зі збірника «Акторська майстерність».
Відкрите заняття керівника театрального колективу (студії , гуртка)
Тема 5. Сценічна увага - 2
Мета: розвиток сценічної уваги.
Завдання:
освітнє - формування уявлення про різні види сценічного уваги;
розвиваюче - розвиток багато - площинної уваги та пам'яті, а також прагнення до саморозвитку;
виховне - вдосконалення творчої індивідуальності, виховання почуття причетності до спільної справи, відповідальності за свої дії, поваги до творчості кожного займається в групі.
Форми організації дітей: фронтальна, групова.
Форми проведення заняття: теоретичні знання, тренінгові заняття, гра.
Хід заняття:
І – Вступна частина заняття
Педагог:Доброго дня. Я рада вас бачити. Чи всі готові до заняття? Сьогодні на занятті ми продовжимо дослідження цікавої і важливої для актора теми, як «Сценічна увага». За традицією, перед початком, за допомогою вправи, ми налаштуємося з вами на нашу творчу роботу. Гарного вам настрою та успіхів! Почнемо. Попрошу до зали винести два великих люстерка й поставити їх по дві сторони. Ви зараз зрозумієте чому.
Вправа «Капелюх»
Пропоную всім учасникам стати в коло. Всередині кола стоїть велика коробка з капелюхами. Прошу вас одягти будь – який, приміряти в люстерко й повернутися знову своє місце.
Ваша задача: в кінці вправи - згадати якомога більше капелюшків та їх господарів. Тому, щоб ви мали змогу краще розглянути капелюшки своїх друзів, ми з вами хв. 5 поспілкуємося на тему «Сценічна увага».
Педагог:В життя нерідко зустрічаються неуважні люди з поверхневою уривчастою та нестійкою увагою. Є люди, які навпаки тривало зосереджують свою увагу на одному предметі і з великими труднощами переключають її на інші об'єкти.
Нагадаю 3 основних кола сценічної уваги: мале коло, середнє коло, далеке (велике) коло.
ІІ – Основна частина заняття
Пропоную перейти до основної частини заняття й ускладнимо завдання.
Вправа «Капелюшки в дії»
Зараз, ми з вами, повторимо основні якості сценічної уваги. Але під час повтору, ви, весь час, обмінюєтесь капелюшками. Спочатку – подивіться на капелюшки один одного й запам’ятайте в кого який. Потім міняєтесь і приміряєте всі капелюшки, але намагайтесь утримати в пам’яті першого «власника» кожного капелюшка.
І так, розпочинаємо два завдання одночасно. 1. Міняємося капелюшками й повторюємо матеріал. Почали. Давайте згадаємо якості сценічної уваги, які ми вже вивчали . Це - концентрація (зусилля). Назвіть приклади: Для глядача картинка - герой йде вночі (в дійсності просто «затемнили» світло на сцені) і т.п.
Педагог:Ось ми з вами й повторили матеріал. Добре. А зараз попрошу зупинити дію обмінювання капелюшків і спробувати згадати «власників капелюшків», які є на вашій голові.
Молодці. Наш мозок може виконувати безліч функцій, потрібно тільки постійно удосконалювати його.
Дякую. Я впевнена, що ця вправа додала вам нові важливі відкриття в вашу «скарбничку» сценічної практики.
Зараз я далі буду ділитися з вами цікавою та корисною інформацією
В сценічній діяльності зустрічається багато різних обставин, які вбивають зосередженість і викликають неуважність.
Це - закулісна напружена атмосфера перед спектаклем, хвилювання, реакція залу глядачів, почуття відповідальності перед партнерами, все це впливає на увагу. У такі хвилини творчість припиняється.
Але ж увага потрібна акторові весь час перебування на сцені.
Треба бути уважним під час своїх реплік, підтримувати увагу і під час пауз. Особливої уваги потребують репліки партнера, так як, в цей час актор накопичує нові сили, новий матеріал для своїх переживань в ролі.
Необхідно навчився на публіці по-справжньому дивитися і бачити, слухати, і чути. У звичайному, повсякденному житті ми це робимо так легко і просто. А на сцені акторові доводиться заново вчитися цьому. Це навчання починається з практичної перевірки уваги.
Кожна людина, предмет, на яких ми зупиняємо нашу увагу, називаються об'єктами уваги. Тож, ви бачите, наскільки важлива для актора увага.
Тепер переходимо до практичних вправ і до іншої коробки.
Вправа «Фотографія в пам’яті»
Вправа поділяється на три етапи.
Перший етап - В коробці лежать різні предмети та іграшки. Ви вибираєте іграшку, або будь – який предмет, запам'ятовуєте форму, колір, особливості та деталі тощо. Ніби «сфотографуєте». Потім предмет прибирається в іншу коробку, а ви - закриваєте очі, й відображаєте цей предмет в своїй уяві.
Другий етап - Ваша задача – охарактеризувати предмет чи іграшку (можна одухотворити), скласти загальну розповідь про те, що привернуло вашу увагу, придумати історію пов’язану з цим предметом чи героєм.
Третій етап - Предмет показують всій групі й порівнюють вашу розповідь з характеристикою реального предмета.
Вправи «Оживи картину».
Вправа поділяється на три етапи. Підходите до завдання творчо.
Перший етап - До вашої уваги репродукції картин відомих художників, на яких зображені люди. Вибираєте будь – яку картину, будь – якого сюжету. Коли на картині багато людей, ви можете групуватися. Вивчаєте сюжет картини, характери героїв, їх дії та настрій, а також ситуацію, що відображена на репродукції. Потім репродукція прибирається.
Другий етап – Розподіляєте «ролі» героїв картини між усіма учасниками своєї команди. «Приміряєте» картину на себе.
Третій етап – Презентація картини глядачу. «Оживлення» картини, відтворення її в пантомімі.
Педагог:Дякую. Ви справді дуже креативні й винахідливі.
«Артист повинен бути уважним не тільки на сцені, а й у житті» - говорив К.Станіславський.
І я, підтверджуючи його слова, додам, що актор повинен постійно вдосконалюватися, розвивати свою увагу, спостережливість. По суті, актору, до навколишнього світу, потрібно ставитися, як Шерлок Холмс. Намагатися помічати й запам'ятовувати різні деталі, які здатні охарактеризувати предмет.
Давайте проведемо детективну вправу на уяву.
Вправа «Лабораторія Шерлока Холмса»
Завдання цієї вправи проходить в два й більше кола.
Перше коло: перший учасник називає предмет, який бачить, наприклад - стіл. Другий - повторює названий предмет і додає свій – стіл + ручка. І так всі по черзі, один за одним, повторюють і додають назви предметів.
По другому колу – характеризують господаря предмету. Який він характером, які має звички і т.п.
Третє і подальші кола ваша уява.
Дана вправа розвиває не тільки увагу, але і пам'ять.
Вправа «Супер увага»
Попрошу вас поділитися на дві команди. Перша команда – бере стільці й сідає, повертаючись до нас спиною. Друга команда – ділиться на маленькі підгрупи.
Задача другої команди – декламувати вірші, знайомі першій команді, співати пісні, спілкуватися, кидати предмети, плескати в долоні і т.д.
Задача першої команди – за допомогою слухового сприйняття, уяви та інтуїції відобразити все, що вони чули: звуки, слова тощо. Бажано назвати імена, де, хто і який актор був задіяний і якій саме дії.
Педагог:Увага - це те, що наповнює гру актора життям, справжністю. І для розвитку уваги потрібно багато. Це постійні найрізноманітніші процеси: і в всередині, і назовні: тіла, думки, емоцій, голосу, партнерів, композицій, мізансцен, глядачів ... Зрозуміло, що навчитися не всьому відразу, але потрібно.
Закінчити пропоную цікавою детективною вправою
Вправа «Кілер»
На карточках записані ролі: кілер, головна персона, охоронець, а всі інші картки просто з зображенням людей різних професій (двірник, водій, продавець, покупець, дитина з м’ячем, два товариша, пенсіонер, який читає газету тощо).
Всі прочитують свої ролі, але не признаються хто вони. Картки не показують, а просто здають.
Задача кожного – перевтілитися в свого героя. Бути зрозумілим глядачу. Витримати «інтригу» в груповій мізансцені.
Задача Головної особи – «вичислити» охоронця і діяти разом проти кілера.
Завдання охоронця – «вичислити» Головну особу і діяти разом проти кілера.
Завдання кілера – передати характерність свого героя для глядача, бути непомітним для Головної особи та охоронця. Якщо охоронець або Головна особа «вичислять» кілера. Він – знешкоджений!
Чим довше «проіснує» в мізансцені кілер, тим якісніша його гра!!!
Головна дія йде від Охоронця. Він - сканує всіх людей навколо на предмет ворожого ставлення до Головної особи або просто на увагу до неї.
Сканування - процес послідовного перемикання кіл уваги (по відношенню до об'єкта). Мале коло уваги, середнє, велике, знову мале, середнє і т.д. Чим менше коло, тим сконцентрованіша, чіпкіша увага (помічаємо міміку, жести, одяг людей, предмети в руках та кишенях). Середнє коло - особи, пози, швидкість переміщення, занадто «непримітні» люди і особливо примітні, периферичний зір «в цілому» працює.
Всі інші «живуть» в свої ролях.
Головна особа й Охоронець (знайшовши одне одного) завжди знаходяться спина до спини. Працюють в парі. По черзі задають питання. Наприклад, скільки чоловік стоїть біля ларька (велике коло уваги). Або якого кольору волосся у співрозмовника об'єкта?
ІІІ – Заключна частина заняття
Педагог: Заняття, яке пройшло сьогодні склалося в цілий «міні-спектакль», особливо з останньою вправою.
Дякую вам. Думаю, ви зрозуміли наскільки важлива сценічна увага для актора й надалі будете розвивати та удосконалювати свої здібності зі сценічної уваги.
Пропоную висловити свою думку про наше занятті, що запам'яталося, що сподобалося?
А от наскільки ви засвоїли цей важливий матеріал давайте перевіримо за допомогою тесту «Сценічна увага».
Порошу взяти ручки та листи з тестами. Підкреслюєте правильний, на вашу думку варіант. Потім я зачитаю правильні відповіді і ви звірите свої знання.
Заповнення тестів «Сценічна мова»
Педагог: А наостанок, давайте згадаємо, хто в якому капелюсі був перед тим, як покласти його до коробки. «Свій» капелюх не називайте!!!
Власник капелюха, якого учасники групи називають вірно – одягає капелюх.
Тепер попрошу всіх, попрощатися образі свого персонажа.
Дякую. До зустрічі. Будьте уважні та спостережливі!
Страница | 1