Урок "Зсідання крові. Групи крові"

Про матеріал
Ознайомити учнів з поняттям про групи крові, резус-фактор та його значення для переливання крові; сформувати поняття про будову та функції клітин крові; показати взаємозв'язок між їх будовою та функціями. ;
Перегляд файлу

Тема «Зсідання крові. Групи крові»

Мета:    

  • сформувати поняття про будову та функції клітин крові;
  •  показати взаємозв'язок між їх будовою та функціями;
  • озна­йомити учнів з поняттям про групи крові, резус-фактор та його значення для переливання крові;
  • розвивати вміння експериментувати, порівнювати, робити висновки.

Основні поняття і терміни: групи крові, резус-фактор, резус-конфлікт, аглютиногени (антигени), аглютиніни (антитіла), гемофілія, імунітет, тромбоз, донор, реципієнт.

Обладнання: таблиця «Кров», роздатковий матеріал, додаткова література.

Компетентності, що формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, здоров’язберігаюча, комунікативна, природничо-наукова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Відомий американський лікар Поль Брег сказав: «За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу, але не апетит; ліки, але не здоров’я…» Тому ми всі повинні вести здоровий спосіб життя і розумно ставитися до свого здоров’я, чого я вам і бажаю.

 

ІІ. Перевірка знань учнів.

1.  Фронтальна бесіда.

  1.                    Що входить до складу крові?
  2.                    Які формені елементи крові ви знаєте?
  3.                    Які функції виконують еритроцити?
  4.                    Які функції виконують тромбоцити?
  5.                    Які функції крові?
  6.                    Які рідини внутрішнього середовища ви знаєте?
  7.                    Що таке лімфа?

 

2. Вправа «Знайди суму»

Завдання: запишіть лише номери правильних відповідей, знайдіть їх суму.

1. Із крові в тканинну рідину поступає кисень, вода, поживні речовини.

2. Транспортуючи гормони, кров виконує видільну функцію.

3. Кров належить до сполучної тканини.

4. Кров складається з плазми і формених елементів.

5. У плазмі крові переважає суха речовина.

6. Кров бере участь у захисті організму від вірусів і мікроорганізмів.

7. Еритроцити, лейкоцити та тромбоцити входять до складу плазми.

8. До кровотворних органів відносяться серце та легені.

9.  Плазма крові містить 90 % води.

 

Вірна відповідь:1+3+4+6 + 9 = 23

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  •  Чи бачили ви власну кров хоча б раз у житті? (Так.)
  • За яких умов це відбувалось? (Поріз, укол, поранення шкіри після падіння, на прийомі у стоматолога, під час щеплення тощо.)
  •  Які ситуації можуть призвести до значної крововтрати? (Травмування внаслідок аварії, поранення на війні, народження дитини.)
  • Чи важливо, щоб кров припинила витікати після поранення? (Так.)
  •  Чи здогадалися ви про тему сьогоднішнього уроку?

 

Обговорюємо питання

Чому військові, автогонщики й люди інших професій, пов'язаних із ризиком, носять браслети, нашивки та інші розпізнавальні знаки з інформацією про свою групу крові?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

І ось тема сьогоднішнього уроку «Еритроцити, їх будова і функції. Групи крові. Резус – фактор. Резус – конфлікт».

Будова та функції еритроцитів.

Еритроцити - червоні кров'яні тільця, що здійснюють в організмі дихальну функцію. Вони переносять кисень від легень до клітин, а вуглекислий газ - від клітин до легень. До виконання еритроцитами цієї функції добре пристосовані їхні розмір, кількість і форма. Еритроцити - дрібні без'ядерні клітини діаметром 7,5 мкм. Кількість їх дуже велика. Еритроцит має форму двоввігнутого посередині диска. Така форма збільшує його поверхню та сприяє кращому проникненню в нього кисню. У нормі еритроцити живуть близько 120 днів, а потім руйнуються в селезінці й печінці. Кров поповнюється новими еритроцитами, що утворюються в червоному кістковому мозку з особливих клітин - еритробластів.

    

Як ви гадаєте, чому еритроцити мають саме таку форму і розміри?(для збільшення кількості гемоглобіну).

А для чого це потрібно?

Для того щоб якомога більше було гемоглобіну, щоб він транспортував кисень та вуглекислий газ, тобто гемоглобін виконує дихальну функцію. Усі організми починаючи з нижчих рослин та закінчуючи людиною, здатні зв’язувати гази за допомогою органічних сполук, що мають атоми металів. Тільки в рослин – це сполуки Магнію, а майже в усіх тварин – сполуки Феруму.

У 100 см3 крові міститься 50 мг заліза, а в крові людини загалом – 30г в одному еритроциті міститься 256 молекул гемоглобіну, які виконують такі важливі дихальну та транспортну функції.

 Важливою властивістю гемоглобіну є утворення сполуки гемоглобі­ну з киснем — оксигемоглобін, який зумовлює характерне забарвлення артеріальної крові. Ця сполука в клітинах знову легко розпадається на кисень і гемоглобін. Гемоглобін також легко вступає в реакцію з вугле­кислим газом — карбогемоглобін, утворюючи венозну кров.

Однак у гемоглобіну є дуже важлива властивість утворювати дуже
стійку сполуку з чадним газом — карбоксигемоглобін. Ця сполука не
може переносити ані кисню, ані вуглекислого газу, настає отруєння і смерть

Людина з давніх-давен мріяла про довголіття. Не був винятком із цього правила і намісник Бога на землі папа римський Іннокентій VIII, який нама­гався будь-що продовжити своє життя. За його наказом до Ватикану було скликано найкращих ме­диків Європи. Коли ті з'явилися до палацу, папа уважно оглянув їх і, ніби переконавшись, що їм можна довіритися, запитав:

  •      Чи можете ви продовжити мені життя?

Лікарі мовчали. Нарешті найстаріший із них

сказав:

 Це досі не підвладно медицині, Ваша святосте.

 Так... — продовжив папа. — Але ж деякі з вас стверджують, що кров, узята в молодих і перелита старим, здатна повернути сили...

Найстаріший лікар поглянув на колег.

  •      Дехто так вважає, Ваше преосвященство, — мовив він, — але все в руках Божих...
  •      Тоді починайте негайно!
  •       Але ж, монсеньйоре... Це загрожує...

 Папа стомлено похилився на подушки.

  •       Це мій наказ.

Лікарі виконали наказ. Однак не встигли вони закінчити цей винятковий в історії медицини екс­перимент, як папа сконав на очах у переляканих єпископів. Принесені в жертву папі життя трьох хлопчиків не врятували духовного пастиря. Чому цей експеримент закінчився смертю?

Чому так сталося? Тому, що під час переливання крові слід враховувати групу крові, тобто наявність аглютиногенів і аглютинінів.

Аглютиногени – це білки А і В, що міститься в еритроцитах.

Аглютиніни α і β – це білки, що містяться в плазмі. Завдяки наявності аглютинінів і аглютиногенів кров людей поділяється на 4 групи: І, ІІ, ІІІ, ІV, або О, А, В, АВ.

У крові людини одночасно ніколи не зустрічаються аглютиноген А і аглютинін α або аглютиноген В і аглютинін β – тому склеювання еритроцитів не відбувається. Якщо ж з певних причин(при переливанні крові) зустрічаються А і α або В і β – відбувається аглютинація(склеювання) еритроцитів. Запам’ятайте правило: еритроцити донора склеюються плазмою реципієнта, якщо зустрічаються одноіменні  аглютиніни і аглютиногени. Відбувається АГЛЮТИНАЦІЯ. 

Група

крові

Аглютиногени в еритроцитах

Аглютиніни в плазмі

1(0)

Відсутні

α  і β

II (А)

А

β

IIІ (В)

В

α

IV (АВ)

АВ

Відсутні

Групи крові у людини були відкриті австралійським вченим Карлом Ланд штейном у 1900 році. Резус система була відкрита у 1940 році. Вона включає 5 антигенів, які можуть утворювати 27 груп крові, але в практичній медицині враховують тільки наявність (резус – позитивний організм) або відсутність (резус – негативний організм) резус – фактора.

При переливанні крові, несумісної за резус – фактором або при вагітності, коли мати резус – негативна, а дитина резус – позитивна виникає резус – конфлікт. При цьому в крові матері утворюються антитіла, що руйнують еритроцити плоду.

1.Тромбоцити, їх будова та значення. (Розповідь вчителя із складанням таблиці)

http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image037.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Історія переливання крові. (Розповідь вчителя).

Ще в давні часи робили спроби переливання крові хворим, які втратили багато крові. Кров використовували і як цілющий напій: хворим давали пити кров тварин або здорових людей. Французька королева Марія Медічі (XVII ст.) відважилася пити людську кров, щоб позбутися хворої старості. Зцілення королева-кровопивця не знайшла.

Вперше довів можливість оживити тварину переливанням крові ан­глійський анатом Лoyep (1666 p.). Після смерті обезкровленого собаки в його судини влили кров від іншого собаки. Тварина ожила.

Вперше вдале переливання крові від людини до людини відбулося 1819 р. в Лондоні. Через 13 років у Росії лікар Вольф зробив успішне переливання крові жінці, котра помирала після пологів. Але надалі — не­вдачі. Підрахували, що всього на земній кулі проведено 1247 переливань, із них 176 закінчилися смертю.

3. Групи крові. Переливання крові. (Розповідь вчителя з викорис­танням таблиць)

а) Відкриття Карлом Ландштейнером (австрієць) у 1900 р. (Нобелів­ська премія у 1930 р.) і чехом Яном Янським (1903 р.) чотирьох груп крові за системою АВО.

Скориставшись матеріалом підручника (ст. 64), зробіть аналіз таблиці «Групи крові».

При розподілі крові на групи враховується вміст у формених елементах антигенів та антитіл. Наявність в крові антитіл та антигенів дозволяє поділити кров на 4 групи.

Група крові

Комбінація

Відносна сумісність

Аглютиногени

Аглютиніни плазми

донор

реціпієнт

0 (І)

-

α, β

І,ІІ, ІІІ, ІV

І

А (ІІ)

А

Β

ІІ, ІV

І, ІІ

В (ІІІ)

В

Α

ІІІ, ІV

І, ІІІ

АВ (IV)

АВ

-

ІV

І,ІІ, ІІІ, ІV

Аглютинація — склеювання еритроцитів коли трапляються однойменні аглютиногени та аглютиніни (А і α), (В і β).

Окрім поділу крові на групи існує ще специфічний ген, який отримав назву «резус- фактор». 15% населення світу не мають специфічного гена в крові, тому є «резус-негативними», а вся остання частина населення (85%) є «резус-позитивними».

Донор — почесне звання. У роки Великої Вітчизняної війни донорами стали 5,5 млн. чоловік, пораненим хворим було перелито 1700 т крові. Донорська кров потрібна і в мирний час. Одна операція на серці потребує додатково 5-6 л крові.

Результат пошуку зображень за запитом "групи крові переливання"V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Червоні кров'яні клітини — ...(Еритроцити)
  2. Еритроцити утворюються з...(Еритробластів)
  3. Основний білок еритроцитів — ...(Гемоглобін)
  4. Сполука гемоглобіну с киснем — ...(Оксигемоглобін)
  5. Сполука гемоглобіну з чадним газом — ...(Карбоксигемоглобін)
  6. Кров, насичена киснем,— ...(Артеріальна)
  7. Кров, насичена вуглекислим газом,— ...(Венозна)
  8. Людина, в якої беруть кров,— ...(Донор)
  9. Людина, якій переливають кров,— ...(Реципієнт)
  10.                     Білки α і β – плазми  — ...(Аглютиніни)
  11.                     Резус-фактор — це...(Білок)
  12.                     Він міститься в...(Еритроцитах)

 

Формування практичних навичок

Визначте кількість  гемоглобіну у вашій крові, якщо відомо, що 100г крові містить в середньому 19,7 гемоглобіну

Розв’язок 

Відомо, що на кров припадає  1/13  маси тіла. У підлітка  середня маса тіла 50 кг ( 3800) крові.

Складаємо пропорцію

100г      - 16,7 гемоглобіну

3800мл – х гемоглобіну .                             х = 634,6г

 

Бесіда:

— В класі навчаються 30 учнів. Чи однакова в них кров?

— Чи можна переливати кров однієї людини іншій?

— Чому може виникнути резус-конфлікт?

— Чи можна створити штучну кров?

 

Головоломка «Зсідання крові». Впишіть за годинниковою стрілкою кільця назви етапів процесу утворення тромбу під час зсідання крові.

1.Тромбоцит.

2. Тромбопластин.

3. Протромбін.

4. Тромбін.

5. Фі­бриноген.

6. Тромб.

 

 

 

Біологічний диктант  (потрібно виписати номери правильних тверджень):
1.      Тромбоцити — це кров’яні пластинки крові.
2.      Тромбоцити мають ядро.
3.      При пораненнях тромбоцити легко руйнуються.
4.      Тромб утворюється тільки на місці рани.
5.  В утворенні тромбу бере участь білок фібриноген.
6.  Для зсідання крові потрібен кальцій.
7.  У крові здорової людини завжди є фермент тромбопластин.

8.  У хворих на гемофілію збільшена здатність крові до зсідання.
9.    Гемофілія успадковується.
10.     Протромбін продукується печінкою.
11.     Під дією гепарину зсідання крові посилюється.
12.     Зсідання крові — захисна реакція організму.
Відповідь. 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12.
 

«Закінчи речення»
    Людина, в якої беруть кров,— ...(Донор)
    Людина, якій переливають кров,— ...(Реципієнт)
    При переливанні крові враховують не тільки групу крові, а й …(резус – приналежність)
    Білок резус- фактор міститься в… (еритроцитах)
    Білки аглютиногени містяться…(еритроцитах),  а  білки аглютиніни містяться….( в плазмі крові)?
 

Вправа «Я так думаю»
( вчитель пропонує перелік питань, відповіді на які повинні починатися
словами «Я думаю, що…».)
1.     Чому людей з І групою крові називають універсальними донорами?
2.     Чому людей з ІV групою крові називають універсальними реципієнтом?
3.     Що може статися при недотриманні правил переливання крові?
4.     Чому не можна переливати резус-негативному реципієнту кров резус-        позитивного донора?
 

VІ. Підбиття підсумків уроку

 

V. Домашнє завдання  § 15,16,17,відповісти на запитання до №17    

 

Цікава інформація про групи крові.

  • Сумісність по групі крові

– 1 група: є універсальним донором для всіх інших груп, але приймати кров може тільки 1 групу;

– 2 група: може бути донором для 2 і 4 груп, але прийняти кров може тільки від 2 і 4;

– 3 група: є донором для 3 і 4, щоб прийняти кров може від 3 і 1;

– 4 група: може прийняти будь-яку групу крові, але донором може бути виключно для 4.

 

  • Сумісність по плазмі

– 1 група: універсальний одержувач, але віддати плазму може виключно 1 групи;

– 2 група: може отримувати плазму від 4 і 2, а донором бути для 2 і 1;

– 3 група: може отримувати плазму від 3 і 4, а донором бути строго для 3 і 1;

– 4 група: будучи універсальним донором, може отримувати плазму виключно від 4.

 

  • Кожній людині, відповідно від групи крові, притаманні такі головні риси характеру:

– 1 група: уважність, практичність, чуйність, наполегливість;

– 2 група: організованість, лідерство, милосердя, ефективність;

– 3 група: гнучкість, медитативність, орієнтованість на результат, доброзичливість;

– 4 група: спокій, вільнодумство, раціональність, сила.

 

docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
4112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку