Урок "Змалювання протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці «Снігова королева»"

Про матеріал
Тема: Змалювання протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці «Снігова королева» Мета: поглибити навички аналізу художнього тексту, роботи з підручником; навчати учнів робити узагальнення та висновки; розвивати логічне мислення, виразне читання, усне зв’язне мовлення, творчу уяву учнів, акторські здібності; виховувати любов, доброту, чуйність, допомогти учням осягнути велич людського серця.
Перегляд файлу

 

 

Тема: Змалювання протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці «Снігова королева»

 

 

 

 

                                                                              

                                                                    

                                                                                                                                            

 

 

 

 

 

Тема: Змалювання протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці «Снігова королева»

Мета: поглибити навички аналізу художнього тексту, роботи з підручником;

           навчати учнів робити узагальнення та висновки;

           розвивати логічне мислення, виразне читання, усне зв’язне мовлення,

           творчу уяву учнів, акторські здібності;

           виховувати любов, доброту, чуйність, допомогти учням осягнути 

           велич людського серця.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Г.К.Андерсена, текст казки «Снігова королева», смайлики

                       дитячі ілюстрації до казки, «Лист Герди», рози-емблеми.

 

Я не можу дати їй більше сили,

аніж вона має тепер.

Сила – в …

Г.К. Андерсен

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

2. Емоційне налаштування

     Давайте почнемо наш урок з того, що візьмемо одне одного за руки і посміхнемося. Бо саме від посмішки залежить гарний настрій і з’являється бажання вчитися.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

     Урок хочу розпочати словами Андерсена: «Право на щастя можна заслужити лише істинною безкорисливістю і справжньою любов’ю». Саме про таку любов і  безкорисливість ідеться в його казках.  Казка вчить нас співчувати людям, бути благородними, мужніми, розпізнавати добро і зло.                                                                                                             Давайте пригадаємо, що називають казкою, які її основні ознаки, на які групи ділиться казка?  (Казка – це розповідний твір про вигадані, часто фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні.  Для казок характерна постійна будова: зачин, потрійний повтор, кінцівка. За змістом казки поділяються на три основні групи: про тварин, героїко-фантастичні(чарівні), побутові.)

  • З якою казкою ми познайомилися?  («Снігова королева»)
  • Це казка літературна чи народна?   (Літературна)
  • Чим відрізняється літературна казка від народної?   (Літературна має автора, а народну – склав народ)
  • Хто є автором «Снігової королеви»?    (Ганс Крістіан Андерсен)

 

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку

  • Діти, що малює ваша уява, якщо ви чуєте слово троянда? (Образ дівчинки Герди.)
  • А як ви думаєте, чому саме троянда наближає нас до Герди?  (Тому що троянда - це символ краси і тендітності, тепла, пам’яті.  Завдяки трояндам  дівчинка згадує про Кая, перебуваючи в саду у чаклунки. Трояндаце той місточок, який пов’язує двох героїв: Герду та Кая.)

     Отже, я хочу прикріпити вам цю квітку біля серця, щоб вона вас зігрівала своїм теплом та красою, як символ нашого уроку.

     Сьогодні ми продовжуємо працювати над казкою «Снігова королева», розвиваємо мислення, творчу уяву, осягнемо велич краси людського серця, будемо аналізувати художній текст, вияснимо, чому ж щирі людські стосунки перемогли могутню владарку світу Снігову королеву, спробуємо зіграти роль Кая та Герди.

     Запишіть у зошити тему уроку.

     Епіграфом до уроку будуть слова самого Г.К. Андерсена «Я не можу дати їй більше сили, аніж вона має тепер. Сила – в …». Ви бачите, що на дошці епіграф не дописаний. У кінці уроку ви мені назвете продовження епіграфа.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Відновлення сюжету казки

     У «Сніговій королеві» Андерсен розповідає про незвичайну історію Герди та Кая. Спробуємо відновити в пам’яті послідовність подій. На дошці написано план. Розмістіть його пункти за порядком.  (Всі діти виконують самостійно, в зошитах, а потім один учень записує на дошці.)

План

1. Зустріч Герди з воронами і королевичем та королівною.

2. Герда з північним оленем у мудрої фінки.

3. Дзеркало чорта.

4. Радісна зустріч Герди і Кая в замку Снігової королеви.

5. Зустріч Кая зі Сніговою королевою.

6. Про хлопчика Кая та дівчинку Герду.

7. У саду жінки, яка знала чари.

8. Герда і мала розбійниця.

9. Герда вирушає на пошуки Кая.

  (Відповідь: 3, 6, 5, 9, 7, 1, 8, 2, 4)

2. Конкурс ілюстраторів

     А тепер проведемо невеличкий конкурс ілюстраторів. Вам треба було підготувати ілюстрації до казки Г.К.Андерсена «Снігова королева».    (Учні повинні відгадати, до яких епізодів запропоновані ілюстрації.)

