Велич краси справжнього кохання
Мета: поглиблювати знання учнів про періодизацію літератури, поетичну творчість представників різних епох; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення; показати зв'язок зарубіжної літератури з українською; виховувати вміння цінувати красу високих почуттів, прищеплювати естетичний смак.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрети Сапфо, Данте, Петрарки, Шекспіра, Пушкіна, Лермонтова, відеоролики, аудіозаписи.
Перебіг уроку:
У коханні немає законів. Це не союз тіл і не
єднання душ і сердець. Це щось незрозуміле.
Це…це саме життя.
Лора Бекітт
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
Слово вчителя
Кажуть, що справжню любов описати важко словами та пояснити. Але поети, мислителі та великі люди завжди прагнули бодай наблизитися словом до того окриленого почуття, яке кожен з нас хоче відчути в своєму житті.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Вічна загадка любові, різні відтінки людських стосунків завжди були в центрі уваги поетів і поезії. Чому? Мабуть тому, що поети відчувають світ набагато тонше, набагато гостріше, ніж будь-хто інший. Кохання – це тайна, що давала їм, поетам, поштовх до творчості, силу і живлющу наснагу творити справжні шедеври.
Завдання: Встановіть відповідність
(з’єднайте розрізнені пари закоханих героїв, вкажіть літературний твір, що в ньому їх зустрічаємо, назвіть автора твору)
Кай Лаура
Руслан Беатріче
Петрарка Людмила
Ромео Асоль
Данте Герда
Грей Джульєтта
Яка з ідеальних пар слугує іменами не лише ліричних героїв поезій, а й реальних людей?
Звичайно, це Петрарка і Лаура, Данте і Беатріче.
Мозковий штурм
А які асоціації у вас викликає слово «любов»?
Учень: Жінка…Скільки про неї сказано і написано. В усі віки їй поклонялися художники, поети, музиканти. Вона була мрією, усмішкою, сумом, вселенською радістю і безмежною тугою. Її звали Лаура, Беатріче, Єлена, Венера, Нефертіті, Марія, Ксенія, Ганна…
Учениця: Багато з цих імен стали символами: відданості і вірності – Пенелопа; краси і жіночості – Єлена; натхнення і поваги – Лаура і Беатріче; мудрості і державного розуму – Ольга і Роксолана; непокірності ворогові – Євпраксія; святої любові до людей – Марія.
Бесіда
Ми бачимо, що любов завжди сприймалася як найвище благо.
Тож давайте помандруємо у часі і ще раз у цьому пересвідчимося.
(Вчитель називає літературний напрям – діти повинні вказати його хронологічні межі, країну виникнення, представників або твори зарубіжної та української літератур).
Античність
VІІІ ст. до н.е. – V ст. н.е. (Давній Рим, Греція)
Сапфо
(читання вірша Сапфо)
Середньовіччя
V ст. н.е. – XV ст. н.е. (Західна Європа, Схід)
Лі Бо, Ду Фу, Омар Хайям, Данте
«Повість временных лет», Поученіє В.Мономаха, «Слово о полку Ігоревім».
(читання сонета Данте)
Відродження
XV ст. – XVІІ ст. (Італія)
Петрарка, Шекспір
Перекладна література, початок віршованої літератури, І.Величковський, К.Зиновіїв, Г.Сковорода
(читання сонетів українською, англійською мовами, відео:
сонет, покладений на музику, російською)
Учитель:
На зламі двох століть, XVIIІ і XIX, овіяні волелюбним подихом епохи, дивлячись у майбутнє, жили і писали поети, шукаючи ідеали на височинах людського духу та в глибинах людського почуття.
Романтизм
XVIII ст. початок ХІХ ст. (Німеччина)
Байрон, Пушкін, Лермонтов
І.Котляревсьний, Т.Шевченко (рання творчість), С.Климовський («Їхав козак за Дунай»)
(читання віршів напам’ять учителем)
Учень: Поети бачили жінку ніжною, красивою, вони захоплювалися її талантом, її здібностями. Вони схиляли голови перед жінкою, яка вміла кохати, прощати, терпіти.
Учениця: Ніхто і ніколи не в змозі до кінця зрозуміти, що ж таке кохання. Це велика загадка життя, яку прагнув розгадати не один мудрець. Через любов починалися війни, завойовувались землі, стрілялись на дуелях, через неї постригались у монахи, здійснювались подвиги, прощались із життям, присвячували свої поезії… І кожен шукає відповідь у власному серці.
Що знають люди про любов?
І як про неї говорити?
Немає слів, немає мов,
Щоб почуття це зрозуміти.
(відео: пісня «Ніч яка місячна»)
Хто автор цієї пісні? Чи вона народна?
(написана в 1870 році Михайлом Старицьким)
Учитель: Змінюються часи і влада, змінюються життя і світогляд людей. Проте незмінними залишаються духовні цінності, чи не найважливішою з яких є любов. Любовна лірика виробила безліч відповідних художніх форм – віршовані нотатки в альбомі коханої, вірш-комплімент, задушевний романс, сумний лист, згадка про зустріч, прониклива балада та багато інших. У кожному поетичному творі розкривається передусім особистість автора, але кожен читач обов’язково знаходить у ньому почуття і думки, суголосні власним переживанням.
(відео-вірш Е.Асадова «Как много тех,…)
Яка тема, ідея вірша?
Вдома ви повинні були підібрати вислови про кохання, знайти ті слова, які б відповідали саме вашому душевному стану. Цікаво, що думає про кохання молодь?
(відповіді учнів)
А тепер вірші про кохання наших сучасників – людей ХХІ століття. Пропоную ознайомитись з творчістю Тетяни Добко, або представити на наш розгляд свій варіант для обговорення. Це і буде вашим домашнім завданням.
ІV. Закріплення, підсумок
Робота з епіграфом
Прочитайте епіграф до уроку. Як ви можете пояснити вибір висловлювання Лори Бекітт епіграфом до уроку?
Чи згодні ви з цією думкою? Аргументуйте свою відповідь.
Бесіда
В яку б епоху ви хотіли жити? Поясніть свій вибір.
Оцінювання
Слова вчителя
Читайте вірші про любов.
Хоч кажуть, все придумали поети:
І почуття, в яких нуртує кров,
І ніжності, і вірності тенета.
Не вірте! Є любов така в житті,
Що може навіть душу спопелити!
Знайдіть для себе ці слова святі,
Що змусять вас і плакать, і радіти.
Знайдіть найкращі на землі слова
І подаруйте їх своїм коханим.
Читайте вірші – в них любов жива!
Тож хай вона у вас в душі не в’яне!