Урок української мови для 9 класу
Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Складносурядні речення»
Мета (формувати компетентності) предметні: узагальнити й систематизувати знання учнів про складносурядне речення, його будову та засоби зв’язку в ньому; формувати вміння та навички аналізу складносурядних речень; вдосконалювати пунктуаційні навички;
ключові: розвивати логічне мислення; спостережливість;
інформаційні: робота з джерелами інформації;
загальнокультурні: виховувати любов до рідної природи.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: картки, аудіо-запис фонової музики, мультимедійна дошка.
Епіграф уроку
По садах пустинних іде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні.
В. Сюсюра
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня! Вітаю вас із початком уроку. Посміхніться один одному. У цих промінчиках добра, які засяяли на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.
- Сьогодні ми будемо працювати у таких групах:
Ми поважаємо права власні й інших,
Ми не сміємося з чужих помилок.
Ми маємо право на помилку, бо вчимося.
Ми завжди допомагаємо одне одному.
Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба – запитуємо.
Ми цінуємо здобутки інших.
Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Оголошую тему і мету уроку, епіграф уроку. Звучить музика П.І. Чайковського «Осінь.
На презентації фото поетів та письменників.
ІІІ. 1. Метод «Мозковий штурм»
2. Подивимося на мультимедійну дошку.
Прослухайте поезію В.Сюсюри. Випишіть складносурядні речення. (І група «Мовознавці») Перебудуйте інші речення в поезії, щоб вони стали складносурядними (ІІ група «Юні філологи та ІІІ група «Майстри слова»).
З дерев опадає вбрання,
І вітер у сурму гука.
Покірна краса умирання,
Чому ти мені так близька?
І осінь, і дим над рікою…
О земле, подібна пісням,
Чому я всім серцем з тобою,
Немов умираю я сам?!
Неначе зорі погасання,
Коли у сльозах небеса,
Покірна краса умирання,
Осіння прощальна краса.
Група «Мовознавці» виписують речення.
З дерев опадає вбрання,
І вітер у сурму гука.
Група «Майстри слова»
І зорі погасають, і сльозяться небеса.
Група «Юні філологи»
Осене, я люблю тебе всім серцем, і ти мені така близька.
3. Метод «Прес»
Запис речення. (Я читаю під диктовку)
Берези білокорі готуються до сну під вітру тихий свист, і з гілки падає у золотій покорі останній жовтий лист.
4. Гра «Так-ні»
Я читаю речення, а ви повинні сказати «так» або «ні». Кожна команда рахує свої бали.
4. Послухаймо домашні твори (учні дома готували випереджувальне завдання)
5.Мультимедійна дошка. Записаний текст із твору Олеся Гончара.
Прочитайте текст. Знайдіть складносурядні речення (по групах). Метод «Прес».
Надійшла осінь. Жовте листя падало з дерев і усіяло береги, і зелень полиняла. Річка набрала свинцевого кольору, а небо було постійно сіре, і дув холодний вітер з дрібним дощем. Береги і ріки опустіли, і не чути було ні веселих пісень, ні сміху, ні дзвінких голосів по берегах.
О. Гончар
6. Скласти речення за фотографіями.
Фотографії на 5 слайді.
7. Робота по картках. Списати, поставити розділові знаки.
Картка №1.
Група «Юні філологи»
Картка №1.
Група «Майстри слова»
Картка №1.
Група «Мовознавці»
8. Картка №2. Прочитайте речення. Пояснити розділові знаки.
Вітерець легенький дихнув; поблизу на дереві пострибала маленька білочка; а десь далеко постукував дятел; а там, над шляхом, полилась пісня орача.
9. Робота на мультимедійній дошці (робота в групах).
Визначити складносурядні речення й прості з однорідними членами.
Група «Юні філологи»
1. Листя слухає вітру зітхання і згортає свої прапори (В.Сюсюра).
2. В’януть, в’януть вуста пурпурові, але радість і в осені є! (В.Сюсюра)
Група «Майстри слова»
1. Спадає листя, падає з-за хмар, немов з небесного рясного саду. (В.Стус)
2. Блукає осінь. Безгомінням
Цвіте її очей блакить,
І у садах під вітром синім
Багряний плащ її шумить (В.Сюсюра).
Група «Мовознавці»
1. Із темряви, з ночей, із зорепаду розбризкує землі останній жар (В.Стус)
2. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива (Г.Чубач).
10. Підсумок уроку
Вправа «Незакінчені речення»
Дивимось на мультимедійну дошку, де зображено дерево знань. Ви повинні прикрасити його плодами-результатами своєї праці.
11. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру «По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні»
В.Сюсюра