Урок№20 дата___________
Тема: Змінні й незмінні слова
Мета:навчальна: активізувати знання учнів про будову слова; показати відмінність між змінними й незмінними словами; розвивальна: збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам’ять, підвищувати культуру мовлення; виховна: виховувати бережне ставлення до мови
Хід уроку
Організаційний момент. Мотивація
Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
Ми продовжуємо вивчати тему «Будова слова». Але давайте пригадаємо :
Будова слова --- значуща частина слова ---- префікс, корінь, суфікс, закінчення, основа.
Форми слова --- змінюються за відмінками, родами, числами.
Спільнокореневі слова --- слова—споріднені--- родичі.
Оголошення теми і мети уроку
Вивчення нового матеріалу.
Опрацювання підручника. (ст..56-57)
Слова бувають:
а) змінні (весна, весною, весну, веснами);
б) незмінні (навесні).
Слова складаються:
а) змінні — з основи і закінчення;
б) незмінні — тільки з основи, закінчення не мають.
Основа — частина слова без закінчення, яка виражає лексичне значення слова.
Учитель. Пропоную підсумувати досліджене про змінні слова.
(Учні роблять висновки, які слова є змінними; яке закінчення називається нульовим; що треба зробити, щоб з’ясувати, що слово змінне.)
Вправа 122 (письмово). Відновити прислів’я та виділити закінчення у виділених словах.
Вправа 127 (письмово). Записати слова в три колонки: зі звуковим закінченням, з нульовим закінченням, без закінчення.
Фізкультхвилинка
Листочки-парашутики, як стомлені пташки,
Летять і опускаються на трави і стежки.
Листочки-парашутики у лісі не злічить.
То осінь опускається, бо хоче відпочить.
Міні-диктант
Запишіть текст під диктовку, визначте у словах закінчення. Зробіть висновок.
Часто в березні зима ще могла нагадати про себе. Нерідко теплу погоду змінювали заморозки, пролітав сніг. Тому й кажуть, що в березня крутий характер: він і усміхнеться, і заплаче. Але все це — тимчасове явище. Хай там що, а березень, як мовить відоме прислів’я, березовим віником зиму вимітає (З кн. «Український рік у прикметах і прикметниках»).
Графічний коментований диктант (із самоперевіркою)
Визначте закінчення й основу в словах: білого, трава, дзвінок, пишуть, червоний, весна.
Підсумок. Рефлексія.
Домашнє завдання. Вправа 128 (5 речень) або вправа 124 (до слів веселка, веселковий) записать якомога більше закінчень.