Усний журнал «Так ось яка вона,математика!» (Позакласний захід для учнів 8-11 кл.)

Позакласний захід для учнів 8-11 класів, мета якого активізувати пізнавальну діяльність, розвивати творчі здібності та підвищувати інтерес учнів до вивчення математики. Підкріплено презентацією: https://naurok.com.ua/publ/82837

Вчитель ТКГ Атаманчук О. І.

Усний журнал «ТАК ОСЬ ЯКА ВОНА, МАТЕМАТИКА!»

Підготувала

Вчитель Тернопільської класичної гімназії Атаманчук О. І.

Мета: активізувати пізнавальну діяльність, розвивати творчі здібності та підвищувати інтерес учнів до вивчення математики, формувати естетичний смак; розвивати культуру поведінки і співпрацю впродовж підготовки та проведення заходу.

Вчитель:  Не перший раз в стінах нашої школи проводиться тиждень науки, котру, за словами М.В. Ломоносова," вже задля того вивчати треба, що вона розум до ладу приводить ".

Цього року нас теж чекає цікавий тиждень, присвячений цариці наук – Математиці! Тож не забудьте взяти з собою швидкість та винахідливість, увагу та кмітливість. А урочисто відкрити тиждень математики дозвольте одинадцятикласникам, які через кілька місяців полетять з рідної школи, мов пташенята з батьківського гнізда.

Отож, всім, хто навчає Математики, всім, хто вивчає Математику, всім, хто любить Математику, всім, хто ще не знає, що може любити Математику присвячується наш усний журнал «Так ось яка вона, Математика!».

Учень:  Якщо хочеш досягнути

У житті своїм вершин,

Математику збагнути

Мусиш тонко, до глибин.

Калькулятор і комп’ютер,-

Хто сьогодні їх не зна?

Та за пояс їх запхнути

Може світла голова.

Невідоме про відомих

Учень:  Тому розпочнемо ми зі сторінки про воістину світлі голови –

«Невідоме про відомих». Чи знаєте ви, що:

1. Давньогрецький математик Піфагор брав участь у кулачному бою на 58 Олімпіаді, яка проходила в 548 р. до н. є. Він був чемпіоном з цього виду спорту і утримував цей титул ще на кількох олімпіадах.
  2. Архімед за допомогою математичних розрахунків сконструював силу-силенну всіляких механізмів, які настільки допомагали у війні проти римлян при облозі міста Сиракуз, що Марцелло вимушений був сказати: «Треба припинити війну проти геометра». Пізніше тільки зрада допомогла римлянам увійти до Сиракуз.
  3. Знаменитий Фалес був уболівальником і помер на трибуні Олімпійського стадіону, спостерігаючи за кулачним боєм.
  4. Геніального математика Франсуа Вієта ледве не відправили на вогнище за те, що йому далося розшифрувати таємне листування іспанського уряду з командуванням військ. Іспанські інквізитори вважали, що розкриття їх шифру для людського розуму неможливе. А це означало, що Вієту допомагав сатана.
  5. Софія Ковалевська у 14 років, не знаючи тригонометрії, розбиралася в складних тригонометричних формулах. Українська вчена отримала премію Паризької академії наук, Петербурзька академія наук обрала її членом-кореспондентом. Вперше жінка отримала такий високий вчений ступінь.
  6. Михайло Кравчук – автор понад 180 робіт, в тому числі 10 книг із різних розділів математики. Виявилося, що наукові твори М. Кравчука прислужилися і до винаходу першого в світі електронного комп’ютера!

Сторінка-цікавинка

Учень:  Наступна сторінка нашого журналу присвячена не простій математиці, а надзвичайно цікавій! Чи відомо вам, що:

1. В центрі Будапешта (столиця Угорщини) недалеко від одного з найкращих мостів стоїть кам'яний пам'ятник нулю. Він символізує початок усіх шляхів.
  2. Листя на гілках розташовується в строгому порядку, віддалені один від одного на певний кут за або проти годинникової стрілки, що дозволяє листю найбільш ефективно отримувати вологу і сонячне світло. Наприклад, у бука цей кут дорівнює 1/3, або 120 °, у дуба і абрикоса - 2/5 і т.д.
  3. 4000 років тому деякі народи Африки (єгиптяни) знали дроби і вміли їх записувати. У Київській Русі вміли користуватися дробами і навчилися записувати їх у ХІІ ст. Найдавніший текст, у якому згадуються дроби, це "Іліада" Гомера: "Ночі дві частини пройшли і третя зосталась частина".
  4. Більшість євреїв уникає символічного для християнства знака хреста. Тому в деяких єврейських школах на уроках математики замість плюса діти пишуть знак, схожий на перевернуту букву «т».
  5. На Тайвані майже ніде не зустрічається число «4». Справа в тому, що на китайській мові чотири звучить як «смерть». У 1995 році в Тайбеї навіть був прийнятий закон, який офіційно дозволив видалити цю цифру. Тому на Тайвані в більшості будівлях немає четвертого поверху.
  6. Шарль Перро, автор «Червоної Шапочки», написав казку «Любов циркуля і лінійки».

Не розлий вода

Учень:  Будь яку науку важко уявити без математики. З деякими сторонами життя, на перший погляд здається, нічого спільного математика не має. Проте це далеко не так!

1. Музика. За допомогою чаші з водою і однострунної арфи Піфагор вивчив взаємозв'язок між рівнем води і довжиною струни і виявив, що половина довжини струни піднімає ноту на одну октаву вгору. В основі гамми лежить винахід, за який ми повинні дякувати Піфагору.  Піфагорова теорія музики досягла навіть небес. Піфагор поділяв уявлення про сферичності світобудови і при цьому першим назвав Всесвіт «космосом». Він захопився ідеєю «музики сфер», прагнучи пов'язати гармонійні звуки з планетарними сферами. Кожна планета, рухаючись з постійною швидкістю, проходить певну відстань, створюючи звук. У міру того як відстань планет від центру збільшується, а обертання планет прискорюється, звук стає вище. Саме так Піфагор уявляв собі музику, яка звучить по всьому Всесвіті.
  2. Мистецтво. Ще художники епохи Відродження дослідили, що в мистецького твору є точки, які мимоволі приваблюють зір людини. Мова йдеться про зорові центри. Незалежно від формату картини, яка розглядається, є чотири точки, на які глядач звертає увагу. Ці точки розміщені на відстані 3/8 і 5/8 від країв площини.
  3. Театр. Першим запропонував метод нумерації стільців у театрі за рядами і стільцями Рене Декарт. Аристократи-театрали не переставали докучати королю з проханнями нагородити вченого. Але той опирався, відповідаючи: «Так, те що придумав Декарт - чудово, так, воно достойне ордена! Але дати його філософу?! Ні, це: занадто!»

Сміхосторіночка

Учень:  Друзі, скажіть ну який журнал без усмішок? Математичний – точно без сміхосторіночки не може бути!

1. Вчитель: – А зараз я вам доведу теорему Піфагора…

Учень з останньої парти: – А чи варто? Ми вам на слово віримо!

1. – Якщо ти знайшов у правій кишені штанів дві гривні, а в лівій п’ять, то…

– Значить я одягнув чужі штани…

1. – Чому математики засинають швидше?

– Вони в умі уявляють по декілька овець зразу!

1. – В мене не математичний склад розуму!

– Склад? Та ні, це гучно сказано! В тебе так, підсобка…

1. Вчитель сказав, що я зовсім не знаю математики і поставив мені в щоденник якусь цифру…
  2. В школі захворів учитель української мови. На заміну прийшов вчитель математики. Питає учнів:

– Що вчили на минулому уроці?

– Відмінки.

– Отже, повторюємо відмінки: називний (хто? що?); родовий (кого? чого?); давальний (кому? – далі забув – Хто знає?

Учні насміхаються: не знаємо!

Вчитель:

– Отже, будемо виводити. Нехай запитання буде х, тоді

кого  чого;

кому   х;

, «ко» скорочуємо, «го» теж, отже х = чому…

Вертливо-рухлива сторінка

Учень: Ой, щось ви, любі друзі, втомились уважно слухати та дивитися. Проте наш журнал не звичайний, у ньому сторінки не лише для перегляду та читання. І ви переконаєтесь зараз самі, адже наступна сторінка ­– вертливо-рухлива. Нумо, порухаємось і про математику заспіваємо! Повторюйте за нами рухи!

Пісня (на мелодію української народної пісні «Гей ви, стрільці січовії, раз, два, три…», автор слів – Атаманчук О. І.):

Скільки коло центрів має? (Лиш один!)

Стільки раз ми пострибаєм! (Лиш один!)

Хто уміє рахувати,

Плескає нехай завзято: раз, два, раз два, раз, два, три!

У циліндра є два кола (раз і два),

Повернись і глянь довкола (раз і два),

А тоді ще головою

Закиваємо юрбою: раз, два, раз, два, раз, два, три!

А в трикутника три боки (раз, два, три),

Тож присядемо з підскоком: раз, два, три,

Будем дружно посміхатись,

І ногами тупотати: раз, два, раз два, раз, два, три!

Заключне слово вчителя: Ось і перегорнули ми останню сторінку журналу. Дякуємо усім за увагу і надіємося, ви іще раз переконались, яка математика цікава і незвичайна, лише потрібно хотіти бачити її такою!

Давно вже визнана главою всіх наук,

Потрібна нам вона завжди і всюди.

Без математики ми нині, як без рук.

Із нею дійсність з казки  творять люди.

Освоївши її – рвемося у політ.

Створили вже розумні ми машини,

Штурмуєм, пізнаєм космічний диво-світ

І різних фактів визнаєм причини.

Вона – невігластва винищує ярмо,

Із нею – підкоряємо природу.

Її досягнення ми радо віддамо

На благо свого рідного народу.

Запам’ятай, бо Гаусс ще казав,

Що математика – наук цариця.

І недаремно він заповідав –

Для результату треба потрудиться.

Нехай не станеш Піфагором ти,

Повір, не в цьому радості причина.

Ти будь людиною усюди і завжди,

Й прославиш добрим ділом Україну!

Для створення журналу використано матеріали з Інтернет мережі.

19 січня 2019