Тема: Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. Розділові знаки в ньому.
Мета: ознайомити учнів з особливостями складного безсполучникового речення, навчити визначати смислові відношення між його частинами; розрізняти безсполучникові й сполучникові складні речення; правильно інтонувати безсполучникове речення та розставляти розділові знаки; формувати найголовніші компетентності:
ключові: уміння зіставляти, робити висновки;
комунікативні: вміння використовувати безсполучникові речення у власних висловлюваннях;
інформаційні: удосконалювати навички роботи з текстами;
загальнокультурні: виховувати культуру поведінки, моральні якості відповідно до норм загальнонародної моралі, любов до літературної спадщини, рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенції).
Технології, методи, форми роботи |
Технології: інтерактивна, ігрова, інформаційна, інформаційно-комп’ютерна, творча. Методи і прийоми: мовна розминка «Мозковий штурм», укладання блок-схеми, вправи-конструювання, пояснювальний диктант, тести, «Доведи свою позицію», бесіда. Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна, парна. |
Обладнання: Проектор, ноутбук, мультимедійна презентація, підручник, картки із вправами для роботи в групах та індивідуально, схеми-опори, вислови Володимира Мономаха, репродукції картин.
Перебіг уроку
Доброго ранку, діти! Сідайте. Почнемо наш урок епіграфом, що належить одній з найвидатніших постатей ХІІ століття, онуку Ярослава Мудрого, князю, що залишив по собі світлу пам’ять доброго організатор і вчителя, Володимиру Мономаху:
Лінощі — це мати всьому дурному: хто що й знав, те забуде, а чого не вміє, того не навчиться. Добро своєю рукою сіючи, не лінуйтесь ні на що хороше, і хай не застане вас сонце в постелі.
Озброївшись такою мудрою настановою, ми як слухняні і працьовиті нащадки великого Володимира Мономаха, візьмемося до роботи і ознайомимося із новим типом складного речення - складним безсполучниковим реченням (СБР); дізнаємося, чим воно відрізняється від сполучникового, навчимось визначати смислові відношення між частинами БСР, ставити розділові знаки в ньому, і допоможе нам в цьому фундаментальна праця князя «Повчання Володимира Мономаха дітям».
III. Актуалізація та корекція опорних знань.
СКЛАДНЕ
РЕЧЕННЯ
Сполучникове Безсполучникове
ІV . Сприймання та усвідомлення учнями нових знань.
Робота з презентацією. (Слайд 3)
Безсполучниковим складним реченням (БСР) називається речення, частини якого об’єднуються за змістом та інтонацією без допомоги сполучників і сполучних слів.
Завдання. Складіть схему запропонованого речення. Назвіть складові його частини.
Дивіться, все мудро влаштовано на світі: небо, сонце, місяць, зірки, тьма, світло, земля.
Більшість безсполучникових речень можна легко перетворити на складнопідрядні або складносурядні речення. Спробуємо це зробити.
Пам’ятайте: при старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, розумом вбирати.
Заповідую: не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати донизу, душу - вгору.
В одному безсполучниковому складному реченні є можливість зосередити відтінки різних відношень.
Групи безсполучникових речень ( Слайд 4):
Батько мій, знав п’ять мов, честь йому була в інших країнах.
Найбільше шануйте гостя, він до вас прийшов здалеку.
Розділові знаки в БСР.
У складному безсполучниковому реченні ставлять кому, крапку з комою, двокрапку, тире. Приклади розглянемо у таблиці, що демонструє також типи смислових відношень, характерних частинам БСР.
Розглянемо таблицю. ( Слайд 5)
Тип відношень |
Приклад |
Схема речення |
Одночасність дій, процесів або станів |
Не лінуйтесь ні на що хороше, не застане вас сонце в постелі. |
[ ] , [ ]. одночасність |
Послідовність дій, процесів або станів |
Спочинок у полудень дається людям за труди, після трудів спочиває і звір, і птиця, і люди. |
[ ] , [ ]. послідовність |
Причинові |
Працюйте: так робив мій батько покійний і всі добрі мужі. |
[ ] : [причина]. |
Пояснювальні |
Частіше заглядайте в мою грамоту цю: мені не буде соромно і вам буде добре. |
[ ] : [пояснення]. |
Умовні |
Не переступай клятви - загубиш душу свою. |
[умова] - [ ]. |
Часові |
На світанні прокиньтесь - день новий настав. |
[час] - [ ]. |
Наслідкові |
Господи, додай мені літа до літа - честю й добром виправдаю життя своє. |
[ ] - [наслідок]. |
Зіставлення або протиставлення |
Жінку свою любіть- влада належить вам. |
[ ] - [ ]. зіставлення |
У БСР найчастіше використовують такі типи інтонації: перелічувальна, зіставна, пояснювальна. Інтонація тісно пов’язана з граматичним значенням БСР. Зі зміною інтонації змінюється і граматичне значення БСР.
Завдання 1. ( Слайд 6) Із запропонованого тексту випишіть БСР. Підкресліть граматичні основи, накресліть схеми, поясніть смислові відношення між частинами і поставлені знаки.
А найголовніше пам'ятай: убогі нехай будуть не забуті. Годуйте і подайте [милостиню] сироті. Вдовицю оправдуйте самі, а не давайте сильним погубити людину. Хто навіть заслуговуватиме смерті- не погубляйте жодного християнина. Не кляніться Богом - Бог тому нема ніякої потреби. Провірте серце своє : на чому можете устоять.
2. Пояснювальний диктант.
Визначте смислові відношення між простими реченнями у складних безсполучникових.
Коло церкви невеличка школа: вона виходить вікнами на сінокос. (пояснювальні)
Під осінь у кожному селі немов димки димлять жертовні – копають люди картоплі. (наслідкові)
Минали неспокійні дні, проходили безсонні ночі. (послідовність)
Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє. (одночасність дій)
Перебудуйте складнопідрядні речення на безсполучникові. Порівняйте інтонацію.
Тестові завдання. Доведіть свою позицію. (Слайд 8, 9, 10)
1.Безсполучниковим є речення
А Дорога недалека, а час був чудовий, липневий.
Б Річечка слизила через мочарі та болота між зеленою осокою, між кущами терну.
В Зелений яр сьогодні незвичайний: хисткий туман хитається на дні.
Г Отара посхиляла униз голови, немов слухала того плачу тяжкого.
Д Густа пшениця, високе жито, зелений овес, ріпак, ячмінь мережать смужками всю долину й нагадують родючі ниви України. (Відповідь: В)
2. Безсполучниковим є речення
А Далекі гаї сизіють у легкому пару, неясно омежовані, з розпливчастими краями.
Б Не бреши: брехня ніколи не виходить на добре.
В За мурованими стінами було видно ряди чорних високих будинків, а серед двору стояло прездорове будування костьолу з червоної цегли.
Г Гори, вкриті ялиновими лісами, стояли ніби обгорілі після пожежі.
Д Осінній смерк, і хрест, й зів’ялі квіти – така є відповідь на твої питання. (Відповідь: Б)
3. Безсполучниковим є речення
А Не забувай : добре ім'я цінніше за найбільше багатство.
Б Є скарби, допоки їх шукають.
В Шипшина й терен при дорозі, а в далині – полки дубів.
Г І рідний край, затиснений у півкулі географічних карт, розправив крила.
Д Скелисті верхи вирізуються ясно в блідому, але блискучому небі і ніби висять над масою темної зелені гілля ялин та буків. ( Відповідь: А)
VI. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Бесіда.
Вправа «Незакінчене речення».
VII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Опрацювати теоретичний матеріал підручника &25 . Написати есей на один із афоризмів Володимира Мономаха.