Конспект уроку на тему: "Жуль Верн “П'ятнадцятилітній капітан", призначений для вчителів, які викладають предмет «Зарубіжна література» в 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів. Ціль – поділитися досвідом, полегшити працю вчителя, забезпечити його необхідною інформацією, заощадити час на підготовку до уроку, допомогти зробити урок творчим і цікавим для всіх учасників навчального процесу. Урок містить медіавправу.
Тема. Ж.Верн «П’ятнадцятирічний капітан. Описи природи.
Мета: формування компетентностей:
предметні (дослідити значення описів природи в романі«П’ятнадцятирічний капітан», узагальнити та систематизувати зміст вивченого)
ключові (уміння вчитися: уміння виразно читати і переказувати окремі фрагменти тексту твору, самостійно формулювати думку, відстоювати її, аргументуючи чіткими і стилістично грамотними висловлюваннями, цитатним матеріалом, робити узагальнення на основі аналізу тексту; комунікативну: навички ефективної роботи в групі, колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційну: навички ефективної роботи з книгою, загальнокультурну: прагнення збагатити свій світогляд, формувати високі моральні якості, допитливість, цілеспрямованість, прагнення до пізнання світу, самовдосконалення).
Медіавправа «Створення постера на літературну тему» передбачає роботу вдома, інструктаж щодо її виконання проводиться на етапі ознайомлення з домашнім завданням.
Мета вправи: ознайомити з одним із сучасних методів реклами книги; учити створювати постери, подавати розповідь про книгу в образній, інтригуючій формі для спонукання учнів до її прочитання.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: тексти роману, “маршрутні листки”, презентація
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Сьогодні ми закінчуємо подорож сторінками захоплюючого роману Ж.Верна “П’ятнадцятирічний капітан”. Ми були супутниками чудових героїв: Діка Сенда, Геркулеса, місіс Уелдон, Джек, кузена Бенедикта та інших. У кожного з них нам було чого повчитися. У Діка Сенда і Геркулеса - любові, відданості, відповідальності, силі волі та винахідливості; у місіс Уелдон - стійкості, енергійності, мудрості, доброті; у Джека - його невичерпної допитливості та щирості. Та й дивакуватий вчений-ентомолог Бенедикт не міг не захопити нас своєю фантастичною відданістю науці, своїй справі. А разом усі вони підтвердили одну істину: будь-які труднощі небезпечних мандрівок можна подолати тільки спільними зусиллями.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Автор |
Жюль Верн |
Рік написання |
1878 |
Жанр |
Пригодницький роман (Це твір, сюжет якого насичений незвичайними подіями й характеризується їхнім несподіваним поворотом, великою динамікою розгортання. Для пригодницького роману характерні мотиви викрадення й переслідування, атмосфера таємничості й загадковості, ситуації припущення й розгадування), Географічний роман ( науково обґрунтований роман, в основу сюжету якого покладено географічну помилку) |
Тема |
розповідь про незвичайні пригоди п’ятнадцятирічного Діка Сенда та його друзів на морі й на суші. |
Ідея |
прославлення сили людського характеру, розуму й допитливості, вірності дружбі й здатності до самопожертви. |
Проблематика роману |
|
Головні герої: |
Головні персонажі: Капітан Халл і 5 матросів; Дік Сенд – матрос-новачок; кок Негору (работорговець). Пасажири: місіс Велдон – «хоробра жінка», її син Джек, кузен Бенедикт – «добре серце», ентомолог. Врятовані з судна «Вальдек»: Том, Бет, Остін, Актеон, Геркулес, собака Дінго. Работорговці: Гарріс, Муані-Лунга, Альвіш |
Композиція роману |
Завязка: відплиття шхуни "Пілігрим" від берегів Нової Зеландії. Знайомство з екіпажем та пасажирами судна. Загибель капітана та моряків. Розвиток дії: Дік Сенд - капітан "Пілігрима". Підступи Негоро. Шторм, загибель шхуни. Подорож Екваторіальною Африкою у руках работорговців. Кульмінація: похорон короля Муані-Лунга. Розвязка: повернення героїв у Сан-Франциско. |
Вчитель. В цьому романі Жюль Верн об’єднав розповідь про пригоди героїв з цікавими фактами з географії, біології, історії. Крім того, в романі є багато роздумів, пов’язаних з проблемами взаємодії людини і природи. Де б не побували герої роману, автор наводить докладну характеристику місцевості.
Ось опис морського простору: "...хоча море й пустельне, воно саме тому привертало до себе особливу увагу. Дарма що його поверхня видається одноманітною неуважному зорові - вона безмежно розмаїта для того, хто вмів дивитись. Найменша мінливість водяного обширу чарує уяву тих, що відчувають поезію моря. Онде гойдається на хвилях пучок морської трави, там морська водорість - саргасова гілка - лежить на воді хвилястим візерунком, а там пливе шматок дошки, розкриваючи широке поле для здогадів. Чого тут тільки немає! Перед цим безкраїм обширом багата уява не знає спину. . . На морі скрізь вирує життя: і під водою, і над водою".
Жуль Верн докладно описує морських тварин: "Над водою ширяли буревісники - білі, з коричневою смугою на крилах. А високо в небі, поважно змахуючи своїми десятифутовими крилами, літали величезні альбатроси. Вряди годи вони сідали на хвилі й нишпорили дзьобами в воді, шукаючи поживи. Часом пропливали пінгвіни, що так важко й незграбно пересуваються по землі. Проте, як сказав капітан Халл, у воді ці птахи, послуговуючись своїми недорозвиненими крильцями, наче плавцями, можуть позмагатися з найпрудкішими рибами, і часто бувалі моряки плутають їх з боштами. Усі ці розмаїті картини постають як захоплююче видовище, і тільки людині, геть байдужій до природи, здадуться одноманітними".
В романі ми зустрічаємо описи природи: "Побіля води, під не дуже високим берегом, тяглася вузька піщана смуга, всіяна чорними уламками скель. Де-не-де стрімкі скелясті схили перетинались широкими тріщинами, а подекуди по більш положистому схилу можна було видертись і на гребінь. За чверть милі на північ між скелями видніло гирло маленької річки, зовсім непомітної з боку моря. Над річкою схилялись численні ризофори, які відрізнялись від своїх індійських родичів. На гребені починався густий ліс. Його зелені хвилі сягали аж до сизих гір на обрії. Якби кузен Бенедикт був ботаніком, з яким би захватом він одкривав безліч нових порід дерев! Тут росли височенні баобаби з корою, схожою на єгипетський сієніт, що їх колись безпідставно вважали незвичайно довголітніми; латанії, приморські сосни, тамаринди, перечники особливого виду й багато інших рослин, яких немає на півночі Нового Світу. Однак здавалося дивним те, що серед цього розмаїття не було бодай одного представника численної родини пальмових, яка має понад тисячу видів і поширена майже на всій земній кулі. Над берегом ширяли зграї крикливих птахів - здебільшого ластівок з чорним пір'ям, що мінилося синювато-сталевим вилиском, та світлішими , голівками. Подекуди злітали куріпки, сірі з блакитними шийками. Попід берегом між камінням походжало кілька дрібних пеліканів. Вони заклопотано набивали дрібною рибою шкіряні мішки, що висіли в них під нижньою половинкою дзьоба".
Орієнтовні варіанти
Вчитель. Як бачимо, автор подає докладну характеристику природних явищ тих місць, куди заходив "Підлігрим", а також приклади взаємодії мандрівників з оточуючим світом.
Орієнтовний варіант відповіді.
Письменник описує різні стани природи, різні стихії, подає докладний опис рослинного та тваринного світу африканського континенту, порівнюючи його з іншими континентами. Це розширює кругозір читачів, доступно популяризує знання з географії, геології, зоології та інших наук.
Автор використовує різноманітні художні засоби: епітети — могутнім, тонкий, велетенські; порівняння — стадо буйволів мчало з тупотом, подібним до гуркотіння валки навантажених возів; тавтологію — сила-силенна, метафори – сонце хилилося, ризофори схилялись та ін.
Вчитель. Я запрошую вас на квест, під час якого ми перевіримо, яких знань ми набули, подорожуючи з командою “Пілігрима”.
Учні об'єднуються в команди. Учасникам гри пропонують дати назви своїм командам, які були б пов'язані з романом Ж. Верна.
Команди відвідують по черзі п’ять станції “Географічна”, “Історична”, “Біологічна”, “Морська”, “Літературна”, виконуючи завдання на “Маршрутних листах”. По проходженню учнями всіх станцій, команди перевіряють правильність відповідей, підраховують кількість набраних балів (одна правильна відповідь - один бал).
Географічна
Біологічна
Історія краю
Морська (Знайти правильні відповідники).
1. Прилад для вимірювання швидкості Кабельтов
ходу судна й пройденого шляху.
2. Одиниця довжини ( приблизно 185.2 м.) Лаг
3. Судно, що має кілька щогл, Штиль
оснащених прямими й косими
вітрилами.
4. Кухар на кораблі. Шхуна - бриг
5. Безвітря або дуже слабкий вітер Юнга
на морі чи озері.
6. Підліток на судні, який навчається Кок
морської справи.
7. Північно-східний вітер Клівер
8. Трикутне вітрило між фок-щоглою та Галс
бушпритом.
9. Напрямок руху судна залежно від вітру. Трюм
10. Приміщення між палубою і днищем, де
встановлюють механізми, поміщають
вантажі тощо Норд-ост
Літературна
V. Підсумок.
1. Оголошується команда — переможець гри.
2. Інтерв'ю з переможцями гри.
3. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Ми вже з вами говорили, що художні твори, як будь-який товар, потребують популяризації з метою привернення уваги потенційних споживачів, якими є читачі. Одним із найновітніших видів реклами книжок є постери.
Постер – це те саме, що плакат, тобто папір, призначений для прикріплення на поверхню, як правило стіну. Єдина різниця в тому, що слово «плакат» є давнім запозиченням з німецької – рlakat, а постер – недавнє з англійської poster (афіша, оголошення). І плакат, і постер використовуються для рекламних чи декоративних цілей, оскільки є художньо оформленим плакатом.
Учитель пропонує ознайомитися з двома постерами за творами казки «Пензлик Маляна» та повісті Б. Космовської «Буба» (додаток 1) і дати відповідь на запитання:
Пропоную ознайомитися зі структурою та вимогами до оформлення постера
Структура постера:
Вимоги до оформлення постера:
VІ. Домашнє завдання: створити постер до роману Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан» (індивідуальна робота, робота в парах, робота в групах – на вибір учнів).
Пам’ятайте! Щоб створити постер для реклами книги, що вивчається, відшукайте в Інтернеті ілюстрації до твору та обкладинку книжки і допишіть слоган, який рекламуватиме твір.
Список використаних джерел:
Додатки
Матеріал для вчителя
Додаток 1
Постер до казки «Пензлик Маляна» (https://naurok.com.ua/rozrobki-posteriv-do-vivchennya-programovih-tvoriv-iz-zarubizhno-literaturi-5-klas-52078.html)
Постер до повісті Б. Космовської «Буба»
(http://svitzarubijnoiliterat.blogspot.com/2018/08/blog-post_7.html)