Тема уроку: Застосування похідної в задачах екологічної безпеки
Мета: Навчальна:розвиток практичних навичок використання теоретичних знань з теми «Похідна та її застосування» до розв’язування задач екологічного змісту.
Розвиваюча: розвиток уміння працювати в команді, активно слухати, поважати чужу думку, прагнення до наукової творчості
Виховна: формувати виважене ставлення до навколишнього середовища, усвідомлення змісту екологічної безпеки, нести соціальну відповідальність за прийняті рішення.
Ключові компетентності:
Тип уроку: урок закріплення та узагальнення навчального матеріалу
Форма проведення: семінар з елементами проектної діяльності
Епіграф уроку: Вся глибина думки, яка закладена у формулювання математичних понять, згодом розкривається тим умінням, з яким ці поняття використовуються. (Е. Вігнер).
Хід уроку :
Математичні задачі з практичним змістом - це такі завдання, які пов'язані з застосуванням математики в техніці, хімії, економіці, медицини, екології, а також у побуті. Ми розглянемо завдання, які можна вирішити за допомогою похідної. Ці завдання не зовсім звичайні як за формою викладу, так і по методам розв'язування.
Одним з найважливіших понять математичного аналізу є похідна функції. Похідна характеризує швидкість зміни функції по відношенню до зміни незалежної змінної. В геометрії похідна характеризує кривизну графіка, в механіці - швидкість нерівномірного прямолінійного руху, в біології - швидкість розмноження колонії мікроорганізмів, в економіці - вихід продукту на одиницю витрат, в хімії - швидкість хімічної реакції.
При вирішенні конкретних задач доводиться мати справу з величинами, числові значення яких отримані шляхом вимірів і, отже, точне їх значення невідомо. Якщо вихідні дані містять похибки вимірювань, то застосування точних методів вимірювання не доцільно. Для спрощення і полегшення обчислень в таких випадках краще використовувати наближені методи. Теоретичною основою одного з найпростіших прийомів наближених значень обчислень є поняття диференціала. Наближене значення приросту функції називається диференціалом функції. Серед багатьох завдань, що вирішуються за допомогою похідної, найбільш важливим є завдання знаходження екстремуму функції і пов'язане з нею завдання знаходження найбільшого (найменшого) значення відповідних функцій.
Найдоцільнішими з інновацій є проектно-тематичний підхід до організації навчального процесу. Метод проектів стимулює розвиток пізнавальних здібностей учнів та спрямуванню їх вмінь самостійно знаходити алгоритм розв’язання задач та аналізувати отримані результати.
«Екологічна безпека й сталий розвиток» - лінія, яка спрямована на формування в учнів відповідального ставлення до навколишнього середовища.
Усне опитування за схемою (рис. 2.1) та заповнення таблиці «Знаю- хочу дізнатися»
Таблиця «Знаю – хочу дізнатися»
Знаємо: |
Хочемо дізнатися : |
Означення похідної Геометричний зміст похідної Фізичний зміст похідної Таблицю похідних Правила обчислювання похідніх Алгоритм дослідження функції |
В яких сферах застосовується похідна і як аналізувати отримані результати. |
Задачі, які ми будемо розв’язувати сьогодні так чи інакше пов’язані з екологією.
Екологія – це захист повітря, води, грунту, лісів, тварин, так щоб наслідки діяльності людини не призвели до загибелі нашої планети.
У нас сьогодні відкрите засідання Малої Академії Наук (МАН), яке ми проводимо у вигляді семінару. Ми розглянемо задачі прикладного характеру і покажемо, як застосування похідної, допоможе нам їх розв’язати.
Ви поділені на 5 наукових секцій: біології , квітникарства, гігієни та санітарії, фізики та хімії,географії та екології . Кожна секція підібрала задачу, яку можна розв’язати за допомогою похідної.
Доповідають голови методичних об’єднань.
І. Секція «Квітникарства».
У земляну суміш вводять популяцію з 1000 бактерій.
Чисельність популяції зростає за законом:_p(t)=1000+1000t/(100+t2 ), t – час, в годинах. Знайти в який час буде максимальний розмір популяції.
__________________________________________________________________
Відповідь: максимальна чисельність бактерій буде через 10 годин и складатиме 1050.
ІІ. Секція «Біології»
Закон накопичення поживних речовин у цибулинах тюльпанів визначається рівнянням y(x)= -0.0002x2 + 0.006x, де х кількість днів від появи зелених ростків до закінчення цвітіння. З’ясуйте, через кілька днів накопичення поживних речовин в цибулині буде максимальним.
_______________________________________________________________
Відповідь : через 15 днів.
ІІІ. Секція «Гігієна та санітарія»
Кількість людей, які під час епідемії грипу захворюють за один день, обчислюється за формулою: N(t)=0,003t(50-t) (швидкість поширення епідемії).
На який день епідемія досягне максимуму?
Через кілька днів епідемія згасне ?
__________________________________________________________________
Відповідь:максимальна кількість захворілих буде на 25 день;
епідемія згасне через 50 днів.
IV. Секція « Хімії та фізики»
Залежність між кількістю речовини, що отримується в результаті деякої хімічної реакції і часом (в секундах) виражається рівнянням : Q(t)=A(1+еt).
Яка буде швидкість хімічної реакції в момент часу 3 секунди?
А- молярна маса СО2. Для нашої задачі Q(t)=44(1+еt).
_____________________________________________________________________________
Відповідь : швидкість буде 44*е3
V. Секція «Географії та екології»
При вивержені вулкану Везувій каміння гірської породи викидаються перпендикулярно вгору з початковою швидкістю 120м/с. На якій безпечній висоті можуть літати гелікоптери для виконання екскурсій з краєвидами вулкана Везувія. (висота вулкана Везувія 1281 м)
h(t)=120t-0.5gt2
Відповідь: з висоти 2015 метрів.
Засідання нашої МАН закінчено. Пропоную проект рішення:
Можна вважати, що дії щодо моделювання процесів дійсності повністю сформовано в учнів, бо ви можете за умови повної самостійності :
б) Сконструювати математичну задачу;
в) Виділити провідну математичну ідею та алгоритм розв’язуваняя задачі;
г) Критично осмислити отриманий результат.
Питання до групи «Яка задача вас найбільше вразила ?».
Самостійна робота учнів
Кожна група отримує кольоровий картон і треба ,на їх думку,зробити вазон найбільшого об’єму. Учні працюють з картоном, ножицями, клеєм та обчислюють об’єм, отриманого вазона.
Після обговорення результатів, учитель показує на дошці рішення задачі за допомогою похідної.
Відповіді на тест ЗНО:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Д |
Д |
Б |
Б |
Д |
В |
Д |
Г |
1 |
Г |
2 |
Б |
3 |
В |
4 |
Д |
Завдання 9