Місце туристсько-краєзнавчої
та військово-патріотичної роботи в загальній моделі
національно-патріотичного виховання Палацу дітей та юнацтва.
Роль музеїв закладу позашкільної освіти
у формуванні громадянина України.
Помазан Тетяна Ігнатівна,
заступник директора
Палацу дітей та юнацтвам
м. Ізмаїл
«…патріотами не народжуються.
Ними стають у процесі
становлення особистості…».
Олександр Антонович Захаренко
Національно-патріотичне виховання в Палаці дітей та юнацтва розглядається як цілеспрямований і свідомо здійснюваний педагогічний процес організації і стимулювання активно-творчої діяльності дітей та юнацтва, оволодіння ними знаннями про культурно-історичний досвід народу, формування в них ціннісного ставлення до Батьківщини, суспільства, самих себе та праці.
Туристсько-краєзнавчий та військово-патріотичний напрямки позашкільної освіти є одними з ефективних засобів національно-патріотичного виховання учнівської молоді, які сприяють формуванню цілісної особистості, патріота з активною позицією, інноватора, здатного змінювати навколишній світ.
У сучасних умовах Палацу дітей та юнацтва властива функція, головною тенденцією якої є формування системи ціннісного ставлення підлітка до оточуючого світу, до самого себе та гармонійне поєднання інтересів підлітка, суспільства і держави у формуванні патріотів.
Модель формування патріота – процес становлення відповідальної особистості та формування духовно-моральних принципів.
Головна мета – створення виховного середовища, яке сприяло б становленню громадянина незалежної України з яскраво вираженими рисами патріота нашої держави. Наша модель виглядає як веселкове коло, де у центрі
Таким чином, я – це патріот своєї сім’ї, Палацу, міста, краю, країни та планети.
Модель національно- патріотичного виховання в ПДЮ
Мета: становлення громадянина-патріота України
Підхід до діяльності: особистісно-орієнтований
Принципи: демократії і гуманізації, органічної єдності національного і загальнолюдського, природо та культуро відповідність, гармонізації родинного і суспільного виховання, неперервності і наступності
Сформований освітньо-виховний позашкільний простір дозволяє забезпечувати національно-патріотичну спрямованість навчання та виховання в гуртках і творчих об’єднаннях усіх напрямів та профілів позашкільної освіти.
Відповідно до цієї моделі зміст національно-патріотичного виховання розкривають такі розділи:
Хочу одразу зазначити, що на практиці всі розділи знаходяться у тісному взаємозв’язку, залежать один від одного. І лише за цієї умови утворюють систематичну, цілісну національну спрямованість патріотичного виховання.
Основними напрямами музейної діяльності є культурно-освітня, науково-дослідна діяльність, комплектування музейних зібрань, експозиційна, фондова, видавнича, реставраційна робота, організація волонтерського руху. Ефективними залишаються такі форми роботи:
Поряд з ними впроваджуються і нові:
Планується створення віртуальних екскурсій, інформаційного збірника «Подорож вулицями міста».
Проект «Козацькими шляхами»
Ефективним засобом формування компетентностей є проектна діяльність, яка змінює акценти освітньої діяльності: засвоєння знань, вмінь і навичок, що в умовах глобальної інформатизації надзвичайно швидко втрачають актуальність, не може бути самоціллю, в той час як дослідницькі навички та практичний досвід, набуті у процесі проектної діяльності, сприятимуть прискоренню адаптації молоді до мінливого соціально-економічного життя.
Виконання навчальних проектів передбачає інтегровану дослідницьку, творчу діяльність учнів, спрямовану на отримання самостійних результатів.
Проект «Козацькими шляхами» реалізується в місті вже третій рік та складається з п’яти турів:
Більш детально з проектом можна ознайомитись на нашому сайті.
«Джуру» та «Джура-прикордонник»
Вже 2 роки на базі ПДЮ працює клуб «Джура». Головне завдання клубу: допомога закладам освіти в підготовці, організації та проведенні шкільних етапів Всеукраїнської військово-патріотичної гри «Джура». У трьох секціях займаються учні навчальних закладів міста:
Соціальною практикою для них є підготовка шкільних роїв. Більш детально з досвідом ви зможете ознайомитись під час презентації в школі № 9.
У серпні 2018 року вже вдруге учасники клубу «Джура» взяли участь у вишколі з нового напряму національно-патріотичного виховання, а саме «Джура-Прикордонник», який проходив у Львіській області. Першій вишкіл відбувався в Оршанці Черкаської області на базі центру підготовки молодших спеціалістів Держприкордонслужби імені генерал-майора Ігоря Момота. Представники міста Ізмаїл очолили делегацію Одеської області з 6 районів.
Туристсько-краєзнавча робота та розвиток велосипедного руху
Організатором спортивно-туристської роботи в місті є спортивно-туристський клуб «Альгадра» Палацу дітей та юнацтва. Кожного місяця проходять змагання з видів туризму в рамках міського Кубку:
Як звичайну шкільну спортивну залу переобладнати для тренувань з техніки спортивного туризму розповість на базі школи №9 методист ПДЮ Михайленко Т.А.
Палац дітей та юнацтва став ініціатором створення юнацької велосипедної Ліги в місті, а гуртки «Велосипедного туризму» стали осередком популяризації велосипедного спорту. Популярними серед молоді міста стали
Про це детальніше розповість методист ПДЮ Сарвіров І.Г.
Співпраця з військовими частинами
Ізмаїл – прикордонне місто, саме тому специфікою військово-патріотичної роботи в ПДЮ є взаємодія з військовими частинами: Ізмаїльським прикордонним загоном та навчально-тренувальним центром морської охорони. У тісній співпраці з військовими проходять військово-патріотичної гра «Джура», узгоджуються туристські маршрути, організовуються екскурсії, «Дні відкритих дверей», волонтерські акції, зустрічі з учасниками АТО, поповнюються фонди музею Дунайської флотилії. Щороку 9 травня в День пам’яті та примирення, присвяченого пам’яті жертв Другої світової війни, члени клубу «Джура», штабу лідерів «Бригантина», ради музею ДуФ беруть участь разом з військовими в акції «Вінок пам’яті на хвилях Дунаю». Колективи Палацу постійно виступають з концертами в частинах, вітають з різдвяними святами дітей військовослужбовців, проводять розважальні та пізнавальні програми.
Всі ці заходи сприяють
Вся робота з військово-патріотичного виховання спрямована на формування в молоді позитивної мотивації до виконання патріотичного обов’язку – захисту України. Сьогодні ви зможете самі стати учасниками бінарної екскурсії на території військової частини.
Технологічне забезпечення навчально-виховного процесу
Керівники гуртків комбінують їх в залежності від навчально-виховної мети заняття або заходу. Зупинимося тільки на деяких з них.
Інтегративні технології
Інформаційні технології
Особистісно орієнтовані технології
Методи національно - патріотичного виховання (зверну увагу тільки на деякі з них)
Форми роботи
Модель випускника ПДЮ – громадянина-патріота:
Таким чином, туристсько-краєзнавчий та військово-патріотичний напрямки позашкільної освіти є одним з ефективних засобів національно-патріотичного виховання учнівської молоді, який дає можливість сприяти гармонійному розвитку особистості кожної дитини і любові до Батьківщини.