Пейзажна лірика. Тарас Шевченко «Тече вода із-за гаю»
Мета: розширити знання учнів про творчість Т. Г. Шевченка; вчити сприймати зміст поезії на слух, викладати свої думки в логічній послідовності; збагачувати активний словник школярів; формувати образне мислення, вміння словесно відтворити ілюстрацію до твору; виховувати любов до художнього слова, вміння бачити прекрасне у навколишньому середовищі.
Хід уроку I. Організаційний момент
- Пролунав шкільний дзвінок, починається урок.
Сядемо усі рівненько, попрацюємо гарненько.
II. Мовленнєва розминка -А щоб вправно працювати потрібно мовленнєву розминку розпочати.
1. Дихальні вправи. 2. Робота над чистомовкою.
На –на –на до пас прийшла вес…
Це- це-це лагідно сяє сон…
В’ї-в’ї- в’ї весело співають соло…
Ра-ра-ра радіє дітво…
3. Робота над скоромовкою. Курли, курли, курличуть, Курличуть журавлі. Курличенням закличуть Весну по всій землі. III. Актуалізація опорних знань 1. – Над якою темою працюємо?
2. Поетична хвилинва.
3. Цікаво факти.( повідомлення учнів )
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні на уроці ми прочитаємо вірш Тараса Шевченка «Тече вода із-за гаю».
Цей вірш написано Т. Шевченком за кілька місяців до смерті. Останні дні життя поета були наповнені болем. Він тяжко хворів. Своїм друзям казав, що дочекається весни — і в Україну, там полегшає йому. А поки що його душа линула на рідну землю, і в поезії оживала її неповторна краса.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання вірша Т.
Г. Шевченка «Тече вода із-за гаю» (с. 137–138)
1. Виразне читання вірша вчителем
— Який настрій у вас після прослуховування вірша?
2. Словникова робота
Довідкове бюро
Гай — невеликий листяний ліс.
Зять — чоловік дочки.
Ряска — багаторічна трав’яниста дрібна плаваюча круглолиста рослина, що покриває води (зазвичай стоячі) і є їжею для водоплавних птахів.
Робота в парі. Читання стовпчиків слів одне одному
Порадитись горою розмовляє ставом
заспівало дівча хлюпощуться качуром
— До якої частини мови належать слова першого стовпчика? другого? — Знайдіть серед поданих слів слово синонім до слова селезень. (Качур)
3. Колективне опрацювання пам’ятки «щоб прочитати виразно» Визнач настрій твору.
• Вибери темп читання ( y повільний, помірний, пришвидшений).
• З більшою силою голосу вимовляй слова, які передають основний смисл (виділені)
Дотримуй пауз у мовленні: y
/ — мала, // — велика, /// — дуже велика.
Дотримуй висоти голосу:
підвищення , зниження
4.Хорове читання
— Що змальовує поет у вірші?
— Відчувається замилування поета рідною природою. Справді, поезія ніби малюнок-пейзаж. Тому цей вірш належить до пейзажної лірики.
5. Читання «бджілки»
6. Читання сильними учнями.
- Що ви побачили? (воду, каченят, качку, дівчину, матір, батька, родину)
7. Читання для себе
- Що ви почули? (Дзюрчання води, плескіт і гомін качок, пісню дівчини)
8. Читання для друга
— Які картини ви уявляли, слухаючи вірш? 9. Читання ланцюжком. ( в групі. по черзі)
- Які асоціації викликають художні образи ?
Орієнтовна відповідь
Образи |
Асоціації |
|
|
|
|
вода |
плин життя |
|
|
качечка, качур, каченята |
щаслива родина, гармонія |
дівча |
надія, втіха, радість батьків |
батько, мати |
батьківське піклування, родинний затишок |
Квітучий і чарівний куточок України зображено тут: тече вода попід горою, в річці хлюпочуться качаточка. На тлі чарівної природи діють люди — родина, в якій батько, мати і дівчина на виданні. Настрій добрий, тут панує злагода: дівчина бере воду, співає, батьки радяться, «кого б то їм своїм зятем звати?».
Жагу щастя і спокою передав поет у вірші.
10. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання — Як зображено природу у вірші?
— Що робить качка? Яка в неї сім’я? З чого видно, що вона — дбайлива мати?
— Куди прийшло дівча? Про що свідчить поведінка дівчинки?
— Яку розмову ведуть між собою батьки?
11. Робота в групах:
- Встановити причинно-наслідкові зв’язки.
- Знайти рими.
- Визначити головну думку твору.
Орієнтовна відповідь
Головна думка поезії — уславлення краси природи й родинного щасливого життя.
Спочатку поет говорить про качку з качуром та каченятами, далі — про дівча — батьківську втіху. Батько й мати мріють про щасливе майбутнє доньки, про доброго для неї чоловіка й гарну родину.
12. Зв’язок вірша із сучасністю.
-Як цей вірш, його думки, ідеї пов’язані з нашим часом, реальним життям.
(Незамінними залишилися краса природи, її вплив на людину, цінність щирих родинних стосунків, збереження сім’ї і под.)
13. Виразне читання вірша учнями.
14. Творча робота за ілюстрацією до вірша — Розгляньте малюнок у підручнику (с. 137).
— Які рядки проілюстровані?
— Як ви думаєте, якби поет був на Україні і писав цей вірш, щоб він додав би краєвиду української природи ?
VI. Підсумок уроку
Гра «Закінчіть речення» - Мені сподобалось...
-Цей вір нас навчає…
VІI. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять вірш Т. Г. Шевченка «Тече вода із-за гаю» (с. 137–138). Зробити ілюстрацію до вірша «Тече вода із-за гаю».