Василь Володимирович Биков (1924 – 2003). «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті.

Про матеріал

Даний урок ознайомить учнів із сторінками життя і літературною діяльністю В.В.Бикова, навчить визначати ключові епізоди повісті «Альпійська балада», допоможе розкрити проблему «людина на війні», антивоєнне спрямування твору; розвивати образне та критичне мислення, розширювати кругозір; виховувати непримиренність до війни як найбільшої аномалії у стосунках між людьми, сприяти формуванню гуманного ставлення до людей.

Перегляд файлу

Дата__________

7 клас, зар.літ.

Тема: Василь Володимирович Биков (1924 – 2003). «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті. (слайд 1)

Мета: ознайомити учнів із сторінками життя і літературною діяльністю В.В.Бикова, навчити визначати ключові епізоди повісті «Альпійська балада», розкрити проблему «людина на війні», антивоєнне спрямування твору; розвивати образне та критичне мислення, розширювати кругозір; виховувати непримиренність до війни як найбільшої аномалії у стосунках між людьми, сприяти формуванню гуманного ставлення до людей.

Обладнання:  презентація життя і творчості письменника, фрагменти кінофільму, буктрейлер до твору «Альпійська балада».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (слайд 2)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя

Війна… Це страшне слово, що обпалило долю цілого покоління, пронеслося чорним птахом над всім світом, забрало життя мільйонів людей, принесло біль і страждання. Друга світова війна – рубіжна й найжорстокіша подія в історії сучасного світу. В неї було втягнуто 67 держав, 80% населення земної кулі і тривала довгих шість років. Вогняний смерч пронісся над величезними територіями Європи, Азії й Африки, охопив простори всіх океанів. У цій війні загинуло близько 60 млн. осіб, не говорячи вже про поранених і тих, хто безвісти пропав. Лихо й страждання, які пережили люди, незмірні.

ІІ. Актуалізація знань учнів

Мозкова атака. (слайд 3)

  • Коли розпочалася Друга світова війна? ( 1 вересня 1939 р. збройні сили Німеччини та Словаччини вторглися на територію Польщі)
  • Коли закінчилася? (Друга Світова війна закінчилася з капітуляцією Японії 2 вересня 1945 року)
  • Які ви знаєте твори письменників про ці страшні часи? (Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..», М.Шолохов «Доля людини», поезія про війну О.Твардовського, Б. Васильєв «А зорі тут тихі»…)
  • Назвіть кінострічки, які відображають події Другої світової війни. («В бій ідуть одні старики», «Список Шиндлера», «Чотири танкіста і собака», «Батальйони просять вогню»…)
  • Другу світову війну називають ще інтернаціональною, чому? (бо охопила майже всі країни.)
  • Хто такі остарбайтери? (люди, які були вивезені гітлерівцями зі східних окупованих територій протягом Другої світової війни на примусові роботи до Німеччини)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Як називалися спеціальні місця примусового утримання ув’язнених без звинувачень і вироків, які створили нацисти для ізоляції, знищення чи майбутнього використання ув’язнених і полонених (концтабір)
  • Про який концтабір ви чули? (Бухенвальд…)
  • Які асоціації виникають з приводу почутого чи побаченого про концтабір?

На дошці з’являється «Асоціативний кущ»

ІV. Оголошення теми і мети уроку

Темі війни присвячено багато творів літератури, кіно, живопису. Сьогодні сторінки літератури познайомлять нас ще з одним боком війни – із інтернаціональною боротьбою проти фашизму, із життям в’язнів німецьких концтаборів у повісті білоруського письменника Василя Володимировича Бикова «Альпійська балада». Ви дізнаєтесь про життя і творчість цього письменника, передісторію створення повісті, будемо обговорювати особливості сюжету твору,

V. Опрацювання нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя

Дійсно, за роки війни на території Білорусії фашистами було спалено 186 сіл, де не залишилось жодної сім’ї; там же було біля 260 таборів смерті, загинуло 2 млн. 230 тисяч чоловік - кожний четвертий житель цієї багатостраждальної країни.

Страшна згадка про війну, спалена вщент, разом з її мешканцями Хатинь, що в Білорусії. Зараз там музей просто неба – височіє бронзова постать змарнілого старого (єдиної людини з усього селища, що врятувалася з вогню) на руках мертва дитина. Стоїть він як звинувачення фашизму, війні. Саме з Білорусії родом талановитий письменник, фронтовик Василь Володимирович Биков, про творчість якого ми сьогодні говоритимемо.

Відео про В. Бикова (слайд 4)

(Коли почалася війна, Бикова направили в інженерний батальйон, на будівництво оборонних укріплень, потім брав участь у важких боях на Південно-Західному фронті, після закінчення Саратовського піхотного училища воював на 2-му і 3-му Українських фронтах. Двічі поранений. Батьки отримали повідомлення про його загибель. З діючою армією пройшов Румунією, Болгарією, Угорщиною, Австрією; старший лейтенант, командир взводу полкової, потім – армійської артилерії.)

За творами Бикова зняті фільми: (слайд 5)

  • «Третя ракета» (1963)
  • «Альпійська балада» (1966)
  • «Дожити до світанку» (1975)
  • «Вовча зграя» (1976)
  • «Обеліск» (1977)
  • «Сходження» (за повістю «Сотников», 1977)
  • «Знак біди» (1985)

Написані музичні твори :

  • балет «Альпійська балада» (1967, музика Євгена Глєбова)
  • опера «Стежкою життя» (1980, музика Генріха Вагнера, за «Вовчою зграєю»).

Народний письменник Биков прожив нелегке життя. Починаючи з середини 90-х років, йому довелось пережити і нападки в державній пресі, і заборону творів. В 2003 році важкохворий письменник повертається в Мінськ, де йому залишилось жити зовсім недовго. Символічною стала дата смерті людини, відданої своїй темі в літературі і долі – 22 червня 2003 року.

2. Осмислення матеріалу

Прийом «Гронування» (слайд 6)

Колективне складання сенкана про В.В. Бикова

Письменник-фронтовик

Талановитий, стриманий

Воює, пише, перекладає

Намагався розкрити усю правду війни, яку сам пізнав сповна. 

Білорус

(Записати в зошити)

3. Повідомлення учня. Передісторія створення повісті.

Василь Биков згадував:

“Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах. Тут був глибокий тил німецького рейху і, як усюди в його тилу, було багато працюючих на війну промислових підприємств і, звичайно, усіляких таборів. Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди. Довга колона артполку завмерла на околичній вуличці. І раптом біля однієї з далеких машин на очі мені попалася дівчина – худесенька, чорнява, в смугастій куртці і темній спідничці, вона перебирала поглядом обличчя бійців в машині і крутила головою. – Хто є Іван? – Питала вона.

Зрозуміло, Іванiв у нас було багато, але не один з них не здався їй тим, кого вона розшукувала. Ми запитали, якого саме Івана вона шукає. Дівчина розповіла приблизно наступне: її звуть Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування військового заводу вона втекла в Альпи, де зустріла російського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні, без теплого одягу, перейшли гірський хребет і одного разу в туманний ранок напоролися на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули в табір, а що сталося з Іваном, вона не знає.

Я згадав про цю історію через 18 років, коли зайнявся літературою. І тоді я написав все те, що ви прочитали в “Альпійській баладі”.

Бесіда за прочитаним (слайд 7-8)

  • Де відбуваються події твору (в австрійському містечку неподалік Альп)

(демонстрація Альпійських гір)

(Альпи – це білі гори, висотою до 4800 м. Це друга за висотою гірська система Європи після Кавказу)

  • Хто головні герої (Іван Терешко і Джулія Новеллі)
  • При яких обставинах познайомилися? (під час втечі з концтабору)
  • Звідки родом Іван? ( з Білорусії)
  • Звідки Джулія ( з Італії)
  • Яке почуття зародилося між Іваном та Джулією? (кохання)
  • Який проміжок часу описано в творі? (три дні)
  • Скільки сюжетних ліній в повісті? Які? ( дві: війна і кохання)
  • Добро і зло, радість і сум, зустріч і розлука, біле і чорне, життя і смерть, війна і мир…. Ці слова-антоніми супроводжують нас завжди, вони змушують нас замислитися над сенсом нашого життя.

Робота в зошитах.

Складання таблиці «Художні світи повісті Василя Бикова (слайд 9) «Альпійська балада» використовуючи антитезу

  Світ війни Світ кохання

Чорний Рожевий

Концтабір зустріч

Руйнування відродження душі

Смерть нове життя

Есесівці з собаками макова галявина

Гнів щедрість, доброта, взаємодопомога

Війна мир

Моторошні сни мрії про щасливу родину

 

Слово вчителя

  • письменник змальовує таке кохання, яке в результаті перемагає все: холод і голод, муки і страждання, війну і смерть.
  • Яка побудова повісті «Альпійська балада»? (Твір складається із 24 розділів; також лист – замість епілогу; вставні частини – 4, в яких розповідається про те, як Іванові вдалося здійснити втечу з табору; вставка – сон Івана (він символічний); спогади про дівчину свого друга та про невдалі втечі з табору)
  • Скільки часових пластів у цьому творі? Поясніть. (Теперішнє – лист героїні, яка залишилась жити, минуле – поневіряння білоруського солдата й італійської дівчини під час втечі з концтабору).

Чому письменник в порівняно невеликому за обсягом творі вводить часові пласти?

(Це дуже важливо, адже для справжніх людських почуттів немає часових або просторових обмежень).

Пропоную переглянути буктрейлер книги «Альпiйська балада» (слайд 10)

  • Чим закінчується повість? (листом Джулії до матері Івана)

Читання уривку з тексту: лист Джулії

  • Це біль, це вирок війні, це зізнання в коханні до всіх живих….Подвиг Івана безсмертний. Він продовжує жити в своєму синові, в коханні Джулії, в пам’яті людей.

5. Евристична бесіда (слайд 11)

  • Чи очікували ви на таке закінчення твору?
  • Як ви думаєте, головний герой — переможець чи переможений? Свої твердження обґрунтуйте.
  • Із яким твором світової літератури (із вивчених у попередніх класах) можна порівняти боротьбу головного героя за життя? (Дж. Лондон «Жага до життя», О. П. Довженко «Воля до життя» та ін.)

Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Продовж речення» (слайд 12)

  • Сьогодні на уроці я познайомився з …
  • Мене вразило те, що…
  • Мені шкода, що…
  • Найбільше запам’яталося…
  • Мені не хотілося б, щоб…
  • Війна – це…
  • Потрібно жити…
  • Минуле варто пам’ятати заради …

VI. Домашнє завдання (слайд 13)

  • Знайти цитати, які характеризують образи Івана та Джулії.
  • Від імені мами Івана Терешки написати листа Джулії і оформити в конверті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Передісторія створення повісті.

Василь Биков згадував:

“Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах. Тут був глибокий тил німецького рейху і, як усюди в його тилу, було багато працюючих на війну промислових підприємств і, звичайно, усіляких таборів. Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди. Довга колона артполку завмерла на околичній вуличці. І раптом біля однієї з далеких машин на очі мені попалася дівчина – худесенька, чорнява, в смугастій куртці і темній спідничці, вона перебирала поглядом обличчя бійців в машині і крутила головою. – Хто є Іван? – Питала вона.

Зрозуміло, Іванiв у нас було багато, але не один з них не здався їй тим, кого вона розшукувала. Ми запитали, якого саме Івана вона шукає. Дівчина розповіла приблизно наступне: її звуть Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування військового заводу вона втекла в Альпи, де зустріла російського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні, без теплого одягу, перейшли гірський хребет і одного разу в туманний ранок напоролися на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули в табір, а що сталося з Іваном, вона не знає.

Я згадав про цю історію через 18 років, коли зайнявся літературою. І тоді я написав все те, що ви прочитали в “Альпійській баладі”.

 

docx
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
3192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку