Урок "Звертання. Непоширені й поширені. Розділові знаки при звертанні"

Про матеріал
Тема: Звертання. Непоширені й поширені. Розділові знаки при звертанні. Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, вимовляти з відповідною інтонацію; розрізняти звертання непоширені й поширені, вживати звертання в усному й писемному мовленні, розставляти розділові знаки у реченнях, ускладнених звертаннями; розвивати зв’язне мислення, усне й писемне мовлення, творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань; виховувати в учнів самостійність, ввічливість, бажання творчо працювати, любов до членів своєї сім’ї. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Форма уроку: урок-подорож Обладнання: карта чарівної країни, м’яч для гри, підручник, дидактичне забезпечення, роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

Тема: Звертання. Непоширені й поширені. Розділові знаки при звертанні.

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, вимовляти з відповідною інтонацію; розрізняти звертання непоширені й поширені, вживати звертання в усному й писемному мовленні, розставляти розділові знаки у реченнях, ускладнених звертаннями; розвивати звязне мислення, усне й писемне мовлення, творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань; виховувати в учнів самостійність, ввічливість, бажання творчо працювати, любов до членів своєї сімї.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Форма уроку: урок-подорож

Обладнання:  карта чарівної країни, мяч для гри, підручник, дидактичне забезпечення, роздатковий матеріал.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

 

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку. Перевірка домашнього завдання.

 

Доброго ранку, діти. А чи любите ви подорожувати? Я також дуже люблю, тому сьогодні урок буде у нас незвичайний. Ми з вами будемо мандрувати чарівною країною, милуватись її просторами і виконувати різноманітні завдання. Ви готові? ( на дошці прикріплена карта чарівної країни короля Звертання)

II. Оголошення теми уроку та мети. (Записано на дошці). Мотивація навчання. Слово вчителя.

 

Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож до чарівної країни, де мешкає король Звертання. Дорогою ми пригадаємо усе, що знаємо про короля і мешканців його країни, навчимось знаходити короля Звертання у реченнях, вживати правильно розділові знаки; навчимось складати речення, ускладнені звертаннями, будувати речення за схемами. А вивчати будемо тему «Звертання. Непоширені й поширені. Розділові знаки при звертанні».

Запишіть, будь ласка, тему уроку у ваші зошити.

 

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Отже, розпочинаємо нашу подорож! Першою на нашому шляху є зупинка «Ігрова»

  1. Метод «М’яч»

(Учитель кидає у руки першому учневі мяч і промовляє його імя  у формі Кл. в., учень продовжує за зразком. Кожен має один раз кинути мяч. Останній учень кидає мя учителеві)

  1. Гра «Так - Ні»

За допомогою сигнальних карток учні відповідають на питання, які учитель читає . «Так»- зелена картка, «Ні»- червона.

Питання:

  1. Звертання виражається іменником у формі кличного відмінка (дуже рідко у формі називного) Мамо, я люблю тебе! – Так
  2. Звертання — це слово чи сполучення слів, що називає того, до кого звертаються з мовленням.  Так
  3. В усному мовленні звертання виділяється паузою, а на письмі не виділяється – Ні
  4. Звертання вживаються переважно в розмовній мові, в мові художніх творів, діалогах. – Так
  5. Якщо звертання стоїть на початку речення і вимовляється з окличною інтонацією, після нього ставиться знак оклику, а наступне слово пишеться з великої літери – Так
  6. Звертання може знаходитися лише початку і в кінці речення – Ні
  7. Підсилювальні частки о, ой перед звертанням не відокремлюються комою, тому що становлять єдине ціле: Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче. - Так
  8. Вигуки, що знаходяться при звертанні, не відокремлюються комами: Ах, я люблю тебе, Вкраїно, і сам не знаю, що кажу. -  Ні
  9. Звертання може вживатись у множині – Так
  10.  Звертання використовується у науковому стилі - Ні

 

  1. Зупинка «Всезнайки».

 

Молодці! Мандруємо далі! Діти, бачите цей чудовий яблуневий сад? Тут живуть маленькі, але дуже розумні пташки Всезнайки. Вони високо літають і знають усе про цю чарівну країну. Але щоб продовжити нашу подорож, ви маєте відповісти на декілька запитань, які Всезнайки підготували для вас.

 

Запитання:

 

  1. Що таке звертання?
  2. Чи може бути звертання членом речення?
  3. Як звертання виділяється в усному мовленні?
  4. Як звертання виділяється на письмі?
  5. Як називаються звертання, які повторюються?
  6. Види звертань за будовою –
  7. Яким членом речення виступає звертання?
  8. Звертання виділяємо на письмі лапками?
  9.  Чи належать до звертання слова о, ой?
  10.  Яке основне значення звертання?

Молодці, діти. Послухаймо, що нам хоче сказати король Звертання.

Діти слухають запис голосу.

  • Які розумні  та кмітливі гості завітали до моєї країни! Я дуже радий цьому. Мені Всезнайки прощебетали про те, що ви хочете зустрітись зі мною. На жаль, у мене є ще багато справ у королівському домі. Але разом ми зможемо впоратись з ними швидше. Допоможете? Перше моє завдання для вас звучить так: прослухайте уважно речення, які вам прочитає учитель та випишіть з кожного речення звертання.

 

  1. Метод «Мозковий штурм»

 

Учитель читає питання:

 

  1. Ти ж куди, Оксано, проти ночі? (М.Стельмах);
  2. Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно. ( В.Сосюра );
  3. Не плач не журися молодий козаче. ( Нар. тв.);
  4. Мій давній друже! Мушу я з тобою розстатися надовго. (Леся Українка);
  5. Дзвінко бийте, ковалі! (П. Тичина);
  6. Нарешті я догнав тебе, царівно! (І. Кочерга);
  7.  Мовчи, язичку, дістанеш паляничку. (Нар тв.);
  8. Коли б ти, нічко, швидше минала. (Л. Українка);
  9. Візьміть мене, хмари, на крила свої. ( О.Олесь );
  10.  Балакай, пане Свириде, побачиш, що з того вийде. (Нар тв.).

 

IV. Опрацювання теоретичного матеріалу.

Учитель.

Ви помітили, що звертання бувають різними? Звертання може виражатися одним словом (непоширене) і групою слів (поширене).
1. Палкими блискавицями, мечами хотіла б я вас виховать, слова! (Леся Українка.) 2. Бажаний гість, тебе я бачить рада, Геральде, син Сігурда, сміливий князь. (І. Кочерга.)

У вимові перед звертанням паузи звичайно немає, є пауза тільки після нього, але на письмі звертання обов’язково виділяється парними комами: Світи нам, [кома] день, [кома]  безсмертними вогнями…(В. Сосюра.)

На початку речення, залежно від інтонації, звертання може виділятися і знаком оклику — тоді наступне слово пишемо з великої букви: Мій давній друже! Мушу я з тобою розстатися надовго…(Леся Українка).

 

  1. Гра «Хованки»

Діти ще одне цікаве завдання підготував для вас король Звертання. Давайте допоможемо йому? Кожному з вас я роздаю аркуші, на яких є рядки із віршів Тараса Шевченка. У кожній частині вірша заховане звертання. Підкресліть їх.

 

Аркуш 1:

 

 

Аркуш 2

 

Аркуш 3

 

  1. «Вибірково – розподільний диктант»

 

Діти,король Звертання просить вас виконати остання його завдання: написати розподільний диктант. Випишіть у І стовпчик непоширені звертання, а в ІІ – поширені.

Ясні зорі, тихі води – то земля твоя, мій сину. (Л. Барабаш) Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси. ( І. Гончар) Біла хата, писанка яскрава! Хто тебе таку намалював? ( О.Кулінська) Стара, похила батьківсьска хатино, завжди для тебе я – мала дитина. (М. Волощук) Чом ти , березо, така журлива? (Леся Українка) Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре! Здрастуй, свіжосте нив! (В.Симоненко)

 

Учитель.

Сьогодні дуже добре працювали на уроці. Тому я, король Звертання, оголошую вас розумниками і розумницями і нагороджую вас грамотами почесних дослідників моєї країни. Учитель вам покладе оцінки за вашу роботу. Я дякую вам і прощаюсь з вами до наступного уроку. А зараз мушу поспішати, бо королівські справи не можуть чекати. Розділові знаки знову бешкетують. До зустрічі!

 

V. Оцінювання. Підсумок уроку.

6. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учитель роздає кожному учневі «диплом дослідника» і просить продовжити речення:

 

1. Найбільше мені запам‘яталось на уроці...

2. Мені подорож сподобалась / не сподобалась, бо…

3. Я навчився/навчилась...

4. Я зрозумів/зрозуміла...

 

VI. Домашнє завдання.

Дякую вам за урок, діти. Ви усі молодці. Я залюбки оціню ваші старання на уроці та виставлю оцінки у ваші щоденники. Не забудьте записати домашнє завдання: написати лист до мами або батька, використовуючи звертання.

Дякую вам!

doc
Додано
29 листопада 2019
Переглядів
5148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку