Даний урок ознайомить учнів із сторінками життя і літературною діяльністю В.В.Бикова, навчить визначати ключові епізоди повісті «Альпійська балада», допоможе розкрити проблему «людина на війні», антивоєнне спрямування твору; розвивати образне та критичне мислення, розширювати кругозір; виховувати непримиренність до війни як найбільшої аномалії у стосунках між людьми, сприяти формуванню гуманного ставлення до людей.
Дата__________
7 клас, зар.літ.
Тема: Василь Володимирович Биков (1924 – 2003). «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті. (слайд 1)
Мета: ознайомити учнів із сторінками життя і літературною діяльністю В.В.Бикова, навчити визначати ключові епізоди повісті «Альпійська балада», розкрити проблему «людина на війні», антивоєнне спрямування твору; розвивати образне та критичне мислення, розширювати кругозір; виховувати непримиренність до війни як найбільшої аномалії у стосунках між людьми, сприяти формуванню гуманного ставлення до людей.
Обладнання: презентація життя і творчості письменника, фрагменти кінофільму, буктрейлер до твору «Альпійська балада».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (слайд 2)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя
Війна… Це страшне слово, що обпалило долю цілого покоління, пронеслося чорним птахом над всім світом, забрало життя мільйонів людей, принесло біль і страждання. Друга світова війна – рубіжна й найжорстокіша подія в історії сучасного світу. В неї було втягнуто 67 держав, 80% населення земної кулі і тривала довгих шість років. Вогняний смерч пронісся над величезними територіями Європи, Азії й Африки, охопив простори всіх океанів. У цій війні загинуло близько 60 млн. осіб, не говорячи вже про поранених і тих, хто безвісти пропав. Лихо й страждання, які пережили люди, незмірні.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Мозкова атака. (слайд 3)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На дошці з’являється «Асоціативний кущ»
ІV. Оголошення теми і мети уроку
Темі війни присвячено багато творів літератури, кіно, живопису. Сьогодні сторінки літератури познайомлять нас ще з одним боком війни – із інтернаціональною боротьбою проти фашизму, із життям в’язнів німецьких концтаборів у повісті білоруського письменника Василя Володимировича Бикова «Альпійська балада». Ви дізнаєтесь про життя і творчість цього письменника, передісторію створення повісті, будемо обговорювати особливості сюжету твору,
V. Опрацювання нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя
Дійсно, за роки війни на території Білорусії фашистами було спалено 186 сіл, де не залишилось жодної сім’ї; там же було біля 260 таборів смерті, загинуло 2 млн. 230 тисяч чоловік - кожний четвертий житель цієї багатостраждальної країни.
Страшна згадка про війну, спалена вщент, разом з її мешканцями Хатинь, що в Білорусії. Зараз там музей просто неба – височіє бронзова постать змарнілого старого (єдиної людини з усього селища, що врятувалася з вогню) на руках мертва дитина. Стоїть він як звинувачення фашизму, війні. Саме з Білорусії родом талановитий письменник, фронтовик Василь Володимирович Биков, про творчість якого ми сьогодні говоритимемо.
Відео про В. Бикова (слайд 4)
(Коли почалася війна, Бикова направили в інженерний батальйон, на будівництво оборонних укріплень, потім брав участь у важких боях на Південно-Західному фронті, після закінчення Саратовського піхотного училища воював на 2-му і 3-му Українських фронтах. Двічі поранений. Батьки отримали повідомлення про його загибель. З діючою армією пройшов Румунією, Болгарією, Угорщиною, Австрією; старший лейтенант, командир взводу полкової, потім – армійської артилерії.)
За творами Бикова зняті фільми: (слайд 5)
Написані музичні твори :
Народний письменник Биков прожив нелегке життя. Починаючи з середини 90-х років, йому довелось пережити і нападки в державній пресі, і заборону творів. В 2003 році важкохворий письменник повертається в Мінськ, де йому залишилось жити зовсім недовго. Символічною стала дата смерті людини, відданої своїй темі в літературі і долі – 22 червня 2003 року.
2. Осмислення матеріалу
Прийом «Гронування» (слайд 6)
Колективне складання сенкана про В.В. Бикова
Письменник-фронтовик
Талановитий, стриманий
Воює, пише, перекладає
Намагався розкрити усю правду війни, яку сам пізнав сповна.
Білорус
(Записати в зошити)
3. Повідомлення учня. Передісторія створення повісті.
Василь Биков згадував:
“Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах. Тут був глибокий тил німецького рейху і, як усюди в його тилу, було багато працюючих на війну промислових підприємств і, звичайно, усіляких таборів. Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди. Довга колона артполку завмерла на околичній вуличці. І раптом біля однієї з далеких машин на очі мені попалася дівчина – худесенька, чорнява, в смугастій куртці і темній спідничці, вона перебирала поглядом обличчя бійців в машині і крутила головою. – Хто є Іван? – Питала вона.
Зрозуміло, Іванiв у нас було багато, але не один з них не здався їй тим, кого вона розшукувала. Ми запитали, якого саме Івана вона шукає. Дівчина розповіла приблизно наступне: її звуть Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування військового заводу вона втекла в Альпи, де зустріла російського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні, без теплого одягу, перейшли гірський хребет і одного разу в туманний ранок напоролися на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули в табір, а що сталося з Іваном, вона не знає.
Я згадав про цю історію через 18 років, коли зайнявся літературою. І тоді я написав все те, що ви прочитали в “Альпійській баладі”.
Бесіда за прочитаним (слайд 7-8)
(демонстрація Альпійських гір)
(Альпи – це білі гори, висотою до 4800 м. Це друга за висотою гірська система Європи після Кавказу)
Робота в зошитах.
Складання таблиці «Художні світи повісті Василя Бикова (слайд 9) «Альпійська балада» використовуючи антитезу
Світ війни Світ кохання
Чорний Рожевий
Концтабір зустріч
Руйнування відродження душі
Смерть нове життя
Есесівці з собаками макова галявина
Гнів щедрість, доброта, взаємодопомога
Війна мир
Моторошні сни мрії про щасливу родину
Слово вчителя
Чому письменник в порівняно невеликому за обсягом творі вводить часові пласти?
(Це дуже важливо, адже для справжніх людських почуттів немає часових або просторових обмежень).
Пропоную переглянути буктрейлер книги «Альпiйська балада» (слайд 10)
Читання уривку з тексту: лист Джулії
5. Евристична бесіда (слайд 11)
Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Продовж речення» (слайд 12)
VI. Домашнє завдання (слайд 13)
Додаток
Передісторія створення повісті.
Василь Биков згадував:
“Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах. Тут був глибокий тил німецького рейху і, як усюди в його тилу, було багато працюючих на війну промислових підприємств і, звичайно, усіляких таборів. Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди. Довга колона артполку завмерла на околичній вуличці. І раптом біля однієї з далеких машин на очі мені попалася дівчина – худесенька, чорнява, в смугастій куртці і темній спідничці, вона перебирала поглядом обличчя бійців в машині і крутила головою. – Хто є Іван? – Питала вона.
Зрозуміло, Іванiв у нас було багато, але не один з них не здався їй тим, кого вона розшукувала. Ми запитали, якого саме Івана вона шукає. Дівчина розповіла приблизно наступне: її звуть Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування військового заводу вона втекла в Альпи, де зустріла російського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні, без теплого одягу, перейшли гірський хребет і одного разу в туманний ранок напоролися на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули в табір, а що сталося з Іваном, вона не знає.
Я згадав про цю історію через 18 років, коли зайнявся літературою. І тоді я написав все те, що ви прочитали в “Альпійській баладі”.