Узагальнення з теми "Дієслово"

Про матеріал
Узагальнення та систематизація знань з теми "Дієслово". Урок розрахований на учнів 7 класу.
Перегляд файлу

 Тема. Узагальнення та систематизація вивченого про дієслово

    Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Дієслово як частина мови», формувати вміння відбирати, групувати, узагальнювати вивчене;

розвивати культуру усного і писемного мовлення , уяву, логічне й образне мислення;

формувати вміння порівнювати  й узагальнювати лінгвістичний матеріал;

виховувати повагу до рідного слова, відчуття потреби у здобутті знань.

 

Тип  уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

Обладнання: роздатковий матеріал, кольорові олівці, мультимедійні засоби.

 

Хід уроку

І Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності.

 Добрий день, діти.

 Сьогодні  звичайний буденний день, та він одночасно і унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише залишаться враження – радісні  чи сумні. Прислухайтеся до своїх відчуттів, зобразіть їх у своїх зошитах , на полях, у вигляді смайлика.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Оголошення епіграфа уроку.

Демонстрація теми і мети на мультимедійній дошці.

Слово вчителя.

Епіграфом сьогоднішнього уроку  я взяла слова :

Із слова починається людина,

із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина –

щебече соловейком на весь світ.

Н.Рій

Сподіваюся, що ви  відчуєте, яка багата і  милозвучна наша мова. Почуєте красу і неповторність українських слів, і переконаєтеся, що кожного уроку ви набуваєте знань, які допоможуть досконало оволодіти рідною мовою.

А тема сьогоднішнього уроку буде такою: «Узагальнення та систематизація знань про дієслово» ( діти записують тему у зошит). Це останній урок з теми «Дієслово».

Діти, мету нашого уроку спробуйте сформулювати у  парі самі , скориставшись формулою: «Сьогоднішній урок навчить нас…»

 

Слово вчителя

Заняття  проведемо  у формі мовного журналу.

До речі, перший український журнал «Основа»  почав виходити 1861 року в Петербурзі. Серед його авторів були найвідоміші українські діячі: Т. Шевченко, С. Руданський, Л.Глібов, М.Костомаров. У часописі  друкували літературні твори, історичні розвідки, статті з питань етнографії, фольклору, розповіді про українську культуру, мистецтво,  освіту.  Але журнал проіснував недовго через брак коштів.  Пізніше, через 20 років з’являється нове українське видання про проблеми  української  культури та історії «Киевская старина».  Він виходив 24 роки.

  • А які дитячі журнали знаєте ви? Про що вони?
  • Для продуктивної роботи на уроці  я вам пропоную поділитися на три групи.

Давайте пригадаємо правила роботи у групі.

  1. Поважайте інших членів групи.
  2. Критикуйте позицію, а не людину.
  3. Говоріть послідовно.
  4. Не виходьте за рамки запропонованої теми.

 

 

ІІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів.

 

Перша сторінка – «Теоретична»

  • Доповнюючи один одного, озвучте все, що вивчили з теми «Дієслово». Кожну репліку починайте словами «Я знаю що…»

Прийом «Я знаю, що…»

Дієсловом називають…

Дієслово має такі форми…

Дієслова мають такі граматичні ознаки…

Дієслово має три…

Дієслова мають такі часові форми…

Розрізняють три способи дієслів…

   Дієслова належать до двох дієвідмін….

 

 

ІV.Виконання системи практичних завдань.

Друга сторінка - «Тренувальна»

  • Прочитайте прислів’я, знайдіть у них дієслова і визначте їхню форму.

 Не взявшись за сокиру, хати не збудуєш. Зароблений сухар кращий від   краденого бублика. Добре того вчити, хто хоче все знати.

  • Запишіть дієслова доконаного і недоконаного виду  у  два стовпчики.

Здивуватися, зупинити, колихати, сховати, остерігати, стримувати, торкнутися, звеселити, вражати, торкатися, унеможливити, світити, дихати, дістати.

(  З других букв кожного слова повинно скластися закінчення вислову В.Симоненка : «В океані рідного народу відкривай..!»)

 

  • Від дієслів неозначеної форми утворіть  дієслова умовного наказового та дійсного способу.

Заспівати, читати, переписати

 

  • Визначити за допомогою сигнальних карток дієвідміну почутих дієслів:

Кричиш, дзвенить, несе, гориш, летиш, пишемо, білити, малювати, миє, читала, прасувати, палити, спалити, кричить.

 

 

Третя сторінка – «Прохання володаря Дієсловії»

Утворіть слова

  • Допишіть слова-синоніми з не- або недо- до поданих дієслів. Чи є поміж цими дієсловами такі, які з не- можуть писатися разом і окремо. Складіть речення з цими дієсловами.

Турбуватися- непокоїтись

Ганьбити- неславити

Хворіти- нездужати

Ігнорувати- нехтувати

Погано бачити- недобачати

Погано харчуватися- недоїдати

 

Відгадайте загадки

  • Відгадайте загадки, визначте час дієслів.

Стоїть, коливається, головою величається, а торкнешся –кусається. (Будяк)

Купили кругленьке, думали- новеньке, а воно все в дірках, труситься в руках. (Сито)

Зріжу голову, вийму серце, дам пити – буде говорити. (Сопілка)

 

 

«Ромашка»

  • Від назв кольорів утворіть дієслова суфіксальним способом. Запишіть їх на звороті ромашки
  • Від іменників на позначення атмосферних явищ утворіть якомога більше дієслів (орієнтовно 10) за допомогою суфікса –и-

 

Четверта сторінка – «Творча»

Гра «Майстри  слова»

  • Діти давайте відчуємо себе творцями  і спробуємо,

використовуючи у власному мовленні лише дієслова,

написати твір-мініатюру на одну з тем «На уроці», «На перерві», «У їдальні».  Чому цей текст буде зрозумілим?

( Головне в тексті – дія. Дієслово відтворює життя, те, що змінюється у природі й суспільстві. Адже споконвіку людина не мислила себе без праці, без дії.  )

 

Гра «Скажіть без затримки»

  • Замініть подані  фразеологічні звороти  дієсловами у неозначеній формі.

За холодну воду не братися – ледарювати

Варити воду –вередувати

Чесати язика  - казати

Прикусити язика – мовчати

Пустити з торбою – розорити

Класти зуби на полицю – голодувати

Пекти раків – червоніти

Точити теревені – базікати

Замилювати очі – обдурювати

П’ятами накивати – втекти

Повісити носа – засумувати

Кілком у горлі стояти - набридати

 

Гра «Сконструюй і запиши»

  • Від поданих дієслів утворіть два речення, так щоб у першому дієслово було особовим, а у другому – безособовим.

 

Пахнути ( Навколо пахло хвоєю.  Приємно пахла хвоя)

Заволокти ( Туман заволік поле. Поле заволокла туманом)

Замести( Взимку сніг замів степ. Степ замело снігом)

 

П’ята сторінка – «Відчуй себе вчителем»

Гра «Я – коректор»

 В одній із своїх поезій М.Рильський писав: «Як парость виноградної лози плекайте мову…» Сьогодні ми спробуємо  зробити нашу мову чистішою, усунувши лексичні помилки.

  • Відредагуйте словосполучення.

Піднести квіти – вручити квіти

Попадати в біду – опинитися в біді

Приймати участь – брати участь

Терміново подзвонити – терміново зателефонувати

Давати запитання – ставити запитання

Дати вірну відповідь – дати правильну відповідь

Сказати лишнє – сказати зайве

 

 

 

 

 

Шоста сторінка  - «У світі цікавого»

 

 Візьмемо назву «дієслово», вона  сама  й підкаже , що діє слово. За частотою вживання дієслово займає 2 місце після іменника і має вдвічі менше, ніж іменник, слів.  

 На позначення частини мови дієслово в українських граматиках 20 століття використовували терміни « дієслов, глагол» поруч з терміном «дієслово».

Досить поширеним у галицьких граматиках також був термін «часівник». Використовували також терміни – синоніми  «слово часове» чи « часослово». 

Без дієслова все лежить на місці, б’є байдики. Дієслово є тим механізмом, що всіх і все запускає в дію. Чи знаємо ми без дієслова, що в житті робиться, що з нами діється? Ні. А 3 часи в однині і множині, думаєте не мають великої вартості?

  А чи тільки у мовознавстві використовується категорія часу? Ні !  ( у математиці є формула часу, у біології використовується термін біологічний час і  хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не минулий час). Окрім цього дієслово дозволяє мріяти своїм майбутнім часом, потішає і старих, і малих, малює перспективу завтрашнього дня.

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

 

 Ось завершилася наша мандрівка сторінками журналу «Дієслово».

Я  думаю, ви впевнилися, що дієслово народилося в праці. Завдяки слову ми допомагаємо один одному і творимо великі дива на цій землі. У народу немає більшого скарбу , ніж його мова. Слова – це крила ластівки, без яких вона не може злетіти. Тож маємо зробити все, щоб не опустилися крила. Любімо рідну мову, оберігаймо її, плекаймо, як сестру, як матір.

   Підійшов до кінця наш урок,  сподіваюся, що набуті знання ви застосуєте у власному житті. А зараз підведемо підсумок уроку.

 

  • Сьогодні на уроці ми повторили…
  • Мені найбільше сподобалося завдання…
  • Найскладнішим для мене було…
  • Найлегшим для мене було…
  • Цей урок був корисним для мене тим…

VI. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи з теми «Лексикологія. Фразеологія».

 

docx
Додано
3 березня 2021
Переглядів
544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку