Тема: Звертання. Непоширені й поширені. Розділові знаки при звертанні.
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, вимовляти з відповідною інтонацію; розрізняти звертання непоширені й поширені, вживати звертання в усному й писемному мовленні, розставляти розділові знаки у реченнях, ускладнених звертаннями; розвивати зв’язне мислення, усне й писемне мовлення, творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань; виховувати в учнів самостійність, ввічливість, бажання творчо працювати, любов до членів своєї сім’ї.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання: карта чарівної країни, м’яч для гри, підручник, дидактичне забезпечення, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку. Перевірка домашнього завдання.
Доброго ранку, діти. А чи любите ви подорожувати? Я також дуже люблю, тому сьогодні урок буде у нас незвичайний. Ми з вами будемо мандрувати чарівною країною, милуватись її просторами і виконувати різноманітні завдання. Ви готові? ( на дошці прикріплена карта чарівної країни короля Звертання)
II. Оголошення теми уроку та мети. (Записано на дошці). Мотивація навчання. Слово вчителя.
Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож до чарівної країни, де мешкає король Звертання. Дорогою ми пригадаємо усе, що знаємо про короля і мешканців його країни, навчимось знаходити короля Звертання у реченнях, вживати правильно розділові знаки; навчимось складати речення, ускладнені звертаннями, будувати речення за схемами. А вивчати будемо тему «Звертання. Непоширені й поширені. Розділові знаки при звертанні».
Запишіть, будь ласка, тему уроку у ваші зошити.
III. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Отже, розпочинаємо нашу подорож! Першою на нашому шляху є зупинка «Ігрова»
(Учитель кидає у руки першому учневі м’яч і промовляє його ім’я у формі Кл. в., учень продовжує за зразком. Кожен має один раз кинути м’яч. Останній учень кидає м’я учителеві)
За допомогою сигнальних карток учні відповідають на питання, які учитель читає . «Так»- зелена картка, «Ні»- червона.
Питання:
Молодці! Мандруємо далі! Діти, бачите цей чудовий яблуневий сад? Тут живуть маленькі, але дуже розумні пташки Всезнайки. Вони високо літають і знають усе про цю чарівну країну. Але щоб продовжити нашу подорож, ви маєте відповісти на декілька запитань, які Всезнайки підготували для вас.
Запитання:
Молодці, діти. Послухаймо, що нам хоче сказати король Звертання.
Діти слухають запис голосу.
Учитель читає питання:
IV. Опрацювання теоретичного матеріалу.
Учитель.
Ви помітили, що звертання бувають різними? Звертання може виражатися одним словом (непоширене) і групою слів (поширене).
1. Палкими блискавицями, мечами хотіла б я вас виховать, слова! (Леся Українка.) 2. Бажаний гість, тебе я бачить рада, Геральде, син Сігурда, сміливий князь. (І. Кочерга.)
У вимові перед звертанням паузи звичайно немає, є пауза тільки після нього, але на письмі звертання обов’язково виділяється парними комами: Світи нам, [кома] день, [кома] безсмертними вогнями…(В. Сосюра.)
На початку речення, залежно від інтонації, звертання може виділятися і знаком оклику — тоді наступне слово пишемо з великої букви: Мій давній друже! Мушу я з тобою розстатися надовго…(Леся Українка).
Діти ще одне цікаве завдання підготував для вас король Звертання. Давайте допоможемо йому? Кожному з вас я роздаю аркуші, на яких є рядки із віршів Тараса Шевченка. У кожній частині вірша заховане звертання. Підкресліть їх.
Аркуш 1:
Аркуш 2
Аркуш 3
Діти,король Звертання просить вас виконати остання його завдання: написати розподільний диктант. Випишіть у І стовпчик непоширені звертання, а в ІІ – поширені.
Ясні зорі, тихі води – то земля твоя, мій сину. (Л. Барабаш) Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси. ( І. Гончар) Біла хата, писанка яскрава! Хто тебе таку намалював? ( О.Кулінська) Стара, похила батьківсьска хатино, завжди для тебе я – мала дитина. (М. Волощук) Чом ти , березо, така журлива? (Леся Українка) Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре! Здрастуй, свіжосте нив! (В.Симоненко)
Учитель.
Сьогодні дуже добре працювали на уроці. Тому я, король Звертання, оголошую вас розумниками і розумницями і нагороджую вас грамотами почесних дослідників моєї країни. Учитель вам покладе оцінки за вашу роботу. Я дякую вам і прощаюсь з вами до наступного уроку. А зараз мушу поспішати, бо королівські справи не можуть чекати. Розділові знаки знову бешкетують. До зустрічі!
V. Оцінювання. Підсумок уроку.
6. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учитель роздає кожному учневі «диплом дослідника» і просить продовжити речення:
1. Найбільше мені запам‘яталось на уроці...
2. Мені подорож сподобалась / не сподобалась, бо…
3. Я навчився/навчилась...
4. Я зрозумів/зрозуміла...
VI. Домашнє завдання.
Дякую вам за урок, діти. Ви усі молодці. Я залюбки оціню ваші старання на уроці та виставлю оцінки у ваші щоденники. Не забудьте записати домашнє завдання: написати лист до мами або батька, використовуючи звертання.
Дякую вам!