Словникова робота Текст – висловлювання, яке складається з кількох речень, має певну змістову й структурну завершеність. Текст є засобом відтворення зв’язного мовлення. Залежно від змісту й будови текст та його частини діляться на три смислові типи: розповідь, опис і роздум (міркування). Кожен із них має свою будову. Розповідь – це повідомлення про якісь події, що розгортаються в часі. Загальна схема розповіді така: початок дії; розвиток подій; кінець події. Опис – це висловлювання про певні ознаки, властивості предмета чи явища. В описі дається характеристика людей, предметів, явищ природи шляхом перелічення їх головних, суттєвих ознак. Найголовніше в описі - дати точне або яскраве уявлення про предмет мовлення. Роздум (міркування) – це висловлювання про причини якостей, ознак, подій. У роздумі обов’язкові три частини: 1) теза - основне твердження, чітко сформульована думка; 2) докази, аргументи, що підтверджують висунуту тезу; 3) висновок, що випливає з доказів (узагальнення). В основі роздуму лежать причинно-наслідкові відношення.
«Чисті» розповіді, описи, роздуми використовуються зрідка. В текстах найчастіше описи включаються в розповідь або пов’язані з міркуванням; розповідь може доповнюватися роздумом. Організація тексту і зв’язків між його частинами залежить від типів і стилів мовлення, манери автора, жанру художнього твору тощо. Висловлювання усіх трьох типів бувають різних видів. Так, розповідь має такі різновиди: власне розповідь (оповідання), повідомлення, відповідь, перелік, найменування, оголошення. Кожний з цих видів має в свою чергу підвиди. Описи діляться на пейзажні, портретні, описи інтер’єру, характеристики людини, предметів, явищ. В описі предмета говориться про предмет («дане») та його ознаки («нове»), в описі місця - про предмети («нове») та їх місцезнаходження («дане»), в описі стану людини про людину («дане») та її стан («нове»). В описі «оцінка дійсності» мова йде про предмети, явища, події («дане») та їх оцінку («нове»).
Роздуми теж бувають різних видів: Ø індуктивні (від часткового, конкретного до загального) і дедуктивні (від загальних положень до конкретних висновків); Ø роздум-твердження (доказ істинності висунутої тези) і роздум-спростування; Ø заперечення (доказ помилковості, хибності висунутої тези); Ø роздум з прямими доказами (справедливість тези безпосередньо обґрунтовується доводами); Ø роздум з доказом від протилежного (істинність основної тези доводиться шляхом спростування передбачуваної тези, протилежної тій, що доводиться).
Колективна робота з текстом. Вправа 1. Лінгвістичне спостереження. Прочитайте текст. Чи є у ньому в наявності поєднання елементів різних типів мовлення?З УСТ НАРОДУ Давним-давно у Чигирині від сивої, спрацьованої за довге життя бабусі я почув зворушливу легенду. Бабуся сиділа на ослоні у своїй тісненькій хатці, а довкола неї, по стінах, барвисто цвіли рушники, вишиті її сухими, жилавими руками. Її тихий голос дзвенів чисто-чисто, ніби Холодоярський струмок:— Жила в нашому містечку дівчина-красуня. На диво струнка, чорноброва, з тугою косою за плечима, знала безліч старовинних пісень і співала їх так, що навіть людина, яка й мови української не знала,— танула серцем, роняла сльозу, бо вчувала у тих мелодіях, звичайнісіньких денних словах — красу душі нерідної. Звали ту дівчину Оленою... Одного дня під час Великої Вітчизняної війни вона дізналася, що її суджений лежить у далекім лазареті, смертельно поранений і без кінця-краю марить її ім’ям... Рано-вранці зібралася дівчина і подалася аж на Урал. Відшукала. Напувала джерельною водою, співала улюблену Тихонову пісню: Ой, у лузі, та ще й при березіЧервона калина... І побачила Олена, як з тим її співом, її тихим сердечним голосом все ясніше розплющувалися карі очі коханого, а на його блідому, вкрай змарнілому обличчі — тепло світилася усмішка... А коли забирала додому немічного каліку без рук і правої ноги, лікар-хірург відкликав Олену і сказав наодинці: «Не ми, а ваша любов, ваші пісні народні врятували солдата від смерті» (За С. Носачем).
Запитання до тексту: Які типи мовлення поєднуються в тексті? (Опис, розповідь і роздум). Назвати стильові ознаки цього тексту. Які художні засоби використав автор, описуючи красу дівчини?Яка тема та головна думка тексту?Над чим змушує нас замислитись цей текст? Які висновки для себе ви зробили?