Урок літературного читання тісно пов'язаний своїм змістом і освітніми цілями з уроком природознавства. Вчитель учить дітей спостерігати за природою, встановлювати причинно- наслідкові зв'язки. Дає змогу працювати над розвитком читацьких навичок, вмінням передавати своє ставлення до змісту твору виразним читанням. Виховує любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Тема. Журавлі летять низько - зима вже близько. Наталя Забіла “Журавлик”, Леся Українка “Мамо, іде вже зима”.
Мета. Вчити дітей спостерігати за природою, встановлювати причинно- наслідкові зв'язки в природі. Працювати над розвитком читацьких навичок, вмінням передавати своє ставлення до змісту твору виразним читанням. Розвивати вміння інтонаційно читати твір - діалог. Виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Обладнання. Силуети птахів для створення ілюстрації до легенди “Вирій”, схема “Птахи”, малюнки до віршів.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку
Створення емоційного настрою
Ось і продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Працювати будем жваво,
Щоб усім було цікаво.
(Повторюють всі разом)
II. Актуалізація опорних знань
1. Вибірковий переказ оповідання “Наше відкриття” за самостійно складеним планом.
III. Мотивація навчальної діяльності
- Ми опрацювали цікаве оповідання Олега Буценя “Наше відкриття”. Разом з його героями заглянули в таємниці”Книги природи”. Переконались, що відкриває вона свої таємниці лише спостережливим, допитливим, турботливим дітям, для яких природа - як рідний дім, а її мешканці - справжні друзі.
Сьогодні ми познайомимось з прекрасними віршами Наталі Забіли та Лесі Українки. Герої цих віршів - представники пташиного світу - багатого, цікавого і різноманітного. Вони прикрашають діброви, луги, степи і ліси. Вони радують нас своїми піснями в парках, скверах та садах. Без їхніх пісень не можна уявити весни, літа. Та не тільки за прекрасний щебіт ми любимо пташок, а й за те, що вони оберігають дерева від комах - шкідників і їхніх личинок. Тому наше завдання - віддячити пташкам за їх турботу про наші сади, ліси, парки та поля. Як це зробити - зможем вирішити сьогодні на уроці.(Слайди 1, 2. Діти розглядають фото представників пташиного світу, впізнають птахів.)
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Опрацювання вірша Н.Забіли “Журавлик”
а) Читання вчителем вірша
б) Перевірка первинного сприймання
- Кого діти знайшли на болоті біля річки?(Діти знайшли пораненого журавлика)
- Що зробили діти з журавликом?(Вони принесли його додому)
в) Словникова робота
Підбір слів, близьких за значенням
тхне - пахне
кумедну - смішну
несміло - боязко
приручений - такий, що не боїться людей
забави - ігри
г) Самостійне читання твору дітьми мовчки
д) Логічний розбір з елементами вибіркового читання
- Де діти знайшли журавлика? Прочитайте опис цього місця.
(На болоті біля річки,
(Там, де вогко тхне теплом)
- Який вигляд мав журавель?(Довгі ноги, сірі крила, на голівці чорний чуб)
- Чому діти взяли птаха додому?(Бо він був поранений і не міг летіти)
- Які слова свідчать про те, що журавлик звик до дітей і полюбив їх. Прочитайте.(Завжди з нами був у забавках, з нами грався та гуляв)
- Чому журавлик покинув дітей?(Бо він одужав і міг летіти в вирій)
- Як його відліт сприйняли діти? Доведіть свою думку словами з вірша.
(Діти сумували за птахом. Вони гукали йому вслід:
Прощавай, лети, журавлику,
Наш крилатий журавель!
Повернись весною здалека,
З теплих сонячних земель!)
- Як ви думаєте, чому одні птахи відлітають у вирій, а інші залишаються зимувати?
(Слайд 3. Діти пояснюють свої міркування, чому одні птахи відлітають у вирій, а інші залишаються зимувати. Підтверджують свою догадку матеріалом слайда: відлітають ті птахи, яким зовсім не залишилося їжі.)
-Що пташкам підказує, що пора збиратися в далеку подорож?(Перелітні птахи помічають:що ближче до осені, то коротшають дні. Це й слугує їм сигналом – час збиратися в дорогу.)
(Слайд 4. Учні дізнаються з матеріалу слайда, про те, що пташки відчувають зміну температури повітря. Це їм слугує сигналом: пора в дорогу!)
е) Читання вчителем “Легенди про вирій”
(Читання легенди вчитель супроводжує створенням картини, розміщуючи на фоні осінньої природи птахів, героїв легенди: Лебедів, Соловейка, Сороку, Зозулю.)
- Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія.
Одного разу, коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі, що ріс над берегом, і заговорили. В озері плавали Лебеді. А вода була така холодна, що вони аж похворіли. Стали птахи скаржитись на Холод, що весь час дошкуляє їм, і на Голод, який сказав, що поморить їх незабаром.
- Що його робити? - запитав Соловейко. - Я боюсь, що помру.
- Я вже хриплю, горло в мене болить, - підтримав його Жайворонок, - а без пісні я жити не можу.
Сумно стало пташкам, страшно.
Лебідь аж заплакав:
- Ой, мені теж страшно!
- Треба вміти жити. Вчіться в мене. Я за себе не боюсь, - мовила Сорока. Головне -ближче до людей перебратись, а там уже не пропаду: десь вкраду кусок хліба, десь біля курей пшеницею поласую.
Не біда!
Подивились на Сороку здивовані пташки.
- Як це “вкрасти”? Як це “ближче до людей”? Ми любимо ліс і житимемо тут. Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила:
- Я чула, що є така країна - Вирій. Там тепло, тож, хто хоче, летімо! Ми, Зозулі, летимо першими!
Страшно пташкам залишати рідні місця, та робити нічого. Стали вони збиратись зграями і готуватись до подорожі. Але не всі птахи повірили Зозулі. Вони придбали собі теплі шубки і полетіли за Сорокою.
Відтоді кожної осені птахи відлітають у Вирій, а найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.
є) Складання схеми(Слайд 5)
(Діти заповнюють схему, прикріпивши силуети птахів з легенди, а потім доповнюють її назвами перелітніх, зимуючих та птахів - гостей, користуючись знаннями з курсу “Я і Україна”).
2. Робота над віршем Л.Українки “Мамо, іде вже зима...”
а) Читання вірша вчителем
б) Перевірка первинного сприймання
- Між ким відбувалась розмова, описана в вірші?Розмова відбулась між мамою і дитиною.)
- Як називаються вірші, в яких передано розмову двох осіб?Це діалог)
- Яке питання хвилювало дитину?(Дитина цікавилась, чи кожна пташка літає у вирій.)
в) Самостійне читання способом “Пташиний базар”
г) Словникова робота
Читання слів в різному темпі. Пояснення значень слів.
травицю не боїться безпечні
пташина не кожне цвірінькають
сивенька навісної байдуже
маленька прилине дбати
розважає поживну потіха
д) Вправи на розвиток вміння орієнтуватись в тексті
- Знайдіть продовження речення
(Вчитель починає читати речення, учні швидко проглядають текст, знаходять його і читають до кінця)
- Мамо, іде вже... (зима, снігом травицю вкриває)
- Мамо, чи кожна...(пташина в вирій на зиму літає?)
- Не боїться морозу...(вона, не покине країни рідної, не боїться зими навісної.)
- Ні, не кожна, -...(одказує мати, - онде, бачиш, пташина сивенька скаче швидко отам біля хати – ще зосталась пташина маленька.
- Мамо, ті сиві...(пташки сміливі, певно, ще й дуже, чи то безпечні такі,- чуєш,цвірінькають так, мов їм про зиму байдуже!)
- Нащо ж ...(співає?)
- Спів пташині...(потіха одна, - хоч голодна, співа веселенько.)
- Не байдуже...( тій пташці, мій синку, мусить пташка малесенька дбати, де б водиці дістати краплинку, де під снігом поживку шукати.)
е) Вправляння в читанні діалогу.
є) Вибіркове читання
- Як мати пояснила дитині, чому пташина не полетіла в вирій?(Не боїться морозу вона, не покине країни рідної, не боїться зими навісної. Жде, що знову прилине весна.)
- Як мати говорить про тяжке життя горобчика взимку?(Мусить пташка малесенька дбати, де б водиці дістати краплинку, де під снігом поживку шукати.)
- Чому горобчик не перестає співати, хоч йому дуже тяжко пережити зиму?(Спів пташині потіха одна, - хоч голодна, співа веселенько, розважає пташине серденько.)
- Чи тільки горобчика мала на увазі мати?(Ні, всіх перелітних пташок.)
- Чи можемо ми допомогти пташкам у скрутну пору?(Так, ми можемо їх підгодовувати.)
(Слайди 6, 7. Діти розглядають годівнички для пташок і читають, який корм слід заготовляти для них»
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Хорове читання вірша “Годівниця”, записаного на картках. Відновлення пропущених слів за допомогою довідки.
По селу мете _________,
Розгулялася __________.
У сусідів - ___________,
А у нас її нема.
А навколо, наче вати
Хтось _____ на дахи.
- Нумо, брате, працювати,
Щоб не гинули _______!”
Узялися ми до діла,
Праця нам — не новина!
Аж ______ засвистіли,
Аж запахла ______!
Хай сніжниця, хай _____,
Ми радіємо з Сашком:
Скоро буде в нас хороша
________ під дашком.
(Слова для довідки: сніжниця, зима, годівниця, накидав, птахи, рубанки, смолина, пороша, годівниця.)
2. Складання усного твору за змістом вірша “Годівниця” та малюнком
(Слайд 8. За зразком твору »Зимова прогулянка» учні складають усний твір про те, як вони допомагають птахам.)
3. Придумування заголовка до вірша
Запросили раз хлоп'яток
На весняне гучне свято
Всі пташки.
Серед саду за столами
Пригощались пирогами
Хлопчаки.
І очима все косили:
“Ну, чого нас запросили?”
“Як же так?
Ви не знаєте причини,
За що вам хвала шпачина? -
Мовив шпак. -
Бо для нас хатинки гарні
Ви будуєте в столярні
Щозими.
Та й чудові годівниці
Оцінили, як годиться, ми”.
VI. Підсумок уроку
- Я думаю, з усього сказаного сьогодні кожний з вас зробив правильний висновок: Ми повинні допомогти пташкам пережити довгу, холодну і голодну зиму, тим більше, що зробити це під силу кожному: змайструвати годівничку, повісити її на дереві і не забувати сипати туди зерно та крихітки хліба.
І тоді не треба буде піклуватись про урожай яблук, груш, слив. Про це потурбуються наші співучі друзі. Бо з ними ми маєм договір. Який? Прочитайте.( Слайд 9)
Жучки і комахи хай чують
Що договір маєм з цих пір
З пташками, які в нас зимують
На _____, __ _____, __ _____, __ _____.
VII. Завдання додому: Вивчити напам'ять вірш “Мамо, іде вже зима”.