Мета:систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово, як частину мови,удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова,його синтаксичну роль, визначати морфологічні ознаки дієслова; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам*ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу
Урок 30 7 клас укр..мова ______
Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово».Морфологічний розбір дієслів
Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово, як частину мови,удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова,його синтаксичну роль, визначати морфологічні ознаки дієслова; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам*ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.
Обладнання: сигнальні картки, презентація «Узагальнення і систематизація знань про дієслово», проектор.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
Епіграф уроку:
«Знання – це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього».
(Народна творчість).
Хід уроку
-Любі учні! Ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню!!!
Ми закінчили вивчати тему «Дієслово» з великого розділу мовознавчої науки «Морфологія».
Сьогодні урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні.
Гадаю, під час сьогоднішньої роботи ви не загубитеся в часі, подолаєте перехідність, не спіткнетеся через дієвідміну, впораєтеся з видом, для вас не стане перешкодою стан. І взагалі, робота з дією буде корисною і цікавою. І ви з нею справитеся легко.
Листопад надворі,
В класі тиша й лад.
Там кружляє листя,
Тут - всі парти в ряд.
Не лінуйтесь, діти,
Дійте словом,
Адже ми повторюємо «Дієслово».
-Сьогодні у нас незвичайний урок….урок-змагання.
Запишемо у зошит сьогоднішню дату та класна робота.
-Запишіть, будь ласка, тему і епіграф у зошити.
А девізом нашого уроку будуть слова:
Не намагайся бути першим,
А намагайся бути кращим!!!
-У нас є дві команди. Успіх команди буде залежати від кожного із вас. Тож протягом змагання підтримуйте один одного, будьте уважними та активними.
Підніміться капітани та оголосіть назву своєї команди.
Команда «Розумники» -
Команда «Знавці» -
Бажаю успіху командам, і хай переможе сильніший!!!
III. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. Лінгвістичний двобій. Робота у парах.
Гра "Хто зайвий.
Вилучити з кожного ряду "зайве" слово. Свою думку обґрунтувати.
1 група
• Жити, щасливчик, ходити.
• Їхати, летіти, чарівний.
2 група
• Сміятися, розмова, хвилюватися.
• Розум, думати, розуміти.
Гра «Упізнай мене»
Почувши дієслова, які є неозначеною формою(інфінітив), плещіть у долоні.
Малює, малювати, намалював, читати, співати, стрибає, будує, вірити, зрадіти, стає, відмовляють, відходити, скасував, наголосив, старіти.
Гра «Мій день»
-Скласти розповідь (жарт) на тему «Мій день», використовуючи тільки дієслова минулого часу.
(Прокинувся, вмився, поснідав, пішов, запізнився, вибачився, покуняв, повернувся….)
Конкурс капітанів
Вправа з лінгвістичним ключем
Завдання: виписати безособові дієслова. Якщо правильно випишете слова, то з других букв отримаєте ключове слово.
Одягає, малює, смеркає, працює, оглядає, хочеться, рухається, обманює, світає, допомагає, вітає, замело, гріє.
Ключ: МОВА.
Гра “Веселі перегони”
-Перевірити, пройти, купити?
-Звикатимемо, малюватимемо, увікмнемо?
-Знайомимось, несемо, зеленіють?
- Дізнаєшся, цікавишся, признаєшся?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Гра "Кодований диктант".
Я читаю текст, а ви записуєте не слова, а цифри: якщо почули дієслово I дієвідміни – пишете цифру 1, а якщо II- цифру 2.
Дієслово - слово діє:
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Вірить, любить і жаліє.
Відповідь: 1,
2, 2, 2,1,
1,1,
1,1,
2,2,1.
Гра «Час»
Я називаю слово, а ви записуєте у три стовпчики , який це час.
Пишається, присягнем, розмолотив, буду малювати,зустрічає, думав, сказав,радію, буду мріяти.
Відповідь: Минулий час: розмолотив, думав, сказав.
Теперішній час: пишається, зустрічає, радію.
Майбутній час: присягнем, буду малювати, буду мріяти.
Гра « Ерудити»
Замінити фразеологізми дієсловами.
-Плутатись під ногами- заважати.
-Читати проповідь- критикувати.
-Пекти раків-червоніти.
-Мозолити руки- працювати.
-Розсипати кислиці- плакати.
-Задирати ніс- зазнаватися.
-До якої форми дієслова належать записані відповіді(дієслова)?
(Інфінітив)
Вправа «Способи дієслів»
Завдання: Виберіть по 1 гравцю і біля дошки запишіть дієслова тільки умовного способу.
Осипається, працюйте, робив би, сказала б, падає, працюйте, ріжте, трудиться, бриніла б, аналізуй, ходив би.
Відповідь: робив би, сказала б, бриніла б, ходив би.
Словниковий диктант із поясненням орфограм.
2 учні працюють біля дошки, інші – у зошитах.
Хочу вам прочитати ось таку лінгвістичну казку.
Частка НЕ і Дієслово.
Жило-було собі Дієслово. Воно дуже любило читати, мріяти, гуляти, знайомитись, товаришувати, і було слухняним-слухняним. Одного разу на прогулянці Дієслово зустрілось із часткою НЕ. Так вони здружились, що стали не розлий вода. Але з того часу Дієслово перестало бути слухняним: воно вже не читає, не мріє, не гуляє, не допомагає, не слухає нікого. Розсердилась мати Морфологія і покликала до себе сестру Орфографію на раду. Що робити з Дієсловом? Воно зовсім від рук відбилось!
Я знаю, що треба зробити! - сказала Орфографія. - Я видам закон, за яким частка НЕ з Дієсловом буде писатися окремо. А щоб не зруйнувати зовсім їх дружбу, дозволю НЕ писатися разом із Дієсловами тоді, коли вони не зможуть вживатися без частки НЕ, або тоді, коли НЕ буде частиною префікса НЕДО-.
На тому й порішили. І з тих пір Дієслово знову стало слухняне, товаришує з часткою НЕ, ллє не зловживає цим, робить все за законами Орфографії.
Не виконав, нездужати(=хворіти), недочути, не написав, непокоїтися, недослухати, не пише, надобігти.
КРОСВОРД
1. Розгадування кросворду.
Д - у якому стані використано дієслово бачу?(дійсний)
І - як ще можна назвати початкову форму дієслова? (інфінітив)
Є - замініть синонімічним слово маю
С - що буває умовним, наказовим і дійсним? (стан)
Л - поставте слово лити у форму 3 ос. дн. теп. часу: (ллє)
О - коли рід не визначається? (у множині)
В - що можна визначити, поставивши слово у форму 3 ос. мн. теп. часу? (дієвідміну) О — до якого виду відноситься слово намалював? (доконаний)
6. Підсумок уроку
Підрахування балів на дошці та вручення грамот і призів.
Оцінювання учнів та виставлення оцінок.
- А закінчити наш урок хотілось ось такими словами:
Ви вдало, друзі, всі попрацювали,
Ще розумнішими на кілька кроків стали,
Тож хай осінній смуток вас минає,
А наша зустріч добрий слід лишає.
7. Домашнє завдання.
(підготуватися до к.р.)