Тема: Значущі частини слова. Основні способи словотвору. Орфограми в префіксах і суфіксах.
Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про будову слова й основні способи словотвору, про орфограми в префіксах і суфіксах; удосконалювати вміння робити морфемний i словотвірний аналіз слів, визначати в словах орфограми та обґрунтовувати вибір написання відповідними орфографічними правилами; виховувати патріотизм, повагу до майстрів художнього слова; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення вивченого.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (повтореного з лексикології).
*Виконання індивідуальних завдань за картками.
Картка 1Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Синоніми підкреслити. Визначити лексичне й граматичне значення виділеного слова.
Все літо злі палючі суховії шугали в полі, сушачи думки. Тепер інакший вітер степом віє, він повіва в замети безнадії. Коли вже вихор схопиться новий – не легіт, пустотливий і пестливий, а налітний ревучий буревій? Г.Кочур.
|
Картка 2
Переписати прислів’я, на місці крапок уставляючи антоніми. Вказати антоніми спільнокореневі і власне лексичні. Визначити лексичне і граматичне значення виділеного слова.
Плітку в одне вухо впусти, а в друге - ... . Що легко прийде, то легко ... . Боржник весело бере, та ... віддає. Умів улізти, умій і ... . Малий тілом, а ... ділом. Хто великого не бачив, той ... дивується. Одні очі і плачуть, і ... . Голова каже: “Іди!” , а ноги: “...”. Менше говори, то ... почуєш. Де свої б’ються, хай ... не мішаються. Багатому свято, а ... діла багато.
Для довідок. Випусти. Піде. Сумно. Вилізти. Великий. Малому. Сміються. Сиди! Більше. Чужі. Бідному.
|
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
* Робота з підручником. Опрацювання таблиці “Будова слова” (с.149).
* Робота з підручником. Виконання вправи 293.
* Робота з підручником. Виконання вправи 297.
Древня праматінко Русь, я твій законний нащадок, що українцем зовусь. (Д.Білоус.) Це був козак. І не просто козак, а козацюга, козачище! (П.Загребельний.) Народе мій рідний! Твій стяг заповітний, він жовто-блакитний, він жовто-блакитний. (Л.Барабаш.) Жовоблакиттю квітка презавзята цвіте крізь брук торованих сторіч у сяйві поранкового багаття. (І.Немченко.) Гей, недругам усім наперекір внесіте прапор вільної держави! (В.Крищенко.) Тут Сагайдачний в кожнім серці плаче: пояничарились козачі юнаки. (Т.Мельничук.) Важко буть безбатченком нашої духовності, у любові праведній, ні, нема гріховності! (В.Каюков.) Ми віримо, що нашому огню належить всяку нечисть спопеляти. (В.Симоненко.) Один з розділів нашої історії зветься: Українські Січові Стрільці, УСС. (О.Климчук.)
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 154-155).
Премудрий, приморський, причинений, прізвище, розмова, безлюдний, сформульований, зчепитися.
*Пояснювальний диктант. Позначити орфограми у префіксах слів.
*Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 156-158).
І. На узліссі дрімливі берези притримують досвітню спідничку неба, щоб не заросилася вона. Я ломачкою розворушив пригасле багаття і таки знайшов вуглину, на краєчку якої трималася цятка вогню. (М.Стельмах.) Ти прислухаєшся, як пахне земля. Вона пахне картоплинням, гарбузинням, а ще вогко пахне гудинням огірків, прив’ялим цвітом і пуп’янками. (Є.Гуцало.) Спадає ніч на Чигирин, на сіре прядиво годин, на тлусті видива родин, якими славен Чигирин. (І.Драч.) І думка безпорадно грузне в клейкім баговинні слів. (В.Симоненко.) Та далека мрія недосяжна, як марево пустині. (Леся Українка.)
ІІ. Опівдні сонце пригріло так, що в степу, за сторожовою могилою, заструмувало марево, ніби там, на обрії, пастухи варили куліш у здоровенному казані, і пара, що виходила з нього, ніжно слалася над землею. (Григорій Тютюнник.) З яблунь червиві падають яблука, соки грушеві оси спивають. (Л.Забашта.) Струни, срібні струни, струни дощові, забіліли перла, перла у траві. (В.Сосюра.) Немов тумани, тане сиве марево. (М.Сингаївський.) Вітер в лице мені холод космічний несе. (Б.Олійник.)
* Пояснити значення фразеологізмів. У прикметниках визначити орфограми, обґрунтувати написання суфіксів. З двома-трьома фразеологізмами скласти речення (усно).
Бабине літо. Матусин синок. По Марусин обідок. Пенолопина вірність. Аріаднина нитка. Пандорина скринька.
ХІ. Підбиття підсумків уроку.
ХІІ. Домашнє завдання. П. 21, вправи 315, 320.