Тема : Життя і творчість Ліни Костенко. Краса і почуття.
( Л. Костенко « Здивовані квіти», « Красива осінь вишиває клени»,
« Осінь,ось вона осінь» )
Мета: ознайомити з життям та творчістю Л.Костенко, її поезіями; вчити вслухатися в тексти поезій і на їх основі сприймати і розуміти красу природи і людських почуттів; розвивати уміння читати поезії, образне мислення, мовлення, літературні здібності, уміння аналізувати і порівнювати зміст поезій; виховувати любов до художнього слова, природи; чисті,відверті почуття.
Хід уроку:
І. Оргмомент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація.
1) Сценка « Художник і поет»
Художник:
- Так люблю я малювати… Мушу
визнати дивлюсь не на предмет,
а в його багатогранну душу,
й не простий життя його сюжет.
В дивних фарбах мрії потопають,
різнобарв’ям сипляться думки…
кольори немов би оживають
з ледь помітним порухом руки.
І пишу картину із відтінків,
з блискіток, що в серці, в відчуттях…
Так люблю я малювати!.. Стільки
є мене в цих дивних кольорах!
Поет:
- Я про Поезію кажу.
...Вона - немов сльоза,
завжди солодка чи солона.
У ній ніколи
не вигасне і не охолоне
вогонь душі людської...
Вчитель: Художник і поет… Що єднає їх?
- Саме так. А хто знає що таке акварелі?
( Акварелі – це картини,малюнки,виконання фарбами,що розводять водою ).
- Ці відомості нам сьогодні дуже знадобляться на уроці.
Вчитель: - Тема нашого уроку «Життя і творчість Ліни Костенко. Краса і почуття». І саме сьогодні ми відкриємо двері у дивовижний світ художнього слова видатної української поетеси і митця Ліни Костенко. Вона словом, як художник фарбами, створює вірші, які належать до художньої лірики.
Що ми будемо вчитися відчувати, читаючи вірші Ліни Костенко ? Про це ви дізнаєтеся, коли « розшифруєте» цей рядок ( картки у дітей ):
« Чиючита шівір ниЛі стеКонко итчувідваєш сукра і токсму ніхосінв ааклерей»
«Читаючи вірші Ліни Костенко ти відчуваєш красу і смуток осінніх акварелей»
ІІІ. Робота над матеріалом уроку.
Вчитель – Але, щоб відчути красу віршів, красу художнього слова , спочатку треба познайомитися з життям та творчістю поетеси . І в цьому нам допоможуть учні – бібліографи.
1) Знайомство з життям та творчістю Ліни Костенко
( презентація «Життя і творчість Ліни Костенко» )
Учень 1( слайд 1-2)19 березня – день, коли прилітають лелеки. Мабуть саме вони в родину Костенко принесли немовля – маленьку дівчинку, яка згодом стала Ліною Костенко.
Учень 2( слайд 3) Батьки майбутньої поетеси — високоосвічені порядні люди — учителювали. З ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки, подавали літературні, фольклорні та історичні взірці для наслідування. На все життя Ліна перед собою мала приклад батька — Василя Костенка, поліглота-самородка (він знав 12 мов), педагога від Бога, який за потреби міг на найвищому рівні викладати всі предмети в школі.
Учень 3 ( слайд 4-5 ): Раннє дитинство Ліни минало «над берегами вічної ріки» — понад Дніпром. Коли дівчинці минуло 6 років, родина перебралась до Києва. Тут дівчинка закінчила середню школу, навчалася в педагогічному інституті. Згодом вступила до Московського літературного інституту імені М. Горького, який закінчила з відзнакою .
Учень 4: ( слайд 6) Ліна Костенко була однією з перших і найпримітніших у плеяді молодих українських поетів, що виступили на межі 20 століття.
Учень 5: (слайд 7) В її літературному доробку : вірші, поеми,романи,переклади,кіносценарії.
Учень6: (слайд 8) Життєве і творче кредо
Учень 7:( слайд 9) Чорнобиль
(слайд 10) Вона має багато відзнак : ( слайд )
Вчитель: : Про Ліну Костенко всім є що сказати. Усім, хто просто читав її вірші та поеми, хто має душу й має совість.
Вчитель: - тепер, ознайомившись з життя поетеси, ми перейдемо до знайомства з її поезією.
Вчитель : Кожен поет присвячує вірші приходу натхненної та дивовижної пори роки – осені. Віршами про Осінь Ліни Костенко можна лише захопюватись. То ж послухаємо їх.
2) Слухання віршів Л. Костенко
Вчитель: - Сподіваюсь,що ви любите прогулянки в осінньому парку.
Ми зараз уявимо саме це. ( Під мелодію діти збирають листочки в класі 1 хв)
ФІЗПАУЗА
3) Робота над віршами Л. Костенко ( робота в групах )
Вчитель:Ви трішки відпочили в осінньому парку і ми можемо продовжувати урок. Зараз ми розпочнемо обговорення змісту кожного вірша Ліни Костенко про осінь.
Вчитель: - Час вийшов, тож почнемо слухати І групу.
Виступ І групи : вірш « Здивовані квіти».
- Зараз « ланцюжком» учасники групи ще раз прочитають цей вірш ( по 2 рядки кожен )
- Яка ж тема вірша? ( осінь )
- Основна думка? ( розповісти чим були здивовані квіти )
- Який настрій передала поетеса у цьому вірші?
- Якими художніми засобами вона скористалася для передачі настрою та почуттів ? ( епітети : колючі зорі, налякані їжачки ; переносне значення: сойка кричала, ворон казав, квітка питала; порівняння: зорі як їжачки)
- - У вірші йдеться про раптові зміни у природі. Якими словам передає це Ліна Костенко?
- Давайте ще раз прочитаємо цей вірш, прислухаємося,який звук часто повторюється майже в кожному рядку і спробуємо дати відповідь на моє питання:
- Тож хто почув цей звук ? Як ви думаєте, чому він повторюється? Що він допомагає створити? ( звуковий образ осінньої ночі )
- Знайдіть слова, які показують емоційне ставлення Л. Костенко до зображувального у вірші. ( пестливі слова: їжачки, апчхи )
Вчитель: - Якщо ви уважно читали і слухали,то повинні помітити,що вірш має веселий настрій і саме тому в ньому ще передана краса легкого і дуже доброго гумору ( налякані їжачки, ворон апчихав )
- До якого осіннього місяця можна віднести події вірша?
Вчитель: - До речі, вірш « Здивовані квіти» входить до чудової і, на жаль, єдиної збірки віршів для дітей « Бузковий цар» . Поетеса часто звертається до теми дитинства, її поетичні образи для дітей особливі: вони пробуджують почуття прекрасного, прилучають дітей до художнього сприйняття світу.
Вчитель: - Сподіваюсь, що вам сподобався цей вірш і тепер ми можемо послухати ІІ групу
РОБОТА З КЛАСОМ:
* Словникова робота: ВТІХИ, ВСЕ ОДНО
* Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
- У які кольори осінь пофарбувала клени?
- Кому байдуже якими стануть дерева?
- Знайди в тексті вірша слова, за допомогою яких Л. Костенко зображує осінь, листя як живих істот?
- Якими словами поетеса передала красу осені?
- Чому осінь красива, а настрій невеселий?
- Що хотіла показати поетеса?
Пауза для очей
Вчитель: - Після маленького відпочинку, знову до роботи!
Послухаємо ІІІ групу.
— Як поетеса описує початок осені?
— Що роблять комахи?
— Що сказано про цвіркунів і перепілочок?
— Якими словами поетеса описує відліт чорногузів?
— Прочитайте питальні речення.
— З яким почуттям їх слід читати?
- Що спільного у словах першого стовпчика? (Дієслова)
- Назвіть спільнокореневі слова серед слів другого стовпчика.
- Доберіть синоніми до слова чорногуз. (Лелека, бусол, бузько, боцюн)
4) Виразне читання віршів на вибір учнями
5) Аналіз почуттів і емоцій
Вчитель: - Які почуття і емоції виникли у вас під час читання віршів?
Урок з літературного читання
Життя і творчість Ліни Костенко.
Краса і почуття.
Красновид І. М.