Розробка уроку містить в собі різні форми та методи роботи з учнями. Мета: сформувати уявлення про релігію, міфологію та досягнення грецької культури; розкрити причини виникнення релігійних вірувань та особливості формування культури; охарактеризувати загальногрецькі свята, Олімпійські ігри, театр, архітектуру Стародавньої Греції; визначити місце грецької культури в античній та світовій культурі; розвивати вміння порівнювати релігійні уявлення та культурні досягнення різних народів, критично мислити, висловлювати власну думку; виховувати шанобливе ставлення до культурної спадщини інших народів, естетичний смак.
Тема: Давньогрецька культура
Мета: сформувати уявлення про релігію, міфологію та досягнення грецької культури; розкрити причини виникнення релігійних вірувань та особливості формування культури; охарактеризувати загальногрецькі свята, Олімпійські ігри, театр, архітектуру Стародавньої Греції; визначити місце грецької культури в античній та світовій культурі; розвивати вміння порівнювати релігійні уявлення та культурні досягнення різних народів, критично мислити, висловлювати власну думку; виховувати шанобливе ставлення до культурної спадщини інших народів, естетичний смак.
Основні терміни та поняття: культура, театр, трагедія, комедія, ораторське мистецтво.
Обладнання: підручник, карта, комп’ютер, мультимедійна дошка.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок
ХІД УРОКУ
Учитель. Протягом декількох уроків ми вивчали історію Греції в V – ІV ст. до н. е. Знайомилися із її кліматом, географічним положенням, державним устроєм, повсякденним життям, звичаями, традиціями і господарством давніх греків. Сьогодні ми продовжеємо вивчення історії цієї чудової країни, але перед тим, як ми перейдемо до нової теми, давайте пригадаємо, що ми знаєм про Стародавню Грецію.
Робота з картою (2 слайд)
Хронологічна розминка (5 слайд)
Словниковий марафон (6 слайд) Що означають дані поняття:
1. Фаланга – це (грецький бойовий порядок у вигляді щільно зімкнутих шеренг важкої піхоти)
2. Фланг – це (правий або лівий край бойового порядку (фолонги))
3. Форос – це (кошти, що вносилися до скарбниці більшістю учасників морського союзу)
4. Арсенал – це (склад зброї)
5. Колегія – це (група урядовців, яка опікувалась окремими галузями державних справ – торговими, фінансовими, морськими)
6. Майновий ценз – це (показник, який характеризує кількість майна, що належить певній особі)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
Тема уроку записана на дошці (7 слайд)
Перед вами тема нашого уроку («Давньогрецька культура»)
IV. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок
Учитель. На формування культури кожного народу впливає низка факторів: природні умови, рівень розвитку господарства, звичаї та традиції, сусідство інших народів тощо. Саме тому культура кожного народу самобутня й неповторна. Але, мабуть, тільки Стародавня Греція досягла такого розквіту науки, мистецтва, архітектури, що не тільки впливало на розвиток культури сусідніх народів, але й через тисячоліття продовжує дивувати людство.
План уроку (8 слайд)
1. Грецька релігія.
2. Загальногрецькі свята. Олімпійські ігри.
3. Досягнення грецької науки.
4. Театр.
5. Архітектура, скульптура.
1. Грецька релігія (9 слайд) Розповідь учителя.
Пригадайте: як виникла релігія в первісних людей? Як рабовласницький лад і держава відобразилися в релігії єгиптян?
Отже, людина прагне пояснити й осягнути все незрозуміле. Звідки взявся цей світ і люди в ньому? Чому щороку настає весна, а щоранку сходить сонце? Чому падає дощ і під час грози яскраво спалахують блискавки?
Пантеон богів Олімпу. Греки вірили, що всім світом і життям людей керують боги. Їх називали олімпійськими, бо вважали, що вони живуть на горі Олімп. Богів було багато. Крім олімпійських, були ще лісові боги-сатири у вигляді козлоногих людей, вкритих шерстю. Богинь джерел і тінистих гаїв уявляли у вигляді гарних дівчат і називали німфами. Своїх богів греки вважали дужими і красивими, вони приносили їм жертви. Греки поклонялися богам, які уособлювали сили природи і безпосередньо опікувалися земними долями людей. Така релігія називається язичницькою.
Кожний народ на ранньому етапі розвитку проходив через язичницькі вірування. Це стосується й українців, які в давнину також були язичниками.
На уроках зарубіжної літератури ви вже ознайомилися з іменами грецьких богів. Пригадаймо їх: (10 слайд)Зевс – володар неба і грому, блискавок і дощів. Гера – верховна олімпійська богиня, її ім’я означає “охоронниця”, “володарка”. (11слайд)Посейдон – володар морів. Аїд – володар підземного царства мертвих. (12слайд)Аполлон – бог світла, покровитель мистецтва, поезії, музики. Артеміда – богиня полювання. Афродіта – богиня кохання і краси. Арес – бог війни. (13слайд)Афіна – богиня мудрості та війни. Гефест – бог вогню і ковальства. Гермес – вісник богів, покровитель подорожніх і торгівлі. Діоніс – бог рослинності, виноградарства, виноробства.( слайд 14-15)
Повідомлення учня Міф про Деметру і Персефону
Прекрасна Персефона, дочка Деметри, богині родючості й землеробства, гуляла з подругами на луці. Раптом розтупилася земля, і на колісниці, запряженій вороними кіньми, з’явився похмурий бог Аїд. Він викрав Персефону й одвіз її до свого підземного царства, де вона стала його дружиною і царицею. Від усевидючого боге сонця Деметра дізналася, де Персефона. Вона тужила за дочкою, і від цього пов’яли квіти, обпало з дерев листя, не росли ні ячмінь, ні виноград. На землі почався голод, люди перестали приносити жертви богам. Тоді Зевс наказав Аїдові щороку пускати Персефону на кілька місяців до матері. Коли вона приходить на землю, Деметра радіє. Настає весна, і вся природа оживає. А коли Персефоні йде в підземне царство, її мати сумує, настають осінь і зима, рослинність в’яне.
Міф про Прометея
Боги приховували від людей таємницю вогню. Та благородний Прометей приніс людям з Олімпу вогонь у порожній очеретин. Розгніваний Зевс наказав Гефестові прикувати Прометея ланцюгами до гори на Кавказі. Щодня Зевс посилав орла видзбобувати в Прометея печінку. За ніч печінка виростала. Незважаючи на страшні муки, гордий і мужній Прометей не примирився із Зевсом. В образі Прометея греки шанували борця з несправедливими й лихими богами за щастя людей.
Поклоніння богам. На всій території Греції існували священні місця, де на честь богів зводились святилища, у яких служили оракули, що передавали волю богів. Щоб задобрити богів греки споруджували їм храми, ставили статуї, приносили жертви.
2. Загальногрецькі свята. Олімпійські ігри. (слайд 16)
Учитель. Як у, будь-якого, народу, в греків були свої головні свята. Для нас з вами, це Новий рік, Різдво, Водохреще, Пасха, а стародавні греки відзначали свято Діонісії, Панафінеї, Антестерії. Що ж це були за свята?
Учні. Діонісії – галавне селянське свято, на честь Діонісія, бога рослинності, виноградарства, виноробства.
Панафінеї – на честь богині Афін . Мешканці Афін готувалися до нього протягом року. Під час свят за правління Пісистрата відбувалися змагання співців-рапсодій, музик, гімнастів, влаштовували кінні перегони. Урочистим обрядом було проходження городян до Парфенону – головного храму богині. Великі Панафінеї проходили раз на чотири роки, а малі – щорічно.
Антестерії – велике свято пробудження пироди, яке особливо яскраво проходило в Афінах. Першого дня (його називали «відкривання діжок») куштували молоде вино. Наступного дня («кухлі») присвячували вино богу Діонісу, статую якого урочисто привозили до міста на возі. На третій день («горщики») вином «частували» душі померлих, аби ті не турбували живих до наступних свят.
Найбільшим із загальногрецьких свят були спортивні змагання на честь богів – Олімпійські ігри. (17 слайд)
Повідомлення учнів. Презентація «Олімпійські ігри»
У святкові дні греки влаштовували спортивні змагання – ігри. Найзнаменитіші були ігри в Олімпії, що лежить у мальовничій долині Пелопоннесу. (18 слайд) Ігри проводилися раз на чотири роки на честь Зевса Олімпійського; звідси й походить їхня назва.
На Олімпійських іграх найсильніші грецькі атлети змагалися з бігу, стрибків, боротьби, кидання диска, списа, кулачного бою. Один день призначали для змагання юнаків.
Найнебезпечнішими змаганнями були перегони колісниць, запряжених четвериками коней. Треба було 12 разів об’їхати арену іподрому. Візники, стоячи на колісницях, правили кіньми. Колісниці шалено мчали і нерідко зачіплювалися за поворотний стовп або за чуже колесо; на розбиту колісницю налітали інші.
Судді нагороджували переможців вінками з галузок маслинового дерева. Коли переможець повертався додому, усе населення міста виходило йому назустріч. На знак того, що він прославив свою батьківщину, ставили його статую.
Вважалося, що змагатися в іграх могли всі вільні елліни. Та до ігор треба було готуватися кілька років, а селяни й ремісники не могли приділяти спорту багато часу. Тому в іграх брали участь в основному заможні люди. Купити бігових коней могли тільки найбагатші греки.
Жінкам доступ на Олімпійські ігри було заборонено під страхом смертної кари.
На час Олімпійських ігор припинялися війни в Греції. На ігри збиралися глядачі не тільки з самої Греції, а й з колоній. Навколо Олімпії виростало ціле місто з наметів. Щоб побачити змагання, глядачі сідали на пагорбах, які оточували долину. Гучними криками вони підбадьорювали атлетів, що змагалися.
На Олімпійські ігри приїздили письменники й поети, щоб почитати свої твори перед тисячами слухачів, які зібралися з усього еллінського світу.
Греки лічили роки від перший Олімпійських ігор, які, за переказом, були в 776 році до н.е.
Любов греків до змагань, що прищеплювалась з ранніх дитячих років, залишалася на все життя. Змагалися не лише атлети на аренах, але й музики, співаки, художники, актори, промовці. Рідко який тиждень минав без проведення поєдинків.
Змагання з бігу відбувалися не на крутих доріжках, як це прийнято зараз, а по прямій — туди і назад. По сусідству розміщувались місця для поєдинків борців, метальників, кулачних бійців, ігор з м'ячем. Тут були також лазні, кімнати для масажу, інші приміщення. Неподалік височіло кілька приміщень “олімпійського селища”, де розташовувались атлети — учасники ігор.
Змагання розпочиналися урочистими парадами, релігійними обрядами, посвяченням у ранг олімпійців.
Для відзначення героїв змагань існувало багато почестей. На їхню честь встановлювали скульптури, складали вірші, виконували пісні. Експансивні та темпераментні греки над усе цінували благородство та мужність, чесність та відвагу, виявлені у відкритому двобої.
Невдовзі після 293-ї Олімпіади, римський імператор Феодосій I заборонив подальше проведення Ігор — через їхню «поганську сутність, що суперечить принципам християнства».
Та, дякувати Богу, християнський світ новітнього часу виявився більш терпимим за давнього владаря, і 110 років тому романтичний француз — барон П’єр де Кубертен переконав сучасників відродити звичай проведення Олімпіад. 1896 р. на Мармуровому стадіоні Афін пройшли I Олімпійські ігри нового часу. Звідси починається новий відлік Олімпіад.
3. Досягнення грецької науки (19слайд) Розповідь учителя.
Сьогодні ми вражені глибиною думки давньогрецьких учених, які передбачили багато винаходів і досягнень науки. Завдяки вмінню еллінів навчатися в інших народів більшість видатних винаходів у науці було здійснено там, де античний світ стикався зі Сходом чи варварськими народами.
Саме Греція вважається батьківщиною такаї науки, як філософія. Найвидатнішими філософами цього періоду були Сократ (засновник філософії класичного періоду), Платон (заснував школу філософії), Арістотель (був одним із найосвіченіших людей свого часу). Першим істориком серед еллінів був Геродот. Його книга «Історія» стала першим твором в античній культурі. Значний внесок у розвиток історичної науки зробив Фукідід, він був автором праці «Історія», присвяченої Пелопоннеській війні. Ще один грецький історик Ксенофонт залишив славетні історичні твори «Грецька історія», «Спогади про Сократа» та інші.
Учені Еллади проклали людству шлях до пізнання навколишнього світу і самі зробили перший крок у цьому напрямі.
Значним досягненням грецької культури є створення театру. «Школа життя» - так називали його греки.
Повідомлення учня. Презентація «Грецький театр» (21 слайд)
Слово трагедія походить від двох грецьких слів: трагос (козел) і оді (пісня), тобто пісня козлів, оскільки супутниками Діоніса були сатири, козлоногі істоти, що прославляли подвиги і страждання бога. Слово комедія теж походило від двох грецьких слів комос і оді. Слово комос позначало хід натовпу ряджених, що обсипали один одного жартами на сільському святі на честь Діоніса. Отже, слово комедія позначає пісню комоса.
Скена ( «намет») — одна із трьох частин будинку давньогрецького театру. Спочатку — тимчасове дерев'яне приміщення для перевдягання й виходу акторів, а у 1-й половині 5 століття до н. е. скена стала споруджуватися за орхестрою. Від давньогрецького слова skene походить сучасне слово сцена.
Орхе́стра («танцюю») - основна частина театральної споруди в Стародавній Греції. Орхестра мала форму круглого майданчику з вівтарем Діонісу, призначений для виступу хору співаків або акторів і відділений невисоким кам'яним бортиком.
У конструкціях грецької архітектури застосовували дерев’яні стовпи для підпирання стелі та даху. Коли, пізніше, у VII – VI ст. до н. е. , почали будувати з каменю, звичні прийоми залишилися, тому кам’яні колони стали важливим елементом будь-якої споруди. Особливо це помітно в еллінських храмах, багато з яких можна побачити в сучасній Греції. Зрештою, склалося два основних архітектурних стиді ордери : доричний та іонічний. (слайд 27)
Групово-пошукова робота з підручником
Опрацюйте матеріал підручника (С. 176 - 177) і виконайте завдання по групах. 1 груп:. визначте особливості доричного ордеру. 2 група: визначте особливості іонічного ордеру. 3 група: визначте особливості коринфського ордеру.
(слайд 28) Дорічний ордер —спочатку виник дорічний стиль у Спарті. Він утілював чоловічу силу і красу.Щоб споруда не виглядала надто масивною, колону прорізали вертикальні жолобки. Капітель складалася з розширення догори у вигляді конуса та кам’яної прямокутної подушки. Кращими є ордери храму Парфенон в Афінах , храму Зевса в Олімпії .
(слайд 29) Іонічний ордер склався в грецьких містах на узбережжі Малої Азії – Іонії. Порівняно з доричним він був вишуканішим, втілюючи жіночу стрункість і легкість. Капітелі його колони нагадували аркуш пергаменту, покладений зверху на стовп. Створювалося враження, що вільні краї аркуша скрутилися у сувої. Найкращим зразком є ордери храму Ніки Аптерос і Пропілеїв в Афінському акрополі .
У ІV ст. до н. е. з іонічного ордеру розвинувся коринфський стиль.( слайд 30) Коринфський ордер відрізняється від іонічного своїми пропорціями та складнішою формою бази. Капітелі в спорудах цього стилю мали вигляд букета квітів, обгорненого листям водяної рослини аканфу. Найкращими прикладами його є ордери храму Зевса Олімпійського в Афінах .
Мистецтво скульптури греки запозичили в єгиптян. Невдовзі вони перевершили зразки єгипетської скульптури. Основною темою всього елліністичного мистецтва було зображення людини. Елліни прагнули відтворити завнішню красу та гармонію душі вільного громадянина, зобразити все найкраще, що є в кожній людині. (слайд 31)
(32 слайд) Одним із геніальних творців Еллади був Фідій – скульптор, архітектор. Саме він створив статуї богів Зевса, Афіни, Афродіти, надавши їм чарівної величі й краси.
(33 слайд) Ще одним видатним митцем Греції був скульптор Мірон. Він майстерно відображав тварин, але тема людини також знайшла втілення в статуї «Дискобол».
(34слайд) Великий грецький скульптор Поліклет прагнув знайти ідеальні пропорції людського тіла. Його статуї «Вражена амазонка», «Діадумен», «Дорифор» вражають своєю красою.
Відео «Парфенон»
V. Підсумки уроку
Тест-контроль (35слайд)
1. В якому році розпочалися Олімпійські ігри?
А) 677 р. до н. е.;
Б) 776 р. до н. е.;
В) 810 р. до н. е..
2. Кого вважають «батьком» історії ?
А) Геродота;
Б) Сократе;
В) Гіпократа.
3. На якій горі, за віруваннями греків, мешкали боги?
А) Фіви;
Б) Мілет;
В) Олімп.
4. Хто, за грецькими міфами, подарував людям вогонь ?
А) Прометей;
Б) Геркулес;
В) Геракл.
5. Виберіть основні архітектурні стилі, які існували в Греції.
А) Дорійський і коринфський;
Б) Коринфський і іонічний;
В) Дорійський і іонічний.
А) Есхіл, Платон, Фукідід;
Б) Есхіла, Софокла, Еврипіда;
В) Софокл, Еврипід, Сократ.
Ключ відповідей (36слайд)
1. Б; 2. А; 3. В; 4. А; 5. В; 6. Б.
Рефлексія (37слайд)
Продовжіть речення. Сьогодні на уроці я дізнався(лась)...
VІ. Домашнє завдання (38слайд)
Галузь культури |
Досягнення |
|
|
Запорізький навчально-виховний комплекс № 111
Відкритий урок
з історії у 6 класі за темою
«Давньогрецька культура»
Вчитель:
Даниленко Т.В.
2017