"Види речень за метою висловлення; за емоційним забарвленням" 5 клас

Про матеріал
Конспект уроку для учнів п'ятого класу "Види речень за метою висловлення; за емоційним забарвленням: окличні й неокличні (повторення)".
Перегляд файлу

Тема: Види речень за метою висловлення; за емоційним забарвленням; окличні й неокличні (повторення).

Ме т а: -   повторити й поглибити вивчене в початковiй школi про види

                 речень за метою висловлювання та емоцiйним забарвленням;

  • удосконалювати вмiння правильно iнтонувати такi речення, ставити роздiловi знаки в них;
  • розвивати навички виразного читання, умiння систематизувати матерiал;
  • продовжувати ознайомлення з дивовижним свiтом української природи, виховувати естетичний смак.

Обладнання: картки з завданнями для групової роботи,смайлики, схема "Види речень за метою висловлювання та інтонацією", картини з видами природи та рослинами.

Тип уроку: урок засвоєння нового матерiалу.

Хід уроку

       І.Організаційний момент                   
 

       ІІ. Перевірка домашнього завдання.  

 

Термiнологiчний диктант. Назвіть термiни, якi вiдповiдають поданим визначенням.

Розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і речення… (Синтаксис). Розділ науки про мову, який вивчає правила вживання розділових знаків … (Пунктуація)

Найменша одиниця людського спiлкування – це …  . (Слово) Граматична основа речення – це … . (Підмет і присудок) На питання х т о? що? вiдповiдає … . (Підмет) Член речення, що означає предмет, про який iдеться в реченнi, – це … . (Підмет) Член речення, який вiдповiдає на питання який є пiдмет? хто вiн такий? що він робить? – це … .(Присудок) Двома лiнiями пiдкреслюють … (Присудок)

Найчастiше присудок виражається …(Дієсловом) Речення, граматична основа якого складається лише з пiдмета або лише з присудка, називається … (Односкладним)  Речення, граматична основа якого складається і з пiдмета або і з присудка, називається …(Двоскладним)

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, запишіть сьогоднішню дату, тему нашого уроку.

IV. Освоєння теми уроку. Розгадування загадок.

Серед знаків у пошані
Ця маленька, кругла пані.
В кінці речення живе,
Після неї нове йде.  (Крапка)

Що? Коли? Навіщо? Як?
Розпитає у нас знак.
Адже любить усе знати,
Не боїться запитати! (Знак питання)

 

Рівно речення в рядочок,
А вкінці стоїть кілочок.
Дуже емоційний знак!
Ніби вигук слова „Так!”. (Знак оклику)

 

Робота з таблицями.

Типи речень за метою висловлювання – Українська мова та література

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА СТРУКТУРОЮ - презентація з української мови

 

 

Бесiда

  • Тож, які бувають речення за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні) i за емоцiйним забарвленням? (окличні, неокличні).
  • Якi роздiловi знаки ставлять у кiнцi розповiдних, питальних i спонукальних речень?
  • Коли ставимо знак оклику?

Запам’ятайте! Питальнi речення, якi не потребують вiдповiдi, називаються риторичними. Мета риторичних речень – ствердити певну думку, спонукати до роздумiв. Такi речення характернi для художнього стилю мовлення. Передає незакінчену думку, багатозначність сказаного, а тому ставимо ще й три крапки.

Дослідження-перетворення.

-А чи можна із розповідного речення утворити питальне або спонукальне? Чи навпаки?

Дослідіть, яким чином це відбувається:

Ласкаве сонце зігріває землю.

Ласкаве сонце зігріває землю?

Ласкаве сонце, зігрівай землю!

Виконання вправ.

  1. Прочитайте речення мовчки, визначте вид кожного за метою висловлювання. Прочитайте речення вголос, дотримуючись правильної інтонації.
  1. Від нерозумних суперечок ухиляйся! Вони породжують сварки.

2.Шануйте друга. Де ж без хиб ви друга на землі знайти могли б? 3.Тихіше! Батько з сином розмовляє. 4.Даруйте людям радість і тепло. Від доброти душа тепліє. 5.Що ж то за голос? Що за слова? 6.Не піддавайтеся журбі!

    2. Прочитайте речення, дотримуючись правильної інтонації. Визначте вид речення за метою висловлювання. Чи є ці питання риторичними? Свою думку поясніть.

          1. Хто наш народ? Яка у нього доля? Куди його коріння проросло?

          2.Хто може випити Дніпро? 3. Чиї це долини? Чиї це луги? Чию це калину гойдають вітри?

    VІІ. Домашнє завдання.

Підготувати і записати розповідь «Я – українець»

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Половец Инна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
19467
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку