«В гостях у дитячих газет та журналів»
Усний журнал для вихованців гуртків
художньо – естетичного напрямку середньої вікової категорії
Мета: - сприяти розширенню світогляду вихованців гуртка;
- навчити узагальнювати та систематизувати статті в друкованих дитячих виданнях;
- розвивати вміння відображати засобами усного слова особисті погляди на факти та явища;
- виховувати повагу до культурних традицій України, її мови.
Обладнання: друковані дитячі видання (газети та журнали), слайди «Українські друковані видання», різнокольорові пелюстки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І.Вступна частина.
- повідомлення теми та мети заняття;
- обговорення та обмін думками з приводу вислову відомих людей «Газета – перша чернетка історії»( Ф. Грем), «Найважливішими є заголовки,оскільки деякі люди читають тільки їх»(А.Політу).
ІІ . Основна частина.
Керівник гуртка: Ми звикли, що в поштовій скриньці чи в газетному кіоску є свіжа, ще з характерним запахом друкарської фарби білокрила голубка – газета чи яскраво ілюстрований журнал, які дозволяють зануритися з головою в цікаві новини, дізнатися про останні події. За швидкість,оперативність донесення інформації газету недарма порівнюють із птахом.
Сьогодні ми поговоримо про газети та журнали – друковані засоби масової інформації (ЗМІ) - у вигляді сторінок усного журналу.
1сторінка: групова вправа «Живе слово народу»
Існують народні прислів’я, які відображають відношення різних груп людей до мови, живого слова та спілкування:
- «Шабля ранить тіло, а слово – душу»;
- «Слухай перший, говори останній»;
- «Стримай себе у всьому,а найбільше – в словах»;
- «Скажеш одне погане слово – почуєш десять».
Завдання: кожна група висловлює своє відношення (згодні – не згодні) до одного із запропонованих народних прислів’їв, навівши приклади з власного досвіду.
2сторінка: інформаційне повідомлення «Праобрази перших газет та журналів в різних країнах світу»
Учень1: Праобразом газети були інформаційні бюлетені, які виходили з І ст. до н.е. до ІVст. н.е. в Римі. Це були гіпсові плити, які мали спеціальні назви та розповідали про різні події з життя римлян та вміщували оголошення.
Учень2:Перші газети з’явилися у Китаї у 8ст.н.е. У країнах Європи (Німеччина,Голландія, Англія) газети з’явилися у 16ст. У Венеції у 17ст. виходила газета «Письмові новини», яка коштувала одну гадзетту (венеціанська монета). Це був спеціальний бюлетень з новинами, який писали від руки. Спочатку в ньому повідомлялися новини лише для купців та мореплавців, потім і для політиків.
Учень3: Так народився термін – газета. Запозичене у французів слово «газета» прижилося у слов’янських мовах. З’явилася й нова професія – «збирач новин», пізніше її стали називати – журналіст.
Учень4: Слово «журнал» у перекладі з французької мови означає «щоденник». Перші журнали з’явилися в Європі у другій половині 16ст., але широкого розповсюдження набули тільки після виходу в світ французького «Журналу вчених» в 1665 році.
Учень5: Першим журналом для дітей був «Журнал ліліпутів або Золота бібліотека юних леді та джентльменів», який почав виходити в Лондоні в 1751 році, мав розміри 10 на 6,25 см. У ньому друкувалися короткі розповіді, загадки, жарти,малюнки.
3сторінка: експрес - конкурс «Українські друковані видання»
Керівник гуртка: А зараз ми переглянемо слайди, на яких зображені сучасні українські друковані видання. Ваше завдання: запам’ятати якомога більше назв газет та журналів та записати їх за одну хвилину після перегляду слайдів. Але спочатку послухаємо цікаву інформацію про перші видання на Україні.
Учениця1:В Україні перша газета «Львівський кур’єр» з’явилася у Львові в 1749 році . В1912 році починають виходити газети у Харкові – «Харьковский еженедельник», «Харьковские известия». Згодом з’явилися газети і в інших містах України: «Киевские обьявления», «Одеський вісник».
Учениця2: Перші журнали в Україні з’явилися на початку 19ст. в Харкові. Першим та єдиним на всю Україну ілюстрованим художньо – педагогічним журналом для дітей та молоді був «Дзвінок», який виходив у Львові двічі на місяць. У цьому журналі вперше побачили світ твори для дітей І.Франка, Л.Українки, Л.Глібова, М.Коцюбинського, О.Пчілки.
(перегляд слайдів та виконання письмового завдання)
4сторінка: диспут «Калейдоскоп дитячих газет»
Керівник гуртка: Шановні вихованці! Перед вами – дитячі газети та журнали, які друкуються в Україні та користуються популярністю серед дітей та молоді в селищах та селах нашого району.
(вихованці оглядають виставку дитячої преси)
Сьогодні в Україні виходить близько 70 видів дитячих газет та журналів, які надають тематичну інформацію для різновікової категорії дітей. А саме:
- молодша вікова категорія: «Малятко», «Мамине сонечко», «Пізнайко»;
- середня вікова категорія: «Велика дитяча газета», «Зернятко», «Чудеса і пригоди – дітям», «Колосок»;
- старша вікова категорія: «Однокласник», «Країна знань», «Пригоди».
Дитяча друкована преса за тематичним наповненням підрозділяється на:
- пізнавальну (надання інформації через гру): «Пізнайко», «Професор Крейг»;
- навчальну (цікаві факти для допомоги у навчанні): «Poznaiko»;
- розважальну (пізнання світу за допомогою кросвордів,шарад,коміксів): «Сонячний зайчик»;
- релігійну (надання духовної освіти): «Ангелятко», «Зернятко»;
- культурологічну (художній матеріал вітчизняної та світової класики,фольклор): «Яблунька», «Джміль», «Барвінок», «Чарівна казка»;
- науково – популярну (надання спеціальних знань в певних галузях): «Колосок», «Країна знань», «Юний технік», «Юний натураліст».
Завдання (робота в парах): відповідно до назв друкованих видань визначити до якого тематичного розділу належить певна газета та(або) журнал.
5сторінка: практикум «Дитячі рубрики в газеті»
Завдання: кожен вихованець обирає дитячу газету та(або) журнал, аналізує назви рубрик, обирає одну з рубрик та намагається переконати вихованців в пізнавальності та необхідності саме цієї рубрики.
ІІІ. Заключна частина.
Завдання – акція «Подаруй пелюстку»
Керівник гуртка: У кожного з вас на парті лежить аркуш паперу,на якому є стебельце квітки, яка загубило свої пелюстки. А ще є по три різнокольорові пелюстки. Ці пелюстки кожен із вас повинен подарувати комусь із присутніх. А дарувати ви будете тому, хто (на вашу думку):
- найактивніше працював на занятті,
- найкраще виконував завдання;
- любить читати газети та журнали.
(вихованці дарують пелюстки)
Я бажаю вам якомога більше приємних та цікавих зустрічей з улюбленими рубриками на сторінках газет та журналів.
ЛІТЕРАТУРА:
1.Головченко Г.О.Шкільні газети та інформаційне суспільство: навчальний посібник. – Миколаїв: Іліон, 2011рік
2.Фопель К. Як навчити дітей співпрацювати. Психологічні ігри та вправи: практичний посібник.Т.2. – М: Генезіс,1998 рік
3. Як згуртувати колектив. Упорядник Л. Шелестова. – К: Шкільний світ,2011 рік