Узагальнення і систематизація знань і вмінь із розділу «Дієслово»

Про матеріал
Формування предметних компетентностей : - Узагальнити і систематизувати знання про граматичні ознаки дієслова, закріпити навички правопису особових закінчень дієслів; розвивати творчі здібності учнів, зв’язне мовлення , виховувати інтерес до вивчення рідної мови. - Формування ключових компетентностей: - уміння вчитися: удосконалювати здатність переключатися з одного виду роботи на інший: загальнокультурної : удосконалювати вміння виправляти помилки у своєму мовленні ; соціальнокультурної: розвивати вміння працювати в групах та самостійно.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення і систематизація знань і вмінь із розділу «Дієслово»

Мета:  Формування предметних компетентностей :

  • Узагальнити і систематизувати знання про граматичні ознаки дієслова, закріпити навички правопису особових закінчень дієслів; розвивати творчі здібності учнів, зв’язне мовлення , виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
  •  

Формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися: удосконалювати здатність переключатися з одного виду роботи на інший: загальнокультурної : удосконалювати вміння виправляти помилки у своєму мовленні ; соціальнокультурної: розвивати вміння працювати в групах та самостійно.

Хід уроку.

1.Організація класу.

Задзвенів шкільний дзвінок

Починаємо урок.

Щоб помилки хитрі й спритні

Не ховались у рядках,

Щоб всі букви в кожнім слові

Опинились на місцях,

Будем гарно працювати ,

Свою пильність розвивати.

 

  • Діти, а який у нас урок? (Українська мова).

Гомінка, немов сопілка,

Запашна, як вишні гілка, я і ти,

Рідну мову вчити й берегти.

 

  • Погляньте, ось на цю картину. Сподобалася вам вона? Яка пора року зображена на цій картині? А в природі весна і для того, щоб до нас прийшла весна, потрібно сьогодні дуже добре працювати. Коли ми виконаємо усі завдання , картина наша оживе і до нас завітає весна. Отож вирушаємо у квітуче і сонячне королівство морфологія. Живуть тут частини мови у дружбі і злагоді. Сьогодні ми завітаємо до однієї із них.

   У подорож візьмемо:

ø старанність;

ø спритність;

ø охайність;

ø увагу;

ø активність;

ø гарний настрій.

 

ІІ. Інтерактивна вправа «очікування».

  • Чого кожен з вас очікує від уроку? (Діти на березовиї листочках дописують свої очікування).
  • Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку.

∞ ми повинні узагальнити вивчене;

∞ довести , що вмієте правильно вимовляти і записувати слова;

∞ точно і красиво висловлювати свої думки;

∞ будете злагоджено працювати в парах та групах;

∞ зумієте переконати , що любите і знаєте рідну мову.

 

Ш. Повідомлення теми і мети уроку.

      Вибірковий диктант.

  • З-поміж продиктованих слів виберіть і запишіть тільки дієслова.

Діяти, весна, погожий, існувати, історичні, єднатися, Україна, місто, Збруч, сумує, втеча, лагодити, річка, оглянулася, можливо, але, вибиратиме, мальовничі, озвався.

  • Підкресліть першу букву у кожному написаному дієслові.

Прочитайте утворене з перших букв слово (Дієслово).

  • Це і є тема нашого уроку.
  • Ми справились із першим завданням і повішаємо шпаківню.

 

ІV. Каліграфічна хвилинка.

Білий росяний підсніжник раптом блиснув з-під листка.

  • Підкреслити граматичну основу у реченні , яким членом речення є дієслово. (Дієслово у реченні відіграє роль присудка).
  • Ви правильно виконали завдання і на картині зацвіли підсніжники.
  • Назвати дієслова, вказати часову форму і дієвідміну дієслів.

Добирати спільнокореневі слова в початковій формі. (Прилетів – летіти, мин. час, одн.,ч. р.; сидить – сидіти, 2 дієвідміна , теп. ч., 3 ос., одн.).

  • Що ви знаєте про цуг птаха? (Лелека – перелітній птах. Восени він відлітає у теплі краї , а навесні повертається. На Україну лелеки прилітають 19 березня , а в нашу місцевість 22-23 березня).
  • До на прилетіли лелеки.

VII. Робота з текстом.

        Лелеки летять , на крилах ключик від сонця несуть.

        (мин. ч.) жив                            (мин. ч.) жило

        (майб. ч.) житиме                     ( майб. ч.) житиме

       Бо лелека – сонячний птах.

       1 група – записати текст, ставлячи дієслова в минулому часі , визначити                          їх число.

       2 група – записати текст, ставлячи дієслова в майбутньому часі, визначити число і особу.

      3 група – виписати дієслова з тексту , визначити їх число і особу.

  • На нашій картині у небі з’явилася хмаринка.

VІІІ. Гра. Знайдіть загублені букви.

  • Вставте пропущені букви –е, -є, -и, - і. Поясніть свій вибір.

(Кожна пара отримує картки з двома словами. Потім учні коротко пояснюють свій вибір).

Зразок пояснення : ходимо – ходять, 2 дієвідміна, пишемо – и.

  • Нам засвітило сонечко.

ІХ. Фізкультхвилинка.

      Хмарка сонечко закрила,

Слізки дрібнії зронила.

Ми ті слізки позбираєм

У травичці пошукаєм.

Пострибаєм, як зайчата,

Політаєм, як пташки,

Потанцюємо ще трішки ,

Розімнемо ручки, ніжки!

Всі веселі, от чудово,

За роботу сіли знову!

 

Х. Робота з підручником.

          Вправа 153.

 Шумл- ять – 2 д., вмі –ють- 1 д., ся- є- 1 д., пахн-уть-1 д.

Пахнуть – пахнути – що роблять? теп. ч., мн., 3 ос., 1 дієвідміна, присудок.

  • Потік струмочок.

ХІ. Написання частки не з дієсловами.

  • Прочитайте уважно речення.

Наша слава не вмре , не загине, наш Тарас Шевченко – сонце України.

  • Два учні аналізували кількість слів у реченні і засперечалися: один стверджував, що слів 11, а інший , що слів 9.
  • Хто правий?
  • Як пишеться частка не з дієсловами! (Окремо, але є винятки з цього правила. Не пишеться разом з словами, які без (не) – не вживаються : незчутися, непокоїти, неволити, ненавидіти. У префіксі –недо- , недобачати, недочувати, недописати.

 

  • По нашому струмочку поплили кораблики.

 

ХІІ. Дієслова на –ся, -сь.

  • Яку дію означають дієслова на –ся, (-сь)? (Дія спрямована на виконавця).
  • Згадайте і наведіть пртклади прислів’їв , де зустрічаємо дієслова на – ся, (-сь).
  • До першого грому земля не розмерзається.
  • Де сніг буде – хліба прибуде, де вода розіллється – сіна набереться.
  • Зозуля житнім колосом удавилася.
  • Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.
  • Чого навчишся, того за плечима не носити.

Ось і зацвіла верба.

Зараз Великий піст , а за тиждень до Воскресіння Господнього ми з вами будемо святити гілочки верби.

 

ХІІІ. Гра « Перехрестя».

Від поданих дієслів утворіть за допомогою префіксів дієслова – антоніми.

  1. Відлітати – (прилітати)
  2. Зачинити – (відчинити)
  3. Входити – (виходити)
  4. Вбігти – (вибігти)
  5. Відцвітати – (зацвітати)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        В

                        И

                         Б

             П         І

              Р         Г

В І Д Ч И Н И Т И

             Л         И

              І

В И Х О Д И Т И             

             А

З А Ц В І Т А Т  И

              И

  • Слова якої частини мови використані в кросворді?
  • Яка це форма дієслів?
  • Які значення мають дієслова неозначеної форми?
  • От зазеленіла травичка.

І так ми з вами побували у країні Морфології і закріпили вивчене про дієслово.

Вправа 155. Переписати, підкреслити дієслова, позначити час.

ХV.Підсумок уроку.

  • Мої очікування справдились, бо ви намагались висловлювати свої думки точно і красиво, злагоджено працювали в групах , парах, довели, що любите і знаєте свою мову.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Послідовність чисел від 0 до 10. Додавання і віднімання числа 0.                  Додавання і віднімання числа 1. Порівняння чисел.

Мета: Формування предметних компетентностей :

  • актуалізувати знання учнів з теми «Послідовність чисел від 0 до 10», на  основі практичних вправ і малюнків розглянути випадки додавання й віднімання 0, формування вміння  складати й розв’язувати приклади на додавання й віднімання за малюнком і практичними діями.

Формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися : розвивати вміння організовувати своє робоче місце, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників;
  • комунікативної: розвивати математичне мовлення , вміння доводити власну думку;
  • соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах , групах;
  • громадянської: розширювати знання учнів про добро і зло, виховувати співчуття , взаємоповагу.

 

 

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Він незвичний і цікавий ,

Гостей багато завітало.

Повернімось до гостей,

І промовмо: «Добрий день!»

І Організація класу.

Сьогодні у нас незвичайний урок

Казка у гості спішить.

Хто ж до нас прийде?

З добром чи зі злом?

Ми відгадуємо вмить!

Діти , будьте уважні, з ким ми поринемо в урок – казку ви скажете, коли відгадаєте загадку:

Плакати мені не личить

Просто засмутилась я,

Що загубила черевичок

На балу у короля

                               (Попелюшка)

(вивішую на дошці зображення Попелюшки)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

     Ми сьогодні відтворимо казку «Попелюшка» га свій математичний лад і водночас навчимося додавати і віднімати число 0; закріпимо нумерацію чисел у межах 10; розв’яжемо рівності і попрацюємо з геометричним матеріалом.

      В одному царстві жив заможний чоловік. Жінка його померла, залишивши дівчинку – добру, привітну, гарну. Чоловік одружився вдруге. У мачухи були свої дві дочки і їм дуже не подобалася Попелюшка. Бідну дівчинку змушували виконувати найбруднішу і найважчу роботу в будинку, на городі,  але вона мовчки терпіла знущання злої мачухи і її дочок.

   Дочки мачухи наказали Попелюшці помити посуд.поки попелюшка миє посуд,

То і ви часу не гайте

Зошити всі відкривайте,

Вирази всі розв’яжіть

Дівчинці допоможіть.

а) с.35 завдання 1 – колективно.

Як дістати число 0?

б)с. 35 завдання 2 – самостійно.

    Цифри пишемо рівненько, щоб вони були гарненькі , адже Попелюшка була дуже старанною, все робила акуратно.

в)перевірка виконання виразів.

Висновок: Якщо число відняти від самого себе, то залишиться 0.

ІІІ. Усна лічба.

Нуль дуже схожий на буквочку О.

Він означає «ніскільки», «ніщо».

  1. Гра «Допоможіть Попелюшці.»

Попелюшка перемила весь посуд, тепер допоможемо поскладати його на своє місце. (На дошці намальовані «тарілка» з прикладами і «поличка» з  відповідями. Учням потрібно обчислити приклади і відповідною стрілкою вказати місце  «тарілки» на «полиці»

6+3            7-2        5+2          8+2         9-3          5+3

  7                9            6              5            8              10

ᴓ Назвати числа в порядку зростання.

  1. Диференційоване розв’язання прикладів.

Впоравшись із посудом, дівчина поспішила помити  сходи. А вони були ось які:

Одні вели до кімнати мачухи (для сильних учнів)

Інші сходи прямували до кімнати її дочок (для слабших учнів)

 

 

                                                                                  -4

                                                                        +3                  +5

                                                                 -2                                 -6

                                                      5+3                                                 +4

                                  2+1

                                          +3

                          -2

 +4

   -1

           +3

                       -2

3. Розв’язування віршованих задач.

Закінчивши цю роботу, Попелюшка побігла полоти грядки і збирати овочі:

а) В Попелюшки у корзині

    2 зелені капустини,

    5 морквин, 1 буряк.

   Полічить ми зможем? Як

   Дівчинці цій поможіть

   Овочі всі полічіть.

        (2+5+1=8)

Яке число передує числу 8, а яке число за числом 8. (Гра мікрофон)

б)Не спішіть відпочивати

   Треба нам допомагати

   2 зелених огірки,

    2 довгастих кабачки,

    Помідорів так зо 5

    У корзиночці лежать

   Полічить вона не може

    Хто цій дівчинці поможе?

           (2+2+5=9)

Назвати сусідів числа 9.

Як називаються числа при додаванні?

(додаток, доданок, сума)

Що дістаємо, якщо від суми віднімемо один з доданків? (гра мікрофон)

Молодці! З вашою допомогою Попелюшка швидко пополола грядки та назбирала овочів.

ІV Робота над новим матеріалом.

     А ще Попелюшці потрібно було наносити дров. Збирає вона полінця, а ми уважно подивимось на завдання №3 і виконаємо його, тобто допоможемо Попелюшці.

Скільки вареників лежить на першій тарілці? (0)

А скільки на другій? (2)

То яку можна скласти рівність?

0+2=2

Що цікавить в цій рівності?

(До 0 додали 2 і отримали те саме число)

Скільки кружечків лежить на парті? (0)

Покладіть 1 кружечок! Скільки стало кружечків на парті у кожного?Яку рівність можна скласти?

0+1=1

З рівності 0+1=1 складемо рівність на віднімання

1-0=1

Який висновок можна зробити?

Якщо до числа додати 0 , то отримаємо те саме число; якщо від будь-якого числа відняти 0, то отримаємо те саме число.

Є число що зветься 0,

Знають його всюди.

Відніміть його, додай –

Що було, те й буде.

Наносила Попелюшка дров, розтопила піч і готує смачну страву. Що ж вона зварила сьогодні ? Про це ви дізнаєтеся, коли обчислите вирази, використовуючи для відповіді таблиці, тобто пограємо у гру №Шифрувальники»

А)Робота з підручником с.49,№3.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

в

о

к

с

а

у

р

е

н

и

і

 

3-3=0 (в) 7-1=6(р) 7+1=8(н) 3-1=2(к)

4+0=4(а) 7-0=7(е) 8+1=9(и) 10-1=9(а)

V. Фізкультхвилинка.

    Натираючи у будинку підлогу, Попелюшка навчилася гарно танцювати.  Відпочиньмо й ми!

VІ. Одного разу король надумав організувати в королівстві бал. Отримали запрошення і мачуха з дочками. Вони наказали Попелюшці пошити їм красиві сукні. Сіла дівчина за роботу, а нас попросила скласти та обчислити вирази  за малюнками.

Зошити с. 35 №6

1+3=4; 5+1+1=7.

Підручник с. 49

Ми склали та розв’язали вирази , а Попелюшка пошила сукні.

Працювали всі старанно,

Зшили сукні на карнавал.

І поїдете, напевно,

З Попелюшкою на бал.

Нарешті настав довгоочікуваний день. Мачуха сердито поглядала на сумну Попелюшку.

  • Добре, - мовила вона, - ти зможеш поїхати на бал , але спершу виконаєш завдання, які я тобі дам.

а)порівняйте числа.

Зошит с. 35 № 4 (Робота в парах)

Виконала всі завдання Попелюшка , сіла і заплакала. Аж раптом з’явилась чарівна фея – її хрещена мати. Вона пообіцяла, щп дівчинка потрапить на бал, якщо прикотить гарбузи. Попелюшка виконала завдання феї, а та перетворила гарбузи у чудову карету, з мишенят зробила коней, а Попелюшку переодягнула у дуже гарну сукню.

    Тільки – но  хотіла дівчина сісти в карету, аж тут виходить хлопчик і промовляє:  «Я не чарівник, а тільки навчаюся, тож взуй їх. Нехай вони принесуть тобі щастя.»

VІІ. Робота з геометричним матеріалом.

Щоб взула Попелюшка черевички , нам потрібно виміряти їх довжину і накреслити в зошиті відрізок, який дорівнює розмірові черевичка.

Зошит с. 35 № 5

 Що таке відрізок?

Відрізок – це частина прямої лінії, обмежений з двох сторін точками.

Він має початок і кінець, на відміну від прямої, яка нескінченна.

VІІІ. Підсумок уроку.

  • Молодці! Впоралися з усіма завданнями наших казкових героїв. Щоб Попелюшка, нарешті, потрапила на бал, закрийте очі долоньками і полічіть до 10.

(Діти рахують, а я витягую ляльку в бальному вбранні і від її імені дякую за допомогу)

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую, вам друзі!

 

 

 

docx
Додано
26 лютого 2019
Переглядів
1183
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку