"Узагальнення вивченого про складнопідрядне речення, його будову, засоби зв’язку в ньому"

Про матеріал
Розробка містить узагальнені вправи до вивчення теми "Складнопідрядне речення". Спрямована на на усвідомлення, осмислення й засвоєння відомостей про СПР, розвиток умінь і навичок розпізнавати СПР серед інших видів складних речень.
Перегляд файлу

 

Тема. Узагальнення вивченого про складнопідрядне речення, його будову, засоби зв’язку в ньому.

Мета:

  • націлити на усвідомлення, осмислення  й засвоєння відомостей про СПР,
  • розвивати уміння і навички розпізнавання СПР серед інших видів складних речень;
  • формувати навички аналізу;
  • удосконалювати вміння створювати висловлювання за опорними схемами;
  • виховувати культуру мовлення, уміння бачити перспективу, патріотизм, любов до рідного краю.

Тип уроку: узагальнення та систематизація  знань

Форми організації пізнавальної діяльності: групова, фронтальна, індивідуальна .

Обладнання: підручник,  робоча картка урока, Картка самоаналізу знань з теми «Складнопідрядне речення», притча «Храм знань»

 

Хід уроку

1.Організація класу. 1 хв

2.Мотивація навчальної діяльності. 3 хв

- Притча

Троє чоловіків тягнуть на собі каміння в місто. Піт застилає їм очі, мускули тремтять від напруження. Одного спитали:

- Що ти робиш?

- Тягну цей проклятущий камінь.

Другого спитали, що він робить?

- Заробляю собі і своїй родині на хліб насущний, - бадьоро відповів другий.

Третій чоловік усміхнувся і сказав:

-  Будую дивовижний храм, котрий стоятиме вічно на радість і втіху людям.

То ж сьогодні ми будемо складати цеглинки дивовижного храму, що називається “Храм  знань”, вони знадобляться вам у житті й ніколи не будуть тягарем, як двом першим чоловікам.

Та чи можна побудувати дім без фундаменту?

Тому сьогодні нашою надійною опорою стануть знання, які ви здобули на попередніх уроках при вивченні  складнопідрядних речень.

Отже, мета нашого уроку:

  1. Узагальнити знання з теми СПР.
  2. Вдосконалити вміння встановлювати відповідність «схема-речення».
  3. Вміло визначати головну і підрядну частини, види складнопідрядних речень.
  4. Відозрізняти СПР від інших видів складних речень;
  5. Скласти висловлювання в письмовій формі з СПР різних видів.

3. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. 3 хв

  • Складання особистої настанови у вигляді СПР

Я подолаю труднощі, ………(СПР з підрядними означальними)

В мене вийде те,………………(СПР з підрядними з’ясувальним)

Мені потрібні ці знання,…………….(СПР з підрядними обставинними)

4. Відтворення та корекція опорних знань учнів. 7 хв

!!!Нагадати значимість виконання цього виду роботи.

1 Учень складає опорну схему з теоретичного матеріалу

2 Всі учні встановлюють відповідності речення та види СПР.

1.Як хороше у нас на Україні, де пісня нив чарівна та дзвінка

А) обставинне причини;

2. Я не такий, щоб зрадити людину

Б) з’ясувальне

3. Народна мудрість говорить, що життя прожити – не поле перейти.

В) обставинне часу

4. Хочеться в дитинство повернутись, щоб з криниці неба   зачерпнути.

Г) означальне

5. І, хоч життя іноді виставляє перешкоди, сміливо рухайтесь уперед.

Д) обставинне умови

6.    Люблю людей землі моєї, бо й я землі моєї син.

Е) обставинне місця

7.    Якщо у вас є мрія, намітьте шляхи її здійснення.

 

 

  1. Узагальнення та систематизація понять, засвоєння відповідної системи знань

Запис число, класна робота.

1. «Графічне читання» тексту «Ідея будівництва міста Сєвєродонецька»  робота в парах 7 хв

Речення, хаотично розташовані, за допомогою графічної схеми розставити так, щоб утворився текст. Навпроти схеми вказати номер речення.

Алгоритм виконання:

  1. З’ясувати, де головна і підрядна частини.
  2. Встановити змістові відношення.

1.[    , (яке…..),    ].

2.[    ,хоча(……),   ].

3.[   тим ], (що….)

4. [    ], щоб(…….).

5. [    те], що(….).

6. [    ], (яке…)

7. [    ],що (…..).

8. [    ], щоб(…)


1. До того ж відкривалися великі перспективи розвитку інфраструктури та архітектурного оновлення,  яке давало змогу збільшити населення найстарішого міста Донбасу. 2.. Вагомим аргументом на користь правобережного варіанту нового робочого селища було те, що передбачуваний майданчик під нове Соцмістечко на лівому березі знаходився у смузі відчуження Лисичанську. 3.До його планового капітального будівництва, хоча воно несміливо й почалося, було ще далеко. 4. Затримка ж в проектуванні міста пояснюється тим, що досі немає остаточного рішення про майданчик під будівництво міста. 5.Перше робоче селище, яке дало початок Сєвєродонецьку ,називалося Лисхімбуд.  6. Місцева влада Лисичанська наполягала на тому, щоб побудувати його на правому березі Дінця безпосередньо в межах міста. 7. У Лисхімбуд прибула група молодих інженерів-хіміків, щоб покласти початок майбутнього Сєвєродонецьку.8. Не потрібно забувати, що на початку 30-х років минулого століття Лисичанськ був усього лише селищем міського типу з населенням  трохи більше 10 тисяч чоловік.

Записати до зошитів код тексту: 1-5; 2- 3; 3- 4; 4- 6; 5- 2; 6- 1;7- 8; 8- 7.

Висновок:

- Поясніть, чому в схемах речень , а саме в підрядній частині, є відмінності?

- В чому особливість сполучних слів?

- Поясніть побудову схеми 1 і 2.

2. Дослідження і спостереження 10 хв

Завдання. Із тексту випишіть :

І Варіант СПР означальні та обставинні

ІІ Варіант СПР зясувальні

1.Перше робоче селище, яке дало початок Сєвєродонецьку ,називалося Лисхімбуд.  2.До його планового капітального будівництва, хоча воно несміливо й почалося, було ще далеко. 3. Затримка ж в проектуванні міста пояснюється тим, що досі немає остаточного рішення про майданчик під будівництво міста. 4. Місцева влада Лисичанська наполягала на тому, щоб побудувати його на правому березі Дінця безпосередньо в межах міста. 5. Вагомим аргументом на користь правобережного варіанту нового робочого селища було те, що передбачуваний майданчик під нове Соцмістечко на лівому березі знаходився у смузі відчуження Лисичанську. 6. До того ж відкривалися великі перспективи розвитку інфраструктури та архітектурного оновлення,  яке давало змогу збільшити населення найстарішого міста Донбасу. 7. Не потрібно забувати, що на початку 30-х років минулого століття Лисичанськ був усього лише селищем міського типу з населенням трохи більше 10 тисяч чоловік. 8. У Лисхімбуд прибула група молодих інженерів-хіміків, щоб покласти початок майбутнього Сєвєродонецьку.

3. Диференційоване завдання(пропонується на вибір учнів)10 хв

1.Завдання . «Візитівка мого міста» (4-6 речень високий рівень ) з використанням СПР. Складіть міні-есе у художньому стилі про своє місто.

або доповніть подані речення(достатній рівень)

Дитинство починається там,………….

У пам’яті залишились всі ті місця,…………….

Ще згадується, як……………………..

Дитинство згадується найбільше тоді, …………………….

Хотілося повернути ті часи,……………………………………..

4. «Знайди СПР» за наявності часу

Учням пропонуються невеличкі тексти публіцистичного стилю, до складу яких входять всього три речення. Одне - безсполучникове складне речення, друге – складносурядне речення, а третє – складнопідрядне. Учитель стверджує, що текст побудований зі складнопідрядних речень.

Завдання: учні повинні знайти серед складних речень саме складнопідрядне, спростувати твердження вчителя, аргументувавши свою відповідь.

1.Біографія Ліні Костенко тісно переплелася з долею руху українських «шістдесятників», бо вона була однією з найяскравіших постатей серед молодих українських поетів. 2.Творчий шлях Ліни Костенко не був простим: у часи застою вірші поетеси практично не друкувалися. 3. Ліна Костенко – поет, і в її душі поєдналося високе покликання митця та жага до краси.

 

1.Княгиня Ольга була першою українською просвітителькою, вона залишила по собі славний слід. 2.Уперше Ольга з’являється на політичній арені після смерті свого чоловіка князя Ігоря, але керувала вона державою від імені свого малолітнього сина Святослава. 3. Княгиня першою серед київських князів встановила норми податків, що свідчить про високий рівень державницької свідомості Ольги.

 

1.До видатних постатей українства належить легендарна поетеса Леся Українка, яка народилася 25 лютого 1871 року в місті Новограді-Волинському. 2.Письменниця глибоко любила Україну, і вона знала духовні цінності українського народу. 3.Ця Велика Жінка з’ясувала причини втрати української державності, вона засуджувала прояви національної пасивності, зради.

- Чим керувалися під час виконнання цієї вправи?

6) Підсумок уроку.

1. Поезія В.Баранова «До українців»

Я запитую в себе, питаю у вас, у людей,

Я питаю в книжок, роззираюсь на кожній сторінці,

Де той рік, де той місяць, той проклятий тиждень і день,

Коли ми, українці, забули, що ми – українці? ..

- Знайдіть СПР, визначте вид.

2. Заповнення картки самоаналізу знань з теми СПР.

Картка самоаналізу знань з теми «Складнопідрядне речення»

 

 

Знання та уміння

Знаю

Не знаю

Умію добре

Не вмію

Не все виходить

Що таке СПР, чим воно відрізняється від ССР, БСР?

 

 

 

 

 

Чим відрізняються сполучники від сполучних слів?

 

 

 

 

 

Які сполучники і сполучні слова вживаються у СПР?

 

 

 

 

 

Правила вживання розділових знаків  між головним і підрядним у СПР.

 

 

 

 

 

Види СПР.

 

 

 

 

 

Складати схеми СПР.

 

 

 

 

 

Знаходити головну і підрядну частину.

 

 

 

 

 

Визначати вид підрядної частини.

 

 

 

 

 

Створювати висловлювання, використовуючи СПР.

 

 

 

 

 

 

7) Домашне завдання.

4-6 б. – вправа                                         7-9 б. – вправа

10 – 12 б. – 7. Напишіть міні-есе на тему: « У чому полягає щастя людини?», використовуючи СПР. Зробіть синтаксичний розбір одного СПР.

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
22 січня 2021
Переглядів
450
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку