Тема. Віднімання раціональних чисел.
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст дії віднімання раціональних чисел; а також виробити вміння застосовувати це правило для розв'язування вправ, що передбачають виконання раціональних чисел.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Збираємо зошити на перевірку, виконавши попередньо невелику самостійну роботу на використання властивостей додавання і правил додавання раціональних чисел.
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Виконайте додавання: |
|
а) -379 + 948; б) -12 + (-8); в) -0,81 + 0,66; г) -5 + . |
а) -35 + (-24); б) -543 + 458; в) 0,54 + (-0,83); г) . |
2. Знайдіть значення виразу найзручнішим способом: |
|
а) +3,2+(+8,42)+(-3,2)+(-6,4)+(-8,42); б) |
а) -2,8+(+3,75)+(+2,8)+(-16,24)+(-3,75); б) |
II. Актуалізація опорних знань
Запитання до класу
III. Формування знань
Основна думка, яку треба донести до свідомості учнів, що віднімання раціональних чисел ми можемо замінювати додаванням, а тому єдине, що треба з'ясувати — це спосіб, за допомогою якого ми зможемо замінити віднімання додаванням (маємо на увазі, що додавання раціональних чисел ми вже вміємо виконувати). Як і на попередніх уроках (тема «Додавання раціональних чисел»), під час, «виведення» правила віднімання ми спочатку розглядаємо приклад, що передбачає виконання віднімання раціональних чисел, а потім вже, знаючи властивості додавання, з'ясовуємо правило, за яким віднімання можна замінити додаванням.
Задача. Знайдіть х =-7 - (-4).
Розв'язання. Як відомо з попередніх класів, а – b = с, якщо b + с = а. Треба знайти х = -7 - (-4), тому -7 = -4 + х, але ж неважко здогадатись, що х = -3 (-4 + (-3) = -7). Спробуємо обчислити це, використовуючи інший спосіб: -7 - (-4) = -3 або ж -7 + 4 = -3.
Висновок 1. Щоб відняти число, треба до зменшуваного додати число, що протилежне від'ємнику, тобто a – b = a +(-b).
Наприклад
1) -10 + (+9) = -10 + (-9) = - (10 + 9) = -19;
2) 8 - (-5) = 8 + 5 але 3) 10,5 - 9 = 1,5.
(Правило заміни віднімання додаванням застосовувати не треба!)
Висновок 2. Правило a – b = a + (-b) використовуємо лише тоді, коли віднімання безпосередньо, як це робили в попередніх класах, не виконується.
IV. Закріплення знань. Засвоєння вмінь
Усні вправи
-2 - 3 = -2 + (-3) = -5;
2 - 3 = 2 + (-3) = - (3 - 2) = - 1;
- 2 - (-3) = - 2 + 3 = 3 – 2 = 1.
Чи правильні рівності?
а - 3, b - (-3); с - 5; d - (-5); b - (-3); 8 - (-16): -6 - (-3); -b - (-10); -6 - 3; -8- 10.
Письмові вправи
а) 278 - 78; б) 278 - (-78); в) -278 - 78; г) -278 - 278;
д) 7,2 - (7,2); є) 7,2 - 7,2; ж) -7,2 - (7,2); з) -7,2 - 2,7;
к) 0 - (-7,2); л) 0 - 7,2; м) -7,2 - 0; н) -7,2 - 7,2.
а) -2 + х = 4,3; б) 8,1 + y = -6; в) 5 – х =1,7; г) 4 - y = -2;
д) z + = - ; e) z + 0,4 = -l.
Перше число |
0 |
-8,7 |
4 |
1 |
3,03 |
0 |
Друге число |
-10 |
13 |
-8 |
2 |
3 |
705,9 |
Сума |
-0,85 |
21 |
87 |
32,5 |
1 -й доданок |
|
-17 |
|
34 |
2-й доданок |
9,2 |
|
301 |
|
Додаткові вправи
|
|
а – b |
|
|
|
2а – b |
|
V. Підсумки уроку
Тестове запитання
Яке з поданих чисел дорівнює різниці р - k (див. рис):
1) -8; 2) 8; 3) -2; 4) 2.
VI. Домашнє завдання
а) 26 - (-5); б) -4 + (-18); в) 14 - (-18); г) 10 - 7;
д) 4,7 - 8,1; є) -3,3 + 9,6; ж) 7 - (-4,9); з) -5 - (-2,9);
к) ; л) ; м) ; н)
о) - 0,7; п) -- (-0,4).
Задача. Для учнів було куплено 70 квитків у ляльковий театр. У партер куплено квитків у 1,5 раза більше, ніж на балкон і бельетаж разом. Число квитків на балкон становило 0,4 від числа квитків на бельетаж. Скільки квитків кожного виду було куплено? Складіть рівняння.