Урок "З чистого джерела народної творчості."

Про матеріал

Для повторення та узагальнення знань дітей про народні казки, малі фольклорні жанри, які вивчалися на уроках читання;знайомства учнів з народними легендами, як ще одним видом усної народної творчості.

Перегляд файлу

Літературне читання. З клас

Розділ 3. З чистого джерела народної творчості

Тема. З чистого джерела народної творчості.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок позакласного читання.

Мета: повторити та узагальнити знання дітей про народні казки, малі фольклорні жанри, які вивчалися на уроках читання; познайомити учнів з народними легендами, як ще одним видом усної народної творчості; розвивати читацькі навички, вміння працювати з текстами; виховувати любов до народної творчості, рідної мови, свого народу, народних символів.

Очікувані результати:

  після цього уроку учні зможуть:

- розрізняти фольклорні жанри;

          - опрацьовувати самостійно тексти;

          -  з повагою ставитися до рідної мови та народних символів.

Наочність та обладнання: мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

1. Психологічна настанова

– Подаруйте, діти одне одному милі, гарні, світлі усмішки.

– Бачте, як ви звеселіли,

Сонце вас розвеселило,

Стало в вікна заглядати,

До роботи закликати.

2.Читання хором вірша (Слайд  1)

Люблю я свій розум,

Увагу та память.

Працює мій мозок,

Учусь я старанно.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Гра « У гостях у казки» (Слайд  2)

Відгадайте з яких казок фрагменти,  виправте  помилки.

«Послухалась баба, пішла в мишку, назмітала в засіку борошенця, викотила в печі, замінила яйцями борошно…»

(«Послухалась баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, витопила в печі, замісила яйцями борошно…»." Колобок")

 

«Завязла лисиця губами в смолі, ніяк не вирветься. Баба й цього разу сусідові сказала, він  вкинув в погріб і лисичку. А далі й рябчика отак упіймали…»

(«Завязла лисиця зубами в смолі, ніяк не вирветься. Баба й цього разу дідові сказала, він  вкинув в погріб і лисичку. А далі й зайчика – побігайчика отак упіймали…»." Солом’яний бичок")

«Замінив він тісто, приніс дров, розпалив у корчі. А як ніч витопилася, посадив у неї вороги…»

(«Замісив він тісто, приніс дров, розпалив у печі. А як піч витопилася, посадив у неї пироги…».  "Півник і двоє мишенят")

«Оце ж вибачай, ласуню, –  що мав, то з тим і прийшов. Та вже більше нікого не знаю…»

(«Оце ж вибачай, лисуню, –  що мав, то тим і приймав. Та вже більше нічого не маю…». "Лисичка та журавель")

2.Робота в групах

Давайте пригадаємо, що відноситься до малих фольклорних жанрів.

(Прислів’я, приказки, загадки, колискові…)

Діти, поділіться на групи, вибравши рослинку – символ, яка вам подобається (мак, барвінок, соняшник)

Завдання для груп:

1 група. Відгадати загадки і записати відгадки на рослинках – символах.

Запалали в чистім полі, мов краваточки червоні.

То палає в полі так польовий червоний…(Мак)

 

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

 

Проливала дрібні сльози молода дівиця.

Полоскала довгі коси у чистій водиці. (Верба)

 

У зеленім картузі

На одній стоїть нозі.

Коло вуха – китиця

Щирим злотом світиться.

Звичка в нього є ота:

Він голівку поверта

В бік, де сонце котиться,

Родичем доводиться. (Соняшник)

 

2 група. Поєднайте частини прислівїв.

Ласкаве слово,                               а дитя матері.

Рідний край –                                що весняний день.

Птах радіє весні,                           а зима зїдає.

Осінь збирає,                                земний рай.

( Ласкаве слово, що весняний день.

Рідний край – земний рай.

Птах радіє весні, а дитя матері.

Осінь збирає, а зима з’їдає.)

 

3 група. Відновити скоромовки та навчитись їх швидко читати.

Вередували вереднички,

Що не ……. вареничків,

Не вередуйте вереднички,

Наваряться ………..

(Вередували вереднички,

Що не наварили  вареничків,

Не вередуйте вереднички,

Наваряться  варенички.)

Мала з ……

Вола вела.

В село ….

Малу вів.

(Мала з  села

Вола вела.

В село  віл

Малу вів.)

 

У кухаря Валерика розварились …..

Розварились вареники, варениці у …..

(У кухаря Валерика розварились  вареники.

Розварились вареники, варениці у Валерика.)

2. Диференційовані завдання за ступенем складності

1 група. Розєднати слова в прислівї.

Насонцітепло,абіляматерідобре.

(На сонці тепло, а біля матері добре.)

2 група. Закінчити прислівя.

На чорній землі………………… .

(На чорній землі білий хліб родить.)

3 група. Згадати і записати прислівя, яке виражає основну думку казки  «Кривенька качечка»

(Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха.)

ІІІ. Фізкультхвилинка

Українська народна гра « Бабуся»

Дорогою іде бабуся, спираючись на палицю. А назустріч їй ідуть діти й говорять:

– Бабусю, бабусю, а куди ви йдете?

– У сад, діти, у сад!

– А нас із собою візьмете?

– А ви курчат уже погодували?

– Ні!

– Ідіть та годуйте!

(Діти імітують, що годують курчат, скликаючи їх.)

– Бабусю, бабусю, а куди ви йдете?

– У сад, діти, у сад!

– А нас із собою візьмете?

– А ви подвіря підмели?

– Ні!

– Ідіть та підмітайте!

(Діти імітують, що підмітають подвіря.)

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Вступна бесіда (Слайд  3)

Україна – рідна, священна земля наших дідів і прадідів. Погляньте навколо. Яка краса! Розкинулись безкраї простори пшеничних ланів, а із зеленого килиму виглядають блакитні волошки, палають маки, радують очі ніжні квіти барвінку. А яка красива калина в різні пори року! Недаремно про неї наші предки склали легенди.

– А чи знаєте ви, що таке легенда?(Слайд 4)

(Легенда - невеликий за обсягом прозовий твір усної народної творчості, в якому йдеться про чудесні події й уславлюється головний персонаж.)

2.Читання легенди про калину

Було це давно. Один мандрівник подорожував Карпатами. Довго ішов під палючим сонцем. Ішов – ішов, але ніде не міг знайти притулок, де можна було  хоча кілька годин відпочити. Дорогою не трапилося йому жодного деревця.

Знесилившись, він ліг на горбочку і заснув. Раптом йому наснився чудовий сон. Над ним схилилася вродлива дівчина.

– Як тебе звати, мила дівчино?

– Моє імя Калина.

– Як ти знайшла мене?

– Я побачила, що ти дуже втомився. Мені стало жаль тебе і я вирішила зробити над тобою захисток від сонця. Відпочивай собі спокійно.

Відпочивши, хлопець справді побачив над собою розкішний кущ, що захистив його від палючого сонця – калину.

Потім мандрівник попрямував до села. У селян він почав питати, чи не знають вони дівчину на імя Калина. Селяни показали йому хатинку, у якій жила самотня дівчина – сирота. Побачивши її, він одразу зрозумів, що ця вродлива дівчина є його судженою. Лише така дівчина могла допомогти втомленому мандрівникові пережити  спеку. Поговоривши з незнайомкою, він вирішив назавжди поєднати з нею своє життя.

З того часу до калини приходять дівчата і тихо розмовляють з нею про свою долю…

3.Самостійна робота над текстом. Метод «Порушена послідовність»

(Учням пропонується кілька речень із тексту, записаних в порушеній послідовності. Діти обєднуються в групи за бажанням. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується на аркуші паперу. Представники груп доводять правильність вибору.)

Зразок картки

Знесилившись, він ліг на горбочку і заснув.

Один мандрівник подорожував Карпатами.

Потім мандрівник попрямував до села.

Відпочивши, хлопець справді побачив над собою розкішний кущ, що захистив його від палючого сонця – калину.

Поговоривши з незнайомкою, він вирішив назавжди поєднати з нею своє життя.

(Один мандрівник подорожував Карпатами.

Знесилившись, він ліг на горбочку і заснув.

Відпочивши, хлопець справді побачив над собою розкішний кущ, що захистив його від палючого сонця – калину.

Потім мандрівник попрямував до села.

Поговоривши з незнайомкою, він вирішив назавжди поєднати з нею своє життя.)

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань учнів

 1.Метод « Крісло автора»

– До сьогоднішнього уроку позакласного читання ви готували  різні легенди . Зараз ми проведемо конкурс на кращого оповідача.

(Сідаючи в крісло, діти розповідають легенди «Легенда про Україну», «Легенда про дівчину – Україну» , «Материнка» та ін.)

«Легенда про Україну»

Як тільки Господь наш, Сотворитель, поселив на Землі людей, вони одразу почали просити в Бога для себе зручні та вигідні місця для проживання. Не квапились тільки українці. Вони були від початку козаками: безпечно мандрували по землі, милувалися красою світу і нікому не заважали. Якось озирнулися і побачили, що повсюдно снують люди, обживають займані місцини. Тоді пішли і вони до Господа. Тихенько стали за порогом і чекали,бо Творець саме тоді був чимось дуже сильно зайнятий. А коли Сотворитель оглянувся і побачив чубатих вояків, то здивувався:

– А чого вам треба, хлопці? – запитав Господь.

–Та землі-материзни хочемо, Боже!

– Буде вам матінка земля. Ідіть та осідайте он на тому клаптику між морями, – показавши пальцем униз.

– Та там уже іспанці, Боже!

– Ага, то біля них і селіться.

  •   Не можемо, Господи, там французи, а далі німці, ще якихось людей повно.

Подивився Бог згори і переконався, що все вже роздано. А козаки ну дуже йому сподобались – і не хотів Творець залишати їх без земель.

– Гаразд, – сказав Господь. – Віддам я вам он той куточок понад Дніпром, що залишив собі на земний рай. Але то незвичайний куточок – раїна. Земля там дуже родюча і пахне медом, вода – як молоко, а з неба в душу людей ллється пісня. На той куточок будуть зазіхати нечестивці, тому його треба пильнувати і боронити. Як будете і направду такими відважними лицарями, як мені видається, то на тій землі станете господарями, а як ні – то рабами нечестивців.

  • Згода. Добре, Господи! Буде так, як кажеш. Благослови в дорогу!

Поблагословив їх Сотворитель і провів до райський воріт. Відтоді орють козаки землю, а зброєю захищають її від усякої нечисті. І назвали свій райський куточок  – Україна

«Легенда про дівчину – Україну»

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність i красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну i порядок, росіяни – владність, поляки – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону i раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.

– Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.

– Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

– Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

– Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це - пісня.

Узяла дівчина-Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.

       Визначення переможця

VІ. Підсумок уроку.

Гра « Віночок» (Слайд  5)

У гаю, на лузі, в полі –

Скільки там квіток!

Ми нарвали їх доволі,

Щоб сплести вінок.

– А чи знаєте ви, діти, що в українському віночку 20 квіточок. Кожна з них лікує та оберігає. Здавна у віночок вплітали ружу, калину, безсмертник, деревій, незабудки, чорнобривці, волошки, маки, любисток, барвінок. До віночка привязували різнобарвні стрічки: коричневу, жовту, зелену, блакитну, синю, жовтогарячу, фіолетову, малинову, рожеву, білу. Люди вірили в силу стрічок, вони берегли волосся від чужих очей.

  •   Візьміть паперову стрічечку, що лежить на парті, запишіть на ній назви жанрів усної народної творчості, які ви запамятали. Прикріпіть стрічку на дошку до віночка.

VІІ. Домашнє завдання (Слайд  6)

  • Підберіть і прочитайте легенди про птахів. Намалюйте малюнки до

них. Навчіться  переказувати легенду .

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
1936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку