Тема: Інтегрований урок алгебри та української літератури у 9 класі.
« Життя і творчість Лесі Українки. Елементи прикладної математики».
Мета: повторити та систематизувати знання учнів з теми; нагадати основні віхи життя великої української поетеси Лесі Українки; виховувати почуття патріотизму, любові до рідної землі, поваги до історичного минулого народу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учитель математики.
Вивчення теми «Елементи прикладної математики» ми завершуємо під час відзначення 146 річниці від дня народження Лесі Українки. Тому ми попробуємо повторити вивчений матеріал гортаючи сторінки життя і творчості цієї талановитої жінки.
Учитель української літератури.
Леся Українка– найславетніша українська поетеса . Ця тендітна і водночас смілива і мужня жінка , незважаючи на тяжку хворобу, все своє коротке життя присвятила українському народу.
ІІ. Розв’язування вправ і задач.
Запитання на повторення.
Учитель математики.
Сьогодні ми будемо не просто розв’язувати задачі. Їх результати стануть відповідями на запитання щодо біографії великої поетеси.
Задача № 1.
Вкладник поклав у банк 600 гривень під 7% річних. Який прибуток він отримає через один рік?
Задача № 2.
Вкладник поклав у банк 1485 гривень під 8% річних. Скільки грошей буде у нього на рахунку через три роки?
Задача № 3.
Скільки грошей поклав у банк вкладник під 12% річних, якщо через два роки на його рахунку стало 2400 гривень?
Вчитель української літератури.
Лариса Петрівна Косач, яка відома в українській літературі як Леся Українка, народилася 25 лютого 1871рокув місті Новоград-Волинському в сім’ї юриста Петра Антоновича Косача та відомої української письменниці Олени Пчілки.
На жаль, життя поетеси було дуже коротким. Вона померла у 1913 році у віці 42 роки.
Запитання на повторення.
Задача № 4.
Скільки відсотків від банкноти « Лесі Українки» становить банкнота « Богдана Хмельницького»,
« Івана Франка», « Тараса Шевченка»?
Запитання на повторення.
Задача № 5.
Яку найменшу кількість грошових купюр і з чиїм зображенням потрібно взяти, щоб отримана сума становила р% від номіналу купюри із зображенням Лесі Українки?
Вчитель української літератури.
З самого дитинства Леся була надзвичайно талановитою. Вихідні дані попередньої задачі 4, 5, 9 – віхові дати її дитинства. Адже в чотири роки вона вже вміла читати, в п’ять – навчилася грати на фортепіано і почала складати музику, а в дев’ять написала свій перший вірш «Надія», в якому йдеться про долю її тітки Олени Антонівни Косач.
Учениця читає вірш:
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна:
Надія вернутись ще раз на Вкраїну,
Поглянути ще раз на рідну країну,
Поглянути ще раз на синій Дніпро, –
Там жити, чи вмерти, мені все одно;
Поглянути ще раз на степ, могилки,
Востаннє згадати палкії гадки…
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна.
Запитання на повторення:
Задача 6.
Від купюри з чиїм зображенням:
1. Сума 3-х купюр із зображенням Богдана Хмельницького і 5-и купюр із зображенням Івана Мазепи становить 32,5 % ?
Відповідь: А) (5· 3 + 10· 5)· 100 % : 32,5 % = 200; Лесі Українки.
Вчитель математики. Леся зростала у багатодітній родині, в якій була найстаршою. А щоб дізнатися, скільки дітей і якої статі було у сім’ ї Косачів, пригадаємо, що таке математична модель, складемо її для запропонованої задачі, а тоді розв’яжемо саму задачу.
Задача 7.
У сім ї Косачів дівчат було удвічі більше, ніж хлопців. У Лесі ж братів було у півтора рази менше, ніж сестер. Скільки дівчат і скільки хлопців було у сім ї?
Розв’язання:Нехай у сім’ї було х хлопців та у дівчат; оскільки Леся – дівчинка, то кількість дівчат без неї становила у-1. Тому математичною моделлю цієї задачі є система рівнянь: у = 2х та у-1 = 1,5х. Розв’язуючи її, отримуємо:х = 2, у = 4. Тобто у сім ї було два хлопці і 4 дівчини.
Вчитель української літератури.
Проживаючи вже в Луцьку, взимку 1881 року Леся простудилася і тяжко захворіла. Згодом сім’я переїжджає в село Колодяжне поблизу Ковеля. (Демонстрація «Меморіальний будинок-музей Лесі Українки в Колодяжному»). Саме в цей період, у 1884 році, львівський журнал «Зоря» поміщує першу публікацію віршів ще зовсім юної тринадцятирічної поетеси з поетичним йменням Леся Українка. Воно було вибором долі, що справедливо підтверджується її подальшою творчістю. Адже вже у 1993 році дебютну свою збірку «На крилах пісень» вона відкрила промовистими рядками:
Учениця читає вірш:
До тебе, Україно, наша бездольная мати,
Струна моя перша озветься.
І буде струна урочисто і тихо лунати,
І пісня від серця поллється.
По світі широкому буде та пісня літати,
А з нею надія кохана
Скрізь буде літати, по світі між людьми питати,
Де схована доля незнана?
І, може, тоді завітає та доля жадана
До нашої рідної хати,
До тебе, моя ти Україно мила, кохана,
Моя безталанная мати! [2, ст. 29].
Запитання на повторення:
Задача № 8.
На стіні розміщено портрети відомих українських поетів та письменників. Знайдіть ймовірність того, що взятий навмання портрет, виявиться портретом:
1.Лесі Українки.
2.Письменника, який народився на Бережанщині.
3.Визначної творчої особистості.
4. Учня 9 класу Потуторської ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Питання на повторення:
1. Яку науку називають статистикою?
2. Що називають мірами центральної тенденції отриманої сукупності даних?
Задача 9.
Учні 9 класу брали участь у благодійному ярмарку і зібрані кошти у сумі приблизно 1460 гривень віддали на лікування Анастасії Кашель. Знайдіть міри центральної тенденції сукупності даних.
Учитель української літератури.
Почавши друкуватися ще зовсім юною, Леся Українка працювала навдивовижу багато і плідно. У доробку поетеси, поряд з ліричними віршами, з’явилися поеми, твори інших жанрів. Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст цієї слабосилої, хворої дівчини.
Учениця читає уривок з вірша «Contra spem spero»:
Гетьте, думи, ви хмари осінні!
То ж тепера весна золота!
Чи ж то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
Ні, я хочу крізь сльозисміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть, думи, сумні!
Я на гору круту крем’яную
Буду камінь важкий підіймать
І, несучи вагу ту страшную,
Буду пісню веселу співать.
Так! Я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Буду жити! Геть думи сумні! [2, ст. 27].
Учитель української літератури.
Широкою є географія місць, де у пошуках кращого клімату, надійних лікарів. Леся Українка побувала у Житомирщині, Волині, Києві, Криму, Італії, Єгипті, Грузії… У червні-липні 1907 року вона разом зі своїм майбутнім чоловіком Климентом Квіткою побувала на Тернопіллі: у Кременці та в селі Великі Бережці Кременецького району. Деякі краєзнавці стверджують, що Леся Українка разом Климентом Квіткою відвідали Почаїв, Вишнівець та побували ще в декількох селах.
В знак великої поваги до поетеси практично в кожному місті чи містечку Тернопільщини є вулиці, названі на її честь, в ряді населених пунктів споруджені пам’ятники. А у 2006 році на честь її 135-річчя від дня народження з ініціативи жителів Підгаєць було відкрито пам’ятник знаменитій поетесі. Незадовго після відвідин нашого краю, 25 липня 1907 року Климент і Леся повінчалися у Вознесенській церкві у Києві. [5].
Демонстрації: 1.Портрет Климента Квітки
2. « Пам’ятник Лесі Українці у Підгайцях»
Учениця читає вірш:
Мріє, не зрадь! Я так довго до тебе тужила,
Стільки безрадісних днів, стільки безсонних ночей…
А тепера я в тебе останню надію вложила.
О, не згасни ти, світло безсонних очей!
Мріє, не зрадь! Ти ж так довго лила свої чари
В серце жадібне моє, сповнилось серце ущерть,
Вже ж тепера мене не одіб’ють від тебе примари,
Не зляка ні страждання, ні горе, ні смерть.
Мріє, колись ти літала орлом надо мною, –
Дай мені крила свої, хочу їх мати сама,
Хочу дихать вогнем, хочу жити твоєю весною,
А як прийдеться згинуть за теє – дарма!
Вчитель української літератури. Але де б не була Леся Українка, вона ніколи не забувала рідного краю, в якому через несприятливий для неї клімат довго перебувати не могла. Хвороба прогресувала. Поетеса відчувала свій кінець і готувалася до нього. Написала заяву до бібліотеки Наукового товариства імені Шевченка, щоб ця установа прийняла на зберігання її твори, переслала сестрі Ользі свій архів. У той же час вона працює до крайнього виснаження над драмою-казкою «Лісова пісня». Від’їздить у Грузію, де помирає 19 липня. А 26 липня труну з тілом геніальної дочки України доставили до Києва, де і похоронили на Байковому кладовищі.
В імпровізації «Зоря поезії» Леся Українка писала: (учениця читає вірш):
Я не журюся, чи рано, чи пізно загину,
Я не журюся, що світ сей хороший покину,
Я не журюся – нехай там життя моє згасне.
Зоре моя! В тебе світло повік буде ясне.
Інші будуть співці по мені,
Інші будуть лунати пісні,
Вільні, гучні, одважні та горді
Поєднаються в яснім акорді
І полинуть у ті небеса,
Де сіяє одвічна краса;
Там на їх обізветься луною
Пісня та, що не згине зо мною.
Вчитель української літератури.
Пророчими виявилися ці слова поетеси: пісня її, позначена художньою довершеністю, перейнята любов’ю до людини, до рідного народу, уболіванням за його долю, є для нащадків живою і животворною. На небі нашого життя зоря Лесина незгасна.
Демонстрація: «Пам’ятник Лесі Українці у Києві».
Задача 10.
Складіть частотну таблицю із наявності даних у текстах. Визначте моду отриманих даних. Побудуйте стовпчасту діаграму( гістограму) наявності вказаних букв у тексті.
1.Мріє, не зрадь! Я так довго до тебе тужила,
Стільки безрадісних днів, стільки безсонних ночей,
А тепера я в тебе остатню надію вложила.
О, не згасни, ти, світло безсонних очей!
ф |
а |
е |
р |
о |
н |
|
|
|
|
|
|
2. Я не журюся, чи рано, чи пізно загину,
Я не журюся, що світ сей хороший покину,
Я не журюся – нехай там життя моє гасне.
Зоре моя! в тебе світло повік буде ясне.
ф |
л |
а |
е |
і |
н |
|
|
|
|
|
|
Вчитель математики:
Сьогоднішній урок – яскравий приклад того, що засвоєні математичні знання можна використовувати у житті. Прикладні завдання ми пов’язували з біографічними і творчими віхами життя героїчної мужньої жінки, видатної талановитої письменниці Лесі Українки.
Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.
Підсумки уроку.
Задача № 1.
Вкладник поклав у банк 600 гривень під 7% річних. Який прибуток він отримає через один рік?
Задача № 2.
Вкладник поклав у банк 1485 гривень під 8% річних. Скільки грошей буде у нього на рахунку через три роки?
Задача № 3.
Скільки грошей поклав у банк вкладник під 12% річних, якщо через два роки на його рахунку стало 2400 гривень?
Задача № 4.
Скільки відсотків від банкноти « Лесі Українки» становить банкнота « Богдана Хмельницького»,
« Івана Франка», « Тараса Шевченка»?
Задача № 5.
Яку найменшу кількість грошових купюр і з чиїм зображенням потрібно взяти, щоб отримана сума становила р% від номіналу купюри із зображенням Лесі Українки?
Задача № 6.
Від купюри з чиїм зображенням:
1)сума 3-х купюр із зображенням Богдана Хмельницького і 5-ти купюр із зображенням Івана Мазепи становить 32,5%?
Задача № 7.
У сім’ї Косачів дівчат було удвічі більше, ніж хлопців. У Лесі ж братів було у півтора раза менше, ніж сестер. Скільки дівчат і хлопців було у сім’ї?
Задача № 8.
На стіні розміщено портрети відомих українських поетів та письменників. Знайдіть ймовірність того, що взятий навмання портрет, виявиться портретом:
1.Лесі Українки.
2.Письменника, який народився на Бережанщині.
3.Визначної творчої особистості.
4. Учня 9 класу Потуторської ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Задача № 9.
Учні 9 класу брали участь у благодійному ярмарку і зібрані кошти у сумі приблизно 1460 гривень віддали на лікування Анастасії Кашель. Знайдіть міри центральної тенденції сукупності даних.
Задача № 10.
Скласти частотну таблицю і побудувати стовпчасту діаграму( гістограму).
1.Мріє, не зрадь! Я так довго до тебе тужила,
Стільки безрадісних днів, стільки безсонних ночей,
А тепера я в тебе остатню надію вложила.
О, не згасни, ти, світло безсонних очей!
ф |
а |
е |
р |
о |
н |
|
|
|
|
|
|
2. Я не журюся, чи рано, чи пізно загину,
Я не журюся, що світ сей хороший покину,
Я не журюся – нехай там життя моє гасне.
Зоре моя! в тебе світло повік буде ясне.
ф |
л |
а |
е |
і |
н |
|
|
|
|
|
|
Банкноти:
Леся Українка – 200грн.
Тарас Шевченко – 100 грн.
М.Грушевський – 50 грн.
Іван Франко – 20грн.
Іван Мазепа – 10 грн.
Богдан Хмельницький – 5 грн.
Ярослав Мудрий –2 грн.
Володимир Великий –1 грн.
1