Сценарій виховного заходу
(безпека збирання грибів)
Курс “Охорона життя і здоров’я”
Мета: вивчення учнями їстівних та неїстівних грибів, профілактика вірного збирання і вживання грибів.
Обладнання: костюми і шапочки грибів, костюм комісара, лісника, розбійників, “лісові декорації” антураж.
Сценарій для середніх класів
(Автор сценарію Демків Марія Василівна, використані авторські вірші та проза, а також вірші Олександра Підсухи та пісня Ірини Долі.)
Ведуча: Ось і липень прийшов в гості,
В розпалі грибна пора,
Беремо в руки кошик,
І – збирать гриби гайда.
Там лисички, сироїжки і стрункі боровики,
Підберезники, опеньки, печериці й маслюки.
Отож, візьмем гарний настрій,
І по вранішній росі
Вирушимо в лісну казку
Й заспіваєм дружно всі.
Пісня “До лісу, до лісу ” Ірини Долі
До лісу, до лісу підемо, підемо,
Візьмемо з собою найкращі пісні,
І кошичок повний грибочків зберемо,
Таке можна бачить лише уві сні / 2 р.
(Ідуть в ліс вчитель-ботанік, юні натуралісти з кошичками.
По дорозі вчитель розповідає учням...)
Вчитель: Кількість їстівних грибів на території Європи досягає 500 видів. Але лише невелика частина їх, 80-100 видів є досить широко відома населенню, і набагато менша частина є в продажі. На Україні майже всі ці види грибів ростуть, але в їжу ми вживаємо тільки якихось 10-15 видів. Потрібно мати великий досвід та багато знань, щоб розпізнати їстівний гриб.
Юнат 1: Як же зривати гриби?
Вчитель: А ми саме підходимо до будиночку лісового господаря – лісника. Сподіваюсь, він відповість на усі ваші запитання.
(Лісник виходить назустріч юннатам)
Юннати: Доброго дня вам, дядечку Лісник!
Лісник: Доброго дня, діти.
Юннатка 1: У нас стільки запитань до вас!
Юннатка 2: Будь-ласка, розкажіть нам як вірно зривати гриб?
Лісник: Хочу сказати вам, дорогі друзі, що не всі гриби потрібно зривати. Зустрів незнайомий грибок – не чіпай, не топчи: комусь, може, він дуже потрібен. Деякими видами грибів лікуються хворі звірята, зрештою, просто ласують ними: є й гриби, що “дружать” з деревами, допомагають їм рости, це називається симбіоз – співжиття по-науковому.
Вчитель: Так, вірно. Та й, зрештою, не ми їх посадили, отже не нам їх нищити.
Лісник: Так, а якщо ж зриваєте гриб, то робіть це так: акуратно візьміть ніжку і, обережно покручуючи, витягніть його. Якщо ніжка крихка, підважте грибок ножем, або ж виштовхніть акуратно пальцем. Не забудьте загорнути залишену ямку мохом чи листям, щоб не скалічити грибниці.
Юннатка 2: Ой! Я знаю, знаю! (підстрибує) Це такі білі про жилочки, схожі на коріння, вони пронизують ґрунт під грибами!
Вчитель: А грибниця – як рослина, і гриби – її плоди,
Ніби вишеньки на вишні, пам’ятай про це завжди.
А якщо якийсь незграба гриб зірве якось не так,
То загине вся грибниця, не залишиться і знак.
І грибочків на цім місці вже не буде, ну хоч плач.
Отож, думай, любий друже, чи грибник ти, чи палач.
Лісник: Ну, а тепер – до справи. Ходімо ось по цій стежині. Гриби чекають на вас. Ні пуху!
(Юннати весело розбігаються навколо і шукають гриби, перегукуються)
Фрагмент пісні: на мотив арії Снігуроньки з опери Римського-Корсакова “Снігуронька
”
З друзями цікаво по гриби ходить,
На голос їх веселий відізватись:
А-а-а-у, а-у!
(Від гурту відходить юннатка Валя і знаходить по черзі кілька грибів їстівних)
Валя: Ой, який красень під деревом!
І як вигляда апетитно!
Ведуча: І вмить цей чудовий гриб – велетень
стрибає до кошика спритно.
(Виступ грибів: вірші з книги Олександра Підсухи (Печериця, Рижок, Моховик, Мухомор і Бліда Поганка).)
Виступ грибів: Печериця, Рижок, Моховик.
Печериця: По – нашому я – Печериця, а по-французьки – Шампіньйон,
Хоч куцонога, блідолиця, але витримую фасон.
Засмажте мене у сметані, й куди тому боровику!
Мене шукайте на світанні у лісі, в полі і в садку.
Рижок: Я, Рижок, сурмлю в ріжок, корінець дірчастий,
На мені капелюшок червоно-смугастий.
Не боюся я дощу – кожну крапелиночку
Через себе пропущу, наче через лієчку.
Обійдіть все царство грибне – хто ще не здатний на подібне?
Моховик: Я – Моховик, я – чарівник, вохристо-жовтий цілий вік,
Зате міняю я шапки – то ковпаки, то навпаки.
Я клишоногий? Ну і хай! На це нітрохи не зважай.
Хоча ніякий я й бархатистий, але не з тих, щоб в очі лізти,
Якщо ж довіришся лісам, то я озвусь до тебе сам.
(В цей час непомітно виходять отруйні гриби-Розбійники,
а Валя помічає що загубилася і відстала від юннатів)
Ведуча: Але раптом... Ой, що це? Біда, залишилася Валя одна
Заблукала, від друзів відстала, до розбійників злісних попала,
І заплакала дівчинка гірко, дуже страшно в розбійничій нірці.
(Розбійники танцюють навколо Валі і залякують її піснею)
Пісня розбійників – отруйних грибів.
На мелодію пісні з м/ф “Бременські музиканти”
(Говорят, ми бяки...)
Але ми чудові хлопці, в лісі знають, що це так.
Ой, ля-ля, ой, ля-ля, у-ха!
Ми без запаху і смаку, Чортів Гриб наш командор.
Ой, ля-ля, ой, ля-ля, у-ха!
Бліда Поганка: Ми отруйні, ми смертельні,
Якщо нам хтось попадеться –
То скуштує страху й горя,
Тому згинути прийдеться.
Мухомор: Мухомор, я людомор,
Червоний, наче помідор,
Кашкет цяцьковий, розлогий,
А сам стрункий і довгоногий,
Серед урочища грибного
Не знайдеш красеня такого.
Та я отруйний, пам’ятай! Мене побачиш – обминай!
Чортів Гриб: Отож, ти, смішне дівчатко, відгадай мою загадку
Бо інакше – мусиш знати – дамо отрути скуштувати.
Загадка: По стежинці лісовій біжить півень Кукурій.
Він кричить “Ку-ку-рі-ку!” Честь і слава грибнику.
Я наповнив кошик свій і біжу в курник мерщій.
Дорікають йому все ж – всі гриби ти ж розтрясеш.
Й справді, гляньте, що то сталось – всі гриби перемішались.
БО-ВИ-МАС-ПІД-ОП-ЧЕ-КИ-КИ,
КИ-СИЧ-ЛИ-ПІД-РЕ-БЕ-ЛЮ-КИ,
РО-ЇЖ-СИЧ-О-НИ-ЕНЬ-КИ,
СИ-ЗНИ-РО-ПЕ-РИ-ЦІ-КИ-КИ.
(відповідь: боровики, маслюки, підосичники, опеньки, підберезники, лисички, печериці, сироїжки)
(Валя - юннатка думає над загадкою. Тим часом дія переноситься до інших героїв.
Розвідниця сорока приносить звістку про нещастя).
(Звучить тихо мелодія із к/ф “Спрут” Еніо Моріконе)
Сорока: Ой, малята, ой, юннати! Щось я маю вам сказати!
Ваша Валя полонянка в Мухомора і Поганки,
Валю хочуть отруїти, грибним ядом напоїти.
Ой, так-так, біда-біда, бідна дівчина моя
Вчитель: Друзі, в нас є всі мотиви, щоби визвать детектива.
Він блискуче веде слідство, він злодіям вкаже місце.
(виходить комісар Мегре. Звучить мелодія з к/ф “Цілком таємно”)
Комісар: Шановні колеги! Я знаю цих злочинців. Ми вже давно їх розшукуємо. Прочитаю вам оголошення з Інтернету: “Увага, увага! Розшукуються небезпечні злочинці: БЛІДА ПОГАНКА – псевдонім Мухомор зелений або Мухомор гадючий. Одягнута в шапку 4-10 см у діаметрі. Змінює колір – буває зеленкувата, оливку вата, кольору бронзи, широким жовтуватим зверху гладким кільцем на ніжці. МУХОМОР БІЛИЙ СМЕРДЮЧИЙ – маскується під печерицю, одягнутий в шапочку від 3 до 7 см у діаметрі, схожий на парасольку. Змінює колір – білий і жовтуватий. Має неприємний запах”.
(Комісар зникає в пошуках Валі. Тим часом Валя відгадала загадку)
Валя: ( до розбійників) Мухоморчику, відпусти мене, я вже й загадку відгадала.
Мухомор: Справді? Тоді кажи відповідь.
Валя: У кошику в півня були такі гриби: боровики, маслюки, підосичники, опеньки, підберезники, лисички, сироїжки, печериці.
Мухомор: От розумне дівчисько! Й справді відгадала. Але я злочинець і не мушу дотримувати слова. Ти все одно загинеш!
(Тут вбігає Комісар Мегре з помічниками)
Комісар Мегре: Ні, не загине! Руки вгору, розбійнику! Більше не будеш кривдити гостей лісу!
(Отруйних грибів виводять в наручниках
)
Валя і юннати: Дякую вам, комісаре Мегре! Ви врятували нас.
Лісник: Отже, друзі, уважно вивчіть ознаки цих розбійників і обминайте їх у лісі. Будьте пильні при збиранні грибів. Щасливої подорожі
Пісня “Як прекрасно крокувать”
(укр. переклад. “Вместе весело шагать по просторам”.)
Приспів: Як прекрасно крокувать
На просторах / 3 р.
Пісню радісну співать
Краще хором / 3 р.
Одна голка, друга голка – вже ялиночка,
Круглі очі і муркоче – так, це киценька
Раз словечко, два словечко – буде пісенька.
Одна планка, друга планка – це ж драбиночка,
Круглі очі і муркоче – так, це киценька,
Раз словечко, два словечко, буде пісенька.
І, звичайно, коло дому ми зустрінемо
Круглі очі, і муркоче – так це киценька,
Раз словечко, два словечко, буде пісенька.