3. Гра «Влови помилку»

     Зі змістом казки ми вже познайомилися повністю, отже, ви цілком впевнено зможете виправити всі помилки, які допущено в листі героїні казки, визначити, хто ця героїня, хто її друг.  (Гра відбувається ланцюжком)

   «Я мала чудового ворога (друга). Ми жили у великому селі (місті) у двох суміжних будинках. Ми не любили (любили) квіти і вирощували кропиву (троянди) у великих дерев’яних ящиках. Але одного разу тепла (холодна) істота викрала мого ворога (друга). Я не довго (довго) шукала його, іноді, не ризикуючи (ризикуючи) життям, у садку чоловіка (жінки), який (яка) знав (знала) чари або у степових (лісових) розбійників. Та все ж таки я не перемогла (перемогла) завдяки своїй ненависті (любові) і, звичайно, перешкодам (допомогою) добрих людей.

     (Це лист Герди, її друг – Кай, автор цієї історії – Г.К.Андерсен). 

 

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Бесіда за питанням

     Так, ви вірно виправили останнє речення в листі Герди. Вона перемогла завдяки своїй любові та допомоги друзів. Давайте про це поговоримо детальніше.

  • Як ви думаєте, чому Герда вирішила шукати Кая?   (Бо вони були як брат і сестра. Вони були вірні друзі)
  • Як ви гадаєте, вирішивши шукати Кая, Герда простила йому жорстокість? Чому?  (Так, адже вона його дуже любила)
  • Назвіть ті перешкоди, які траплялися на шляху Герди до Кая.   (Глибока річка; перебування у жінки, яка знала чари;  зустріч з розбійниками; вітер, сніг, хурделиця по дорозі до палацу Снігової королеви)
  • Чи хтось допомагав Герді у цих ситуаціях? Розкажіть, як саме. (Так, Герді багато хто допомагав: горобці допомогли здолати страх перед річкою, троянди нагадали про Кая і розбудили пам'ять, ворон і ворона провели до палацу, принц і принцеса дали одяг і карету, голуби розповіли про Кая, маленька розбійниця звільнила дівчинку з полону, північний олень відвіз до Лапландії).
  • Як люди і звірі сприймали дівчинку?   (Доброзичливо, щиро співчували, намагалися допомогти їй у горі).

     Допомога друзів – це чудово! Але які риси Герди допомогли їй здійснити цей подвиг?    (Доброта, сміливість, наполегливість, цілеспрямованість, щирість, вірність, відданість, жертовність, витривалість, терплячість…)

2. Робота з підручником    

  • Як виглядає Снігова королева?  (Учні зачитують образ Снігової королеви, підручник, с. 76-77 оповідання ІІ)
  • Чому всі аж трохи ніяковіють, коли вона з’являється?   (Бо має холодний вигляд, в очах – ні лагідності, ні тепла.)
  • Який замок Снігової королеви? Зачитайте опис.     (Оповідання VІІ, с. 86.)
  • Чи схожі портрети Снігової королеви та її замку?     (Схожі. Холодні.)

3. Інсценізація

     Давайте спробуємо перенестися до замку Снігової королеви й подивитися, що там відбувається. Хто з вас пам’ятає близько до тексту сценку, коли Герда знаходить Кая. Я б хотіла, щоб хтось з вас зіграв Снігову королеву, хтось Герду, хтось Кая.

   (Діти розігрують сценку «Зустріч Герди та Кая у палаці Снігової королеви».)

Снігова королева.  Якщо ти складеш це слово, ти будеш сам собі володар і я подарую тобі весь світ і нові ковзани. (Кай старається скласти слово з крижинок, але йому не получається.)

Снігова королева.  Тепер я полечу в теплі краї. Треба трохи побілити снігом вершини гір, а то людям вже набридли свіжі лимони та виноград.   (Снігова королева виходить. Входить Герда.)

Герда.  (Кидається на шию Каю) Каю! Милий мій Каю! Нарешті я знайшла тебе!  (Кай сидів тихий, непорушний та холодний. Тоді Герда заплакала. Кай глянув на Герду.)

Герда.  Ти пам’ятаєш мене? А наші чудові рожеві троянди?

Кай.  (Плаче, тре очі кулачками. На підлогу падає скалка дзеркала.)  Герда! Мила моя Герда!.. Де ж це ти була так довго? Де був я сам?  (Озирається навкруги.) Як тут холодно і пустинно. (Він міцно притулився до Герди.)

Герда.  Тебе зачарувала Снігова королева, але ми більше не боїмося її, ми перемогли, ходімо звідси швидше.  (Взявшись за руки, діти виходять.)

4. Фізкультхвилинка

     Наші друзі так грали сценку, що й не помітили, як прилетіли в клас сніжинки. Давайте зараз повторимо їх танок.

          Сніжинки злітають на стріху все нижче, все нижче.

          Замети пухнастого снігу все вищі, все вищі.

          Кінчається рік, його кроки тихіші, тихіші,

          А пісенька Герди і Кая гучніша, гучніша.

5. Бесіда за питаннями

  • Діти, а яке слово не міг скласти Кай?   (Вічність)
  • Що означає це слово?   (Вічність – плин часу, що не має початку і кінця. Зла королева хотіла мати учня, який би продовжив її справу, мала надію на те, що зло буде вічним. Воно згодом буде переможене. Вічними будуть добро, краса, любов.)
  • Чому маленька бідна дівчинка перемогла могутню владарку світу?

     Давайте повернемося до епіграфа нашого уроку. «Я не можу їй дати більше сили, аніж вона має тепер. Сила – в …».

  • Хто сказав ці слова?  (Фінка) Знайдіть їх у підручнику і зачитайте. То в чому ж сила Герди?  (Сила – в її серці. Тобто Герда сильна своєю безпосередністю, щирістю, добротою, чистотою. Герду не могли зробити сильнішою добрі чари, вони були їй не потрібні, адже її сила була справжньою, а не штучною.)

6. Гра «Пазли» 

     Діти, я маю два конверти з цікавим змістом. Я не можу зрозуміти, що мені з цим робити. Хто з вас хоче допомогти мені?   

     (Виходять два учні. Учитель висипає з конвертів частинки серця з написами перед кожним учнем та пропонує розібратися з цим завданням.)

Відверте, любляче, ніжне, мужнє, віддане, гаряче.

Холодне, горде, потворне, зле, жорстоке, байдуже.

  • Що ж ви склали? Серця? Чиї?   (Герди та Снігової королеви)
  • А якщо я вам дам олівці, який колір ви оберете, щоб замалювати ці серця?  Чому?   (Серце Герди замальовують червоним, а серце Снігової королеви – синім.)

     Ви вірно розмалювали серця, адже саме червоний – це гарячий колір, а синій – холодний.

7. Слово вчителя

     Снігова королева – могутня і сильна, але їй ніколи не мати того, що є у Герди – доброго серця, зігрітого любов’ю до Кая. Сила Герди – в її серці, в її доброті, мужності, вірі в себе, вмінні долати будь-які перепони. А ще – в її вірності, бо це головне для людини.

     Сам Андерсен писав, що в казці «почуття одержують перемогу над «холодним розумом», «Добро, Істина і Краса» перемагають».

 

VІ. Закріплення знань умінь та навичок

1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

     Знайдіть у казці, що сказала маленька розбійниця, побачивши Кая? (с. 87)  

     Проблемне запитання

  • Чи вартий Кай того, щоб заради нього пройти стільки випробувань? (Вартий. Кожна людина варта того, щоб за неї боротися. В людині потрібно бачити хороше, навіть, якщо у неї інколи виявляються і погані риси характеру.)

2. Прийом «Сувій». Уроки Андерсена. Осмислення глибинного змісту твору.

     Костянтин Паустовський казав: «Андерсен навчив мене світлої віри у перемогу сонця над темрявою і доброго людського серця над злом». На аркуші паперу запишіть, чого хотів навчити читачів Андерсен, коли писав казку «Снігова королева». (Після кожного запису частина аркушу загортається, в кінці – аркуш розгортається і записи зачитуються.)

 

VII. Підсумок уроку 

1. Бесіда

  • Чому Снігова королева не змогла перемогти Герду?  (Тому що ніколи холодні, крижані , жорстокі серця не можуть перемогти палаючі від любові серця.)
  • Що допомагає дівчині перемогти Снігову королеву?  (Віра, надія, любов.)
  • Що протиставляє дівчинка могутності Снігової королеви?  (Справжню дружбу, гаряче серце.)
  • Діти повертаються додому. Що означає для них це повернення? (Повернення до звичного життя, коли їм було так добре; дім – це осередок Щастя, Любові, Затишку).

2. Заключне слово вчителя

     Так любляче серце Герди витримало всі випробування, всі перешкоди на шляху визволення Кая. Тільки щирість і любляча душа, палке людське серце змогло перемогти чари злої повелительки Півночі.

     Цією казкою автор стверджує, що людські живі почуття сильніші від холоду та криги, що гарні вчинки роблять людей добрішими і що немає нічого кращого, важливішого, ніж справжня дружба, доброта і щирість у стосунках.

     Запам’ятайте, діти, що любов – це велика сила. Тож  любім одне одного і будьмо щасливими. Я вірю, що кожен із вас буде символом добра, ніжності, любові.

3. Оцінювання учнів.

     Перед кожним із вас смайлики, оберіть собі смайлик і висловіть ним ваше враження від уроку.

     І я виношу вам подяку за працю на уроці, і хочу оцінити вашу роботу.

     Я сподіваюся, що сьогоднішній урок не пройшов даремно, а залишив слід у ваших серцях.

 

VIII. Домашнє завдання

1. Підготувати розповідь від імені героя казки (за вибором учнів):

  • Від імені Снігової королеви про її ставлення до Кая;
  • Від імені Кая про те, що він відчув, коли відтавало його серце;
  • Від імені Герди про те, як вона шукала Кая.

2. Дібрати прислів’я та приказки, що відповідають головній думці казки.

 

     

 

 

docx
Додано
11 березня 2021
Переглядів
5952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку