Для повторення та узагальнення знань дітей про народні казки, малі фольклорні жанри, які вивчалися на уроках читання;знайомства учнів з народними легендами, як ще одним видом усної народної творчості.
Літературне читання. З клас
Розділ 3. З чистого джерела народної творчості
Тема. З чистого джерела народної творчості.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок позакласного читання.
Мета: повторити та узагальнити знання дітей про народні казки, малі фольклорні жанри, які вивчалися на уроках читання; познайомити учнів з народними легендами, як ще одним видом усної народної творчості; розвивати читацькі навички, вміння працювати з текстами; виховувати любов до народної творчості, рідної мови, свого народу, народних символів.
Очікувані результати:
після цього уроку учні зможуть:
- розрізняти фольклорні жанри;
- опрацьовувати самостійно тексти;
- з повагою ставитися до рідної мови та народних символів.
Наочність та обладнання: мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Психологічна настанова
– Подаруйте, діти одне одному милі, гарні, світлі усмішки.
– Бачте, як ви звеселіли,
Сонце вас розвеселило,
Стало в вікна заглядати,
До роботи закликати.
2.Читання хором вірша (Слайд 1)
Люблю я свій розум,
Увагу та пам’ять.
Працює мій мозок,
Учусь я старанно.
ІІ. Актуалізація опорних знань
– Відгадайте з яких казок фрагменти, виправте помилки.
«Послухалась баба, пішла в мишку, назмітала в засіку борошенця, викотила в печі, замінила яйцями борошно…»
(«Послухалась баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, витопила в печі, замісила яйцями борошно…»." Колобок")
«Зав’язла лисиця губами в смолі, ніяк не вирветься. Баба й цього разу сусідові сказала, він вкинув в погріб і лисичку. А далі й рябчика отак упіймали…»
(«Зав’язла лисиця зубами в смолі, ніяк не вирветься. Баба й цього разу дідові сказала, він вкинув в погріб і лисичку. А далі й зайчика – побігайчика отак упіймали…»." Солом’яний бичок")
«Замінив він тісто, приніс дров, розпалив у корчі. А як ніч витопилася, посадив у неї вороги…»
(«Замісив він тісто, приніс дров, розпалив у печі. А як піч витопилася, посадив у неї пироги…». "Півник і двоє мишенят")
«Оце ж вибачай, ласуню, – що мав, то з тим і прийшов. Та вже більше нікого не знаю…»
(«Оце ж вибачай, лисуню, – що мав, то тим і приймав. Та вже більше нічого не маю…». "Лисичка та журавель")
2.Робота в групах
– Давайте пригадаємо, що відноситься до малих фольклорних жанрів.
(Прислів’я, приказки, загадки, колискові…)
– Діти, поділіться на групи, вибравши рослинку – символ, яка вам подобається (мак, барвінок, соняшник)
Завдання для груп:
1 група. Відгадати загадки і записати відгадки на рослинках – символах.
Запалали в чистім полі, мов краваточки червоні.
То палає в полі так польовий червоний…(Мак)
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
Проливала дрібні сльози молода дівиця.
Полоскала довгі коси у чистій водиці. (Верба)
У зеленім картузі
На одній стоїть нозі.
Коло вуха – китиця
Щирим злотом світиться.
Звичка в нього є ота:
Він голівку поверта
В бік, де сонце котиться,
Родичем доводиться. (Соняшник)
2 група. Поєднайте частини прислів’їв.
Ласкаве слово, а дитя матері.
Рідний край – що весняний день.
Птах радіє весні, а зима з’їдає.
Осінь збирає, земний рай.
( Ласкаве слово, що весняний день.
Рідний край – земний рай.
Птах радіє весні, а дитя матері.
Осінь збирає, а зима з’їдає.)
3 група. Відновити скоромовки та навчитись їх швидко читати.
Вередували вереднички,
Що не ……. вареничків,
Не вередуйте вереднички,
Наваряться ………..
(Вередували вереднички,
Що не наварили вареничків,
Не вередуйте вереднички,
Наваряться варенички.)
Мала з ……
Вола вела.
В село ….
Малу вів.
(Мала з села
Вола вела.
В село віл
Малу вів.)
У кухаря Валерика розварились …..
Розварились вареники, варениці у …..
(У кухаря Валерика розварились вареники.
Розварились вареники, варениці у Валерика.)
2. Диференційовані завдання за ступенем складності
1 група. Роз’єднати слова в прислів’ї.
Насонцітепло,абіляматерідобре.
(На сонці тепло, а біля матері добре.)
2 група. Закінчити прислів’я.
На чорній землі………………… .
(На чорній землі білий хліб родить.)
3 група. Згадати і записати прислів’я, яке виражає основну думку казки «Кривенька качечка»
(Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха.)
ІІІ. Фізкультхвилинка
Українська народна гра « Бабуся»
Дорогою іде бабуся, спираючись на палицю. А назустріч їй ідуть діти й говорять:
– Бабусю, бабусю, а куди ви йдете?
– У сад, діти, у сад!
– А нас із собою візьмете?
– А ви курчат уже погодували?
– Ні!
– Ідіть та годуйте!
(Діти імітують, що годують курчат, скликаючи їх.)
– Бабусю, бабусю, а куди ви йдете?
– У сад, діти, у сад!
– А нас із собою візьмете?
– А ви подвір’я підмели?
– Ні!
– Ідіть та підмітайте!
(Діти імітують, що підмітають подвір’я.)
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Вступна бесіда (Слайд 3)
Україна – рідна, священна земля наших дідів і прадідів. Погляньте навколо. Яка краса! Розкинулись безкраї простори пшеничних ланів, а із зеленого килиму виглядають блакитні волошки, палають маки, радують очі ніжні квіти барвінку. А яка красива калина в різні пори року! Недаремно про неї наші предки склали легенди.
– А чи знаєте ви, що таке легенда?(Слайд 4)
(Легенда - невеликий за обсягом прозовий твір усної народної творчості, в якому йдеться про чудесні події й уславлюється головний персонаж.)
2.Читання легенди про калину
Було це давно. Один мандрівник подорожував Карпатами. Довго ішов під палючим сонцем. Ішов – ішов, але ніде не міг знайти притулок, де можна було хоча кілька годин відпочити. Дорогою не трапилося йому жодного деревця.
Знесилившись, він ліг на горбочку і заснув. Раптом йому наснився чудовий сон. Над ним схилилася вродлива дівчина.
– Як тебе звати, мила дівчино?
– Моє ім’я Калина.
– Як ти знайшла мене?
– Я побачила, що ти дуже втомився. Мені стало жаль тебе і я вирішила зробити над тобою захисток від сонця. Відпочивай собі спокійно.
Відпочивши, хлопець справді побачив над собою розкішний кущ, що захистив його від палючого сонця – калину.
Потім мандрівник попрямував до села. У селян він почав питати, чи не знають вони дівчину на ім’я Калина. Селяни показали йому хатинку, у якій жила самотня дівчина – сирота. Побачивши її, він одразу зрозумів, що ця вродлива дівчина є його судженою. Лише така дівчина могла допомогти втомленому мандрівникові пережити спеку. Поговоривши з незнайомкою, він вирішив назавжди поєднати з нею своє життя.
З того часу до калини приходять дівчата і тихо розмовляють з нею про свою долю…
3.Самостійна робота над текстом. Метод «Порушена послідовність»
(Учням пропонується кілька речень із тексту, записаних в порушеній послідовності. Діти об’єднуються в групи за бажанням. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується на аркуші паперу. Представники груп доводять правильність вибору.)
Зразок картки
Знесилившись, він ліг на горбочку і заснув.
Один мандрівник подорожував Карпатами.
Потім мандрівник попрямував до села.
Відпочивши, хлопець справді побачив над собою розкішний кущ, що захистив його від палючого сонця – калину.
Поговоривши з незнайомкою, він вирішив назавжди поєднати з нею своє життя.
(Один мандрівник подорожував Карпатами.
Знесилившись, він ліг на горбочку і заснув.
Відпочивши, хлопець справді побачив над собою розкішний кущ, що захистив його від палючого сонця – калину.
Потім мандрівник попрямував до села.
Поговоривши з незнайомкою, він вирішив назавжди поєднати з нею своє життя.)
V. Узагальнення і систематизація знань учнів
1.Метод « Крісло автора»
– До сьогоднішнього уроку позакласного читання ви готували різні легенди . Зараз ми проведемо конкурс на кращого оповідача.
(Сідаючи в крісло, діти розповідають легенди «Легенда про Україну», «Легенда про дівчину – Україну» , «Материнка» та ін.)
«Легенда про Україну»
Як тільки Господь наш, Сотворитель, поселив на Землі людей, вони одразу почали просити в Бога для себе зручні та вигідні місця для проживання. Не квапились тільки українці. Вони були від початку козаками: безпечно мандрували по землі, милувалися красою світу і нікому не заважали. Якось озирнулися і побачили, що повсюдно снують люди, обживають займані місцини. Тоді пішли і вони до Господа. Тихенько стали за порогом і чекали,бо Творець саме тоді був чимось дуже сильно зайнятий. А коли Сотворитель оглянувся і побачив чубатих вояків, то здивувався:
– А чого вам треба, хлопці? – запитав Господь.
–Та землі-материзни хочемо, Боже!
– Буде вам матінка земля. Ідіть та осідайте он на тому клаптику між морями, – показавши пальцем униз.
– Та там уже іспанці, Боже!
– Ага, то біля них і селіться.
Подивився Бог згори і переконався, що все вже роздано. А козаки ну дуже йому сподобались – і не хотів Творець залишати їх без земель.
– Гаразд, – сказав Господь. – Віддам я вам он той куточок понад Дніпром, що залишив собі на земний рай. Але то незвичайний куточок – раїна. Земля там дуже родюча і пахне медом, вода – як молоко, а з неба в душу людей ллється пісня. На той куточок будуть зазіхати нечестивці, тому його треба пильнувати і боронити. Як будете і направду такими відважними лицарями, як мені видається, то на тій землі станете господарями, а як ні – то рабами нечестивців.
Поблагословив їх Сотворитель і провів до райський воріт. Відтоді орють козаки землю, а зброєю захищають її від усякої нечисті. І назвали свій райський куточок – Україна
«Легенда про дівчину – Україну»
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність i красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну i порядок, росіяни – владність, поляки – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону i раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.
– Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
– Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
– Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
– Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це - пісня.
Узяла дівчина-Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.
Визначення переможця
VІ. Підсумок уроку.
Гра « Віночок» (Слайд 5)
У гаю, на лузі, в полі –
Скільки там квіток!
Ми нарвали їх доволі,
Щоб сплести вінок.
– А чи знаєте ви, діти, що в українському віночку 20 квіточок. Кожна з них лікує та оберігає. Здавна у віночок вплітали ружу, калину, безсмертник, деревій, незабудки, чорнобривці, волошки, маки, любисток, барвінок. До віночка прив’язували різнобарвні стрічки: коричневу, жовту, зелену, блакитну, синю, жовтогарячу, фіолетову, малинову, рожеву, білу. Люди вірили в силу стрічок, вони берегли волосся від чужих очей.
VІІ. Домашнє завдання (Слайд 6)
них. Навчіться переказувати легенду .