Урок на тему " Складне безсполучникове речення"

Про матеріал
Мета розробки ознайомити учнів з особливостями складного безсполучникового речення, навчити визначати смислові відношення між його частинами; розрізняти безсполучникові й сполучникові складні речення; правильно інтонувати безсполучникове речення та розставляти розділові знаки у ньому.
Перегляд файлу

Тема: Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. Розділові знаки в ньому.

Мета: ознайомити учнів з особливостями складного безсполучникового речення, навчити визначати смислові відношення між його частинами; розрізняти безсполучникові й сполучникові складні речення; правильно інтонувати безсполучникове речення та розставляти розділові знаки; формувати найголовніші компетентності:

 ключові: уміння зіставляти, робити висновки;

комунікативні: вміння використовувати  безсполучникові речення у власних висловлюваннях;

інформаційні: удосконалювати навички роботи з текстами;

загальнокультурні: виховувати культуру поведінки, моральні якості відповідно до норм загальнонародної моралі, любов до літературної спадщини, рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенції).

Технології, методи, форми роботи

Технології: інтерактивна, ігрова, інформаційна, інформаційно-комп’ютерна, творча.

Методи і прийоми: мовна розминка «Мозковий штурм», укладання блок-схеми, вправи-конструювання, пояснювальний диктант, тести, «Доведи свою позицію», бесіда.

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна, парна.

Обладнання: Проектор, ноутбук, мультимедійна презентація, підручник, картки із вправами для роботи в групах та індивідуально, схеми-опори, вислови Володимира Мономаха, репродукції картин.

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент. (Слайд 1)

Доброго ранку, діти! Сідайте. Почнемо наш урок епіграфом, що належить одній з найвидатніших постатей ХІІ століття, онуку  Ярослава Мудрого, князю, що залишив по собі світлу пам’ять доброго організатор і вчителя, Володимиру Мономаху:

Лінощі — це мати всьому дурному: хто що й знав, те забуде, а чого не вміє, того не навчиться. Добро своєю рукою сіючи, не лінуйтесь ні на що хороше, і хай не застане вас сонце в постелі.

  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Озброївшись такою мудрою настановою, ми як слухняні і працьовиті нащадки великого Володимира Мономаха, візьмемося до роботи  і ознайомимося із новим типом складного речення - складним безсполучниковим реченням (СБР); дізнаємося, чим воно відрізняється від сполучникового, навчимось визначати смислові відношення між частинами БСР, ставити розділові знаки в ньому, і допоможе нам в цьому фундаментальна праця князя «Повчання Володимира Мономаха дітям».

III. Актуалізація та корекція опорних знань.

  1. «Мозковий штурм»
  • Яке речення називають складним?
  •  Як об’єднані частини складних сполучникових речень?(Сполучниками або сполучними словами, інтонацією).
  • На які види вони поділяються за способом об’єднання частин?
  • Як називається  складне речення, частини якого рівноправні за змістом і зв’язані сурядними сполучниками?
  • Як називається складне  речення, частини якого нерівноправні за змістом і з’єднані підрядними сполучниками та сполучними словами?
  1. Укладання блок-схеми «Складне речення»

 

                                              СКЛАДНЕ

                                              РЕЧЕННЯ

                                                               

    Сполучникове                       Безсполучникове

 

 

 

ІV . Сприймання та усвідомлення учнями нових знань.

Робота з презентацією. (Слайд 3)

 

Безсполучниковим складним реченням (БСР)  називається речення, частини якого об’єднуються за змістом та інтонацією без допомоги сполучників і сполучних слів.

 

Завдання. Складіть схему запропонованого речення. Назвіть складові його частини.

 

Дивіться, все мудро влаштовано на світі: небо, сонце, місяць, зірки, тьма, світло, земля.

Більшість безсполучникових речень можна легко перетворити на складнопідрядні або складносурядні речення. Спробуємо це зробити.

Пам’ятайте: при старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, розумом вбирати.

 Заповідую: не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати донизу, душу - вгору.

В одному безсполучниковому складному реченні є можливість зосередити відтінки різних відношень.

Групи безсполучникових речень ( Слайд 4):

  • з однорідними частинами (синтаксичні відношення можуть бути єднальними, зіставними, протиставними);

Батько мій, знав п’ять мов, честь йому була в інших країнах.

  • з неоднорідними частинами (можуть бути відношення причинові, наслідкові, умовні, часові, з’ясувальні, міри і способу дії).

Найбільше шануйте гостя,  він до вас прийшов здалеку.

Розділові знаки в БСР.

У складному безсполучниковому реченні ставлять кому, крапку з комою, двокрапку, тире. Приклади розглянемо у таблиці, що демонструє також типи смислових відношень, характерних частинам БСР.

Розглянемо таблицю.  ( Слайд 5)

Тип відношень

Приклад

Схема речення

Одночасність дій, процесів або станів

Не лінуйтесь ні на що хороше, не застане вас сонце в постелі.

[    ] ,  [    ].

одночасність

Послідовність дій, процесів або станів

Спочинок у полудень дається людям за труди, після трудів спочиває і звір, і птиця, і люди.

[    ] , [    ].

послідовність

Причинові

Працюйте: так робив мій батько покійний і всі добрі мужі. 

[   ] : [причина].

Пояснювальні

Частіше заглядайте в мою грамоту цю: мені не буде соромно і вам буде добре.

[    ] :  [пояснення].

Умовні

Не переступай клятви -  загубиш душу свою.

[умова] - [   ].

Часові

На світанні прокиньтесь - день новий настав.

[час] - [    ].

Наслідкові

Господи, додай мені літа до літа - честю й добром виправдаю життя своє.

[    ] - [наслідок].

Зіставлення або

протиставлення

Жінку свою любіть- влада належить вам.

[    ] -  [    ].

зіставлення

У БСР найчастіше використовують такі типи інтонації: перелічувальна, зіставна, пояснювальна. Інтонація тісно пов’язана з граматичним значенням БСР. Зі зміною інтонації змінюється і граматичне значення БСР.

  1.        Узагальнення й систематизація вивченого.

Завдання 1.  ( Слайд 6) Із запропонованого тексту випишіть БСР. Підкресліть граматичні основи, накресліть схеми, поясніть смислові відношення між частинами і поставлені знаки.

А найголовніше пам'ятай: убогі нехай будуть не забуті. Годуйте і подайте [милостиню] сироті.  Вдовицю оправдуйте самі, а не давайте сильним погубити людину. Хто навіть заслуговуватиме смерті- не погубляйте жодного християнина. Не кляніться Богом -  Бог тому нема ніякої потреби. Провірте серце своє : на чому можете устоять.

2. Пояснювальний диктант.

Визначте смислові відношення між простими реченнями у складних безсполучникових.

Коло церкви невеличка школа: вона виходить вікнами на сінокос. (пояснювальні)

Під осінь у кожному селі немов димки димлять жертовні – копають люди картоплі. (наслідкові)

 Минали неспокійні дні, проходили безсонні ночі. (послідовність)

 Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє. (одночасність дій)

  1. Вправа-конструювання (Слайд 7)

Перебудуйте складнопідрядні речення на безсполучникові. Порівняйте інтонацію.

  1. Не забувай, що добре ім’я цінніше за найбільше багатство. (Не забувай: добре ім’я цінніше за найбільше багатство).
  2. Якщо будеш сіяти із сумом, то вродить печаль. (Будеш сіяти із сумом — вродить печаль).
  3. Якщо зрубав дерево, то посади два. (Зрубав дерево — посади два).
  4. І слова не можна зрозуміти, бо такий зчинився гамір. (І слова не можна зрозуміти: такий зчинився гамір).

Тестові завдання. Доведіть свою позицію. (Слайд 8, 9, 10)

1.Безсполучниковим є речення

А Дорога недалека, а час був чудовий, липневий.

Б Річечка слизила через мочарі та болота між зеленою осокою, між кущами терну.

В Зелений яр сьогодні незвичайний: хисткий туман хитається на дні.

Г Отара посхиляла униз голови, немов слухала того плачу тяжкого.

Д Густа пшениця, високе жито, зелений овес, ріпак, ячмінь мережать смужками всю долину й нагадують родючі ниви України. (Відповідь: В)

 

2. Безсполучниковим є речення

А Далекі гаї сизіють у легкому пару, неясно омежовані, з розпливчастими краями.

Б Не бреши: брехня ніколи не виходить на добре.

В За мурованими стінами було видно ряди чорних високих будинків, а серед двору стояло прездорове будування костьолу з червоної цегли.

Г Гори, вкриті ялиновими лісами, стояли ніби обгорілі після пожежі.

Д Осінній смерк, і хрест, й зів’ялі квіти – така є відповідь на твої питання. (Відповідь: Б)

 

3. Безсполучниковим є речення

А Не забувай : добре ім'я цінніше за найбільше багатство.

Б Є скарби, допоки їх шукають.

В Шипшина й терен при дорозі, а в далині – полки дубів.

Г І рідний край, затиснений у півкулі географічних карт, розправив крила.

Д Скелисті верхи вирізуються ясно в блідому, але блискучому небі і ніби висять над масою темної зелені гілля ялин та буків. ( Відповідь: А)

VI. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Бесіда.

  • Які речення називають безсполучниковими складними?
  • Якими смисловими відношеннями пов’язані прості речення у безсполучниковому складному?
  • Які розділові знаки характерні між частина БСР?

Вправа «Незакінчене речення».

  • На уроці найскладнішим було...
  • Я навчив(-ла)ся...

VII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Опрацювати теоретичний матеріал підручника &25 . Написати есей на один із афоризмів Володимира Мономаха.

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
22 січня 2021
Переглядів
1829
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку