халупці з пальмового ли­стя)
  • Яку рибу використовували рибалки для приманювання вели­ких риб? (Сардини)
  • Який сон часто снився старому? (Африка, леви)
  • Скільки днів тривав двобій із рибою? (Три)
  • Із ким розмовляв старий Сантьяго в човні? (Із самим собою, із пташкою, рибою, акулами)
  • Що їв рибалка в морі? (Сиру рибу)
  •                  Хто постійно переслідував човен рибалки і як той на це реагу­вав? (Акули; бився, відганяв як міг)
  •                  Що пообіцяв Маноліно старому й чому? (Що виходитиме з ним у море, щоб багато чого навчитися.)

Слово вчителя: – У центрі повісті фігура старого рибалки Сантьяго. Це, дійсно, людина похилого віку. Зачитайте його опис (с. 369). (Використання стратегії «Читання тексту з позначками»).

– Але це – незвичайний старий. Так він сам говорить про себе, і далі ми мо­жемо переконатися у справедливості цієї самохарактеристики. Що ви можете розказати про нього? (Повідомлення  учня № 1).

Стратегія «Сенкан»: читання учнями сенканів про головного героя, підготовлених дома.

(Старий,

Смиренний і гордий,

Милується, бореться, втрачає.

Твоя людська гідність тріумфує,

Переможець!)

 

ІІ. ФАЗА ПОБУДОВИ ЗНАНЬ

 

5. «"Життєподібність" сюжету оповіді. У повісті йдеться про боротьбу старого рибалки з велетен­ською морською рибою марліном. Така, здавалося б, проста іс­торія, але як зумів її розповісти Хемінгуей! То давайте визначимо, чи можна вважати сюжет твору подібним до звичайного життя.

Робота в малих групах. Завдання: довести, що сюжет – життєвий. (З побутової точки зору в повісті все логічно, причиново обумов­лено, і межі реального світу ніде не порушуються. Розміри марліна не перевищують меж можливого, у самій рибі немає нічого містич­ного чи «фатального». Підкреслено реальний характер мають і всі дії старого, хлопчика Маноліно та інших персонажів, усі деталі по­буту теж реальні.)

Сам письменник до своєї літературної праці ставився надзвичайно серйозно. Згадаймо слова           Е. Хемінгуея про те, як потрібно писати твори. («Нема на світі справи важчої, ніж писати просту, чесну прозу про людину. Спочатку слід вивчити те, про що пишеш. А потім навчитися писати. На одне і на друге йде все життя».)

Отже, Сантьяго переміг велетенську рибу, переміг себе: свою самотність, втому, голод, біль. Які ще випробування чекали на нього? (боротьба з акулами) (Використання стратегій «Читання тексту з позначками» та «Щоденник подвійних записів»).

Перегляд уривку «Бій з акулами» з кінофільму. – Який за рахунком це був напад акул? – Чи можна вважати, що у боротьбі старого з акулами виражено оптимізм? (Хемінгуей невтомно знову й знову підкреслює тему непереможності людини. По суті, повість учить, що поки людина жива, поки вона відчуває себе людиною, є надія на краще.)

Проблемне питання. У чому полягає різниця між боротьбою старого з рибиною та його зіткненням з акулами?

 

6. Отже, сюжет твору досить «життєподібний». Але згадаймо про «теорію айсберга» Хемінгуея. Основний філософський зміст твору прихований, «під водою». І проявляється він у тих проблемах, які автор піднімає у творі.

Робота в малих групах. Завдання: визначте проблематику повісті «Старий і море». (проблеми: людина і природа; внутрішнє наповнення життя, що обумовлює почуття людської гідності, самовідчуття лю­дини; сенс життя; наступність поколінь; людина серед людей, люд­ські спільноти).

 

7. Слово вчителя. - Мова в повісті йде не тільки про старого чи хлопчика, але й про людину та людство. Те, що відбувається з рибалкою, виявляється важливим для людей загалом, незалежно від роду занять. Сама убогість «реквізиту» ніби підкреслює загальнолюдське значення повісті, що розкриває основи людського існування. Саме тому кож­не слово тут важливе, насичене значенням. Багато в творі символічного. (Повідомлення учня № 2). – Напевно, і тому символіка твору близька до реальності.

Робота в малих групах. Завдання: заповніть таблицю «Символи в повісті-притчі».

Символи («родзинки») у повісті-притчі

Образи (поняття, події)

Що вони символізують

1.

Старий

Сантьяго: сант –святий, яго – его

утілює долю людини серед стихії; в ньому символічно зливаються людина і світ; за словником символів – уособлює мудрість з однієї сторони і дитячість з іншої.

2.

Море

втілення материнського початку, тому для Сантьяго – жінка

3.

Зорі

для Сантьяго – сестри

4.

Риба

у ній прихована сила, що прони­зує увесь світ

5.

Кістяк риби

стрижень, на якому фактично будується вся творчість письменника: уявлення про життя, основи людської культури, які будуть завжди тріумфувати над смертю.

6.

Обірваний парус

пов’язаний з повітрям, вітром; є атрибутом Фортуни, її непостійністю (обірваний)

7.

Сновидіння старого: Африка, леви

спогади про молодість, мандри до Африки

8.

Образ хлопчика і образ молодих левів

юність поруч із старим

9.

Епізод із ту­ристкою

утілює соціальну несправедливість

Проблемне запитання. Поясніть, навіщо «вмонтований» у кінці повісті епізод із ту­ристкою? (У ньому – соціальний аспект твору. Багата жі­ночка навіть не підозрює, якими зусиллями здобувають засоби для життя прості рибалки, який щоденний подвиг здійснює кожен із них і що за історія криється за кістяком великої риби, прив'язаним до човна.)

Робота в парах. Творча робота: Складіть уявний діалог за повістю «Старий і море» між хлопчиком і туристкою.

 

 ІІІ. ФАЗА КОНСОЛІДАЦІЇ

 

8. Проблемне питання: – Які ж висновки можна зробити щодо фіналу повісті: він песимістичний чи оптимістичний? Чому? («Старий і море» не повість про людину взагалі. Вона про рибалку , про звичайного трударя. Старий Сантьяго дзеркало безсмертної душі народу. Якщо зрозуміти це, то не так уже й безпосередньо важливо, що старий не довіз рибину до берега, що її зжерли акули. Все одно з колосального її кістяка дивувалися люди на березі. І повість перестає сприйматися як щось песимістичне. Адже трагедія передусім велична, а вже потім гірка.

Те, що в самотнього Сантьяго є хлопчик, якого він любить, хлопчик, який буде продовжувати його справу, робить фінал повісті оптимістичним. Людина непе­реможна, вона здатна вистояти й подолати всі перешкоди.)

 

9. Слово вчителя. Повість-притча вимагала особливого художнього втілення. Тому її уривчастий, лаконічний ритм змінюється повільними, роз­горнутими пейзажними картинами. Характерні для повісті монологи старого сповнені мудрості та спокою. Завдяки незвичайній майстерності автора, ця історія-притча стала, за словами У. Фолкнера, «поезією, перекладеною мо­вою прози».

Проблемне запитання. Ким, на вашу думку, постає Сантьяго наприкінці твору – переможцем чи переможеним? Чи відчуває себе щасливим рибалка? Чому? (щасливий, бо відчуває примирення з життям.)

Слово вчителя. – Головний висновок повісті: старий терпить поразку, але насправді він залишається непереможеним, його людська гідність ликує. І тоді він промовляє слова, у яких і виражений весь пафос книги: «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але її неможливо перемогти».

 

10. А. Проблемне завдання: - Тепер давайте підберемо епіграф, що відображатиме сутність нашого уроку.   

Б. Закінчити заповнення таблиці «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися».

 

11. Стратегія «Міні-есе або "метод гамбургера"» за даним початком:

Можливо, це перший твір Хемінгуея, у якому людина щаслива, бо відчуває примирення з життям.

 

12. Взаємооцінювання в групах та оцінювання вчителем.

13. Домашнє завдання: 1. Використовуючи стратегію «Щоденник подвійних записів», визначте підтекст самостійно відібраних уривків твору.

2. Знайти і виписати висловлювання критиків, письменників, самого Е. Хемінгуея, які свідчать про великий вплив митця на розвиток прози ХХ ст.

Урок підготувала вчитель-методист

зарубіжної літератури вищої категорії

Самонова Олена Ігорівна

docx
Додано
28 січня 2023
Переглядів
558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку