Урок №
Тема. Багатогранний образ жінки-матері у поемах Т.Г. Шевченка «Катерина» та «Наймичка»
Навчальна мета:
формування предметних компетенцій : повторити та закріпити знання учнів про творчість Т.Г.Шевченка, в якій розкрита тема жіночої долі; виробляти вміння і навички складати інформаційне гроно героїв та порівнювати різні типи втілення жіночої долі у творчості поета; дослідити еволюцію жіночого образу в поемах ; узагальнити та систематизувати знання учнів з теми;
Розвивальна мета:
формування ключових компетенцій: розвивати логічне, критичне мислення, творчі здібності учнів; викликати інтерес до вивчення предмету, зацікавленість, уважність; розвивати вміння узагальнювати та робити висновки.
Загальнокультурні компетенції: на прикладі творів Тараса Григоровича Шевченка виховувати почуття національної свідомості, пошани до жінки в усіх її іпостасях
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, твори письменника , презентація , дидактичний матеріал
Х І Д У Р О К У
І. Організаційна момент уроку.
Доброго дня, діти. Доброго дня всім присутнім. Прошу,сідайте.
Урок у нас сьогодні незвичний. Хвилюєтеся? Так ось я хочу побажати вам ,щоб ви були як море-похвилюйтесь та заспокойтесь.
Хвилинка релаксації(1)
«Будьте як море – похвилюйтесь і заспокойтесь…»
ІІ. Вступна частина.
Будьмо знайомі!
А зараз я хочу дізнатися хто ви,які ви?’
Завдання «Який(а) я?»(2)
Дозвольте поцікавитися, який напій вам більше подобається – чай чи кава ? Підніміть руки, хто полюбляє каву? А хто чай?
Чи знаєте ви, що?...(3)
Бувають люди із кави.
І також бувають із чаю.
Відтак є (ці) каві,
А є (надзви) чайні.
Надійка Гербіш
Отже, прошу ,хто у нас цікавий ,займіть 1 групу,а хто надзвичайний-прошу до 2 групи.
Таким чином ви будете працювати сьогодні на уроці: цікаві і надзвичайні.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Проблемне завдання
« Візитівка країни» (4)
Діти, уявіть собі, що вам випала велика честь презентувати свою країну десь на світовій арені. Кого б ви назвали візитівкою України, гордістю нації? Чому?
Справді, Україні є ким пишатися, всі люди, яких ви назвали, дуже достойні. Але впродовж кількох століть справжньою гордістю нації є Т. Шевченко.(5)
Ким особисто для вас є Шевченко? Хто він?(6)
(Таблиця Шевченко – це… ( геній, художник, поет, бунтар, борець за свободу, пророк)
Діти, а чому Шевченка називають пророком?
Пророком Шевченка називають,бо він ніби передбачив майбутнє:Україна стала вільною!
(7) «Читаю Шевченка і лячно мені.
У кожному слові – сьогоднішні дні».
Олег Герман
Зараз я вам пропоную переглнути відео «Шевченко-пророк»,і зробити висновки:чи все ми з вами з'ясували щодо пророчого майбутнього України.
Відео «Шевченко- пророк» (Випуск ТСН Т. Шевченко пророкував події в Україні)
Завдання
Придивіться уважно, хто з відомих людей цитує Шевченка? (Малкович, Оксана Забужко, Горянський,Олена Кравець,Анастасія Приходько )
Які цитати ви чули?
(Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Якби ви вчились так, як треба
То й мудрість би була своя".)
А ще слова Шевченка, що стали символом гідності і свободи: Борітеся! Поборете, вам Бог помагає.
(8)Шевченко для усіх століть! Він був зі своїм народом на Майдані, у гущі кривавих подій. Він є зараз із захисниками в АТО, він є вірою і правдою України навіки!
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Хіба не були пророчими його слова: (9)
(10)Отож, тема сьогоднішнього уроку:
Багатогранний образ жінки-матері у поемах Т. Шевченка «Катерина» та «Наймичка».
Будь ласка,відкрийте зошити і запишіть тему нашого уроку та епіграф (11)
- З героїнями поем вас розділяє понад півтора століття. Чи зможете ви, люди третього тисячоліття, зрозуміти трагедію цих образів? У чому вона на ваш погляд? Чи зможемо ми розібратися що таке гріх і спокута? Це і буде метою сьогоднішнього уроку.(11)
V. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Теми жінки – матері торкалися у своїй творчості славетні художники і поети, бо(12)
Якби не жінка… Чи були б у світі
Чудовий вечір, ніжність і любов?
Для кого б ми несли букети квітів?
В чиї слова вслухались знов і знов?
Якби не жінка… Не було б поетів,
Ніколи не заплакав би малюк.
Життя завмерло б на усій планеті –
Ні зустрічей тобі, ані розлук…
Огляд репродукцій картин(13) (Випереджувальне завдання – опис картини)
- Тема жінки – вічна. Її образ увічнено у творах літератури,а також і у творах живопису.
Давайте подивимось на репродукцію картин Рафаеля та Шевченка і з'ясуємо ,як митці зображували жінку.
Валежна Софія підготувала нам повідомлення,будь ласка прошу до дошки.
( Рафаель – геніальний художник. Найулюбленіший образ його живописної творчості – Мадонна.
Дивлячись на картину Рафаеля, в якусь мить усвідомлюєш вічну красу материнства – красу народження й продовження життя, красу жертовності материнської любові. Але для героїні Шевченкового полотна (так само, як і в поемі) стати матір’ю стало великою проблемою.
Для геніального художника і поета Т. Шевченка тема Мадонни теж була важливою. Ось його Мадонна, грішна і свята.
Цій темі поет присвятив свої найкращі твори: «Причинна», «Сова», «Утоплена», Лілея», «Слєпая», «Катерина», «Наймичка». Ось вона- Шевченкова Мадонна
Висновок:Дякую,отже Шевченкова Катерина,ніби Мадонна-грішна та свята.
Слово вчителя
(14)Десятки «благородних» поетів того часу вважали неестетичним такий образ у своїй творчості, відвернулися б, побачивши таку жінку в житті. Шевченко не відвернувся. Образ жінки-матері в його творах є найчистішим, найпрекраснішим з усіх, хто колись брався описати жінку. Він підніс жінку-кріпачку, жінку-матір на найвищий п’єдестал моральної краси і величі. У творах Шевченка живуть вдови, сироти, покритки, оті занапащені кріпацькі мадонни, що їх поет малює прекрасними навіть у їхньому горі. Він увів її до високого храму поезіїї.
Проблемне питання(15)
Але повернімося до нашої теми : у чому трагедія образу жінки-матері (за поемами Шевченка «Катерина» і «Наймичка»)? Що спільного і відмінного у Катерини і Ганни? Що таке гріх і спокута?
Щоб відповісти на ці питання,я пропоную вам попрацювати в групах.
Давайте спробуємо скласти ментальні карти життєвих сходинок наших героїнь.
VІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріал
Робота в групах.
(Клас поділений на дві групи:Цікаві та Надзвичайні )
Працюємо на результат
Завдання групам(16)
І група: скласти життєві сходинки Катерини;
ІІ група: життєві сходинки Ганни;
3 Скласти інформаційне гроно до образу головної героїні твору
Захист учнівських робіт
Слайд 17
1 група: Сходинки життя Катерини
(Бог-покритка-осуд людей-зречення батьків-зрада коханого-залишає сина напризволяще-самогубство)
Висновок:Кожна людина впродовж свого життя готується до зустрічі з Богом. Хтось іде до нього і проживає життя гідно. А хтось- від нього, припускаючись гріхів і помилок. Шлях Катерини був непростим і грішним.У кожної людини своя межа болю і міра розп’яття, у кожного з нас, слабких і беззахисних, є своя межа терпіння, сили волі й віри. Катерина просто переступила свою межу.
Інформаційне гроно-(18)
-Чи випадково Шевченко дає своїй героїні саме таке ім’я? Як сам автор ставиться до Катерини?
Займи позицію (19)
Я співчуваю Катерині, тому що…
Я засуджую Катерину, тому що…
2 група: Сходинки життя Ганни(20)
(Покритка-віддає дитину добрим людям-присвячує себе синові-спокутує гріх мовчанням-правда як очищення перед смертю-Бог)
Ганна теж согрішила. Недарма Шевченко не дає нам історії її гріхопадіння, бо вона типова, така ж, як у Катерини. Але вона знаходить інший шлях до Бога, шлях жертовності і спокути
Інформаційне гроно (21)
«Займи позицію»(22)
-
Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Ганна, що все життя мовчала й зважилася сказати правду лише перед смертю?
-Поведінка Ганни –вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки? - Ваше ставлення до героїні (по одному реченні).
( Вона повинна була жити заради дитини)
Висновок:
Життєвий шлях людини – сходження вгору, до омріяного ідеалу. Сходинку за сходинкою долає людина, але часом під впливом певних обставин, скочується донизу…
Давайте зараз порівняємо ці два образи і знайдемо відмінні та спільні риси.
Будь ласка,хто хоче попрацювати біля дошки?
А інші учні намалюйте в зошитах Кола Вена.
Завдання
Намалювати кола Вена ( у місці перетину кіл указати спільні риси героїнь, у більших частинах – відмінні).Слайд 23,24
Висновок: Отже,Катерина натура проста, палка, вразлива... ошукана москалями, відіпхнута... Наймичка — натура безмірно глибша, любов до дитини така могутня, що перемагає все інше, закриває перед нею весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилевої покути, а для довгої жертви на користь своєї дитини.
«Мозковий штурм»
Давайте простежимо,як відбувається еволюція жіночого образу?(Настя )
(У поемі «Наймичка» Шевченко ніби знову повторює історію Катерини, трагедію нещасливого кохання, але разом з тим, розробляє її по-новому. В обох творах головна увага зосереджена на переживаннях дівчини-покритки, жінки-матері. Образи Катерини і Ганни мають багато спільного та відмінного. Ганна розкривається як покритка, як мати. Обидві героїні, маючи нешлюбних дітей, вважають себе гріховними, але наймичка зберігає своє життя й присвячує його синові, Катря ж скоює ще один гріх, наклавши на себе руки, покинувши маленького беззахисного сина.)
Висновок: дякую,і хотіла б звернути вашу увагу на те,що «Катерина» (1838 р.) – один із ранніх творів, коли Шевченко мав порівняно невеликий життєвий досвід, перебував під впливом романтизму. «Наймичка» ж написана 1845 р., у період «трьох літ».,через 7 років після написання «Катерини». І саме в образі Ганни поет уславлює материнство!
« Катерина… у своїм тяжкім горі думає лише про себе. Наймичка – натура глибша,
…любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заставляє забути про себе саму…».
Висновок Отже,ми з'ясували,що ці дві героїні мають спільні риси,і особливо я б хотіла звернути вашу увагу на те,що вони були жертвами тогочасного суспільства!
Я вам пропоную таке ситуативне завдання:уявіть,що Катерина –ошукана,з дитиною на руках перенеслася у наш час.І спробуйте уявити себе на місці Катерини та її батьків,як би ви вирішили цю проблему зараз?
Будь ласка,інсценуйте картину ,коли Катерина прийшла до батьків з дитиною на руках і який вихід у наш час ви б знайшли?Але спочатку згадайте,як вирішили ситуацію батьки Катерини у творі.Знайдіть та зачитайте ці рядки.
Отже,переносимось у наш час,21 столяття-Катерина приходить до батьків з немовлям на руках….
Мені потрібно 3 учня:Мати ,батько та Катерина.
Висновок:Дякую .Отже,ми можемо зробити висновок,що якби в наш час трапилася така ситуація,як у Катерини,то її б життя і життя її дитини склалося б по-іншому.
Як ви вважаєте,чому ці твори близькі серцю людей і в наш час?
Бо для Т. Шевченка жіноча недоля була не просто однією з тем творчості, а згустком крові, що запеклася в його серці. І дівчина-наймичка, і покритка, і вдова, і мати, що народила кріпака, — це символ долі всіх українок. В образі жінки Шевченко уособлює Україну.
Для того,щоб не повторювати помилок наших героїнь, я пропоную виведення Кодексу честі .
Будь ласка,спробуйте в зошитах вивести кодекс честі(4-5 пунктів).
А тепер бажаючі підходьте до дошки і записуйте свої кодекси.
1.Живи за законами моралі
2.Будь гідним сином чи донькою
3. Поважай жінку – берегиню роду людського
4.Поважай себе
5. Не покидай своїх дітей!
Слайд 26
Чи є актуальною проблема честі сьогодні ?
Наскільки?
Якому правилу, стосовно ставлення до жінки, матері, ми сьогодні навчилися?
VІІ. Підсумок уроку.
1. Слово вчителя.
- Підсумовуючи сказане на уроці, хотілося б повернутися до епіграфа уроку:
«Кохайтеся , чорнобриві, та не з москалями. Бо москалі – чужі люде, роблять лихо з вами…»
Т. Шевченко глибоко відчував красу материнства, і йому було нестерпно боляче, коли він бачив збезчещених та покинутих дівчат-покриток.
Обожнювання Шевченком жінки-матері найяскравіше простежується у його гімні щасливому материнству:слайд 27
У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
- Станьмо перед матір’ю на коліна і душею засвітімося праведно, як на сповіді, і помолімося перед нею, «Мов перед образом святим Тієї матері святої!»
- От ми й перегорнули з вами ще одну сторінку творчості Т. Шевченка.
- Яким постав перед вами на сьогоднішньому уроці поет?
- Можливо, хтось із вас змінив думку щодо головних героїнь? Озвучте її.
- У чому ж поет вбачав святість образу матері?
Я задоволена, що у нас вийшла відверта розмова. З криниці жіночої душі ми черпали любов, відданість і добро. Ми шукали вищу мудрість життя у діях і вчинках героїв поем. Можливо, у когось після уроку залишилось більше запитань, ніж відповідей. Але у вас попереду життя. І дай Боже, щоб вам щастило, щоб ви не оступились на життєвій стежині.Нехай помилки жінок минулого стануть для вас уроком,щоб не знівечилася доля нашого народу в майбутньому,адже прийдешнє завжди буде залежати від поваги до жінки!
VІІІ. Домашнє завдання. Слайд 28
Підготуватися до контрольного твору “Якою я уявляю сучасну Ганну” ;
-скласти плейкаст “Сучасна жінка” ;