Урок "Життя і творчість Ліни Костенко"

Про матеріал
Розробка уроку з літературного читання 4 клас.Де народилася і навчалася видатна поетеса. Збірки Ліни Костенко та їхні переклади на інші мови світу. Юнацькі погляди на життя. Перші вірші. Відгуки про поетесу її сучасників. Особливості побудови віршів. Аналіз деяких поезій
Перегляд файлу

Тема : Життя і творчість Ліни Костенко. Краса і почуття.

 ( Л. Костенко « Здивовані квіти», « Красива осінь вишиває клени»,

« Осінь,ось вона осінь» )

Мета: ознайомити з життям та творчістю Л.Костенко, її поезіями; вчити вслухатися в тексти поезій і на їх основі  сприймати і розуміти красу природи і людських почуттів; розвивати уміння читати поезії, образне мислення, мовлення, літературні здібності, уміння аналізувати і порівнювати зміст поезій; виховувати любов до художнього слова, природи; чисті,відверті почуття.

Хід уроку:

І. Оргмомент

ІІ.  Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація.

1)     Сценка « Художник і поет» 

Художник:

-         Так люблю я малювати… Мушу

визнати дивлюсь не на предмет,

а в його багатогранну душу,

й не простий життя його сюжет.

В дивних фарбах мрії потопають,

різнобарв’ям сипляться думки…

кольори немов би оживають

з ледь помітним порухом руки.

І пишу картину із відтінків,

з блискіток, що в серці, в відчуттях…

Так люблю я малювати!.. Стільки

є мене в цих дивних кольорах!

 

 Поет:

-         Я про Поезію кажу.

...Вона - немов сльоза,

завжди солодка чи солона.

У ній ніколи

не вигасне і не охолоне

вогонь душі людської...

Вчитель:  Художник і поет… Що єднає їх?

-         Саме так. А хто знає що таке акварелі?

( Акварелі – це картини,малюнки,виконання фарбами,що розводять водою ).

-         Ці відомості нам сьогодні дуже знадобляться на уроці.

Вчитель: - Тема нашого уроку  «Життя і творчість Ліни Костенко. Краса і почуття». І саме сьогодні ми відкриємо двері у дивовижний світ художнього слова видатної української поетеси і  митця  Ліни Костенко. Вона словом, як художник фарбами, створює вірші, які належать до художньої лірики.

Що ми будемо  вчитися відчувати, читаючи вірші Ліни Костенко ? Про це ви дізнаєтеся, коли « розшифруєте» цей рядок ( картки у  дітей ):

 « Чиючита шівір ниЛі стеКонко итчувідваєш сукра і токсму ніхосінв ааклерей»

 «Читаючи вірші Ліни Костенко ти відчуваєш красу і смуток осінніх акварелей»

ІІІ. Робота над матеріалом уроку.

Вчитель – Але, щоб відчути красу віршів, красу художнього слова , спочатку треба  познайомитися з життям та творчістю поетеси . І в цьому нам допоможуть учні – бібліографи.

1)    Знайомство з життям та творчістю Ліни Костенко

( презентація «Життя і творчість Ліни Костенко» )

Учень 1( слайд 1-2)19 березня – день, коли прилітають лелеки. Мабуть саме вони в родину  Костенко  принесли немовля – маленьку дівчинку, яка згодом стала Ліною Костенко.

Учень 2( слайд 3) Батьки майбутньої поетеси — високоосвічені порядні люди — учителювали. З ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки, подавали літературні, фольклорні та історичні взірці для наслідування. На все життя Ліна перед собою мала приклад батька — Василя Костенка, поліглота-самородка (він знав 12 мов), педагога від Бога, який за потреби міг на найвищому рівні викладати всі предмети в школі.

Учень 3 ( слайд 4-5 ): Раннє дитинство Ліни минало «над берегами вічної ріки» — понад Дніпром. Коли дівчинці минуло 6 років, родина перебралась до Києва. Тут дівчинка закінчила середню школу, навчалася в педагогічному інституті. Згодом  вступила до Московського літературного інституту імені М. Горького, який закінчила з відзнакою .

Учень 4: ( слайд 6) Ліна Костенко була  однією з перших і найпримітніших у плеяді молодих українських поетів, що виступили на межі 20 століття.

Учень 5: (слайд 7) В її літературному доробку : вірші, поеми,романи,переклади,кіносценарії.

Учень6: (слайд 8) Життєве і творче кредо

Учень 7:( слайд 9) Чорнобиль

(слайд 10) Вона має багато відзнак : ( слайд )

  • Почесний професор Національного університету «Києво-Могилянська академія».
  • Почесний доктор Львівського національного університету.
  • Почесний доктор Чернівецького національного університету (2002).
  • Лауреат Державної премії ім. Тараса Шевченка (1987, за роман «Маруся Чурай» і збірку «Неповторність»)
  • Лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О.Теліги (2000).
  • У 2015 році мала планета Сонячної системи № 290127 отримала назву Ліна Костенко
  • Нагороджена Почесною відзнакою Президента України (1992) і Орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня (березень 2000).
  • Відзнака «Золотий письменник України», 2012[17].
  • У листопаді 2013 року УГКЦ нагородила Ліну Костенко, Редлиха Шимона та Зеновію Кушпету третьою щорічною відзнакою імені блаженного священномученика Омеляна Ковча.

Вчитель: :  Про Ліну Костенко всім є що сказати.  Усім, хто просто читав її вірші та поеми,  хто має душу й має совість.

Вчитель:  - тепер, ознайомившись з життя поетеси, ми перейдемо до знайомства з її поезією.

Вчитель  :   Кожен поет присвячує вірші приходу натхненної та дивовижної пори роки – осені. Віршами про Осінь Ліни Костенко можна лише захопюватись. То ж послухаємо їх.

2)   Слухання віршів Л. Костенко

 Вчитель: -  Сподіваюсь,що ви любите прогулянки в осінньому парку.

Ми зараз уявимо саме це. ( Під мелодію діти збирають листочки в класі  1 хв)

 ФІЗПАУЗА

3)  Робота над віршами Л. Костенко ( робота в групах )

Вчитель:Ви трішки відпочили в осінньому парку і ми можемо продовжувати урок.  Зараз ми розпочнемо обговорення змісту кожного вірша Ліни Костенко  про осінь.

Вчитель: - Час вийшов, тож почнемо слухати  І групу.

Виступ  І групи :  вірш « Здивовані квіти».

-         Зараз « ланцюжком» учасники групи ще раз прочитають цей вірш ( по 2 рядки кожен )

-         Яка ж тема вірша? ( осінь )

-         Основна думка? ( розповісти чим були здивовані квіти )

-         Який настрій передала поетеса у цьому вірші?

-         Якими художніми засобами вона скористалася для передачі настрою та почуттів ? (  епітети :  колючі зорі, налякані їжачки ; переносне значення: сойка кричала, ворон казав, квітка питала; порівняння: зорі як їжачки)

-         - У вірші йдеться про раптові зміни у природі. Якими словам передає це Ліна Костенко?

-         Давайте ще раз прочитаємо цей вірш, прислухаємося,який звук часто повторюється майже в кожному рядку і спробуємо дати відповідь на моє питання:

-         Тож хто почув цей звук ? Як ви думаєте, чому він повторюється? Що він допомагає створити? ( звуковий образ осінньої ночі )

- Знайдіть слова, які показують емоційне ставлення Л. Костенко до зображувального у вірші. ( пестливі слова: їжачки, апчхи )

Вчитель: - Якщо ви уважно читали і слухали,то повинні помітити,що вірш має веселий настрій і саме тому в ньому ще передана краса легкого і дуже доброго гумору ( налякані їжачки, ворон апчихав )

-         До якого осіннього місяця можна віднести події вірша?

 

Вчитель:  - До речі,  вірш « Здивовані квіти» входить до чудової і, на жаль, єдиної збірки віршів для дітей « Бузковий цар» . Поетеса часто звертається до теми дитинства, її поетичні образи для дітей особливі: вони пробуджують почуття прекрасного, прилучають дітей до художнього сприйняття світу.

 

Вчитель: -  Сподіваюсь, що вам сподобався цей вірш і тепер ми можемо послухати  ІІ групу

РОБОТА З КЛАСОМ:

* Словникова робота:  ВТІХИ, ВСЕ  ОДНО

*  Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

- У які кольори осінь пофарбувала клени?

- Кому байдуже якими стануть дерева?

- Знайди в тексті вірша слова, за допомогою яких Л. Костенко зображує осінь, листя як живих істот?

- Якими словами поетеса передала красу осені?

- Чому осінь красива, а настрій невеселий?

- Що хотіла показати поетеса?

 

                            Пауза для очей

Вчитель: - Після маленького відпочинку, знову до роботи!

       

 

 Послухаємо ІІІ групу.

  • Повторне читання вірша учнями.
  • Словникова робота:  Брама — великі ворота, переважно при монументальних спорудах.
  • Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Як поетеса описує початок осені?

— Що роблять комахи?

— Що сказано про цвіркунів і перепілочок?

— Якими словами поетеса описує відліт чорногузів?

— Прочитайте питальні речення.

— З яким почуттям їх слід читати?

-          Що спільного у словах першого стовпчика? (Дієслова)

-           Назвіть спільнокореневі слова серед слів другого стовпчика.

-           Доберіть синоніми до слова чорногуз. (Лелека, бусол, бузько, боцюн)

4)   Виразне читання віршів на вибір учнями 

5)  Аналіз почуттів і емоцій 

 

Вчитель: -  Які почуття і емоції виникли у вас під час читання віршів?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Урок з літературного читання

 

 

 

 

 

Життя і творчість Ліни Костенко.

Краса і почуття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       Красновид І. М.

doc
Додано
29 жовтня
Переглядів
87
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку