02.03. Основи здоров’я
Тема: Що робити, коли заблукаєш. Практична робота: моделювання ситуації пошуку допомоги, якщо заблукав, загубився, відстав від класу
Мета: ознайомити учнів із правилами поведінки в ситуації, якщо заблукав, загубився, відстав від класу, вчити учнів називати людей, до яких можна звернутися по допомогу; розвивати бажання свідомо дотримуватися правил поведінки на вулиці та здатність орієнтуватися у складних ситуаціях; спонукати до виконання правил поведінки в даних ситуаціях; виховувати самостійність, сміливість, обережність.
Обладнання і матеріали: казкові герої Зайчик-Побігайчик, Метелик, демонстраційний матеріал, лист, відео «Корисні поради», кулька, аудіозапис фізкультхвилинки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу
- Продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Наші вушка на маківці.
Очі ширше відкриваємо,
Слухаємо і запам'ятовуємо.
Ні хвилини не втрачаємо.
- Сьогодні наш урок буде незвичайним. До нас завітав маленькій гість, а хто саме, давайте дізнаємося!
- Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, лісі навкруги
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах,
Моркву, ріпу, буряки.
Відгадайте — хто такий?
- Правильно, це Зайчик-Побігайчик. Він буде за нами спостерігати, сам навчатися та слухати ваші відповіді. А ще Зайчик-Побігайчик має для нас багато цікавих сюрпризів та завдань. Тож розпочнемо наш урок!
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
1 Робота із загадкою
- Я і в місті, і в селі.
Навколо мене стоять будинки
Великі й малі. (Вулиця)
— Чи можете ви заблукати на своїй вулиці?
— Але у нашому місті багато вулиць. І кожна з них приховує небезпеку.
III. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ви будете вчитися орієнтуватися у складних ситуаціях, дізнаєтеся, до яких людей можна звернутися по допомогу, якщо заблукали чи загубилися.
— Зайчик-Побігайчик дуже полохливий і боїться заблукати. Тому просить допомоги, аби ми навчили його і самі навчилися знаходити вихід з таких ситуацій. Допоможемо йому? Вперед!
IV. Формування нових знань, умінь та навичок
Завдання №1 «Лист від Зайчика-Побігайчика»
Читання й обговорення уривку з оповідання В. Волкова «Дзвонять! Відкрийте двері» з книги «Азбука безпеки»
- Діти, Зайчик-Побігайчик приніс нам листа, давайте прочитаємо його.
- Любі діти!
Я маю підказку, як знаходити вихід зі складних ситуацій. Це оповідання і його потрібно уважно послухати, а потім мені скажете, яка сталася ситуація із головними героями?
БІЛИЙ СУМНИЙ СОБАКА
Одного разу прибігає в двір бабуся Катрусі (Катрусі 5 років):
— Ой, діти, ви мою Катрусю не бачили? На хвилинку залишила її біля магазину, повернулася, а її немає.
— Ні, не бачили, — відповідали хлопчики і дівчатка, які гуляли у дворі.
— Куди ж вона поділася? — заохала бабуся.
А Сергійко (йому 7 років) і плакати не став. Він оббіг усі двори навколо того магазину і знайшов Катрусю. Вона стояла у пісочниці і плакала. Сергійко витер сльози:
— Ти навіщо пішла від магазину?
— Я хотіла собачку погладити — білу, сумну таку собачку,а вона втекла. І я пішла її шукати.
— Не можна йти від того місця, де тебе залишили, — строго сказав Сергійко, узяв Катрусю за руку і привів у свій двір.
— Що зробив Сергійко, щоб знайти Катрусю?
— Як поводилася Катруся, коли загубилася?
— Що запитав Сергійко у Катрусі, коли знайшов її?
— А що відповіла йому Катруся?
— Якому важливому правилу навчив Сергійко Катрусю?
Завдання №2 «Пізнайко»
Бесіда – розповідь «Правила безпечної поведінки»
— Діти, скажіть, хто-небудь з вас колись губився? (Відповіді дітей.)
— Що ви при цьому відчували?
— Як ви виходили з цієї ситуації?
— Ви загубилися! Ви виявилися одні далеко від будинку! Що необхідно робити в першу чергу? (Відповіді дітей.)
— Передусім не лякайтеся і не плачте! Цим справі не допоможеш. Навколо вас завжди є люди. Але до кого можна звернутися по допомогу? (Відповіді дітей.)
— Краще за все підійти до міліціонера. Адже у нього служба така — усім допомагати. Але якщо його близько немає, то можна підійти до мам і бабусь, які гуляють у дворі з такими ж, як ви, дітьми. Якщо ви загубилися у великому магазині, підійдіть до продавця або касира.
Але пам’ятайте! Зовнішня привабливість перехожого не завжди говорить про його добрі наміри.
Запам'ятайте, до кого можна звернутися по допомогу!
• На вулиці. Попроси допомоги у міліціонера або у водія громадського транспорту.
• У магазині. Підійди до касира чи продавця і скажи, що ти загубився.
• У метро. Звернися до чергового по станції або до чергового біля ескалатора.
— Як можна попросити про допомогу?
— Що слід розповісти про себе?
Висновок. Якщо ви заблукали, слід попросити допомоги в тих, хто у цьому місці працює. Але ви й самі можете «знайтися». Необхідно добре знати свій домашній номер телефону, телефони рідних, робочі телефони батьків. Якщо немає до кого звернутися, можна зателефонувати безкоштовно в міліцію — 102 — і розповісти, де ви і що трапилося.
Завдання №3 «Чарівна кулька»
- Діти, Зайчик-Побігайчик дуже задоволений вашими відповідями і передав мені наступний сюрприз. Це Чарівна кулька. Ми з нею пограємо в гру «Я починаю, ти закінчуєш». Хто отримає кульку, той закінчує речення. Діє правило піднятої руки.
Гра «Я починаю, ти закінчуєш»
Мета: вчити учнів правильно діяти у ситуаціях, коли щось загрожує їхньому життю та здоров’ю.
1) Якщо я заблукав у місті, то я…
2) Якщо я заблукав у лісі, то я…
3) Якщо я загубився, то я…
4) Якщо я відстав від класу під час походу, то я…
Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія!»
(Під музичний супровід)
Завдання №4 «Книго, підкажи!»
Робота з підручником.
- Діти, Зайчик-Побігайчик радить нам звернутися до підручника і дізнатися, що цікавого він нам пропонує і які поради для нас приготував.
а) Бесіда за малюнками.
б) Обговорення тексту в підручнику.
в) Проблемні запитання:
— За яких обставин діти можуть загубитися?
— Що потрібно робити, якщо ти відстав від класу?
— До кого можна звернутися по допомогу?
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань
Завдання №5 «Казковий метелик»
- Діти, ви уявляєте, шукаючи свого друга Зайчика-Побігайчика, до нас прилетів на урок ще й Казковий Метелик. Він хоче вас запитати, а чи знаєте ви свою адресу, адже, якщо заблукаєте, вам потрібно буде її назвати.
Мета: вчити учнів давати повну інформацію про себе.
• Мене звати…
• Моє прізвище — …
• Я живу…
• Навчаюся в школі №…, класі…
Завдання №6 Перегляд відео «Корисні поради»
- Діти, зараз нам пропонує Зайчик-Побігайчик і його друг переглянути відео і потім сказати, як правильно вчинити, а як ні!
а) Обговорення відео
б) Висновок
Фізкультхвилинка – гімнастика для очей.
Завдання №7 Практична робота: «Моделювання ситуації пошуку допомоги, якщо заблукав, загубився, відстав від класу»
Мета: вчити учнів правильно поводитися в ситуаціях, коли заблукав, загубився, відстав від класу.
1) Ви з родиною пішли на свято на майдан, де збирається завжди багато людей. Ти раптом загубився. Твої дії?
2) Ви з однокласниками пішли до театру, і ти відстав від класу. Що ти робитимеш?
3) Коли ви з родиною були на прогулянці в лісі, ти заблукав. Яке рішення ти приймеш?
4) Під час екскурсії ти відстав від класу. Як ти вчиниш?
Висновок: В такій ситуації необхідно звернутися до міліціонера або дорослого, який зможе тобі допомогти.
VI. Підсумок уроку
Вправа «Сонечко»
- Діти, наш урок підійшов до кінця, Зайчик-Побігайчик і Метелик просять вас, щоб ви нагадали все те, з чим ми познайомилися і вивчили протягом всього уроку. А за кожну відповідь вони вам подарують промінець, аби ви не заблукали і завжди знаходили дорогу додому.
— Що ви робитимете, якщо заблукаєте або загубитеся?
— У кого попросите про допомогу на вулиці?
— У кого попросите про допомогу в магазині?
— У кого попросите про допомогу у автобусі ?
— Як попросите про допомогу?
— На цьому наш урок закінчено. Ви всі молодці. Так тримати і гарно працювати!