Урок №41
Узагальнюючий урок з теми «Іменник» за підручником М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик – Київ:Видавничий дім «Освіта» 2015 р.
Тема. Узагальнюючий урок з теми «Іменник»
Мета: закріпити та узагальнити знання учнів про іменник, його граматичні категорії, вдосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті серед інших частин мови;розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати комунікаційні компетентності, формувати в учнів навички співробітництва, виховувати уважність, старанність та любов до рідної мови.
Українська мова 4 клас
Урок №41
Узагальнюючий урок з теми «Іменник» за підручником М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик – Київ:Видавничий дім «Освіта» 2015 р.
Тема. Узагальнюючий урок з теми «Іменник»
Мета: закріпити та узагальнити знання учнів про іменник, його граматичні категорії, вдосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті серед інших частин мови;розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати комунікаційні компетентності, формувати в учнів навички співробітництва, виховувати уважність, старанність та любов до рідної мови.
Обладнання: кросворд, малюнки сонечка, рюкзака, карта України, картки для роботи в групах, схема інтелект – карти, назви міст «Каліграфія», «Велетнів»,«Ігротеки», «Мислителів», «Розвідників» .
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Форми роботи: індивідуальна, парна, групова.
Хід роботи
І. Організація учнів до уроку
Наш девіз: На уроці підсумковім
Треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Відповіді повні дат.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Розв’язавши кросворд, дізнаєтесь, з якої теми підсумковий урок
|
|
І |
|
|
|||||||
|
|
|
М |
|
|||||||
|
|
|
|
Е |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
Н |
|
||||
|
|
|
|
Н |
|||||||
|
|
И |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
К |
||||
Не звірятко – просто диво, невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз, на гілку з гілки.
Хто це буде, діти? (Білка)
Поки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніжинка)
Сміється, здається: «От така ширина». (Зима)
- Про яку частину мови ви можете сказати, що майже все про неї знаєте? А навіщо нам про цю частину мови все треба знати? (Відповіді дітей)
- Так. Іменник взяв собі на плечі
Велике діло – називати речі.
(За Д. Білоусом)
Іменник - велетенська, могутня, незрівнянна за можливістю поповнення новими словами частина мови. У найбільшому 11- томному словнику української мови нараховано близько 13500 слів! Половина з них припадає на іменник.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Сьогодні ми іменник закінчуємо вивчати
Сьогодні нам про нього все треба пригадати
Вправа Енергізатор «Сонечко»( створення позитивного настрою)
Перед дітьми на дошці модель сонечка.
- У кожного з вас на парті є маленький промінчик. Ми зараз разом із цих промінчиків будемо складати «Сонечко сподівань» (Діти пишуть на промінчиках свої очікування від уроку)
- Я теж хочу прикріпити свій промінчик. Сподіваюся, що всі будемо на уроці старанними, активними, працьовитими.
ІV. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя
На сьогоднішньому уроці ми з вами вирушаємо в подорож. А якою країною ми будемо подорожувати, ви дізнаєтесь прочитавши загадку-акровірш
У мене є єдина
Країна – Батьківщина.
Радію їй й бажаю
Аби цвіла, як рай.
Їй я пісень складаю
Навіки прославляю
А ти назви цей край…
(Україна)
- Мандрувати ми будемо містами України, але ці міста будуть незвичайними, навіть трішки казкові
1 місто «Каліграфія»
2 місто «Велетнів»
3 місто «Ігротеки»
4 місто «Мислителів»
5 місто «Розвідників»
V. Закріплення здобутих знань
1 місто «Каліграфія»
Щоб вірно і гарно слова нам писати
З’єднання букв слід пригадати
- Вимовимо слово «іменник»
- Назвіть послідовно звуки
- Скільки складів у цьому слові? Чому?
- Згадаємо з’єднання букв у цьому слові
ім ен ни ик іменник
- Запишемо все слово не відриваючи руки.
- Чого корисного ви навчилися у цьому місті?
2. Побували ми з вами в чудовому місті Каліграфія. А зараз час вирушати до наступного міста. Місто, в якому ми з вами побуваємо називається місто «Велетнів».
Швидко й правильно писати,
Та ще й правила назвати
Всі, що в мові нашій є,
Пам’ятайте завжди ви.
2.1 Гра. « Моя Україна».
Попрацюйте в парах. У вас на партах карта України. Випишіть 5 іменників назв міст і 5 іменників назв річок.
(Перевірка)
- Як пишуться ці іменники? Чому?
- Провідміняти усно слово «Україна»
- Чому це місто так називається?
3. Наша подорож триває. Ми відправляємося з вами до міста «Ігротека».
- Як ви вже, напевно, здогадалися ми зараз з вами знову пограємо
Гра це чудовий світ
Для учня щоднини,
Є в ній творчості політ
Для кожної дитини.
- У вас у кожного є на парті сигнальні картки. Ваше завдання: визначити відмінок іменника «хліб». Ви показуєте відповідний відмінок, у якому вже вжито це слово.
Готові?
Хліб – усьому голова.
Багато снігу – багато хліба.
Завжди люди дякують хлібові.
Гостей зустрічають хлібом.
Кетяги калини лежать на хлібині.
4. Словниковий диктант «Проціди крізь сито»
Записати слова в 3 колонки
Чоловічий рід Жіночій рід Середній рід
Батько Вівця Сонце
Аґрус Сукня Поле
Жайворонок Істота Ім’я
Абрикос Машина Хутро
Юннат Учениця Училище
- Підкресліть першу букву кожного слова. Складіть речення з них (Бажаю всім успіху)
5. Мандрівка до міста «Здоров’я»
Школярі всі дружно встали,
Фізхвилинку розпочали
Руки гарно розім’яли,
Як Клички побоксували,
Як Шевченко у футболі
Забиваємо ми голи.
Всі як Бубка пострибали
І за парти посідали.
- Чому це місто так називається?
- Що треба робити щоб бути здоровим?
6. Мандрівка до міста «Мислителів»
А чому воно так називається? Зараз дізнаєтесь.
Робота в групах (Утворити групи за допомогою гри «Атоми – молекули», повторити правила роботи в групі)
На столах лежать завдання
Завдання для І групи
Н.в.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
и |
|
|
|
і |
|
ї |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
а я
- Подумайте ,які тут сховались іменники, наведіть приклади.
- Поставте ці іменники (2 – 3 на вибір) у родовому, орудному, місцевому, кличному відмінках.
- Зробіть висновок.
Завдання для ІІ групи
Краса, лікар, весілля, герой, вікно, площа, учитель Іван Романович
Завдання для ІІІ групи
Гостинність, щедрість, самотність, тінь, глибінь, осінь, ніч, любов, печаль, гордість,матір
Є приєднання Поєднання не потрібне Слова з апострофом
Завдання для ІV групи
Пилипова липа
В садочку у Пилипа
Зросла велика липа.
Не лінь було Пилипу
Щодня полити липу.
«Спасибі»,- до Пилипа
Лопоче листям липа. (М. Татарчук)
7. Місто «Розвідників»
Складання інтелект-карти
- Зробимо останній крок – підсумуємо урок
(Діти створюють інтелект-карту)
ІМЕННИК
V. Підсумок уроку
1.Метод «Рюкзак»
Кожен з учнів стисло записує на папері відповідь на запитання: Які з тих знань умінь способів дій, набутих на уроці візьмете із собою:
- Для використання на інших уроках.
- Для використання у житті.
- Для виконання домашнього завдання.
- Вам вдячна, діти, за увагу,
За вашу щирість, доброту.
Я зичу всім умінь,наснаги,
Знання хапати на льоту.