Відкритий урок на тему" Багатогранний образ жінки-матері у поемах Т.Г. Шевченка «Катерина» та «Наймичка»"

Про матеріал
Відкритий урок на тему" Багатогранний образ жінки-матері у поемах Т.Г. Шевченка «Катерина» та «Наймичка»" . На уроці використано інноваційні технології,які допомагають учням краще засвоїти навчальний матеріал.
Перегляд файлу

Урок №

 

Тема.  Багатогранний образ жінки-матері у поемах Т.Г. Шевченка «Катерина» та  «Наймичка»

 

Навчальна мета:

формування предметних компетенцій : повторити та закріпити знання учнів про творчість Т.Г.Шевченка, в якій розкрита тема жіночої долі; виробляти вміння і навички складати інформаційне гроно героїв та   порівнювати різні типи втілення жіночої долі у творчості поета; дослідити еволюцію жіночого образу в поемах ; узагальнити та систематизувати знання учнів з теми;

Розвивальна мета:

формування ключових компетенцій:  розвивати логічне, критичне мислення, творчі здібності учнів; викликати інтерес до вивчення предмету, зацікавленість, уважність; розвивати вміння узагальнювати та робити висновки.

Загальнокультурні компетенції: на прикладі  творів Тараса Григоровича Шевченка виховувати почуття національної свідомості, пошани до жінки в усіх її іпостасях

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації  знань, умінь і навичок.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, твори письменника , презентація , дидактичний матеріал

 

                                                                                  

                                                        Х І Д     У Р О К У

 

І. Організаційна момент уроку.

Доброго дня, діти. Доброго дня всім присутнім. Прошу,сідайте.

Урок у нас сьогодні незвичний.  Хвилюєтеся? Так ось я хочу побажати вам ,щоб ви були як море-похвилюйтесь та заспокойтесь.

  Хвилинка релаксації(1)

«Будьте  як море – похвилюйтесь і заспокойтесь…»

 

ІІ.  Вступна частина.

Будьмо знайомі!

А зараз я хочу дізнатися хто ви,які ви?’

                                      

 Завдання «Який(а) я?»(2)

 Дозвольте поцікавитися, який напій вам більше подобається – чай чи кава ?  Підніміть руки, хто полюбляє каву? А хто чай?

                                     Чи знаєте ви, що?...(3)

                                  

                                   Бувають люди із кави.

                                   І також бувають із чаю.

                                   Відтак є (ці) каві,

                                  А є (надзви) чайні.

                                                       Надійка Гербіш

Отже, прошу ,хто у нас цікавий ,займіть 1 групу,а хто  надзвичайний-прошу до 2 групи.

Таким чином ви будете працювати сьогодні на уроці: цікаві і надзвичайні.

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань                         

 Проблемне завдання   

  « Візитівка країни» (4)

     Діти, уявіть собі, що вам випала велика честь презентувати свою країну десь на світовій арені. Кого б ви назвали візитівкою України, гордістю нації? Чому?

Справді, Україні є ким пишатися, всі люди, яких ви назвали, дуже достойні. Але впродовж кількох століть справжньою гордістю нації є Т. Шевченко.(5)

Ким особисто для вас є Шевченко? Хто він?(6)

(Таблиця Шевченко – це… ( геній, художник, поет, бунтар,  борець за свободу, пророк)

Діти, а чому Шевченка називають пророком?

Пророком Шевченка називають,бо він ніби передбачив майбутнє:Україна стала вільною!

                                            (7)      «Читаю Шевченка і лячно мені.

                                                         У кожному слові – сьогоднішні дні».

                                                                                      Олег Герман

   Зараз я вам пропоную переглнути відео «Шевченко-пророк»,і зробити висновки:чи все ми з вами з'ясували щодо пророчого майбутнього України.

  Відео «Шевченко- пророк» (Випуск ТСН  Т. Шевченко пророкував події в Україні)

 Завдання

Придивіться уважно, хто з відомих людей цитує Шевченка? (Малкович, Оксана Забужко, Горянський,Олена Кравець,Анастасія Приходько )

Які цитати ви  чули?

(Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.

 

Якби ви вчились так, як треба
То й мудрість би була своя".)

 

А ще слова Шевченка, що стали символом гідності і свободи: Борітеся! Поборете, вам Бог помагає.

(8)Шевченко для усіх століть! Він був зі своїм народом на Майдані, у гущі кривавих подій. Він є зараз із захисниками в АТО, він є вірою і правдою України навіки!

 

ІV.  Повідомлення теми і мети уроку.

Хіба не були пророчими його слова: (9)

Кохайтеся , чорнобриві, та не з москалями. Бо москалі – чужі  люде, роблять лихо з вами…

   І на оновленій землі

   врага не буде, супостата,

   а буде син, і буде мати,

    і будуть люде на землі.

 

(10)Отож, тема сьогоднішнього уроку:  

             Багатогранний образ жінки-матері у поемах Т. Шевченка «Катерина» та  «Наймичка».

Будь ласка,відкрийте зошити і запишіть тему нашого уроку та епіграф (11)

-  З героїнями поем вас розділяє понад півтора століття. Чи зможете ви, люди третього тисячоліття, зрозуміти трагедію цих образів? У чому вона на ваш погляд?  Чи зможемо ми розібратися що таке гріх і спокута? Це і буде метою сьогоднішнього  уроку.(11)

 

V.   Мотивація навчальної діяльності.

 Слово вчителя.

Теми жінки – матері торкалися у своїй творчості славетні художники і поети, бо(12)


Якби не  жінка… Чи були б у світі

Чудовий вечір, ніжність і любов?

Для кого б ми несли букети квітів?

В чиї слова вслухались знов і знов?

Якби не жінка… Не було б поетів,

Ніколи не заплакав би малюк.

Життя завмерло б на усій планеті –

Ні зустрічей тобі, ані розлук…


 

      Огляд репродукцій картин(13) (Випереджувальне завдання – опис картини)

-  Тема жінки – вічна. Її образ увічнено  у творах літератури,а також і у творах живопису.

Давайте подивимось на репродукцію картин Рафаеля та Шевченка і з'ясуємо ,як митці зображували жінку.

Валежна Софія підготувала нам повідомлення,будь ласка прошу до дошки.

( Рафаель – геніальний художник. Найулюбленіший образ його живописної творчості – Мадонна.

  •       В одному з мистецтвознавчих коментарів до картини Шевченка «Катерина» написано, що «не випадково Катерина ступає так, як Марія в «Сікстинській Мадонні» Рафаеля». Художник не засуджує падіння героїні, для нього залишається незаперечною її висока людська гідність, духовна краса і святість почуттів».

     Дивлячись на картину Рафаеля, в якусь мить усвідомлюєш вічну красу материнства – красу народження й продовження життя, красу жертовності материнської любові. Але для героїні Шевченкового полотна (так само, як і в поемі) стати матір’ю стало великою проблемою.

       Для геніального художника і поета Т. Шевченка тема Мадонни теж була важливою. Ось його Мадонна, грішна і свята.  

    Цій темі поет присвятив свої найкращі твори: «Причинна», «Сова», «Утоплена», Лілея», «Слєпая», «Катерина», «Наймичка». Ось вона- Шевченкова Мадонна

 

Висновок:Дякую,отже Шевченкова Катерина,ніби Мадонна-грішна та свята.

Слово вчителя

(14)Десятки «благородних» поетів того часу вважали неестетичним такий образ у своїй творчості, відвернулися б, побачивши таку жінку в житті. Шевченко не відвернувся. Образ жінки-матері в його творах є найчистішим, найпрекраснішим з усіх, хто колись брався описати жінку. Він підніс жінку-кріпачку, жінку-матір на найвищий п’єдестал моральної краси і величі. У творах Шевченка живуть вдови, сироти, покритки, оті занапащені кріпацькі мадонни, що їх поет малює прекрасними навіть у їхньому горі. Він увів її до високого храму поезіїї.

  Проблемне питання(15)

Але повернімося до нашої теми : у чому трагедія образу жінки-матері (за поемами Шевченка «Катерина» і «Наймичка»)? Що спільного і відмінного у Катерини і Ганни?  Що таке гріх і спокута?

Щоб відповісти на ці питання,я пропоную вам попрацювати в групах.

Давайте спробуємо скласти ментальні карти життєвих сходинок наших героїнь.

 

VІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріал

 Робота в групах.

(Клас поділений на дві групи:Цікаві та Надзвичайні )

   Працюємо на результат

    Завдання  групам(16)

І група: скласти життєві сходинки Катерини;

ІІ група: життєві сходинки Ганни;

3 Скласти інформаційне гроно до образу головної героїні твору

  • Не забувайте, що ви працюєте на результат командний і особистий. 
    Будь ласка,зараз у вас є 5 хвилин для роботи. І для складання інформаційного грона я пропоную попрацювати біля дошки 2 учням з різних груп.                        

Захист учнівських робіт

Слайд 17

   1 група: Сходинки життя Катерини

(Бог-покритка-осуд людей-зречення батьків-зрада коханого-залишає сина напризволяще-самогубство)

 

Висновок:Кожна людина впродовж свого життя готується до зустрічі з Богом. Хтось іде до нього і проживає життя гідно. А хтось- від нього, припускаючись гріхів і помилок.  Шлях Катерини був непростим і грішним.У кожної людини своя межа болю і міра розп’яття,   у кожного з нас, слабких і беззахисних, є своя межа терпіння, сили волі й віри. Катерина просто переступила свою межу.

Інформаційне гроно-(18)

  -Чи випадково Шевченко дає своїй героїні саме таке ім’я? Як сам автор ставиться до Катерини?

   Займи позицію (19)

Я співчуваю Катерині, тому що…

Я засуджую Катерину, тому що…

 

2 група:  Сходинки життя Ганни(20)

(Покритка-віддає дитину добрим людям-присвячує себе синові-спокутує гріх мовчанням-правда як очищення перед смертю-Бог)

Ганна теж согрішила. Недарма Шевченко не дає нам історії її гріхопадіння, бо вона  типова, така ж, як у Катерини. Але вона знаходить інший шлях до Бога, шлях жертовності і спокути

Інформаційне гроно (21)                                     

 «Займи позицію»(22)

-

Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Ганна, що все життя мовчала й зважилася сказати правду лише перед смертю?

-Поведінка Ганни –вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки?    -  Ваше ставлення до героїні (по одному реченні).

( Вона повинна була жити заради дитини)

 Висновок:

Життєвий шлях людини – сходження вгору, до омріяного ідеалу. Сходинку за сходинкою долає людина, але часом під впливом певних обставин, скочується донизу…

 

Давайте зараз порівняємо ці два образи і знайдемо відмінні та спільні риси.

Будь ласка,хто хоче попрацювати біля дошки?

А інші учні намалюйте в зошитах Кола Вена.

Завдання

Намалювати кола Вена ( у місці перетину кіл указати спільні риси героїнь, у більших частинах – відмінні).Слайд 23,24

  • Що ж було спільного і відмінного у долях Шевченкових героїнь?

 

  • Яких рис у Ганни та Катерини більше – спільних чи відмінних? Яка ж натура є глибшою?

Висновок: Отже,Катерина натура проста, палка, вразлива... ошукана москалями, відіпхнута... Наймичка — натура безмірно глибша, любов до дитини така могутня, що перемагає все інше, закриває  перед нею весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилевої покути, а для довгої жертви на користь своєї дитини.

 

«Мозковий штурм»

Давайте простежимо,як відбувається еволюція жіночого образу?(Настя )

  (У поемі «Наймичка» Шевченко ніби знову повторює історію Катерини, трагедію нещасливого кохання, але разом з тим, розробляє її по-новому. В обох творах головна увага  зосереджена на переживаннях дівчини-покритки, жінки-матері. Образи Катерини і Ганни мають багато спільного та відмінного. Ганна розкривається як покритка, як мати. Обидві героїні, маючи нешлюбних дітей, вважають себе гріховними, але наймичка зберігає своє життя й присвячує його синові, Катря ж скоює ще один гріх, наклавши на себе руки, покинувши маленького беззахисного сина.)

Висновок: дякую,і хотіла б звернути вашу увагу на те,що «Катерина» (1838 р.) – один із ранніх творів, коли Шевченко мав порівняно невеликий життєвий досвід, перебував під впливом романтизму. «Наймичка» ж написана 1845 р., у період «трьох літ».,через 7 років після написання «Катерини». І саме в образі Ганни поет уславлює материнство!

  • Над цим питанням у літературних студіях розмірковував І. Франко. Ось які висновки він зробив:  (слайд 25)

                     « Катерина… у своїм тяжкім горі думає лише про себе. Наймичка – натура глибша,

                  …любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заставляє забути про себе саму…».

 

  Висновок Отже,ми з'ясували,що ці дві героїні мають спільні риси,і особливо я б хотіла звернути вашу увагу на те,що вони були жертвами тогочасного суспільства!

        Я вам пропоную таке ситуативне завдання:уявіть,що Катерина –ошукана,з дитиною на руках перенеслася у наш час.І спробуйте уявити себе на місці Катерини та її батьків,як би ви вирішили цю проблему зараз?

Будь ласка,інсценуйте картину ,коли Катерина прийшла до батьків з дитиною на руках і який вихід у наш час ви б знайшли?Але спочатку згадайте,як вирішили ситуацію батьки Катерини у творі.Знайдіть та зачитайте ці рядки.

Отже,переносимось у наш час,21 столяття-Катерина приходить до батьків з немовлям на руках….

Мені потрібно 3 учня:Мати ,батько та Катерина.

 

Висновок:Дякую .Отже,ми можемо зробити висновок,що якби в наш час трапилася така ситуація,як у Катерини,то її б життя і життя її дитини склалося б по-іншому.

   Як ви вважаєте,чому  ці твори близькі серцю людей і в наш час?

Бо для Т. Шевченка  жіноча недоля була не просто однією з тем творчості, а згустком крові, що запеклася в його серці.  І дівчина-наймичка, і покритка, і вдова, і мати, що народила кріпака, — це символ долі всіх українок. В образі жінки Шевченко уособлює Україну.

Для того,щоб не повторювати помилок наших героїнь, я пропоную виведення Кодексу честі  .

Будь ласка,спробуйте в зошитах вивести кодекс честі(4-5 пунктів).

А тепер бажаючі підходьте до дошки і записуйте свої кодекси.
1.Живи за законами моралі
2.Будь гідним сином чи донькою
3.  Поважай жінку – берегиню роду людського

 4.Поважай себе

 5. Не покидай своїх дітей!

Слайд 26

Чи є актуальною проблема честі сьогодні ? 

Наскільки?

Якому правилу, стосовно ставлення до жінки, матері, ми сьогодні навчилися?

 

VІІ.  Підсумок уроку.

        1. Слово вчителя.

       -  Підсумовуючи сказане на уроці, хотілося б повернутися до епіграфа уроку:

«Кохайтеся , чорнобриві, та не з москалями. Бо москалі – чужі  люде, роблять лихо з вами…»

           Т. Шевченко глибоко відчував красу материнства, і йому було нестерпно боляче, коли він бачив збезчещених та покинутих дівчат-покриток.

          Обожнювання Шевченком жінки-матері найяскравіше простежується у його гімні щасливому материнству:слайд 27

                                          У нашім раї на землі

                                          Нічого кращого немає,

                                          Як тая мати молодая

                                          З своїм дитяточком малим.

      -  Станьмо перед матір’ю на коліна і душею засвітімося праведно, як на сповіді, і помолімося перед нею, «Мов перед образом святим Тієї матері святої!»

-  От ми й перегорнули з вами ще одну сторінку творчості Т. Шевченка.

-  Яким постав перед вами на сьогоднішньому уроці поет?

-  Можливо, хтось із вас змінив думку щодо головних героїнь? Озвучте її.

-  У чому ж поет вбачав святість образу матері?

      Я задоволена, що у нас вийшла відверта розмова. З криниці жіночої душі ми черпали любов, відданість і добро. Ми шукали вищу мудрість життя у діях і вчинках героїв поем. Можливо, у когось після уроку залишилось більше запитань, ніж відповідей. Але у вас попереду життя. І дай Боже, щоб вам щастило, щоб ви не оступились на життєвій стежині.Нехай помилки жінок  минулого стануть для вас уроком,щоб не знівечилася доля нашого народу в майбутньому,адже прийдешнє завжди буде залежати від поваги до жінки!

 

VІІІ.  Домашнє завдання. Слайд 28

 

Підготуватися до контрольного твору “Якою я уявляю сучасну Ганну” ;

-скласти плейкаст “Сучасна жінка” ;

 

 

 

       

 

 

                                                                     

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Дудка Оксана
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
1736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку