Урок "Життєвий і творчий шлях О. Генрі"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю О. Генрі; засвоїти поняття «новела», її види та особливості; розвивати навички виразного читання, самостійної роботи, усне мовлення, творчі здібності, уміння узагальнювати та робити висновки; виховувати почуття взаємодопомоги, усвідомлення цінності життя.
Перегляд файлу

Тема. Життєвий і творчий шлях американського письменника О. Генрі. Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди.

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю О. Генрі; засвоїти поняття «новела», її види та особливості; розвивати навички виразного читання, самостійної роботи, усне мовлення, творчі здібності, уміння узагальнювати та робити висновки; виховувати почуття взаємодопомоги, усвідомлення цінності життя.

Тип уроку: урок здобуття нових знань.

Випереджальне завдання: учні підготували презентацію життя та творчості О. Генрі (Power Point), читання новели О. Генрі «Останній листок».

                                               Перебіг уроку

                                                                         Якби мені довелося прожити ще хоча б

                                                                         трішечки, ну хоча б тисячу років, усього – на –

                                                                         всього яку-небудь тисячу років, я підійшов би 

                                                                         за цей час до Поезії, так що  міг би

                                                                         доторкнутися подолу її одягу.

                                                                                  О. Генрі, новела «Знадобився».

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя.

       Життя – складна річ. Особливо, якщо це стосується людини, котра вболіває за долі інших. Саме таким був відомий американський письменник О. Генрі. Він досить мужньо боровся з негараздами. Письменник любив повторювати: «Життя – не трагедія і не комедія. У ньому поєднується і комічне, і трагічне одночасно…». Можливо, саме тому, читаючи твори О. Генрі, люди уже більше століття весело сміються і плачуть одночасно. Чому? Це і є одним із його секретів, який ми спробуємо на сьогоднішньому уроці розгадати.

III, Оголошення теми й мети

IV. Робота над темою уроку

  1. Робота в групах. 1 – ша група. Презентація життя О. Генрі.

(Слайд). О. Генрі – це псевдонім. Справжнє ім`я письменника – Вільям Сідні Портер. Він народився 11 вересня 1862 року в містечку Грінсборо, що в штаті Північна Кароліна (США). Його батько був лікарем, але більше любив механіку, заради якої покинув медицину. Коли Вільяму виповнилося 3 роки, померла його мати. Тому малого Вільяма та його брата виховувала тітка. (Слайд).

             У 15 років Вільям залишив школу й прийняв пропозицію свого дядька поступити на службу в його аптеку. Для маленького провінційного містечка аптека була тим місцем, де можна було не тільки придбати ліки, а й почути останні місцеві новини. Юнак продавав ліки і потайки малював карикатури на відвідувачів, веселили публіку. (Слайд).

            У 20 років Вільям поїхав до Техасу на ранчо друга доктора Холла, котрий запропонував юнакові трохи пожити в нього. Вільям спостерігав за життям ковбоїв, сам навчився їздити верхи, купив собі модний ковбойський капелюх. Хлопець уявляв себе героєм-ковбоєм, у якого обов`язково мають закохуватися красуні. (Слайд).

         Одного разу Вільям зустрів на вечірці красиву дівчину Атол Естес і закохався в неї з першого погляду. Дівчина була із заможної сім`ї, тому батьки не давали згоди на шлюб. Та молоді люди повінчалися таємно, і батькам нічого не залишалося, як прийняти все як незаперечний факт. (Слайд).

        Молоде подружжя переїхало до Остена, де Портер отримав місце касира у місцевому банку. Атол була доброю, лагідною дружиною. Вона всіляко намагалася допомогти чоловікові, мужньо переносила бідність, заохочувала Вільяма до літературної праці. Саме під її впливом він і створив перші оповідання, які було надруковано в місцевій газеті.

        Лихо прийшло зненацька. У 1896 році ревізія в банку виявила нестачу грошей на суму п`ять тисяч доларів. Портера звинуватили у привласненні цієї суми. Він утік до Нового Орлеану, не дуже сподіваючись на гуманність закону, а потім у Гондурас. Там Вільям заробляв гроші і посилав їх Атол, яка виховувала їхню маленьку доньку Маргарет. На той час дружина вже хворіла і не могла працювати. (Слайд).

         А потім сталося ще одне велике горе: Портер одержав звістку , що дружина помирає. Не зважаючи на небезпеку, він повернувся додому. Атол померла у нього на руках. Відразу після похорону Портера заарештували і відправили до в`язниці. (Слайд).

         Маленьку Маргарет взяли батьки Атол. Вони сказали, що її батько перебуває у далекому відрядженні. Вона чекала від нього листів і. як усі діти, подарунків. Портер не міг розчарувати доньку і, щоб заробити гроші, вирішив писати маленькі оповідання.

II-га група. Презентація творчості О. Генрі.

(Слацд). Вільям Портер працював фармацевтом у в`язниці, мав удосталь часу і займався літературною працею, щоб купити подарунок для Маргарет. Свої твори друкував під псевдонімом – О. Генрі. Під час роботи Портер часто користувався фармацевтичним довідником, який написав Етьєн Оссіан Генрі. Звідси й походить його літературне ім`я . (Слайд).

           І сталося диво: оповідання помітили. Автор отримав гонорар і купив різдвяний подарунок для доньки. Через деякий час за гарну поведінку Портера звільнили із в`язниці. У 1902 році, коли йому виповнилося 40 років, один із нью-йоркських редакторів запропонував О. Генрі оселитися у великому американському місті й писати оповідання для його журналу. Через рік про письменника говорила вже вся країна. (Слайд).

         1904 року вийшла перша збірка оповідань «Чотири мільйони». Згодом було видано ще сім збірок: «Серце Заходу», «Світильник, який палає» (1907), «Милий шахрай» (1908), «Голос великого міста», «На вибір», «Дороги долі» (1909), «Ділові люди» (1910), повість «Королі і капуста» (1904). Тепер він уже  міг не думати про гроші, а просто працювати. (Слайд).

          У 1905 році О. Генрі отримав дивного листа із міста Грінсборо. Йому написала Саллі Колмен, подруга молодості. У ньому жінка запитувала, чи не є відомий письменник О. Генрі чоловіком на ім`я Сідні Портер, якого вона колись знала.

О. Генрі і Саллі почалися листуватися, а через два роки повінчалися. Саллі добре відносилася до його доньки, оточила їх обох любов`ю та увагою, за якою Вільям і Маргарет так скучили. (Слайд).

        Але щастя тривало недовго. У 1910 році О. Генрі помер. Людям залишилися його твори, в яких він плаче і сміється, переживає сумніви своїх героїв, їхні перемоги і поразки, радощі і болі.

  1. Робота з епіграфом.

Запитання.

  • Як ви розумієте слова письменника?
  • Чи виражається в них мрія О. Генрі?

Вчитель. Ваші презентації, які ви підготували на урок, свідчать про те, що ви добре вивчили життя і творчість О. Генрі. Скажіть, одним словом, яку людину ви побачили? (Відповіді учнів).

        О. Генрі вважають визнаним майстром новели. Згадаймо, що таке новела?

3. Літературознавчий словник

Новела (італ. novella – новина) – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

Жанрово-композиційні особливості новели:

  • невеликий за обсягом прозовий твір;
  • основа сюжету – незвичайна подія;
  • чітка композиція;
  • простий, динамічний, напружений сюжет;
  • невелика кількість персонажів;
  • несподіваний фінал;
  • лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів;
  • психологізм;
  • драматизм.

Різновиди новел:

  • фантастична;
  • сенсаційна;
  • психологічна;
  • соціально-психологічна;
  • лірико-психологічна;
  • політична;
  • філософська;
  • історична;
  • детективна;
  • драматична;
  • притчова.

Відомі майстри жанру: Е. А. По, П. Меріме, Дж. Боккаччо, І. Бунін, Гі де Мопассан, В. Ірвінг, Н. Готорн, В. Стефаник та ін.

Слово вчителя. Літературознавчий коментар.

          У новелах О. Генрі багато комічного, за допомогою якого письменник висміює людські вади. Найчастіше митець використовує гумор і сатиру. Крім того, новели побудовані на основі парадоксу. Як відомо, парадокс в літературі – це художній засіб, що виконує відмінну за смисловим навантаженням функцію.

        Оповідання О. Генрі починається із начебто звичайного випадку з буденного життя, але в процесі розвитку сюжету цей епізод перетворюється на несподіваний для читача парадокс, який треба розгадати. За допомогою цього засобу письменник показує порушення моральних і суспільних норм, загальну абсурдність буття. Розгадка парадоксу в новелах О. Генрі міститься наприкінці твору.

(Звучить музика П. Чайковський «Пори року. Осінь»

Які асоціації ця мелодія викликає у вас?

        Звичайно, у ній відчувається осіння прозорість, легкий смуток, спокій, тихий шелест листя, яке падає на землю.

        Восени , коли дерева скидають листя, природа постає перед нами в неприкрашеному вигляді, в ній відчувається першородна відкритість і незахищеність. Саме в цій порі криється одвічна таїна спорідненості Людини й Природи.

Чи здогадалися ви, чому я повела розмову про осінь? І як ця пора року може вплинути на життя людини? (Висловлювання думок учнів).

 Так, ми будемо ділитися своїми враженнями від новели «Останній листок».

  1. Бесіда за змістом твору.
  • Де і коли відбуваються події твору?
  • Звідки приїхали до міста героїні твору?
  • Що трапилося з Джонсі?
  • Чому лікар хвилювався за неї?
  • Про що мріяла Джонсі?
  • Чому Джонсі рахувала листки плюща?
  1. Переказ тексту.

Історія життя Бермана.

Питання.

  • Чи є випадковим порівняння Бермана з Мойсеєм? (Мойсей врятував іудеїв з єгипетського полону і вивів їх у землю обітовану. Берман врятував життя Джонсі).
  • Які вади мав Берман? (Пиячив і не полишав балачок про свій шедевр).
  • Чи вдалося Берману намалювати шедевр?
  1. Проблемне питання.
  • Чому Берман пожертвував собою?
  1. Розгляд символіки новели «Останній листок».

Досить цікава символіка новели. В оригіналі новели «Останній листок» вжите слово «vine», що перекладається як виноградна лоза і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І це невипадково. У християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і символ смерті. Плющ в`ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. Тому в новелі використано образ саме цієї рослики.

V. Узагальнення й систематизація вивченого

1. Завдання учням.

- Доведіть, що твір О. Генрі «Останній листок» є новелою.

2. Літературний диктант.

1) Повне ім`я Джонсі. (Джоанна).

2) Назва ресторану, де познайомилися дівчата. («Дельмоніко»).

3) Ім`я старого художника. (Берман).

4) Річ, яку попросила Сью у Джонсі, коли їй стало краще? (Дзеркало).

5) Штат, звідки приїхала Джонсі. (Каліфорнія).

6) Чому Джонсі рахувала листки? (Тому, що вона вважала, що з останнім листком помре).

7) «А в листопаді холодний, невидимий пришелець, якого лікарі називають…(пневмонія) , почав бродити по колонії».

8) «…Борода у нього(Бермана), як у скульптора Мікеланджело…» У якої скульптури? («Мойсей»).

9) Що мріяв створити Берман? (Шедевр).

10) Чим пожертвував Берман, намалювавши листок? (Життям).

11) Яку їжу приготувала Сью для Джонсі? (Бульйон).

12) Чому Джонсі стало краще? (У неї з`явилася надія на життя).

3. Сприйняття творів інших видів мистецтва

       Учитель. Новела «Останній листок» стала ідеєю для створення фанфіків, тобто, нових творів на основі відомого сюжету.

  1. У 2005 році українським режисером Володимиром Жилкою був знятий короткометражний фільм «Останній осінній листок», здобув міжнародну нагороду й визнання у світі.
  2. Художній фільм «Останній лист» у 1990 р. (Казахстан).
  3. Мультиплікаційний фільм «Останній листок» у 1984 р. (СРСР).

(Перегляд уривків одного із фільмів).

VI. Підбиття підсумків

  1. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VII. Домашнє завдання.

Письмово характеризувати образи Сью та Джонсів, аналізувати новелу «Останній листок.

  •  

 

 

 

                              

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
24 березня 2021
Переглядів
2309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку