Відкритий урок з теми: "Давньогрецька культура"

Про матеріал

Розробка уроку містить в собі різні форми та методи роботи з учнями. Мета: сформувати уявлення про релігію, міфологію та досягнення грецької культури; розкрити причини виникнення релігійних вірувань та особливості формування культури; охарактеризувати загальногрецькі свята, Олімпійські ігри, театр, архітектуру Стародавньої Греції; визначити місце грецької культури в античній та світовій культурі; розвивати вміння порівнювати релігійні уявлення та культурні досягнення різних народів, критично мислити, висловлювати власну думку; виховувати шанобливе ставлення до культурної спадщини інших народів, естетичний смак.

Перегляд файлу

Тема: Давньогрецька культура

Мета: сформувати уявлення про релігію, міфологію та досягнення грецької культури; розкрити причини виникнення релігійних вірувань та особливості формування культури; охарактеризувати загальногрецькі свята, Олімпійські ігри, театр, архітектуру Стародавньої Греції; визначити місце грецької культури в античній та світовій культурі; розвивати вміння порівнювати релігійні уявлення та культурні досягнення різних народів, критично мислити, висловлювати власну думку; виховувати шанобливе ставлення до культурної спадщини інших народів, естетичний смак.

Основні терміни та поняття: культура, театр, трагедія, комедія, ораторське мистецтво.

Обладнання: підручник, карта, компютер, мультимедійна дошка.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

ХІД УРОКУ

  1.    Організаційний момент
  2.     Актуалізація опорних знань

Учитель.  Протягом декількох уроків ми вивчали історію Греції в V – ІV ст. до н. е. Знайомилися із її кліматом, географічним положенням, державним устроєм, повсякденним життям, звичаями, традиціями і господарством давніх греків. Сьогодні ми продовжеємо вивчення історії цієї чудової країни, але перед тим, як ми перейдемо до нової теми, давайте пригадаємо, що ми знаєм про Стародавню Грецію.

 Робота з картою (2 слайд)

  1. Де розташована Греція? (Балканський півострів) Покажіть на карті її територію.
  2. На які частини поділяється Греція?  (Північна, Середня і Південня –  півострів Пелопоннес)
  3. Якими морями омивається Греція? (На зх – Іонічне море, на пд – Критське море, на сх – Егейським море) (3-4 слайд)

Хронологічна розминка (5 слайд)

  1. Коли тривали греко-перські війни ? (492-449 рр. до н. е.)
  2. Коли відбулася Марафонська битва ? (12.08. 490 р. до н. е.)
  3. Коли відбулася битва при Фермопілах ? (480 р. до н. е.)
  4. Коли відбулася Самалійська битва ? (480 р. до н. е.)
  5. Коли був укладений «Калієв мир» ? (449 р. до н. е.)
  6. Перший Афінський морський союз укладений у ... (478 р. до н. е.)
  7. Назвіть роки правління Перікла в Афінах. (444 – 429 рр. до н. е.)
  8. Коли тривала Пелопоннеська війна ? (431 – 404 рр. до н. е.)
  9. Назвіть роки першого етапу Пелопоннеської війни (Архідамова війна). (431 – 421 рр. до н. е.)
  10. Назвіть роки другого етапу Пелопоннеської війни (Декелейська війна). (415 – 404 рр. до н. е.)

 Словниковий марафон (6 слайд) Що означають дані поняття:

1. Фаланга – це (грецький бойовий порядок у вигляді щільно зімкнутих шеренг важкої піхоти)

2. Фланг – це (правий або лівий край бойового порядку (фолонги))

3. Форос – це (кошти, що вносилися до скарбниці більшістю учасників морського союзу)

4. Арсенал – це (склад зброї)

5. Колегія – це (група урядовців, яка опікувалась окремими галузями державних справ – торговими, фінансовими, морськими)

6. Майновий ценз – це (показник, який характеризує кількість майна, що належить певній особі)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку

Тема уроку записана на дошці (7 слайд)

Перед вами тема нашого уроку («Давньогрецька культура»)

  1. Знайдіть ключовий термін у записі теми уроку. (культура)
  2. Що означає цей термін? (Культура – це... сукупність матеріальних, духовних і нематеріальних цінностей, створених людством  протягом його історії.)
  3.  Які асоціації викликає у вас цей термін ? (мистецтво, література, театр...)

IV.   Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

Учитель.  На формування культури кожного народу впливає низка факторів: природні умови, рівень розвитку господарства, звичаї та традиції, сусідство інших народів тощо. Саме тому культура кожного народу самобутня й неповторна. Але, мабуть, тільки Стародавня Греція досягла такого розквіту науки, мистецтва, архітектури, що не тільки впливало на розвиток культури сусідніх народів, але й через тисячоліття продовжує дивувати людство.

План уроку (8 слайд)

1. Грецька релігія.

2. Загальногрецькі свята. Олімпійські ігри.

3. Досягнення грецької науки.

4.  Театр.

5.  Архітектура, скульптура.

1.   Грецька релігія (9 слайд)  Розповідь учителя.

Пригадайте: як виникла релігія в первісних людей? Як рабовласницький лад і держава відобразилися в релігії єгиптян?

Отже, людина прагне пояснити й осягнути все незрозуміле. Звідки взявся цей світ і люди в ньому? Чому щороку настає весна, а щоранку сходить сонце? Чому падає дощ і під час грози яскраво спалахують блискавки?

Пантеон богів Олімпу. Греки вірили, що всім світом і життям людей керують боги. Їх називали олімпійськими, бо вважали, що вони живуть на горі Олімп. Богів було багато. Крім олімпійських, були ще лісові боги-сатири у вигляді козлоногих людей, вкритих шерстю. Богинь джерел і тінистих гаїв уявляли у вигляді гарних дівчат і називали німфами. Своїх богів греки вважали дужими і красивими, вони приносили їм жертви. Греки поклонялися богам, які уособлювали сили природи і безпосередньо опікувалися земними долями людей. Така релігія називається язичницькою.

  Кожний народ на ранньому етапі розвитку проходив через язичницькі вірування. Це стосується й українців, які в давнину також були язичниками.       

На уроках зарубіжної літератури ви вже ознайомилися з іменами грецьких богів. Пригадаймо їх: (10 слайд)Зевс – володар  неба і грому, блискавок і дощів. Гера – верховна  олімпійська богиня, її імя  означає “охоронниця”, “володарка”. (11слайд)Посейдон – володар морів. Аїд – володар підземного царства мертвих. (12слайд)Аполлон – бог світла, покровитель мистецтва, поезії, музики. Артеміда – богиня полювання. Афродіта – богиня кохання і краси. Арес – бог війни. (13слайд)Афіна – богиня  мудрості та війни. Гефест – бог вогню і ковальства. Гермес – вісник богів, покровитель подорожніх і торгівлі. Діоніс – бог рослинності, виноградарства, виноробства.( слайд 14-15)

Повідомлення учня  Міф про Деметру і Персефону

Прекрасна Персефона, дочка Деметри, богині родючості й землеробства, гуляла з подругами на луці. Раптом розтупилася земля, і на колісниці, запряженій вороними кіньми, зявився похмурий бог Аїд. Він викрав Персефону й одвіз її до свого підземного царства, де вона стала його дружиною і царицею. Від усевидючого боге сонця Деметра дізналася, де Персефона. Вона тужила за дочкою, і від цього пов’яли квіти, обпало з дерев листя, не росли ні ячмінь, ні виноград. На землі почався голод, люди перестали приносити жертви богам. Тоді Зевс наказав Аїдові щороку пускати Персефону на кілька місяців до матері. Коли вона приходить на землю, Деметра радіє. Настає весна, і вся природа оживає. А коли Персефоні йде в підземне царство, її мати сумує, настають осінь і зима, рослинність вяне.

Міф про Прометея

Боги приховували від людей таємницю вогню. Та благородний Прометей приніс людям з Олімпу вогонь у порожній очеретин. Розгніваний Зевс наказав Гефестові прикувати Прометея ланцюгами до гори на Кавказі. Щодня Зевс посилав орла видзбобувати в Прометея печінку. За ніч печінка виростала. Незважаючи на страшні муки, гордий і мужній Прометей  не примирився із Зевсом. В образі Прометея греки шанували борця з несправедливими й лихими богами за щастя людей.

Поклоніння богам. На всій території Греції існували священні місця, де на честь богів зводились святилища, у яких служили оракули, що передавали волю богів. Щоб задобрити богів греки споруджували їм храми, ставили статуї, приносили жертви.

2. Загальногрецькі свята. Олімпійські ігри. (слайд 16)

Учитель. Як у, будь-якого, народу, в греків були свої головні свята. Для нас з вами, це Новий рік, Різдво, Водохреще, Пасха, а стародавні греки відзначали свято Діонісії, Панафінеї, Антестерії. Що ж це були за свята?

Учні. Діонісії – галавне селянське свято, на честь Діонісія, бога рослинності, виноградарства, виноробства.

Панафінеї – на честь богині Афін . Мешканці Афін готувалися до нього протягом року. Під час свят за правління Пісистрата відбувалися змагання  співців-рапсодій, музик, гімнастів, влаштовували кінні перегони. Урочистим обрядом було проходження городян до Парфенону – головного храму богині. Великі Панафінеї проходили раз на чотири роки, а малі – щорічно.

Антестерії – велике свято пробудження пироди, яке особливо яскраво проходило в Афінах. Першого дня (його називали «відкривання діжок») куштували молоде вино. Наступного дня («кухлі») присвячували вино богу Діонісу, статую якого урочисто привозили до міста на возі. На третій день («горщики») вином «частували» душі померлих, аби ті не турбували живих до наступних свят.

Найбільшим із загальногрецьких свят були спортивні змагання на честь богів – Олімпійські ігри. (17 слайд)

Повідомлення учнів. Презентація «Олімпійські ігри»

У святкові дні греки влаштовували спортивні змагання – ігри. Найзнаменитіші були ігри в Олімпії, що лежить у мальовничій долині Пелопоннесу. (18 слайд) Ігри проводилися раз на чотири роки на честь Зевса Олімпійського; звідси й походить їхня назва.

На Олімпійських іграх найсильніші грецькі атлети змагалися з бігу, стрибків, боротьби, кидання диска, списа, кулачного бою. Один день призначали для змагання юнаків.

 Найнебезпечнішими змаганнями були перегони колісниць, запряжених четвериками коней. Треба було 12 разів об’їхати арену іподрому. Візники, стоячи на колісницях, правили кіньми. Колісниці шалено мчали і нерідко зачіплювалися за поворотний стовп або за чуже колесо; на розбиту колісницю налітали інші.

Судді нагороджували переможців вінками з галузок маслинового дерева. Коли переможець повертався додому, усе населення міста виходило йому назустріч. На знак того, що він прославив свою батьківщину, ставили його статую.

Вважалося, що змагатися в іграх могли всі вільні елліни. Та до ігор треба було готуватися кілька років, а селяни й ремісники не могли приділяти спорту багато часу. Тому в іграх брали участь в основному заможні люди. Купити бігових коней могли тільки найбагатші греки.

Жінкам доступ на Олімпійські ігри було заборонено під страхом смертної кари.

На час Олімпійських ігор припинялися війни в Греції. На ігри збиралися глядачі не тільки з самої Греції, а й з колоній. Навколо Олімпії виростало ціле місто з наметів. Щоб побачити змагання, глядачі сідали на пагорбах, які оточували долину. Гучними криками вони підбадьорювали атлетів, що змагалися.

На Олімпійські ігри приїздили письменники й поети, щоб почитати свої твори перед тисячами слухачів, які зібралися з усього еллінського світу.

Греки лічили роки від перший Олімпійських ігор, які, за переказом, були в 776 році до н.е.

Любов греків до змагань, що прищеплювалась з ранніх дитячих років, залишалася на все життя. Змагалися не лише атлети на аренах, але й музики, співаки, художники, актори, промовці. Рідко який тиждень минав без проведення поєдинків.

 Змагання з бігу відбувалися не на крутих доріжках, як це прийнято зараз, а по прямій — туди і назад. По сусідству розміщувались місця для поєдинків борців, метальників, кулачних бійців, ігор з м'ячем. Тут були також лазні, кімнати для масажу, інші приміщення. Неподалік височіло кілька приміщень “олімпійського селища”, де розташовувались атлети — учасники ігор.

Змагання розпочиналися урочистими парадами, релігійними обрядами, посвяченням у ранг олімпійців.

Для відзначення героїв змагань існувало багато почестей. На їхню честь встановлювали скульптури, складали вірші, виконували пісні. Експансивні та темпераментні греки над усе цінували благородство та мужність, чесність та відвагу, виявлені у відкритому двобої.

Невдовзі після 293-ї Олімпіади, римський імператор Феодосій I заборонив подальше проведення Ігор — через їхню «поганську сутність, що суперечить принципам християнства».

Та, дякувати Богу, християнський світ новітнього часу виявився більш терпимим за давнього владаря, і 110 років тому романтичний француз — барон П’єр де Кубертен переконав сучасників відродити звичай проведення Олімпіад. 1896 р. на Мармуровому стадіоні Афін пройшли I Олімпійські ігри нового часу. Звідси починається новий відлік Олімпіад.

3.  Досягнення грецької науки (19слайд) Розповідь учителя.

Сьогодні ми вражені глибиною думки давньогрецьких учених, які передбачили багато винаходів і досягнень науки. Завдяки вмінню еллінів  навчатися в інших народів більшість видатних винаходів у науці було здійснено там, де античний світ стикався зі Сходом чи варварськими народами.

Саме Греція вважається батьківщиною такаї науки, як філософія. Найвидатнішими філософами цього періоду були Сократ (засновник філософії класичного періоду), Платон (заснував школу філософії), Арістотель (був одним із найосвіченіших людей свого часу). Першим істориком серед еллінів був Геродот. Його книга «Історія» стала першим твором в античній культурі. Значний внесок у розвиток історичної науки зробив Фукідід, він був автором праці «Історія», присвяченої Пелопоннеській війні. Ще один грецький історик Ксенофонт залишив славетні історичні твори «Грецька історія», «Спогади про Сократа» та інші.

Учені Еллади проклали людству шлях до пізнання навколишнього світу і самі зробили перший крок у цьому напрямі.

  1. Театр (20 слайд)

Значним досягненням грецької культури є створення театру. «Школа життя» - так називали його греки.

Повідомлення учня. Презентація «Грецький театр» (21 слайд)

  •      Давньогрецький театр виник з сільських святкувань на честь бога Діоніса. Спочатку Діоніс вважався богом продуктивної сили природи, і греки зображали його у вигляді козла або бика. Проте пізніше, коли населення стародавньої Греції познайомилося з обробітком виноградників, Діоніс став богом виноробства, а потім і богом поезії і театру. Кілька разів на рік відбувалися святкування, присвячені Діонісу, на яких співали дифірамби (хвалебні пісні). На цих святкуваннях виступали і ряджені, котрі складали свиту Діоніса. Учасники надягали маски і козлині шкури.
  •        Разом з урочистими і сумними, виспівували веселі, а часто і непристойні пісні. Урочиста частина свята дала народження трагедії, весела і жартівлива – комедії.

Слово трагедія походить від двох грецьких слів: трагос (козел) і оді  (пісня), тобто пісня козлів, оскільки супутниками Діоніса були сатири, козлоногі істоти, що прославляли подвиги і страждання бога. Слово комедія теж походило від двох грецьких слів комос і оді. Слово комос позначало хід натовпу ряджених, що обсипали один одного жартами на сільському святі на честь Діоніса. Отже, слово комедія позначає пісню комоса.

  •      (22 слайд) Власне у Греції перший кам'яний Театр був побудований в Афінах — Театр Діоніса, він став зразком для усіх наступних театрів як стосовно побудови взагалі, так і розташування окремих частин. Руїни театру були знайдені в 1862 році під час розкопок.
  •        В архітектурному відношенні будівля типового грецького театру складалася з трьох головних частин: (23-24 слайд)
  • місця для глядачів - театрон;
  • сценічної будівлі - скена;
  • простору між цими двома частинами -  орхестр.

Скена ( «намет») — одна із трьох частин будинку давньогрецького театру. Спочатку — тимчасове дерев'яне приміщення для перевдягання й виходу акторів, а у 1-й половині 5 століття до н. е. скена стала споруджуватися за орхестрою. Від давньогрецького слова skene  походить сучасне слово сцена.

Орхе́стра («танцюю») -  основна частина театральної споруди в Стародавній Греції. Орхестра мала форму круглого майданчику з вівтарем Діонісу, призначений для виступу хору співаків або акторів і відділений невисоким кам'яним бортиком.

  •        Планування грецького театру було розраховане на добру акустику. Крім того, для посилення звуку в деяких театрах застосовувалися резонуючі посудини, які поміщалися серед глядацьких місць. Якщо, стоячи в центрі орхестри, кинути на камінь підлоги монету або розірвати клаптик паперу, то дзвін монети, що впала, шелест листа, що розривається, будуть чути в самому верхньому ряді.
  •        (25 слайд)Свого найвищого розвитку театральне мистецтво V ст. до н. е. досягло у творчості трьох великих трагіків – Есхіла, Софокла, Еврипіда – і комедіографа Аристофана. Одночасно з ними писали й інші драматурги, але до наших днів дійшли тільки невеликі уривки їх творів.
  •      У грецькому театрі була спеціальна посада - рабдух, в чиї обов'язки входило лупцювати палицею по спині особливо шумних глядачів.
  •      В одному з театрів Іонії був особливий ряд для одноруких воїнів. Перед ними садили ряд лисих рабів, б'ючи по лисині яких перші могли аплодувати.
  •      В Афінах  перегляд театральної постановки трагедії був обов'язковий для всіх жителів Афін, крім рабів. Тому на представлення  збиралось все місто. Незаможним платили компенсацію за незароблені в цей час гроші.
  •      Грецькі драматурги, які представляли свої трагедії на сцені, змагалися один з одним. Переможець драматург отримував в якості нагороди вінок із плюща. Переможець хорег (спонсор постановки) міг поставити собі пам'ятник, який ніколи не робився з натури і на якому вказувалося і ім'я хорега, і ім'я драматурга.
  1. Архітектура, скульптура (26 слайд)  Розповідь учителя.

У конструкціях грецької архітектури застосовували дерев’яні стовпи для підпирання стелі та даху. Коли, пізніше, у VIIVI ст. до н. е. , почали будувати з каменю, звичні прийоми залишилися, тому камяні колони стали важливим елементом будь-якої споруди. Особливо це помітно в еллінських храмах, багато з яких можна побачити в сучасній Греції. Зрештою, склалося два основних архітектурних стиді ордери : доричний та іонічний. (слайд 27)

Групово-пошукова робота з підручником

Опрацюйте матеріал підручника (С. 176 - 177) і виконайте завдання по групах. 1 груп:. визначте особливості доричного ордеру. 2 група: визначте особливості іонічного ордеру. 3 група: визначте особливості коринфського ордеру.

(слайд 28) Дорічний ордер —спочатку виник дорічний стиль у Спарті. Він утілював чоловічу силу і красу.Щоб споруда не виглядала надто масивною, колону прорізали вертикальні жолобки. Капітель складалася з розширення догори у вигляді конуса та камяної прямокутної подушки. Кращими є ордери храму Парфенон в Афінах , храму Зевса в Олімпії .

(слайд 29) Іонічний ордер склався в грецьких містах на узбережжі Малої Азії – Іонії. Порівняно з доричним він був вишуканішим, втілюючи жіночу стрункість і легкість. Капітелі його колони нагадували аркуш пергаменту, покладений зверху на стовп. Створювалося враження, що вільні краї аркуша скрутилися у сувої. Найкращим зразком є ордери храму Ніки Аптерос  і Пропілеїв  в Афінському акрополі .

У ІV ст. до н. е. з іонічного ордеру розвинувся коринфський стиль.( слайд 30) Коринфський ордер відрізняється від іонічного своїми пропорціями та складнішою формою бази. Капітелі в спорудах цього стилю мали вигляд букета квітів, обгорненого листям водяної рослини аканфу. Найкращими прикладами його є ордери храму Зевса Олімпійського в Афінах .

Мистецтво скульптури греки запозичили в єгиптян. Невдовзі вони перевершили зразки єгипетської скульптури. Основною темою всього елліністичного мистецтва було зображення людини. Елліни прагнули відтворити завнішню красу та гармонію душі вільного громадянина, зобразити все найкраще, що є в кожній людині. (слайд 31)

(32 слайд) Одним із геніальних творців Еллади був Фідій – скульптор, архітектор. Саме він створив статуї богів Зевса, Афіни, Афродіти, надавши їм чарівної величі й краси.

(33 слайд) Ще одним видатним митцем Греції був скульптор Мірон. Він майстерно відображав тварин, але тема людини також знайшла втілення в статуї «Дискобол».

(34слайд) Великий грецький скульптор Поліклет прагнув знайти ідеальні пропорції людського тіла. Його статуї «Вражена амазонка», «Діадумен», «Дорифор» вражають своєю красою.

Відео «Парфенон»

 

 

 

V.     Підсумки уроку

 

Тест-контроль (35слайд)

1. В якому році розпочалися Олімпійські ігри?

А) 677 р. до н. е.;

Б) 776 р. до н. е.;

В) 810 р. до н. е..

2. Кого вважають «батьком» історії ?

А) Геродота;

Б) Сократе;

В) Гіпократа.

3. На якій горі, за віруваннями греків, мешкали боги?

А) Фіви;

Б) Мілет;

В) Олімп.

4. Хто, за грецькими міфами, подарував людям вогонь ?

А) Прометей;

Б) Геркулес;

В) Геракл.

5. Виберіть основні архітектурні стилі, які існували в Греції.

А) Дорійський і коринфський;

Б) Коринфський і іонічний;

В) Дорійський і іонічний.

  1. У творчості яких трьох великих трагіків V ст. до н. е.  театральне мистецтво набуло свого найвищого розвитку ?

А) Есхіл, Платон, Фукідід;

Б) Есхіла, Софокла, Еврипіда;

В) Софокл, Еврипід, Сократ.

Ключ відповідей (36слайд)

1. Б; 2. А; 3. В; 4. А; 5. В; 6. Б.

Рефлексія (37слайд)

Продовжіть речення.  Сьогодні на уроці я дізнався(лась)...

VІ.   Домашнє завдання (38слайд)

  1. Прочитати параграф _______________
  2. Скласти узагальнюючу таблицю «Давньогрецька культура»

Галузь культури

Досягнення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запорізький  навчально-виховний комплекс № 111

 

 

 

 

Відкритий урок

з історії у 6 класі за темою

«Давньогрецька культура»

 

 

 

 

 

Вчитель:

Даниленко Т.В.

 

 

 

 

2017

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
5108
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку