Тема. Узагальнення та систематизація вивченого про дієслово
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Дієслово як частина мови», формувати вміння відбирати, групувати, узагальнювати вивчене;
розвивати культуру усного і писемного мовлення , уяву, логічне й образне мислення;
формувати вміння порівнювати й узагальнювати лінгвістичний матеріал;
виховувати повагу до рідного слова, відчуття потреби у здобутті знань.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання: роздатковий матеріал, кольорові олівці, мультимедійні засоби.
Хід уроку
І Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності.
Добрий день, діти.
Сьогодні звичайний буденний день, та він одночасно і унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише залишаться враження – радісні чи сумні. Прислухайтеся до своїх відчуттів, зобразіть їх у своїх зошитах , на полях, у вигляді смайлика.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку.
Демонстрація теми і мети на мультимедійній дошці.
Слово вчителя.
Епіграфом сьогоднішнього уроку я взяла слова :
Із слова починається людина,
із мови починається мій рід.
Моя ласкава, мамина, єдина –
щебече соловейком на весь світ.
Н.Рій
Сподіваюся, що ви відчуєте, яка багата і милозвучна наша мова. Почуєте красу і неповторність українських слів, і переконаєтеся, що кожного уроку ви набуваєте знань, які допоможуть досконало оволодіти рідною мовою.
А тема сьогоднішнього уроку буде такою: «Узагальнення та систематизація знань про дієслово» ( діти записують тему у зошит). Це останній урок з теми «Дієслово».
Діти, мету нашого уроку спробуйте сформулювати у парі самі , скориставшись формулою: «Сьогоднішній урок навчить нас…»
Слово вчителя
Заняття проведемо у формі мовного журналу.
До речі, перший український журнал «Основа» почав виходити 1861 року в Петербурзі. Серед його авторів були найвідоміші українські діячі: Т. Шевченко, С. Руданський, Л.Глібов, М.Костомаров. У часописі друкували літературні твори, історичні розвідки, статті з питань етнографії, фольклору, розповіді про українську культуру, мистецтво, освіту. Але журнал проіснував недовго через брак коштів. Пізніше, через 20 років з’являється нове українське видання про проблеми української культури та історії «Киевская старина». Він виходив 24 роки.
Давайте пригадаємо правила роботи у групі.
ІІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів.
Перша сторінка – «Теоретична»
Прийом «Я знаю, що…»
Дієсловом називають…
Дієслово має такі форми…
Дієслова мають такі граматичні ознаки…
Дієслово має три…
Дієслова мають такі часові форми…
Розрізняють три способи дієслів…
Дієслова належать до двох дієвідмін….
ІV.Виконання системи практичних завдань.
Друга сторінка - «Тренувальна»
Не взявшись за сокиру, хати не збудуєш. Зароблений сухар кращий від краденого бублика. Добре того вчити, хто хоче все знати.
Здивуватися, зупинити, колихати, сховати, остерігати, стримувати, торкнутися, звеселити, вражати, торкатися, унеможливити, світити, дихати, дістати.
( З других букв кожного слова повинно скластися закінчення вислову В.Симоненка : «В океані рідного народу відкривай..!»)
Заспівати, читати, переписати
Кричиш, дзвенить, несе, гориш, летиш, пишемо, білити, малювати, миє, читала, прасувати, палити, спалити, кричить.
Третя сторінка – «Прохання володаря Дієсловії»
Утворіть слова
Турбуватися- непокоїтись
Ганьбити- неславити
Хворіти- нездужати
Ігнорувати- нехтувати
Погано бачити- недобачати
Погано харчуватися- недоїдати
Відгадайте загадки
Стоїть, коливається, головою величається, а торкнешся –кусається. (Будяк)
Купили кругленьке, думали- новеньке, а воно все в дірках, труситься в руках. (Сито)
Зріжу голову, вийму серце, дам пити – буде говорити. (Сопілка)
«Ромашка»
Четверта сторінка – «Творча»
Гра «Майстри слова»
використовуючи у власному мовленні лише дієслова,
написати твір-мініатюру на одну з тем «На уроці», «На перерві», «У їдальні». Чому цей текст буде зрозумілим?
( Головне в тексті – дія. Дієслово відтворює життя, те, що змінюється у природі й суспільстві. Адже споконвіку людина не мислила себе без праці, без дії. )
Гра «Скажіть без затримки»
За холодну воду не братися – ледарювати
Варити воду –вередувати
Чесати язика - казати
Прикусити язика – мовчати
Пустити з торбою – розорити
Класти зуби на полицю – голодувати
Пекти раків – червоніти
Точити теревені – базікати
Замилювати очі – обдурювати
П’ятами накивати – втекти
Повісити носа – засумувати
Кілком у горлі стояти - набридати
Гра «Сконструюй і запиши»
Пахнути ( Навколо пахло хвоєю. Приємно пахла хвоя)
Заволокти ( Туман заволік поле. Поле заволокла туманом)
Замести( Взимку сніг замів степ. Степ замело снігом)
П’ята сторінка – «Відчуй себе вчителем»
Гра «Я – коректор»
В одній із своїх поезій М.Рильський писав: «Як парость виноградної лози плекайте мову…» Сьогодні ми спробуємо зробити нашу мову чистішою, усунувши лексичні помилки.
Піднести квіти – вручити квіти
Попадати в біду – опинитися в біді
Приймати участь – брати участь
Терміново подзвонити – терміново зателефонувати
Давати запитання – ставити запитання
Дати вірну відповідь – дати правильну відповідь
Сказати лишнє – сказати зайве
Шоста сторінка - «У світі цікавого»
Візьмемо назву «дієслово», вона сама й підкаже , що діє слово. За частотою вживання дієслово займає 2 місце після іменника і має вдвічі менше, ніж іменник, слів.
На позначення частини мови дієслово в українських граматиках 20 століття використовували терміни « дієслов, глагол» поруч з терміном «дієслово».
Досить поширеним у галицьких граматиках також був термін «часівник». Використовували також терміни – синоніми «слово часове» чи « часослово».
Без дієслова все лежить на місці, б’є байдики. Дієслово є тим механізмом, що всіх і все запускає в дію. Чи знаємо ми без дієслова, що в житті робиться, що з нами діється? Ні. А 3 часи в однині і множині, думаєте не мають великої вартості?
А чи тільки у мовознавстві використовується категорія часу? Ні ! ( у математиці є формула часу, у біології використовується термін біологічний час і хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не минулий час). Окрім цього дієслово дозволяє мріяти своїм майбутнім часом, потішає і старих, і малих, малює перспективу завтрашнього дня.
V. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Ось завершилася наша мандрівка сторінками журналу «Дієслово».
Я думаю, ви впевнилися, що дієслово народилося в праці. Завдяки слову ми допомагаємо один одному і творимо великі дива на цій землі. У народу немає більшого скарбу , ніж його мова. Слова – це крила ластівки, без яких вона не може злетіти. Тож маємо зробити все, щоб не опустилися крила. Любімо рідну мову, оберігаймо її, плекаймо, як сестру, як матір.
Підійшов до кінця наш урок, сподіваюся, що набуті знання ви застосуєте у власному житті. А зараз підведемо підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання
Підготуватись до контрольної роботи з теми «Лексикологія. Фразеологія».