ЖИВИ, ФЕСТИВАЛЬ!
(методичні рекомендації з досвіду організації
міського фестивалю «Молодь обирає здоров'я»)
Помазан Тетяна Ігнатівна,
заступник директора
Палацу дітей та юнацтва
міста Ізмаїл
ПЕРЕДМОВА
Якщо мова йде про фестивальний рух «Молодь обирає здоров’я», слід по-перше зауважити, що це унікальне явище в освітньо-виховному просторі не тільки Одеської області, а й на Україні. По-друге, необхідно розуміння того, що фестиваль «Молодь обирає здоров’я», не простий масовий захід, а ціла система заходів, які пов’язані між собою і тільки в комплексі досягають мети: популяризація та пропаганда серед молоді здорового способу життя; запобігання негативним проявам у молодіжному середовищі; формування і розвиток творчої і конкурентоздатної особистості, здатної жити в середовищі, що динамічно розвивається, готової до самоактуалізації як в своїх власних інтересах, так і на користь суспільства; підготовка підростаючого покоління до активної професійної та суспільної діяльності; виявлення, розвиток і підтримка юних талантів і обдарувань, стимулювання творчого самовдосконалення дітей та юнацтва. По-третє, бажано, щоб людина, яка безпосередньо займається організацією та проведенням фестивалю, пройшла тренінг-курс з програми «Сприяння просвітницькій роботі “рівний – рівному” серед молоді України щодо здорового способу життя».
Особисто мені, я гадаю, дуже пощастило: в березні 2003 року я стала учасником обласного семінару з підготовки педагогів-тренерів Програми «Рівний-рівному», а моїм тренером стала Волкова Людмила Йосипівна. Саме з цього розпочалась для мене історія фестивального руху «Молодь обирає здоров’я». За десять років я усвідомила, що цей рух є невід’ємною ланкою єдиного соціокультурного середовища нашого міста. Можливо, десятирічний досвід та особисті спостереження допоможуть уникнути поширених помилок та зробити крок за кроком фестиваль «Молодь обирає здоров’я» саме фестивальним рухом.
ДЕСЯТЬ КРОКІВ
ІЗМАЇЛЬСЬКОГО ФЕСТИВАЛЮ
Перший крок: 25 травня 2004 рік – 1-ий випуск підлітків-інструкторів Програми «Рівний-рівному»
Другий крок: 1 грудня 2004 рік – конкурс агітбригад та плакатів «Ми за здоров'я» серед навчальних закладів міста.
Третій крок: 26 березня 2005 рік – 1-ий семінар з підготовки педагогів-тренерів Програми «Рівний-рівному».
Четвертий крок: 6 квітня 2005 рік – 1-ий міський фестиваль «Молодь обирає здоров’я» в рамках обласного.
П'ятий крок: 2 грудня 2006 рік – 3-ій міський фестиваль «Молодь обирає здоров’я». У фестивалю з'явилася своя фестивальна пісня. Вперше пройшли зустрічі-тренінги команд та вікторина «Здоров'я та здоровий спосіб життя».
Шостий крок: 1 грудня 2007 рік - 4-ий міський фестиваль «Молодь обирає здоров’я». У фестивалю з'явилася своя емблема. Вперше було проведено фотоконкурс. Під час проведення фестивалю вперше працює дитяче журі.
Сьомий крок: 1 грудня 2008 рік - 5-ий міський фестиваль «Молодь обирає здоров’я». Фестиваль приймає вітання від перших випускників – команди «Квіти життя» ЗНЗ №9. Перший біг-борд фестивалю на центральній площі міста.
Восьмий крок: 1 грудня 2010 рік - 7-ий міський фестиваль «Молодь обирає здоров’я». Перший флеш-моб учасників фестивалю.
Дев'ятий крок: 1 грудня 2011 рік - 8-ий міський фестиваль «Молодь обирає здоров’я». Фестиваль вітають випускники – команда «Фенікс» ЗНЗ №3, та дарують Волковій Людмилі Йосипивні перехідний кубок «Найактивнішим та толерантним уболівальникам фестивалю». Вперше оголошено конкурси відеопрезентацій команд та соціальної реклами.
Десятий крок: 28 листопада 2013 рік - 10-ий міський фестиваль «Молодь обирає здоров’я». Вперше переможці фестивалю отримали обласний перехідний кубок-оберіг «Берегіня» та стали першими учасниками естафети «Молодь обирає здоров’я».
За п’ятнадцять років фестивального руху
- Програму «Рівний-рівному» пройшли більше 1000 підлітків та 100 педагогів;
- учасниками фестивалю стали більш ніж 8000 учнів;
- учасниками тренінг-таборів стали близько 100 підлітків;
- учасниками та призерами обласного фестивалю стали команди п'яти навчальних закладів міста ( ЗНЗ №9 – 6 разів, ЗНЗ №3 – 6 разів, Ізмаїльський політехнічний ліцей – 8 разів, ЗНЗ №7, ЗНЗ №6)
- команда «Квіти життя» ЗНЗ№9 стала призером гран-прі Всеукраїнського фестивалю «Живи» у місті Харків (2008 рік);
- команда «Фенікс» ЗНЗ №3 посіла 3 місце на 4-му Всеукраїнському фестивалі «Молодь обирає здоров'я» (2011 рік)
-команда «Позитив» Ізмаїльського політехнічного ліцею посіла 1 місце на Всеукраїнському фестивалі «Молодь обирає здоров’я» (2017 рік)
Таким чином, фестиваль стає фестивальним рухом тоді, коли:
- є команда однодумців;
- з'являються традиції (пісня, емблема, форма тощо);
- створюється система підготовчих заходів (тренінги, зустрічі, вікторини, презентації);
- з'являються нові конкурси, поширюється коло учасників;
- до роботи журі залучаються підлітки та молодь;
- є підтримка місцевої влади та ЗМІ;
- залучаються громадські організації та батьківська громада;
- випускники фестивалю популяризують його серед студентської молоді та дорослих.
На 5-му міському фестивалі перші випускники у своєму виступі зазначили, що «…коли інструктори Програми «Рівний-рівному» та випускники фестивалю «Молодь обирає здоров'я» десятиріччя потому стануть вчителями, медиками, міськими головами, депутатами Верховної Ради, міністрами, та ще й Президентом, тоді пенсіонери будуть мати достойне життя; закони будуть однакові для всіх; людям похилого віку та жінкам будуть поступатися місцем у транспорті; роботу завжди можна буде знайти в Україні, а не за кордоном; толерантність буде не іноземним словом, а сутністю кожної людини, та ні одна людина не пройде байдуже повз того, кому потрібна допомога…».
Отже, девіз виступу випускників «Живи, фестиваль!» - це не просто девіз, а життєва необхідність, яка вже доведена часом. Наше завдання сьогодні – зробити так, щоб фестивальний рух «Молодь обирає здоров'я» став для молоді не заходом, а змістом, сенсом та стилем життя.
«ЖИВИ, ФЕСТИВАЛЬ!»
Міський фестиваль «Молодь обирає здоров’я» складається з наступних важливих етапів: організаційний(підготовчий); тренінги за Програмою «Рівний-рівному»; внутрішкільний етап; тренінги-зустрічі команд; проведення фестивальних конкурсів (фотоконкурс, конкурси плакатів, соціальної реклами, відео презентацій, тощо); відбірковий тур (конкурс літературно-музично-спортивних міні-композицій); фінал фестивалю.
Кожний етап фестивалю має свої особливості. Моя мета – не описати принципи, підходи, технології та методи кожного етапу, а звернути увагу саме на особливості та запобігти помилкам.
Організаційний етап. Завданням цього етапу є розробка та затвердження положення, підготовка проекту наказу, вибір часу та місця проведення кожного етапу. Для того, щоб уникнути непорозуміння, раджу провести обговорення положення з представниками всіх навчальних закладів, бажано, щоб це були педагоги-тренери Програми «Рівний-рівному» або педагоги-організатори. Не зайвим буде також зустріч з підлітками-інструкторами або лідерами учнівських організацій. Під час таких зустрічей та обговорень народжуються нові ідеї, проекти та фестивальні конкурси. Саме так з'явилася ідея конкурсу на кращий проект фестивальної пісні, емблеми, соціальної реклами.
Тренінги за Програмою «Рівний-рівному» - це дуже важливий етап, мета якого - сприяння розумінню дітьми і молоддю через просвітницьку роботу переваг здорового способу життя, формування принципів здорового способу життя, стимулювання до самостійного й усвідомленого вибору життєвої позиції, визначення шляхів позитивної соціалізації молоді, здобуття знань, умінь і навичок здорового способу життя та відмова від негативної поведінки. Що робити, коли в навчальних закладах вашого міста або району немає ні факультативів, ні гуртків, ні педагогів-тренерів Програми «Рівний-рівному»? Якщо відмовитись від проведення цього етапу, то виступи команд у фіналі будуть одноманітними та перетворяться на лише агітбригади, а розуміння, почуттів, емоцій буде недостатньо. Вихід є: запросити до участі у тренінгах по 1-2 учасників з кожного навчального закладу, а завданням педагогів на місцях буде допомога підлітку в організації та проведенні такого тренінгу для членів команди та інших бажаючих. Таким чином, можна досягнути навіть більшого результату, спрацює саме метод «рівний-рівному».
Внутрішкільний етап. Багато хто вважає, що цей етап є необов’язковим. На мій погляд, шкільний етап фестивалю є одним із найважливіших чинників у популяризації фестивального руху. На цьому етапі залучається найбільша частина учнівської молоді. Якщо складно провести в навчальному закладі відбірковий тур між усіма класами, оберіть, наприклад, тільки один вік, але обов’язково на фінальні виступи запросіть всіх. Пам’ятайте, підготувати команду – це величезний труд, тому стимулюйте кожну команду, пропонуйте подальші виступи під час інших масових заходах, на батьківських зборах. В деяких закладах за підсумками внутрішкільного етапу створюють збірну команду – це також є певним стимулом, але, я впевнена, тільки на цьому етапі.
Тренінги-зустрічі команд – це один з моїх найулюбленіших етапів фестивалю. Саме під час таких зустрічей команди з конкурентів перетворюються на друзів, починають взаємодіяти, пропонують нові теми фестивальних виступів, обговорюють сучасні проблеми молоді. Тренінги-зустрічі дають розуміння того, що фестиваль «Молодь обирає здоров’я» - це не лише пропаганда фізичного здоров’я людини, а й бажання зробити життя людини гармонійним, розвиток духовно, психічно, фізично і соціально здорової особистості. Педагогу-тренеру разом з підлітками-інструкторами треба дуже уважно розробляти питання для обговорення, ситуативні завдання, рольові ігри та руханки для таких тренінгів, враховуючи особливості та складності всіх етапів фестивалю. У жовтні 2010 року на такій зустрічі учасники запропонували відкрити фінал фестивалю танцювальним флеш-мобом команд-фіналістів. Фіналісти визначаються менш ніж за два тижня, отже на репетиції фестивального «майдансу» залишається зовсім мало часу: 3-4 репетиції, під час яких всі учасники допомагають один одному, хвилюються один за одного, - саме ця підтримка залишається у відносинах і під час фінальних виступів команд. За лаштунками я неодноразово спостерігала, як команди-учасниці бажають успіхів один одному, втішають, захоплюються виступами інших команд, аплодують та допомагають.
Ще одне із завдань таких тренінгів-зустрічей – визначити та обговорити правила поведінки на фестивалі, правила підтримки інших команд. Погодьтесь, вмінню правильно уболювати теж треба навчатись та узгоджувати свої дії з діями інших. Таким чином, тренінги-зустрічі створюють майбутню атмосферу фінального туру фестивалю.
Проведення фестивальних конкурсів допомагають зробити фестиваль цікавим не тільки для учасників команд, а й для тих, хто захоплюється малюванням, журналістикою, інформаційними технологіями, режисурою тощо. Головне, щоб джерелом ініціативи була молодь. Наприклад, проведення вікторини «Здоров’я та здоровий спосіб життя»( 1 учасник від команди) ми перейняли у обласного фестивалю, а ідея участі всіх - виникла за ініціативи команд-учасниць. Втілити цю ідею організаційно – дуже складно, але результат нововведення – це підвищення рівня знань усіх учасників з основ збереження та зміцнення власного здоров’я і здоров’я оточуючих, принципів формування здорового способу життя серед дітей і молоді, їх інформованості про фізичне, духовне, психологічне, соціальне здоров’я, здорове харчування, правильний фізіологічний режим, дотримання гігієни, загартування, тощо. Важливо, щоб конкурси соціальної реклами, відеопрезентацій, плакатів, фотографій, буклетів, газет, журналів мали чіткі вимоги при цьому залишаючи місце для творчості. Підведення підсумків різноманітних конкурсів завжди мають частково суб’єктивний характер. Як в такому разі уникнути непорозуміння? Ми запропонували прийняти участь у голосуванні представникам усіх команд та назвати п’ять кращих робіт у кожній номінації, а потім підрахували голоси та визначили переможців. Таким чином, суддівство було прозорим, більш об’єктивним, демократичним, водночас – відповідало вимогам Положення та допомогло запобігти суперечкам.
Відбірковий тур – це, можливо, не окремий етап, але невід’ємна ланка всього фестивалю. Літературно-музично-спортивні міні-композиції повинні бути спрямовані на популяризацію переваг здорового способу життя, формування у молоді безпечної поведінки, збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих, відображення моральних, духовних цінностей і традицій народу в поєднанні з сучасними тенденціями розвитку культури та мистецтва, не допускається у виставах демонстрація негативних елементів: процес вживання наркотичних речовин, стан оп’яніння, безладні стосунки, виступ повинен бути позитивно зорієнтований. Ми проводимо відбірковий тур у закритому режимі. Це обумовлено не бажанням щось приховати, а прагненням у фіналі продемонструвати тільки позитивні зразки виступів. Такий висновок ми зробили ще після проведення 1-го міського фестивалю, коли далеко не всі виступи відповідали умовам Положення, визивали негативні почуття, були не толерантними по відношенню до всіх глядачів. Проведення відбіркого туру у закритому режимі ініційовано підлітками-інструкторами та педагогами-організаторами з метою уникнути негативних зразків. Перегляд виступів відбувається згідно графіку у присутності глядачів, педагогів, батьків саме цього навчального закладу. До складу журі входять методисти, педагоги-тренери, музичні працівників, хореографи; додатково ведеться відеозйомка. Після кожного виступу журі аналізує, дає поради спочатку для всієї команди, а потім окремо обговорюють з дорослими позитивні та негативні сторони сценарію, режисури, розкриття теми. Важливим під час розмови є підтримка учасників, визначення позитивних моментів, так би мовити, «родзинок» виступу, та побажання успіхів. Після перегляду всіх виступів(це займає, як правило, 3-5 днів) проходить нарада керівників команд та оголошуються команди-фіналісти. Кількість фіналістів не обмежена та може змінюватись на кожному фестивалі, - це залежить від якості виступів, оригінальності обраної теми, емоційності, впливу на глядачів. Якщо під час наради виникають якісь непорозуміння, то пропонується перегляд відеозаписів всіх виступів, які потім обговорюються всіма представниками, та приходять згоди. Саме такий відбір за 10 фестивальних років допоміг зробити виступи команд змістовними, яскравими, емоційними, якісними, а фінальні виступи стали позитивним прикладом для всіх учасників.
Фінал фестивалю – це найяскравіше видовище, результат великої кількомісячної роботи вчителів, учнів, психологів, соціальних педагогів. Бажано для проведення фіналу обирати великі зали, це дає змогу запросити не тільки всі команди-учасниці, а й делегації навчальних закладів міста, гостей, студентів ВНЗ, таким чином ще більше популяризуючи фестивальний рух «Молодь обирає здоров’я». Починаючи з 2006 року таким залом для нас став міський Палац культури. За ці роки сформувалися певні правила організації фінального туру фестивалю.
Перше. Важливо, щоб атмосфера фестивалю створювалась ще при вході: фотовиставка, виставка плакатів, буклетів, журналів. З метою популяризації здорового способу життя за ініціативи редакції Ізмаїльського юнацького журналу «Хвилю тримай» на 10 міському фестивалі було проведено виставку велосипедів, під час якої підліткам надавали консультації щодо вибору, юні журналісти запрошували прийняти участь у велосипедних змаганнях, а всі переможці фестивалю отримали значну знижку на покупку. Виставка проходила в рамках довгострокової акції журналу під девізом «Загартовуй тіло й дух – допоможе велорух!».
Друге. Необхідно вчасно розподілити місця в глядацькій залі, враховуючи при цьому, що команди-фіналісти повинні бути в перших рядах недалеко від сцени (учасники повинні бачити виступи один одного), журі бажано розмістити не ближче 5-6 ряду, не забути про місця для почесних гостей, представників засобів масової інформації, виділити зручне місце для оператора телебачення, прорахувати кількість місць для усіх команд та делегацій. При вході в залу завчасно попередити глядачів про необхідність відключення мобільних телефонів, можна всім уболювальникам вручити листки-протоколи глядацького голосування.
Третє. Уважно добирайте склад журі. У склад журі, бажано, запрошувати людей, яким безперечно довіряють, які добре знайомі з особливостями фестивального руху, умовами проведення, вимогами Положення, - які врешті-решт вміють дослухатися серця. Важливо, щоб під час оцінювання члени журі не підраховували кількість використаних фонограм, а відчули емоційність виступу, вплив на глядачів, сучасність тематики, її відповідність віку виступаючих. На п’яти з десяти Ізмаїльських фестивалів у складі журі була Волкова Людмила Йосипівна, що стало запорукою об’єктивного голосування. Обов’язково треба передбачити та підготувати кімнату для наради членів журі.
Четверте. Ефективно використовувати час. Ще під час репетицій визначити, як команди підіймаються на сцену, де за лаштунками розташований реквізит для виступів, коли учасники знов спускаються до глядацької зали. Під час складання сценарію треба враховувати час, який потрібен для підготовки на сцені між виступами. Під час таких пауз проходить перегляд відео презентацій, найкращих соціальних реклам, пропонуються руханки, інтерактивні завдання або проводиться нагородження переможців та активних учасників фестивальних конкурсів. Під час наради журі можливо запропонувати концертну програму, яку теж треба ретельно підготувати, завчасно переглянути всі номери щодо їх відповідності темі. Концертний майданчик може стати для когось із дебютантів справжнім розкриттям талантів. Наприклад, на 2-ому міському фестивалі вперше виступила Дарина Міщенко(тоді їй було лише 7 років), а зараз вона володар гран-прі Всеукраїнського конкурсу «Міні-світ краси України»(старша вікова категорія), лауреат багатьох обласних та Всеукраїнських фестивалів естрадного мистецтва.
П’яте. Нагородження – це дуже важлива частина фестивалю, яка має велике мотиваційне значення, саме тому доречними є наступні номінації:
Під час формування призового фонду важливо залучати не тільки державні організації, а й пропонувати взяти участь приватні магазини, наприклад: спортивних товарів, кондитерських виробів тощо. Можна скласти договори про співпрацю та інформаційну підтримку фестивального руху з редакціями газет, місцевим телебаченням. Нагородження повинно пройти так, щоб осторонь не залишилася ні одна команда, ні один учасник. Закриття фестивалю повинно стати не крапкою, а комою та стартом нового фестивалю. Важливо наприкінці оголосити учасників обласного фестивалю. За попередньою домовленістю з організаційним комітетом обласного фестивалю – це може бути не тільки команда, яка посіла 1місце. Участь у обласному фестивалі є для команд-учасниць більш важливою ніж сама перемога – ось чому небажано, щоб формувалася на цьому етапі збірна команда. За 10 обласних фестивалів їх учасниками стали 20 Ізмаїльських команд.
ПРИМІТКА. Багато хто вважає, що необов’язково проводити районі та міські етапи, а головне – це підготувати сильну команду з єдиною метою: прийняти участь та перемогти на обласному фестивалі. Якщо так, то сама ідея фестивалю зникає, а сам фестиваль не має сенсу. Бажаю всім організаторам пам’ятати, що фестиваль – це не місце у рейтингу лише сімох учасників, а фестивальний рух, метою якого є популяризація та пропаганда серед молоді здорового способу життя, запобігання негативним проявам у молодіжному середовищі, виявлення та підтримки талановитої молоді.
ПІСЛЯМОВА
Якщо наш невеликий досвід та поради допоможуть комусь в організації фестивального руху «Молодь обирає здоров’я» – це стане ще одним кроком у популяризації здорового способу життя серед молоді України. Шлях, який пройшов Ізмаїльський міський фестиваль, неможливий без підтримки та розуміння людей, які стали фестивальною командою однодумців з перших днів. Я особисто хочу подякувати автору фестивалю Волковій Людмилі Йосипівні за можливість приєднатися до дійсно корисної справи, яка змінила і моє життя. Велику подяку хочу висловити за підтримку директору Ізмаїльського міського Центру позашкільної роботи та дитячої творчості Івановій Аллі Тимофіївні, першим педагогам-тренерам та керівникам команд Косович Анастасії Леонідівні (команда «Квіти життя» ЗНЗ №9), Ілуці Галині Іллівні (команда «Позитив» ІПЛ), Вустян Еллі Вікторівні та Ануркіній Вікторії Юріївні (команда «Фенікс» ЗНЗ №3), творчим колективам ЦПР та ДТ. Щиро дякую всім, кому не байдуже наше майбутнє та здоров’я наших дітей, хто разом з нами підтримує девіз перших випускників фестивалю «Молодь обирає здоров’я», - «Живи, фестиваль!».