Уроки по темі " Антарктида- "королева холоду, "," "Австралія-материк,частина світу"

Про матеріал
сформувати в учнів систему знань про географічне положення Антарктиди; охарактеризувати історію відкриття та дослідження; дати учням знання про особливості міжнародного співробітництва та місце українських дослідників у вивченні природи материка; систематизувати поняття учнів про особливості рельєфу материка; формувати навички роботи з електронними посібниками, додатковими джерелами знань та творчими роботами учнів
Перегляд файлу

Інтегрований урок з географії та історії у 7 класі

Вчитель географії Дубковецька Т.Ю.

Звенячинський ЗЗСО

Тема. Антарктида - «королева холоду»

Мета: сформувати в учнів систему знань про географічне положення Антарктиди; охарактеризувати історію відкриття та дослідження; дати учням знання про особливості міжнародного співробітництва та місце українських дослідників у вивченні природи материка; систематизувати поняття учнів про особливості рельєфу материка; формувати навички роботи з електронними посібниками, додатковими джерелами знань та творчими роботами учнів

Обладнання: фізична карта світу, карта Антарктиди, електронні атласи, підручники, додаткова література, відеофільм «Планета Земля»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу; урок-дослідження

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів Прийом «Географічна мозаїка».

(На мультимедійному екрані зображені питання).

  • Відбиваюча здатність Землі?
  • Ділянка у пустелі, яка за наявності води вкрита рослинністю?

                   - Сухі долини річок на Аравійському півострові та в Північній Африці?

-   Вітри, що дмуть із областей підвищеного тиску на Північному і Південному полюсах?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

      Уч.географії. На попередніх уроках ви вивчали жаркі материки планети: Африку - найспекотніший материк, Австралію - найпосушливіший материк. А сьогодні вивчимо Антарктиду - найхолодніший материк Землі. Але від інших материків планети Антарктида відрізняється не тільки цим. Вона знаходиться на крайньому півдні Землі й тому дуже віддалена від інших материків. Завдяки цьому і суворим природним умовам Антарктида була відкрита зовсім недавно - у XIX сторіччі. І ті, хто вивчав материк майже двісті років тому, і ті, хто робить це зараз, проявляють яскраві приклади мужності й навіть героїзму. Антарктида дуже неохоче відкриває свої таємниці, з якими ми й познайомимося на нашому уроці.

(Перегляд фрагменту відеофільму «Планета Земля»).

IV. Вивчення нового матеріалу

Уч.географії. Різні географічні поняття, процеси, події, явища не можуть бути зрозумілими і засвоєними вами без елементарних знань з історії, фізики, біології, екології та інших предметів. Тому реалізувати міжпредметні зв’язки нам допоможе учитель історії та учні-дослідники.

Уч.історії. Сьогодні на уроці ви ознайомитеся не тільки з природою Антарктиди, але й дізнаєтеся про історію відкриття і дослідження Антарктиди; про відважних і мужніх людей, які відкривали материк, і тих, які працюють зараз в Антарктиді.

(Клас заздалегідь ділиться на групи і одержує випереджальні завдання).

На екрані карта Антарктиди електронного атласу.

Уч.географії. Заполярне положення Антарктиди та її ізольованість від інших материків визначають неповторність і крайню суворість її природних умов. Материк можна охарактеризувати так:

  1. «Антарктида» означає: «те, що лежить проти північної полярної області земної кулі - Арктики», її площа - 14,1 млн.км2.
  2. «Край Землі»- тому, що розташована на крайньому півдні планети . Вона цілком розташована у полярних широтах.
  3. «Холодильник планети» - тому ,що його льодова «шапка» впливає на клімат південної півкулі. Тут зосереджено 80% усієї прісної води світу.
  4. Там існують не пори року, а полярні день і ніч. Сонце сходить і заходить лише один раз на рік.
  5. Завдяки потужному шару льоду, яким вкрита Антрактида, вона є найвищим материком світу.
  6.  На материку немає постійного населення, і він не належить жодній державі. Це материк миру і міжнародного співробітництва.

 Уч.географії. Відомо ,що Антрактида була відкрита останньою з шести материків. Чому?

      Уч.історії. На це питання дадуть відповідь учні-історики, які підготували повідомлення.

     1-й історик. Ще стародавні греки говорили про ймовірність існування південного материка і навіть наносили його на карту. Уявний материк на півдні якраз і мав би урівноважити надмір водної поверхні в південній півкулі. Його пошуки привели до відкриття Австралії. Відомий мореплавець Джеймс Кук під час навколосвітньої подорожі (1772-1775 роках) тричі перетинав південне полярне коло. Його кораблям перешкоджала плавуча крига та айсберги. Складні погодні умови не дали змогу досягти материка. Д.Кук змушений був повернути назад. У своєму звіті він писав: «Я обійшов океан південної півкулі і здійснив це таким чином, що незаперечно відхилив можливість існування материка, який і може бути виявлений, то лише поблизу полюса, у місцях недоступних для плавання».

      Результати експедиції Д.Кука на деякий час відвернули увагу дослідників від шостого континента.

    2-й історик. Проте інтерес до невивченої землі повністю не згас. У 1819 року була організована антарктична експедиція з метою пошуків Південного материка. Її очолив Ф.Ф.Беллінсгаузен та М.П.Лазарєв - на суднах «Восток» і «Мирний». Під час дворічного плавання відважні мореплавці дев’ять разів підходили до берегів материка, нанесли на карту двадцять дев’ять островів, вперше описали характер антарктичного льоду та особливості клімату, а в 1820 році російські кораблі підійшли до берегів Антарктиди.

               (На карті учні знаходять маршрут експедиції).

       Потрібно було майже 100 років, щоб південна земля, яка була на стародавніх картах греків набула реальних обрисів.

      Уч.географії. Після відкриття Антарктиди багато експедицій з різних держав продовжували дослідження материка, але всі вони стосувалися лише узбережжя. Внутрішні частини залишилися невідомими. Яскраві і трагічні сторінки історії вивчення Антарктиди пов’язані з походами вглиб континенту, до важкодоступного Південного полюса. Хто ж першим проник у глибини такого суворого континенту?

3-й історик. Наприкінці 1911 року від узбережжя до полюса наввипередки прямували дві експедиції - норвезька Руаля Амудсена та англійська - Роберта Скотта. Шлях сміливцям заступали жорстокі морози, шалені вітри, небезпечні тріщини-провали в кризі. Проте Р.Амудсен з товаришами 14 грудня 1911 року

 досяг Південного полюса. Через 34 дні до Південного полюса дісталися і п’ятеро відважних англійців. Проте там уже майорів норвезький прапор. У пригніченому стані Р.Скотт з товаришами вирушили назад до узбережжя. Погода була несприятлива, не вистачало їжі, люди втомились і були обморожені. Невдовзі вони всі загинули.

               (Робота з картою, ознайомлення з маршрутом Скотта і Амудсена).

        У допоміжному загоні, що на першому етапі супроводжував Р. Скотта до полюса і повернув на узбережжя, був українець Антон Омельченко. Відтоді одна з бухт в Антарктиді має назву « Омельченко».

 4-й історик. Восени 1993 року Великобританія оголосила про намір закрити свою антарктичну станцію «Фарадей» або передати її одній з «неантарктичних » держав. Ця наукова база вперше з’явилася під час експедиції на Землю Грейома в 1945 році, а з 1947 року на ній проводяться безперервні наукові дослідження.

       Комплексні й систематичні дослідження в Антарктиді України як незалежної держави були розпочаті після передачі їй Великою Британією станції «Фарадей». На основі Меморандуму про взаємопорозуміння між Британською антарктичною службою і центром Антарктичних досліджень, підписаного 20 липня 1995 року, станція набула нову назву - «Академік Вернадський». Перша українська антарктична експедиція почалася 6 лютого 1996 року. Цього дня на антарктичній станції начальником експедиції Г. П. Милиневським був піднятий державний прапор України.

 Уч.географії. Що вдалося дослідити експедиції?

1-й географ. Завдяки науковим дослідженням було встановлено, що Східна частина материка лежить на древній антарктичній платформі з відносно рівною поверхнею, а Західна частина - це складчаста область альпійського віку, що є продовженням гір Анди. Тут знаходиться вулкан Еребус.

         (Робота з картою)

        За оцінками геологів у надрах материка залягають пласти кам’яного вугілля, якого більше, ніж на будь-якому з інших материків. Є також поклади руд чорних і кольорових металів.

2-й географ. Головною особливістю Антарктиди є льодовий покрив, що існує мільйони років. Материковий лід покриває як поверхню материка, так і частково поверхню оточуючої її води, утворюючи шельфові льодовики.

    (Робота з картою)

     Потужність крижаного покриву сягає 4500 метрів. Його обсяг складає 90% усього сучасного зледеніння Землі. Лід постійно рухається від центру до країв. Лише 0,2% поверхні материка не вкрита льодом.

Уч.історії. Вчені стверджують, що Антарктида не належить жодній державі. Тут заборонено видобуток корисних копалин, розміщення зброї - це материк миру і міжнародного співробітництва.

Чи можете ви це довести?

1-історик. Так, Антарктида - це материк,який не належить жодній державі, на ньому відсутнє постійне населенням є лише науково-дослідні станції, які проводять свої дослідження та спостереження. 1 грудня 1959 року у Вашингтоні між 12 державами — Аргентина, Австралія, Бельгія, Чилі, Франція, Японія, Нова Зеландія, Норвегія, Південно-Африканський Союз, Росія, Велика Британія і США, — що мали в 1957–1958 роках свої наукові представництва в Антарктиці, був підписаний Договір про Антарктику (вступив у силу 23 червня 1961 р.), який заборонив у цьому великому регіоні будь-які заходи військового характеру. Він припускає проведення тільки наукових досліджень і обмін науковою інформацією. У результаті спільних зусиль країн-учасниць договору отримана цікава інформація у галузі фізики атмосферних явищ, метеорології, океанології та ін. У наш час до числа учасників договору входять 53 держави, лише 29 з них мають статус консультативних сторін.

 Вчені вивчають льодовиковий покрив, тектонічну будову материка, клімат, органічний світ, ведуть спостереження за змінами озонового шару планети тощо.

       У складі експедиції беруть участь фізики, біологи, гідрологи, гляціологи.             

(Користуючись електронною картою, учні знаходять станції: США, Великої Британії,Росії, Японії, Австралії, Франції, України).

3-географ. Кожна Антарктична експедиція робила свій внесок у розкриття таємниць льодового материка, виявила його потенціал, усе більшу увагу приділяючи геологічним та біологічним дослідженням. Було здобуто багато океанологічних, гідрологічних відомостей, докладнішу інформацію про льодові процеси в Антарктичних водах.

Уч.географії. Як вже сьогодні говорилося, що з лютого 1996 року на материку працює Українська науково-дослідницька станція. Розкажіть про роботу станції «Академік Вернадський».

4-географ. На базі станції «Академік Вернадський» у першу чергу продовжено вивчення погоди і клімату Південного полярного регіону, прогнозування метеоумов для забезпечення морської та повітряної навігації та рибного промислу українськими суднами в Південному океані, забезпечення національних та міжнародних програм моніторингу навколишнього середовища. На думку спеціалістів, розміщення станції ідеальне з точки зору вивчення іоносфери та магнітосфери. Сьогодні начальником станції «Академік Вернадський» є доцент кафедри «Фізика атмосфери» Ситов В.М, неодноразовий учасник антарктичних експедицій.

   З часу проголошення незалежності України Антарктиду дослі­джували дві державні експедиції: у 1996—1998 рр. на судні «Ернст Кренкель» та у 19992001 рр. на судні «Горизонт».

          (Демонструється слайд «Українські полярники готуються до зими»)

V. Закріплення вивченого матеріалу

   Географічний диктант.

  1. Що означає назва Антарктида?

  2. В чому полягає унікальність і своєрідність Антарктиди?

  3. Коли і ким був відкритий заполярний материк?

  4. Хто перший досягнув Південного полюса?

  5.Чому материк називається континентом миру і міжнародного співробітництва?

  6. Чи відповідає назва материку «королева холоду»?

   Прийом «Мозковий штурм».

Треба продовжити речення, запропонувавши  будь-які можливі варіанти:

а).Антарктида - найбільш ... ?

б).Антарктида - найбільш ... ?

в).

г).

д).

(Здійснення самоконтролю).

VI. Підсумок уроку

(Ознайомлення учнів з результатами самоконтролю).

Що нового і цікавого ви довідались на уроці?

VII. Домашнє завдання

Індивідуальні завдання з географії:

1.Підготувати розповіді про рослинний і тваринний світ Антарктиди.

2.Опрацювати матеріал підручника.

Індивідуальне завдання з історії:

1. Нанести на контурну карту маршрути подорожей Р.Скотта і Р.Амудсена

 

 

 

 

Перегляд файлу

Тема : “АВСТРАЛІЯ - МАТЕРИК, ЧАСТИНА СВІТУ, ДЕРЖАВА»

Вчитель Дубковецька Т.Ю.

Мета: перевірити знання учнів про природу, населення, господарство Австралії; перевірити вміння учнів показувати на карті географічні об'єкти, характеризувати особливості фізико-географічного положення, роль клімату у розподілі вод суходолу, органічний світ і населення материка; розвивати колегіальне мислення, вміння перевтілюватися, використовувати набуті знання в неординарній ситуації.

Форма проведення: урок-репортаж.

Обладнання: фізична карта Австралії, набір таблиць про природу материка, таблиця «Джеймс Кук», фільм «Австралія», плакат «Австралія — материк- держава» (з візиткою, гербом, прапором країни, контуром материка, малюнком аборигена); підручник.                   Урок цього типу доцільно використовувати на завершальному етапі вивчення великої теми. Клас поділяється на репортерські групи, котрі отримують завдання від відомих телерадіокомпаній, журналів. Свій «репортаж» учні будують на основі набутих знань із використанням наочних посібників кабінету, кадрів діафільму, літератури як фотоматеріали своїх досліджень. Презентація має бути яскравою, теоретично і практично ґрунтовною, цікавою, щоб викликати неабиякий інтерес в однокласників. За бажанням учні можуть взяти мікрофон, щоб бути схожими на справжнього репортера.

На уроці використовуються інтерактивні методи навчання: робота в малих групах, рольова гра, активні суспільні дії — розробка рекомендацій туристам.

Хід уроку

Учитель

Ви в Австралії бували?

Про Австралію ви чули?

Та невже ви так ніколи

І не їздили туди?

А ось трапилась нагода

Побувати там всім нам.

Тож-поділимось на групи

І почнемо сходу-враз

Наш підсумковий урок-репортаж.

Потім клас поділяється на групи (шляхом складання розрізаних малюнків).

Щоб перевірити їхню готовність до «відрядження» на материк, проводиться випробування під назвою «Хто такий? Що таке?». Учні називають і показують об'єкти на карті, імена дослідників, види рослин і тварин, де вони ростуть і водяться. Відповідь має бути влучною і чіткою.

 

 

 

 

 

 

 

Йорк

Великий Бар'єрний

Байрон

Тасманія

А. Тасман

Ейр

Велика Піщана

Вікторія

Карпентарія

Великий Вододільний

Стіп-Пойнт

Кейп-Иорк

Дж. Кук

Південно-Східний

Муррей

Коралове

ему

лірохвіст

коала

качкодзьоб

 

 Репортерські групи отримують завдання:

І група: екологи від журналу «Рідна природа»:

Доведіть, що охорона природи — важлива проблема австралійського континенту.

IIгрупа: геологи від Українського географічного журналу:

Як населення материка використовує мінерально-сировинні ресурси, що залягають в його надрах?

III група: Кліматологи від Гідрометеоцентру України:

Доведіть, що Австралія — найсухіший материк Землі.

ІУгрупа: зоологи від журналу «Юний натураліст»:

У чому своєрідність і унікальність органічного світу Австралії? Розкрийте секрети.

Угрупа: демографи від радіостанції «Промінь»:

Доведіть, що Австралія — індустріально-аграрна країна. Чому стверджують, що «економіка Австралії їде на спині вівці?»

VIгрупа: телеведучі від каналу «1 + 1»:

Складіть рекомендації туристам, які побажають відвідати Австралію.

Запропонуйте рекламу, поетичні рядки про цей дивовижний материк.

Кожна група готує свій «репортаж» протягом 5 хвилин, розподіливши обов'язки і ролі, хто у групі про що розповідає. Під час підготовки і презентації учні використовують кадри діафільму «Австралія», таблиці про природу материка, вірші про тварин-ендеміків. Презентувати «репортаж» може хтось один із групи, інші члени доповнюють розповідь, або ж відповідають по черзі всі члени групи.

Підсумок уроку. Оцінювання учнями власної участі в роботі малої групи

Кожній групі роздається на парту лист із показниками роботи групи. Ця форма дає можливість оцінити роботу малої групи самими учасниками групи. Можна просто ставити позначку (наприклад, хрестик) у відповідній графі, відмічаючи, як працювала група в цілому, або вписувати імена учасників групи.

 

Показники

Завжди

Звичайно

Іноді

Ніколи

1

Ми перевірили, чи всі учасники групи розуміють, що потрібно зробити

 

 

 

 

2

Ми відповідали на питання, даючи пояснення, коли це було необхідно

 

 

 

 

3

Ми з'ясовували те, що на,м було не зрозуміло

 

 

 

 

4

Ми допомагали один одному з тим, щоб усі могли зрозуміти і застосувати на практиці інформацію, яку отримали

 

 

 

 

5

Ми надавали можливість усім взяти участь в обговоренні, прийнятті рішення та представленні результатів роботи групи

 

 

 

 

 

Підписи членів групи:

У кожного учня на парті лежить аркуш паперу з надрукованими запитаннями.

Прізвище, ім'я___________________________________________________________________

Оцініть себе за кожним з визначених напрямів від 0 до 2 балів.

  1. Ви брали активну участь у роботі групи___________________________________________
  2. Ви вносили вдалі пропозиції, які враховувала група________________________________
  3. Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи______________
  4.   Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим_____________________________
  5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед______________
  6.   Ви доповідали класу про результати групової роботи_______________________________

Усього балів____________________________________________________________________

Домашнє завдання: повторити § 27-30, скласти сенкен або гранування на тему «Австралія» (за бажанням).

Зразок учнівської роботи

                        Австралія-це материк,

                        лежить між океанів.

                        Хоч він зовсім невеликий                    

                        дива його незнані.

                        Це материк, де навпаки

                        бува зима і літо.

                         Росте високий евкаліпт,

                         й під ним зростають квіти.

                         Живуть руді там кенгуру

                         у сумці із малятком.

                         Й ведмідь — коала у жару

                         висить собі звірятко.

                         Співають райські птахи тут

                         у зелені барвистій.

                         Багато страусів й папуг

                         в своїй красі первісній.

 

Цікаві матеріали, що можуть бути використані у репортажах.

  •        Мельбурн заснований на місці поселення, що мало назву мовою аборигенів Дутигала у 1835 р. У 1837 р. назву змінено на честь колишнього британського прем'єра-міністра лорда Мелборна.
  •         Сідней заснований англійськими колоністами в 1788 р. і названий на честь англійського міністра колоній лорда Сіднея.
  •             Канберра — столиця Австралії. Топонім Канберра, як назва місцевості, відомий з 1823 р. Тоді там виникло перше поселення європейських колоністів. Коли у 1913 р. тут почали будувати столицю Австралії, цей топонім взяли за назву міста. Важко було пояснити походження назви через слабку обізнаність місцевих діалектів аборигенів. З одного місцевого діалекту можна свідчити, що назва походить від географічного терміна, що означає «два однакових горба» і належить височинам, на яких розташоване місто.
  •     Муррей. Цю річку відкрили колоністи Г. Юм і У. Ховелл в 1824 р. і назвали на честь одного з них рікою Юма. У 1829 році її досліджувала експедиція Ч. Стерта, котрий перейменував річку в Муррей на честь Джорджа Муррея, статс-секретаря відомства колоній.
  •           Ейр, озеро, відкрите в 1840 р. вівчарем Дж. Ейром. Назва на його честь присвоєна у другій половині XIX ст. під час наступного вивчення озера.
  •            Тасманія, острів, названий у 1853 р. на честь голландського мореплавця Абеля Таскана (1603—.1659), котрий перший з європейців побачив цей острів у 1642 р. і назвав його Ван-Діменовою Землею (на честь Ван Дімена, генерал- губернатора Нідерландської Ост-Індії або, за іншою версією, на честь його доньки, Марії Ван Дімен, у яку був палко закоханий А. Тасман).
  •        Страус ему заввишки з дорослу людину, маса його — близько 60 кг. Після африканського страуса — це другий за величиною птах на Землі. Яйце ему — зеленого кольору, маса одного яйця дорівнює масі 12 курячих яєць. Шкаралупа у них дуже тверда. За смаковими якостями нічим не відрізняється від курячих яєць.
  •         Килимовий пітон досягає 4 м завдовжки. Місцеві жителі не заперечують, коли така змія поселяється у них у клуні або.стайні, тому що вона знищує пацюків і мишей.

 

 

 

 

                         

 

 

 

                                                                                         

 

zip
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку