Тема: Види речень за метою висловлення; за емоційним забарвленням; окличні й неокличні (повторення).
Ме т а: - повторити й поглибити вивчене в початковiй школi про види
речень за метою висловлювання та емоцiйним забарвленням;
Обладнання: картки з завданнями для групової роботи,смайлики, схема "Види речень за метою висловлювання та інтонацією", картини з видами природи та рослинами.
Тип уроку: урок засвоєння нового матерiалу.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Термiнологiчний диктант. Назвіть термiни, якi вiдповiдають поданим визначенням.
Розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і речення… (Синтаксис). Розділ науки про мову, який вивчає правила вживання розділових знаків … (Пунктуація)
Найменша одиниця людського спiлкування – це … . (Слово) Граматична основа речення – це … . (Підмет і присудок) На питання х т о? що? вiдповiдає … . (Підмет) Член речення, що означає предмет, про який iдеться в реченнi, – це … . (Підмет) Член речення, який вiдповiдає на питання який є пiдмет? хто вiн такий? що він робить? – це … .(Присудок) Двома лiнiями пiдкреслюють … (Присудок)
Найчастiше присудок виражається …(Дієсловом) Речення, граматична основа якого складається лише з пiдмета або лише з присудка, називається … (Односкладним) Речення, граматична основа якого складається і з пiдмета або і з присудка, називається …(Двоскладним)
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, запишіть сьогоднішню дату, тему нашого уроку.
IV. Освоєння теми уроку. Розгадування загадок.
Серед знаків у пошані
Ця маленька, кругла пані.
В кінці речення живе,
Після неї нове йде. (Крапка)
Що? Коли? Навіщо? Як?
Розпитає у нас знак.
Адже любить усе знати,
Не боїться запитати! (Знак питання)
Рівно речення в рядочок,
А вкінці стоїть кілочок.
Дуже емоційний знак!
Ніби вигук слова „Так!”. (Знак оклику)
Робота з таблицями.
Бесiда
Запам’ятайте! Питальнi речення, якi не потребують вiдповiдi, називаються риторичними. Мета риторичних речень – ствердити певну думку, спонукати до роздумiв. Такi речення характернi для художнього стилю мовлення. Передає незакінчену думку, багатозначність сказаного, а тому ставимо ще й три крапки.
Дослідження-перетворення.
-А чи можна із розповідного речення утворити питальне або спонукальне? Чи навпаки?
Дослідіть, яким чином це відбувається:
Ласкаве сонце зігріває землю.
Ласкаве сонце зігріває землю?
Ласкаве сонце, зігрівай землю!
Виконання вправ.
2.Шануйте друга. Де ж без хиб ви друга на землі знайти могли б? 3.Тихіше! Батько з сином розмовляє. 4.Даруйте людям радість і тепло. Від доброти душа тепліє. 5.Що ж то за голос? Що за слова? 6.Не піддавайтеся журбі!
2. Прочитайте речення, дотримуючись правильної інтонації. Визначте вид речення за метою висловлювання. Чи є ці питання риторичними? Свою думку поясніть.
1. Хто наш народ? Яка у нього доля? Куди його коріння проросло?
2.Хто може випити Дніпро? 3. Чиї це долини? Чиї це луги? Чию це калину гойдають вітри?
VІІ. Домашнє завдання.
Підготувати і записати розповідь «Я – українець»