28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Складносурядні речення"

Про матеріал
Урок з української мови для 9 класу на тему: "Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Складносурядні речення""
Зміст архіву
Перегляд файлу

Урок української мови для 9 класу

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Складносурядні речення»

Мета (формувати компетентності) предметні: узагальнити й систематизувати знання учнів про складносурядне речення, його будову та засоби зв’язку в ньому; формувати вміння та навички аналізу складносурядних речень; вдосконалювати пунктуаційні навички;

ключові: розвивати логічне мислення; спостережливість;

інформаційні: робота з джерелами інформації;

загальнокультурні: виховувати любов до рідної природи.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Обладнання: картки, аудіо-запис фонової музики, мультимедійна дошка.

Епіграф уроку

По садах пустинних іде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні.

В. Сюсюра

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня! Вітаю вас із початком уроку. Посміхніться один одному. У цих промінчиках добра, які засяяли на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.

- Сьогодні ми будемо працювати у таких групах:

  1. «Юні філологи»;
  2. «Майстри слова»;
  3. «Мовознавці».
  • А зараз прочитаємо правила роботи в групах.

Ми поважаємо права власні й інших,

Ми не сміємося з чужих помилок.

Ми маємо право на помилку, бо вчимося.

Ми завжди допомагаємо одне одному.

Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба – запитуємо.

Ми цінуємо здобутки інших.

Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Оголошую тему і мету уроку, епіграф уроку. Звучить музика П.І. Чайковського «Осінь.

  • Які ваші очікування від уроку?
  • Як ви розумієте епіграф уроку?
  • Кожна пора року по-своєму прекрасна.
  • Багато українських і зарубіжних поетів і письменників у своїх творах змальовували красу осені. Сьогодні на уроці ми звернемося до творчості таких українських поетів і письменників. Дивимось на мультимедійну дошку. Використовуємо твори В.Сюсюри, Олеся Гончара, Максима Рильського та інших.

На презентації фото поетів та письменників.

ІІІ. 1.  Метод «Мозковий штурм»

  1. Яке речення називається складним?
  2. На які види поділяються складні речення?
  3. На які види поділяються складні сполучникові речення?
  4. Яке речення називаються складносурядним реченням?
  5. Які ви знаєте сполучники сурядності?
  6. Які смислові зв’язки між частинами у складносурядному реченні?
  7. Які розділові знаки ставимо у складному реченні?
  8. Коли не ставимо кому у складносурядному реченні?

2. Подивимося на мультимедійну дошку.

Прослухайте поезію В.Сюсюри. Випишіть складносурядні речення.  (І група «Мовознавці») Перебудуйте інші речення в поезії, щоб вони стали складносурядними (ІІ група «Юні філологи та ІІІ група «Майстри слова»).

З дерев опадає вбрання,

І вітер у сурму гука.

Покірна краса умирання,

Чому ти мені так близька?

І осінь, і дим над рікою…

О земле, подібна пісням,

Чому я всім серцем з тобою,

Немов умираю я сам?!

Неначе зорі погасання,

Коли у сльозах небеса,

Покірна краса умирання,

Осіння прощальна краса.

Група «Мовознавці» виписують речення.

З дерев опадає вбрання,

І вітер у сурму гука.

Група «Майстри слова»

І зорі погасають, і сльозяться небеса.

Група «Юні філологи»

Осене, я люблю тебе всім серцем, і ти мені така близька.

3. Метод «Прес»

Запис речення. (Я читаю під диктовку)

Берези білокорі готуються до сну під вітру тихий свист, і з гілки падає у золотій покорі останній жовтий лист.

4. Гра «Так-ні»

Я читаю речення, а ви повинні сказати «так» або «ні». Кожна команда рахує свої бали.

  1. Речення, частини якого з’єднуються за допомогою сполучників і,та але, зате, або-або і є рівноправними, називаються складно підрядними (ні).
  2. У складносурядному реченні, яке складається з двох і більше частин, можуть комбінуватися різні смислові зв’язки (так).
  3. Складносурядне речення – це складне речення, в якому одна частина залежить від іншої (ні).
  4. Сполучники щоб що, тому що, якщо є сполучниками сурядності (ні).
  5. У складносурядному реченні частини рівноправні, незалежні одна від одної (так).
  6. У склад сурядному реченні від однієї частини до іншої можна поставити питання (ні).

4. Послухаймо домашні твори (учні дома готували випереджувальне завдання)

  1. прочитати твір;
  2. знайти складносурядні речення.

5.Мультимедійна дошка. Записаний текст із твору Олеся Гончара.

Прочитайте текст. Знайдіть складносурядні речення (по групах). Метод  «Прес».

Надійшла осінь. Жовте листя падало з дерев і усіяло береги, і зелень полиняла. Річка набрала свинцевого кольору, а небо було постійно сіре, і дув холодний вітер з дрібним дощем. Береги і ріки опустіли, і не чути було ні веселих пісень, ні сміху, ні дзвінких голосів по берегах.

 О. Гончар

6. Скласти речення за фотографіями.

Фотографії на 5 слайді.

7. Робота по картках. Списати, поставити розділові знаки.

Картка №1.

Група «Юні філологи»

  1. Вже осені кругом передчуття і павутиння срібно простяглось між саду.
  2. То сонце вигляне то знову туча і блискавиця і дощ.

Картка №1.

Група «Майстри слова»

  1. Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.
  2. Дмухнув вітер, понад ставом і сліду не стало.


 

Картка №1.

Група «Мовознавці»

  1. Ще мить і сад загубить пишну вроду.
  2. Сьогодні день сонця повен і груші гупають в саду.

8. Картка №2. Прочитайте речення. Пояснити розділові знаки.

Вітерець  легенький дихнув; поблизу на дереві пострибала маленька білочка; а десь далеко постукував дятел; а там, над шляхом, полилась пісня орача.

9. Робота на мультимедійній дошці (робота в групах).

Визначити складносурядні речення й прості з однорідними членами.

Група «Юні філологи»

1. Листя слухає вітру зітхання і згортає свої прапори (В.Сюсюра).

2. Вянуть, вянуть вуста пурпурові, але радість і в осені є! (В.Сюсюра)

Група «Майстри слова»

1. Спадає листя, падає з-за хмар, немов з небесного рясного саду. (В.Стус)

2. Блукає осінь. Безгомінням

Цвіте її очей блакить,

І у садах під вітром синім

Багряний плащ її шумить (В.Сюсюра).

Група «Мовознавці»

1. Із темряви, з ночей, із зорепаду розбризкує землі останній жар (В.Стус)

2. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива (Г.Чубач).

10. Підсумок уроку

Вправа «Незакінчені речення»

Дивимось на мультимедійну дошку, де зображено дерево знань. Ви повинні прикрасити його плодами-результатами своєї праці.

11. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні»

В.Сюсюра

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ми поважаємо права власні й інших,Ми не сміємося з чужих помилок. Ми маємо право на помилку, бо вчимося. Ми завжди допомагаємо одне одному. Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба – запитуємо. Ми цінуємо здобутки інших. Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Прослухайте поезію В. Сюсюри. Випишіть складносурядні речення. Перебудуйте інші речення в поезії, щоб вони стали складносурядними. З дерев опадає вбрання,І вітер у сурму гука. Покірна краса умирання,Чому ти мені так близька?І осінь, і дим над рікою…О земле, подібна пісням,Чому я всім серцем з тобою,Немов умираю я сам?!Неначе зорі погасання,Коли у сльозах небеса,Покірна краса умирання,Осіння прощальна краса.

Номер слайду 4

Прочитайте текст. Знайдіть складносурядні речення. Надійшла осінь. Жовте листя падало з дерев і усіяло береги, і зелень полиняла. Річка набрала свинцевого кольору, а небо було постійно сіре, і дув холодний вітер з дрібним дощем. Береги і ріки опустіли, і не чути було ні веселих пісень, ні сміху, ні дзвінких голосів по берегах. О. Гончар

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Визначити складносурядні речення й прості з однорідними членами1. Листя слухає вітру зітхання і згортає свої прапори (В. Сюсюра).2. В’януть, в’януть вуста пурпурові, але радість і в осені є! (В. Сюсюра)1. Спадає листя, падає з-за хмар, немов з небесного рясного саду. (В. Стус)2. Блукає осінь. Безгомінням. Цвіте її очей блакить,І у садах під вітром синім. Багряний плащ її шумить (В. Сюсюра).1. Із темряви, з ночей, із зорепаду розбризкує землі останній жар (В. Стус)2. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива (Г. Чубач).

Номер слайду 7

Я запам’ятав …Я зрозумів …Я зробив висновок …Сьогодні на уроці я дізнався…

Номер слайду 8

Домашнє завдання. Скласти твір-мініатюру«По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні» В. Сюсюра

zip
Додано
22 березня
Переглядів
316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку