Відкрите заняття "Сценічна увага-1"

Про матеріал
зі збірника «Акторська майстерність». Відкрите заняття керівника театрального колективу (студії , гуртка) Тема "Сценічна увага - 1" В розробці наведені раціональні методи та прийоми проведення окремих елементів заняття з акторської майстерності, опробуванних викладачем.
Перегляд файлу

 

зі збірника «Акторська майстерність».

Відкрите заняття керівника театрального  колективу (студії , гуртка)

Тема 4.  Сценічна увага - 1

Мета: розвиток сценічного уваги .

Завдання:

освітнє - формування уявлення про різні види сценічного уваги.

розвиваюче - розвиток багато - площинної уваги та пам'яті, а також прагнення до саморозвитку.

виховне - вдосконалення творчої індивідуальності, виховання почуття причетності до спільної справи, відповідальності за свої дії, поваги до творчості кожного хто займається в групі.

Форми організації дітей: фронтальна, групова.

Форми проведення заняття:  теоретичні знання, тренінгові заняття, гра.

Хід заняття.

  1.                     Вступна частина.

Педагог: Доброго дня, юні мої актори. Я рада вас бачити й дуже хочу розпочати з вами творчу роботу. Гарного вам настрою та успіхів! Чи всі готові до заняття? Почнемо з творчої вправи. Тема нашого заняття «Сценічна увага», а ця вправа допоможе налаштувати та перевірити вашу увагу.

Вправа «Комплімент»

Пропоную всім учасникам стати в коло, взятися за руки й сказати компліменти своїм сусідам (праворуч і ліворуч). Комплімент повинен бути не просто «черговий», а дійсно характеризувати людину, якій він призначений.

  1.                 Основна частина.

Педагог: Молодці. Ви підійшли до цього завдання творчо, креативно, «з душею». Настрій на заняття у вас є, отже приступаємо до вивчення теми «Сценічна увага».

А в кінці заняття пройдемо тест  по темі «Сценічна увага»

Налаштувати вас на вивчення матеріалу я хочу однією практичною вправою. Рахувати до 10, звісно, вміють  всі. Але, якщо на кожну цифру рахунку, ви будете виконувати певну дію? Спробуємо?

Вправа «Дія на рахунок»

Варіант 1 - На рахунок «один» - встати з міста. На «два» - взяти стілець в руки. На «три» - помінятися місцями з сусідом праворуч. На «чотири» - поставити стілець. «п'ять» - підняти праву руку вгору. «шість» - опустити руку. «сім» - сісти на стілець.

Варіант 2. На «один» - встати, на «два, три, чотири» - розподілитися в кімнаті, на «п'ять» - кивнути головою, на «шість» - присісти, на «сім» - підняти праву ногу, на «вісім, дев'ять, десять» - підійти до стільця, на «десять» - сісти.

Педагог:Дякую. Увага у людини в житті відбувається мимоволі та безперервно. У кожної людини увага буває різна .

Сценічна увага відрізняється від «звичайної» наявністю яскраво вираженої фантазії. Фантазія  допомагає акторові розвинути почуття віри в запропоновані обставини.

Існують 3 основних кола сценічної  уваги:

Мале коло - простір на відстані витягнутої руки. Ваша "зона комфорту", ваші тілесні відчуття й те, що всередині вас (ваші думки, емоції, почуття і оцінка того, що відбувається).

Середнє коло - кімната, частина зали, аудиторії. Частина простору, яку можна охопити «одним поглядом».

Далеке (велике) коло – велика зала, площа, вулиця за вікном аудиторії, горизонт.

Але потрібно пам’ятати, що занадто сильно сконцентрувавшись на якомусь одному колі уваги, складно зберегти адекватне сприйняття інших. Найчастіше людина просто втрачає контроль.

Наприклад, якщо в залі глядач реагує сміхом або оплесками, а актори не тримають в полі уваги "дальнє коло" (тобто глядача), а продовжують грати, не зробивши паузу, це може бути пагубним для подальшої дії на сцені. Частину тексту глядач, який аплодує, просто не почує й не сприйме. Тому дуже важливо розвивати вміння швидко перемикатися між трьома колами уваги,  тримати їх під контролем одночасно й розосереджувати увагу.

Увага буває зовнішньою - спрямованою на те, що відбувається в навколишньому світі і внутрішньою – зосередженою на свої думки, фантазії, відчуття, емоції та почуття.

Думаю, час перейти до практичних вправ.

Групова  вправа «Картина і реальність»

Ваша задача - взяти кілька картин відомих художників, на яких зображені люди в різних позах. Повторити їх пози.

Вправа «Радіо і німе кіно»

Ваша задача – прослухати аудіо - запис уривку з будь – якого твору. Проаналізувати аудіо - запис (скільки герої задіяно, що відбувається, де, чому і т.п.) створити свою творчу групу акторів, намалювати в уяві детальну картину того, що відбувається, обговорити деталі й показати свою «міні-постановку».

Педагог:Дякую. Свою уяву потрібно розвивати постійно. Давайте зупинимося з вами на основних характеристиках сценічної уваги і ви зрозумієте її важливе значення.

Характеристики (якості) уваги:

  • Концентрація (зусилля) – Створення в уяві картинки тієї ситуації, в якій перебуває ваш герой. Сконцентруватися на внутрішньому переживанні.

Н: Для глядача картинка - герой йде під дощем (в дійсності дощу на сцені немає) і т.п.

  • Об`єм - Скільки об'єктів ми можемо утримувати в нашій  увазі або яку кількість дій виконувати одночасно. Н: Герой намагається заговорити господарку й викрасти з шухлядки цінні папери, при цьому їх треба сховати в своєму одязі, так, щоб вона не помітила.
  • Стійкість - Наскільки довго ми можемо утримувати нашу увагу на тому чи іншому об'єкті. Пам’ятайте, для того, щоб постійно утримувати увагу глядача в фокусі, акторові необхідно завжди бути різноманітним, цікавим (увага глядача мимовільна, нею керує інтерес).
  • Переключення уваги -  Здатність свідомо переключати фокус уваги між об'єктами або діяльністю з різним темпоритмом. Наприклад: ви герой на сцені, говорите свою репліку, яку адресуєте, неодмінно, глядачу в залі. А це означає, що ви тримаєте свою увагу й увагу глядача. Та тільки ви знаєте, що в визначений момент, позаду вас, відбудеться «бій» годинника і, зі сторони глядацької зали, пробіжить кролик, який у вас повинен вихватити лист паперу.
  • Розподіл уваги - Здатність одночасно зосереджуватися на кількох завданнях, можливість виконувати кілька дій паралельно. Наприклад: ми одночасно їмо й розмовляємо, виконуємо свою роль на сцені і зчитуємо реакцію глядачів.

Педагог:Думаю достатньо теорії. Переходимо до практики.

Вправи для тренування різних якостей уваги

Вправа «Образи»

(виконувати почергово) На картках записані кілька образів, людей або об'єктів. Задача – відтворити все в пам'яті. Потім передати глядачам цей образ за допомогою жестів, міміки.

Вправа «Кіт в мішку»

(виконувати почергово) Покласти в непрозорий пакет кілька різних речей. Напомацки вибрати будь – який об’єкт. Ведучий покаже цей предмет групі, а ваша задача - намагаючись в точності згадати, словесно передати, як виглядає і з чого складається цей предмет.

Вправа «Два в одному»

(індивідуальна) Читаючи вірш (вголос і напам'ять), паралельно рахуйте сірники. Перевірте правильність.

Педагог:Дякую вам. Молодці. Спостерігаючи за кимось, ми вчимося "приміряти на себе" його візерунок. Давайте перевіримо це за допомогою наступної вправи.

Вправа "Шпигун"

(вправа може бути домашнім завданням) Кожен з вас (таємно) виберіть об'єкт для стеження. Запам'ятайте ходу, жести, звуки, одяг, типаж і т.д. цієї людини (друга, родича, працівника, вчителя і т.д.) Постарайтеся відтворити його манери. Наскільки правдиво ви зможете підмітити та передати всі «тонкощі» характеру та манери поведінки вибраного вами об’єкту, наскільки високою буде шкала вашої акторської майстерності.

Вправа «10 предметів»

(колективна) - На столі лежать 10 предметів. Ці предмети треба запам'ятати протягом 1 хвилини. Потім предмети прибираються. Ваша задача – описати предмети, які були на столі. Вказати на місце, де саме вони лежали. За правильну відповідь – предмет повертається на місце, аж поки всі 10 предметів не будуть знаходитися на своїх місцях.

Вправа «На базарі»

(колективна) - вправи на слухову увагу. Звісно де ще ми можемо отримати таку кількість інформації, як не на базарі. Часто старі люди казали «за що купила, за те й продала», що означало «що почула, те й передала».

Але ж скільки новин, народної творчості, пліток «виносили» з базару. Давайте й ми спробуємо. Всі учасники формують 4-5 груп. Кожна група вибирає тему для бесіди, в якій приймають учасники тільки групи. Але підтримуючи бесіду, паралельно, кожна група, підслуховують і запам’ятовують розмову інших груп.

На цю вправу дається певний час. Потім всі групи діляться почутим. Думаю буде й весело, й повчально.

ІІІ - Заключна частина.

Педагог:Дякую вам за вашу активну участь. З вами, як завжди, цікаво й швидко минає час. На жаль, наше заняття добігає кінця. Але до цієї теми ми ще повернемося.

А зараз, давайте дамо оцінку нашому заняттю теж в незвичайний спосіб.

Вправа – оцінка «Фразеологізми»

Виберіть фразеологізм, які характеризує вашу роботу сьогодні.

На столі лежать картки на яких є три зображення: мозок, надрізане вухо, два вуха.

Значення зображень – фразеологізмів:

мозок – добре помізкували;

надрізане вухо – вловив інформацію краєм вуха (але щось таки запам’ятав);

два вуха – про плескав вухами (але в вуха не потрапило).

Педагог:Дякую вам за активність, чекаю вас на наступному  на занятті.

 

Страница | 1

docx
Додано
8 грудня 2020
Переглядів
1961
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку