18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок "З чистого джерела народної творчості."

Про матеріал

Для повторення та узагальнення знань дітей про народні казки, малі фольклорні жанри, які вивчалися на уроках читання;знайомства учнів з народними легендами, як ще одним видом усної народної творчості.

Перегляд файлу

Літературне читання. З клас

Розділ 3. З чистого джерела народної творчості

Тема. З чистого джерела народної творчості.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок позакласного читання.

Мета: повторити та узагальнити знання дітей про народні казки, малі фольклорні жанри, які вивчалися на уроках читання; познайомити учнів з народними легендами, як ще одним видом усної народної творчості; розвивати читацькі навички, вміння працювати з текстами; виховувати любов до народної творчості, рідної мови, свого народу, народних символів.

Очікувані результати:

  після цього уроку учні зможуть:

- розрізняти фольклорні жанри;

          - опрацьовувати самостійно тексти;

          -  з повагою ставитися до рідної мови та народних символів.

Наочність та обладнання: мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

1. Психологічна настанова

– Подаруйте, діти одне одному милі, гарні, світлі усмішки.

– Бачте, як ви звеселіли,

Сонце вас розвеселило,

Стало в вікна заглядати,

До роботи закликати.

2.Читання хором вірша (Слайд  1)

Люблю я свій розум,

Увагу та память.

Працює мій мозок,

Учусь я старанно.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Гра « У гостях у казки» (Слайд  2)

Відгадайте з яких казок фрагменти,  виправте  помилки.

«Послухалась баба, пішла в мишку, назмітала в засіку борошенця, викотила в печі, замінила яйцями борошно…»

(«Послухалась баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, витопила в печі, замісила яйцями борошно…»." Колобок")

 

«Завязла лисиця губами в смолі, ніяк не вирветься. Баба й цього разу сусідові сказала, він  вкинув в погріб і лисичку. А далі й рябчика отак упіймали…»

(«Завязла лисиця зубами в смолі, ніяк не вирветься. Баба й цього разу дідові сказала, він  вкинув в погріб і лисичку. А далі й зайчика – побігайчика отак упіймали…»." Солом’яний бичок")

«Замінив він тісто, приніс дров, розпалив у корчі. А як ніч витопилася, посадив у неї вороги…»

(«Замісив він тісто, приніс дров, розпалив у печі. А як піч витопилася, посадив у неї пироги…».  "Півник і двоє мишенят")

«Оце ж вибачай, ласуню, –  що мав, то з тим і прийшов. Та вже більше нікого не знаю…»

(«Оце ж вибачай, лисуню, –  що мав, то тим і приймав. Та вже більше нічого не маю…». "Лисичка та журавель")

2.Робота в групах

Давайте пригадаємо, що відноситься до малих фольклорних жанрів.

(Прислів’я, приказки, загадки, колискові…)

Діти, поділіться на групи, вибравши рослинку – символ, яка вам подобається (мак, барвінок, соняшник)

Завдання для груп:

1 група. Відгадати загадки і записати відгадки на рослинках – символах.

Запалали в чистім полі, мов краваточки червоні.

То палає в полі так польовий червоний…(Мак)

 

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

 

Проливала дрібні сльози молода дівиця.

Полоскала довгі коси у чистій водиці. (Верба)

 

У зеленім картузі

На одній стоїть нозі.

Коло вуха – китиця

Щирим злотом світиться.

Звичка в нього є ота:

Він голівку поверта

В бік, де сонце котиться,

Родичем доводиться. (Соняшник)

 

2 група. Поєднайте частини прислівїв.

Ласкаве слово,                               а дитя матері.

Рідний край –                                що весняний день.

Птах радіє весні,                           а зима зїдає.

Осінь збирає,                                земний рай.

( Ласкаве слово, що весняний день.

Рідний край – земний рай.

Птах радіє весні, а дитя матері.

Осінь збирає, а зима з’їдає.)

 

3 група. Відновити скоромовки та навчитись їх швидко читати.

Вередували вереднички,

Що не ……. вареничків,

Не вередуйте вереднички,

Наваряться ………..

(Вередували вереднички,

Що не наварили  вареничків,

Не вередуйте вереднички,

Наваряться  варенички.)

Мала з ……

Вола вела.

В село ….

Малу вів.

(Мала з  села

Вола вела.

В село  віл

Малу вів.)

 

У кухаря Валерика розварились …..

Розварились вареники, варениці у …..

(У кухаря Валерика розварились  вареники.

Розварились вареники, варениці у Валерика.)

2. Диференційовані завдання за ступенем складності

1 група. Розєднати слова в прислівї.

Насонцітепло,абіляматерідобре.

(На сонці тепло, а біля матері добре.)

2 група. Закінчити прислівя.

На чорній землі………………… .

(На чорній землі білий хліб родить.)

3 група. Згадати і записати прислівя, яке виражає основну думку казки  «Кривенька качечка»

(Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха.)

ІІІ. Фізкультхвилинка

Українська народна гра « Бабуся»

Дорогою іде бабуся, спираючись на палицю. А назустріч їй ідуть діти й говорять:

– Бабусю, бабусю, а куди ви йдете?

– У сад, діти, у сад!

– А нас із собою візьмете?

– А ви курчат уже погодували?

– Ні!

– Ідіть та годуйте!

(Діти імітують, що годують курчат, скликаючи їх.)

– Бабусю, бабусю, а куди ви йдете?

– У сад, діти, у сад!

– А нас із собою візьмете?

– А ви подвіря підмели?

– Ні!

– Ідіть та підмітайте!

(Діти імітують, що підмітають подвіря.)

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Вступна бесіда (Слайд  3)

Україна – рідна, священна земля наших дідів і прадідів. Погляньте навколо. Яка краса! Розкинулись безкраї простори пшеничних ланів, а із зеленого килиму виглядають блакитні волошки, палають маки, радують очі ніжні квіти барвінку. А яка красива калина в різні пори року! Недаремно про неї наші предки склали легенди.

– А чи знаєте ви, що таке легенда?(Слайд 4)

(Легенда - невеликий за обсягом прозовий твір усної народної творчості, в якому йдеться про чудесні події й уславлюється головний персонаж.)

2.Читання легенди про калину

Було це давно. Один мандрівник подорожував Карпатами. Довго ішов під палючим сонцем. Ішов – ішов, але ніде не міг знайти притулок, де можна було  хоча кілька годин відпочити. Дорогою не трапилося йому жодного деревця.

Знесилившись, він ліг на горбочку і заснув. Раптом йому наснився чудовий сон. Над ним схилилася вродлива дівчина.

– Як тебе звати, мила дівчино?

– Моє імя Калина.

– Як ти знайшла мене?

– Я побачила, що ти дуже втомився. Мені стало жаль тебе і я вирішила зробити над тобою захисток від сонця. Відпочивай собі спокійно.

Відпочивши, хлопець справді побачив над собою розкішний кущ, що захистив його від палючого сонця – калину.

Потім мандрівник попрямував до села. У селян він почав питати, чи не знають вони дівчину на імя Калина. Селяни показали йому хатинку, у якій жила самотня дівчина – сирота. Побачивши її, він одразу зрозумів, що ця вродлива дівчина є його судженою. Лише така дівчина могла допомогти втомленому мандрівникові пережити  спеку. Поговоривши з незнайомкою, він вирішив назавжди поєднати з нею своє життя.

З того часу до калини приходять дівчата і тихо розмовляють з нею про свою долю…

3.Самостійна робота над текстом. Метод «Порушена послідовність»

(Учням пропонується кілька речень із тексту, записаних в порушеній послідовності. Діти обєднуються в групи за бажанням. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується на аркуші паперу. Представники груп доводять правильність вибору.)

Зразок картки

Знесилившись, він ліг на горбочку і заснув.

Один мандрівник подорожував Карпатами.

Потім мандрівник попрямував до села.

Відпочивши, хлопець справді побачив над собою розкішний кущ, що захистив його від палючого сонця – калину.

Поговоривши з незнайомкою, він вирішив назавжди поєднати з нею своє життя.

(Один мандрівник подорожував Карпатами.

Знесилившись, він ліг на горбочку і заснув.

Відпочивши, хлопець справді побачив над собою розкішний кущ, що захистив його від палючого сонця – калину.

Потім мандрівник попрямував до села.

Поговоривши з незнайомкою, він вирішив назавжди поєднати з нею своє життя.)

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань учнів

 1.Метод « Крісло автора»

– До сьогоднішнього уроку позакласного читання ви готували  різні легенди . Зараз ми проведемо конкурс на кращого оповідача.

(Сідаючи в крісло, діти розповідають легенди «Легенда про Україну», «Легенда про дівчину – Україну» , «Материнка» та ін.)

«Легенда про Україну»

Як тільки Господь наш, Сотворитель, поселив на Землі людей, вони одразу почали просити в Бога для себе зручні та вигідні місця для проживання. Не квапились тільки українці. Вони були від початку козаками: безпечно мандрували по землі, милувалися красою світу і нікому не заважали. Якось озирнулися і побачили, що повсюдно снують люди, обживають займані місцини. Тоді пішли і вони до Господа. Тихенько стали за порогом і чекали,бо Творець саме тоді був чимось дуже сильно зайнятий. А коли Сотворитель оглянувся і побачив чубатих вояків, то здивувався:

– А чого вам треба, хлопці? – запитав Господь.

–Та землі-материзни хочемо, Боже!

– Буде вам матінка земля. Ідіть та осідайте он на тому клаптику між морями, – показавши пальцем униз.

– Та там уже іспанці, Боже!

– Ага, то біля них і селіться.

  •   Не можемо, Господи, там французи, а далі німці, ще якихось людей повно.

Подивився Бог згори і переконався, що все вже роздано. А козаки ну дуже йому сподобались – і не хотів Творець залишати їх без земель.

– Гаразд, – сказав Господь. – Віддам я вам он той куточок понад Дніпром, що залишив собі на земний рай. Але то незвичайний куточок – раїна. Земля там дуже родюча і пахне медом, вода – як молоко, а з неба в душу людей ллється пісня. На той куточок будуть зазіхати нечестивці, тому його треба пильнувати і боронити. Як будете і направду такими відважними лицарями, як мені видається, то на тій землі станете господарями, а як ні – то рабами нечестивців.

  • Згода. Добре, Господи! Буде так, як кажеш. Благослови в дорогу!

Поблагословив їх Сотворитель і провів до райський воріт. Відтоді орють козаки землю, а зброєю захищають її від усякої нечисті. І назвали свій райський куточок  – Україна

«Легенда про дівчину – Україну»

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність i красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну i порядок, росіяни – владність, поляки – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону i раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.

– Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.

– Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

– Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

– Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це - пісня.

Узяла дівчина-Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.

       Визначення переможця

VІ. Підсумок уроку.

Гра « Віночок» (Слайд  5)

У гаю, на лузі, в полі –

Скільки там квіток!

Ми нарвали їх доволі,

Щоб сплести вінок.

– А чи знаєте ви, діти, що в українському віночку 20 квіточок. Кожна з них лікує та оберігає. Здавна у віночок вплітали ружу, калину, безсмертник, деревій, незабудки, чорнобривці, волошки, маки, любисток, барвінок. До віночка привязували різнобарвні стрічки: коричневу, жовту, зелену, блакитну, синю, жовтогарячу, фіолетову, малинову, рожеву, білу. Люди вірили в силу стрічок, вони берегли волосся від чужих очей.

  •   Візьміть паперову стрічечку, що лежить на парті, запишіть на ній назви жанрів усної народної творчості, які ви запамятали. Прикріпіть стрічку на дошку до віночка.

VІІ. Домашнє завдання (Слайд  6)

  • Підберіть і прочитайте легенди про птахів. Намалюйте малюнки до

них. Навчіться  переказувати легенду .

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
1368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку