21 квітня о 15:00Вебінар: Як організувати дистанційний урок «на 12 балів»

Урок "Життя і творчість Тараса Шевченка – геніального поета, мислителя, пророка національного відродження в Україні. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»

Про матеріал
Метою уроку є: поглибити знання школярів про біографію Т. Шевченка, з'я¬сувати основні віхи його творчості; визначити вплив сили слова на формування патріотичних поглядів українців як самобутньої нації; розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять, вміння виразно читати пое¬тичні твори, логічно мислити, грамотно висловлювати власні думки; виховувати зацікавленість до вивчення минулого нашої країни, гордість за боротьбу передових людей щодо української національної ідеї.
Перегляд файлу

Життя і творчість Тараса Шевченка – геніального  поета, мислителя, пророка національного відродження в Україні.                         «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»

Мета:

поглибити знання школярів про біографію Т. Шевченка, з'я­сувати основні віхи його творчості;

визначити вплив сили слова на формування  патріотичних поглядів українців як самобутньої нації;

розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять, вміння виразно читати пое­тичні твори, логічно мислити, грамотно висловлювати власні думки;

виховувати зацікавленість до вивчення минулого нашої країни, гордість за боротьбу передових людей щодо української національної ідеї.

Тип уроку:  Урок-подорож

Обладнання: портрет Т. Шевченка, дитячі ілюстрації, виставка книг митця, дидактичний матеріал (картки, тестові завдання, пазли картин Шевченка).

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Перевірка готовності учнів до уроку

2. Римівка (слайд 1)

У кожного свій шлях є до Шевченка,

Як і до мови -  стежечка своя,

Про качечку й садочок читали ще маленькі,

А підросли – цитуєм з «Кобзаря».

Минають роки, нові ювілеї

Святкуємо у дружнім колі,

І пам’ять наша, наче цвіт лілеї

Про Кобзаря не відцвіте ніколи.

            Оксана Молчанова

ІІ. Оголошення  теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності (слайд 2)

Справді, з постаттю Тараса Григоровича Шевченка ми знайомимося ще з самого дитинства. І щоразу переконуємося, що, напевне, секрет такої популярності поета саме у силі й глибині його художнього слова. Бо воно зрозуміле найменшим та близьке для дорослих, а ще особливо актуальне у всі часи.

На сьогоднішньому уроці ми помандруємо життєвими стежинами великого сина українського народу, геніального митця та мислителя, пророка національного відродження в Україні.

Запишіть сьогоднішню дату та тему уроку. (слайд 3)

ІІІ. Актуалізація опорних знань (слайд 4)

Портрети Тараса Шевченка змалку впізнає кожний. Українці звикли до його повсякденної присутності у своєму житті, тому сприймають як щось близьке і рідне. Шевченко для України — не просто народний поет і геніальний митець, а національний пророк, заступник усіх знедолених, провидець — і в цьому немає пере­більшення. У його поезії і прозі кожен читач знайде для себе щось своє.

Тому для кращого розуміння того, яке місце займала постать Шевченка в історії та літературі,  ми прокладемо з вами своєрідний місток знань та здійснемо подорож життєвими стежинами великого Кобзаря, з’ясуємо, хто з вас є кращим шевченкознавцем.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

Вчитель. Першою нашою зупинкою буде станція «Маловідомі факти». (слайд 5) Ви повинні були підготувати повідомлення про цікаві, невідомі факти з життєвого та творчого шляху Кобзаря. Тож, надаю вам слово.

Учень 1. Поціновувачі та дослідники біографії поета дійшли висновку, що за життя Тарас Григорович був великим модником. У своїх особистих мемуарах «батько» українського народу висловив захват стосовно купівлі нового плаща-макінтоша, вартістю 100 рублів. До слова, коли Шевченко працював в археологічній комісії, його зарплата становила 150 рублів на рік.

Освіта митця – всього 2 класи. Здобував він її у церковно-приходській школі. Проте поету вдалося створити одну з найбільш популярних книг української класичної літератури. Мова йде про «Кобзар», (слайд 6) який було перевидано понад 8 мільйонів разів. У Черкасах навіть створено цілий музей, присвячений цій віршованій збірці. (слайд7)

Учень 2. Петро Мартос, який фінансував видання першого "Кобзаря" 1840 року, наводить відмінну від традиційної версії історію викупу Тараса Шевченка з кріпацтва. Якось художникові-кріпакові один генерал замовив свій портрет. Намалював художник гарно і, що важливо, дуже схоже. Але в житті генерал був некрасивим, а отже, реалістичну роботу приймати відмовився. Тоді Шевченко переробив картину: зафарбував генеральські атрибути, намалював натомість рушника і інструменти для гоління і віддав роботу у цирульню як вивіску. Розлючений генерал запропонував Енгельгардові викупити кріпака. Розуміючи, чим це може закінчитися для Тараса, Жуковський вмовив імператрицю прохати Шевченкового власника призупинити перемовини з покупцем — а на знак подяки імператриця захотіла, щоб Карл Брюллов нарешті докінчив давно розпочатий портрет Жуковського,  (слайд 8) який і був потім розіграний у знамениту лотерею.

Учень 3. Фантазія про одруження не полишала Шевченка протягом усього життя. Останньою дівчиною, яку він серйозно розглядав на роль дружини, стала Ликера Полусмак. (слайд 9) Вона спершу прислужувала у його друзів Карташевських і, убрана в український стрій, виконувала насамперед декоративну роль; потім служила наймичкою у Кулішів. Шевченко нею зацікавився, спалахнув пристрастю. Самій же Ликері він подобався, але не більше. Вона весь час вагалася, і ця непостійність підкріплювалася намовинами з боку панів, які в певний момент вирішили, що Шевченкові потрібно підшукати іншу, серйознішу, наречену. "Сибіряк" — ось яке визначення найбільше лякало Ликеру. Про це говорили пани, це підкріплювалося і численними історіями, які розказував поет, згадуючи своє минуле. Мався на увазі досвід заслання, куди потрапляють за різні провини і повертаються травмованими, надламаними особистостями. Велич поета Ликера не усвідомлювала і, певно, не замислювалася, як почесно було б стати його вдовою (жаль за такою втраченою можливістю прочитується у її спогадах).

Учень 4. Іменем Шевченка названо багато населених пунктів та географічних локацій по всій планеті. Наприклад, тільки в Україні – 164 назви. Окрім того, на честь Кобзаря названа гірська вершина Північного Кавказу (висота 4200 м) (слайд 10),   морська протока в Аральському морі та навіть кратер на Меркурії (слайд 11), діаметр якого – 137 кілометрів.

У світі встановлено аж 1384 пам’ятники Шевченку, з них в Україні – 1256. Інші монументи нашого поета прикрашають міста в Бразилії, Китаї, Америці. (слайд12)

Вчитель.  Що таке літопис? ( твір, оповідь в якому ведеться за роками). Правильно, і наступною нашою зупинкою буде станція «Літописна». (слайд13) Вам потрібно відновити події життя та творчості Тараса Шевченка. Роки у вас є, а от події ви повинні написати самостійно.

1814р. – 9 березня народився Тарас Шевченко

1823 р. – померла  мама, коли поетові було 9 років

1838 р. – 22 квітня Тарас Шевченко викуплений із кріпацтва

1840 р. – перше видання «Кобзаря»

1845 р. – 25 грудня написаний «Заповіт»

1847 р. – поет заарештований, розпочалися рок  неволі (заслання)

1861 р. – 10 березня помер Тарас Шевченко

Вчитель. Тарас Григорович Шевченко — багатогранний геній і одна з найяскравіших постатей українського образотворчого мистецтва середини ХІХ століття. (слайд14) Він проявив себе як художник-живописець, офортист, майстер рисунка, акварелі, сепії та гравюри, пробував себе в скульптурі та різьбі.

Тарас Шевченко є одним з перших українських мистецтвознавців, погляди якого зберігають свою силу і в наш час.

Образотворча спадщина Шевченка дуже велика: нині відомо понад 1000 портретів, пейзажів, історичних, міфологічних та жанрових композицій. Він зробив великий внесок у розвиток побутового жанру і став його основоположником в українському мистецтві.

І нашою наступною зупинкою буде станція «Мистецька».  (слайд15) Ви повинні за 1 хвилину скласти з «пазлів» 2 репродукції картин Шевченка та назвати їх.
   (Примітка. Репродукції найвідоміших картин Тараса Шевченка можна роздрукувати форматом А-4 і розрізати у формі різних геометричних фігур середнього розміру).

Вчитель. Як можна не згадати поетичні твори великого сина України. На наступній станції «Поетична» (слайд 16) ви повинні відтворити твори Тараса Шевченка, вставивши пропущені слова в його вірші, які ви вивчали в попередніх класах.

Станція «Музична» (слайд17)

Вчитель. У 1845 році під час перебування в Україні Тарас Шевченко узагальнив свої думки щодо необхідності пробудження в українському народі національної й громадянської свідомості. Всі дії прогресивно налаштованих інтелігентів зводилися до обговорення, порожньої полеміки і не бачила реального втілення ідей. Одночасно стихійні протести народу ставали причиною безплідних бунтів, які жорсткоко каралися владою. Своє бачення щодо вирішення питання Тарас Шевченко і висловив у творі «І мертвим, і живим, і ненарожденним…».

  2. Декламування  поезії учнем напам’ять (під спокійну мелодію)

  3. Бесіда за змістом твору

- До кого звертається у творі автор? Хто адресати послання?

(мертві-українські  поміщики-кріпосники;живі-інтелігенція,яка мала б взяти на себе функцію просвітителів;ненароджені – простий український народ,пригноблений, безправний і безсилий, майбутні покоління – ми з вами)

- Для чого поет критично переглядає українську історію? (задля перспективи кращого майбутнього)

- Чим,на думку поета,загрожує довга відсутність  змін у суспільстві (тотальним кровопролиттям)

4. Тематично-ідейний аналіз твору:

- Як можна визначити тему  та ідею твору?

Тема:зображення змодельованого образу національної еліти,якою вона повинна бути,визначення її політичних та морально-етичних поглядів.

Ідея:утвердження  віри народу в перемогу над класовим ворогом,різке засудження плазування  співвітчизників перед західною культурою та способом життя,заклик до ретельного вивчення здобутків  світової науки,культури,літератури,розвитку національних суспільних інститутів.

5. Мозковий штурм

Проведення паралелі змісту послання Т.Шевченка з сучасним моментом життя України. Обговорення з учнями актуальності твору в період сьогодення «Послання Тараса Шевченка українцям 21 століття».

V. Підсумок урок

Станція «Швидкісна» (слайд 18,19)

Потрібно дати якнайбільше правильних відповідей за одну хвилину.
   Клоуз-тест «Так»-«Ні»

  1.                         Народився Тарас Шевченко у селі Кирилівці. (Ні. Моринці)
  2.                         У родині Шевченка було 8 дітей. (Ні. Шестеро)
  3.                         Щоб викупити Шевченка з кріпацтва портрет Жуковського намалював Брюллов. (Так).
  4.                         Шевченко був кріпаком Брюллова. (Ні. Енгельгардта )
  5.                         Шевченка викупили за 2000 карбованців. (Ні. 2500)
  6.                         Твори «ІванПідкова» та «Тарасов ніч» не увійшли до першого видання «Кобзаря». (Ні. Вони входили до складу першого «Кобзаря»)
  7.                         Повне зібрання творів Т. Шевченка налічує 10 томів. (Ні. 12 томів)
  8.                         Тарас Шевченко видав для дітей «Буквар». (Так)
  9.                         Т. Г. Шевченко — основоположник нової української літератури і національної літературної мови. (Так)
  10.                    За життя Шевченка «Кобзар» видавався лише один раз. (Ні. Тричі)
  11.                    Серія картин Шевченка носить назву «МальовничаУкраїна». (Ні. Живописна)
  12.                    Гора, де похований Шевченко, називається Чернечою. (Так)

Вчитель. На завершення уроку хочу сказати, що Шевченко – це геній не тільки України, це велет, титан людської мислі, поет всеосяжний. Разом з Шевченком, ми українці – безсмертні. Кобзар не потребує  захисту, не потребує нашого визнання чи критики. Він просто існує поза часом. І поза часом закликає нас:

Молітесь Богові одному,

Молітесь правді на землі,

А більше на землі нікому

Не поклонітесь

VI. Оголошення  результатів навчальної діяльності учнів.

Станція «Секретна абетка»

О

А

Б

В

#

Г

Ґ

V

Д

Е

:

Є

/

Ж

\

З

+

И

־

І

=

Ї

*

Й

(

К

)

Л

<

М

>

Н

;

О

±

П

Р

С

÷

Т

×

У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

Розшифруйте відоме прислів’я про Тараса Шевченка (одне на вибір вчителя)

≈÷;   ∞•□∩•>(О   ±≤;∩+÷О□,   ÷;*   ∆О#О÷+*   ≥•≤≡•<   ≥÷О□

 

Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став

∞•□∩•>(;   V×/+*   ∆×□   >•   ≥+);Ω,   О   ≥);□;<<×V≤+<

Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим

∞•□∩•>(;      >О≤;V   ∆-V×□О□,   ∆;   \   >О≤;V×   ≥О<   ±;≈;V/О□

Шевченко за народ бідував, бо з народу сам походжав

VII.Домашнє завдання

Написати есе на тему « Поетичне звернення Тараса Шевченка  в контексті 21 століття».

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку