Віднімання раціональних чисел.

Про матеріал
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст дії віднімання раціональних чисел; а також виробити вміння застосовувати це правило для розв'язування вправ, що передбачають виконання раціональних чисел.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Віднімання раціональних чисел.

Мета: сформувати уявлення учнів про зміст дії віднімання раціо­нальних чисел; а також виробити вміння застосовувати це правило для розв'язування вправ, що передбачають виконання раціональних чисел.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

Збираємо зошити на перевірку, виконавши попередньо невелику самостійну роботу на використання властивостей додавання і правил додавання раціональних чисел.

 

Варіант 1

                     Варіант 2

1. Виконайте додавання:

а) -379 + 948;    б) -12 + (-8);

в) -0,81 + 0,66;  г) -5 + .

а) -35 + (-24);    б) -543 + 458;

в) 0,54 + (-0,83); г) .

2. Знайдіть значення виразу найзручнішим способом:

а) +3,2+(+8,42)+(-3,2)+(-6,4)+(-8,42);

б)

а) -2,8+(+3,75)+(+2,8)+(-16,24)+(-3,75);

б)

 

II. Актуалізація опорних знань

Запитання до класу

  1. Як називають числа а, b і с у запису а b = с?
  2. Що означає від числа а відняти число b? (а - b означає знайти таке с, що
    с + а = b.)
  3. Чому дорівнює різниця 11 8? Як перевірити результат? (11 8 = 3, бо
    3 + 8 = 11.)
  4. Назвіть число, протилежне від'ємнику в різницях:
    3 – 4; 5 – 6; 7 – (-8); -7 – (-8); аb; а – (-b).

 

III. Формування знань

Основна думка, яку треба донести до свідомості учнів, що відніман­ня раціональних чисел ми можемо замінювати додаванням, а тому єдине, що треба з'ясувати — це спосіб, за допомогою якого ми змо­жемо замінити віднімання додаванням (маємо на увазі, що дода­вання раціональних чисел ми вже вміємо виконувати). Як і на по­передніх уроках (тема «Додавання раціональних чисел»), під час, «виведення» правила віднімання ми спочатку розглядаємо при­клад, що передбачає виконання віднімання раціональних чисел, а потім вже, знаючи властивості додавання, з'ясовуємо правило, за яким віднімання можна замінити додаванням.

Задача. Знайдіть х =-7 - (-4).

Розв'язання. Як відомо з попередніх класів, а b = с, якщо b + с = а. Треба знайти х = -7 - (-4), тому -7 = -4 + х, але ж неважко здогадатись, що х = -3          (-4 + (-3) = -7). Спробуємо обчислити це, використовуючи інший спосіб:             -7 - (-4) = -3 або ж  -7 + 4 = -3.

Висновок 1. Щоб відняти число, треба до зменшуваного додати чис­ло, що протилежне від'ємнику, тобто a b = a +(-b).

Наприклад

1) -10 + (+9) = -10 + (-9) = - (10 + 9) = -19;

2) 8 - (-5) = 8 + 5 але 3) 10,5 - 9 = 1,5.

(Правило заміни віднімання додаванням застосовувати не треба!)

Висновок 2. Правило ab = a + (-b) використовуємо лише тоді, коли віднімання безпосередньо, як це робили в попередніх класах, не вико­нується.

 

IV. Закріплення знань. Засвоєння вмінь

Усні вправи

  1. Прочитайте рівності і поясніть зміст перетворень:

-2 - 3 = -2 + (-3) = -5;

2 - 3 = 2 + (-3) = - (3 - 2) = - 1;

- 2 - (-3) = - 2 + 3 = 3 2 = 1.

Чи правильні рівності?

  1. Замініть віднімання додаванням (до зменшуваного протилежного
    від'ємнику числа).

а - 3,    b - (-3);    с - 5;    d - (-5);     b - (-3);     8 - (-16):    -6 - (-3);   -b - (-10);   -6 - 3;   -8- 10.

 

Письмові вправи

  1. Знайдіть різницю:

а) 278 - 78;   б) 278 - (-78);  в) -278 - 78;  г) -278 - 278;

д) 7,2 - (7,2);  є) 7,2 - 7,2;   ж) -7,2 - (7,2);  з) -7,2 - 2,7;

к) 0 - (-7,2);  л) 0 - 7,2;   м) -7,2 - 0;  н) -7,2 - 7,2.

  1. Розв'яжіть рівняння і виконайте перевірку:

а) -2 + х = 4,3; б) 8,1 + y = -6; в) 5 х =1,7; г) 4 - y = -2;

д) z + =  - ;  e) z + 0,4 = -l.

  1. *.  Яке число більше і на скільки?

 

Перше число

0

-8,7

4

1

3,03

0

Друге число

-10

13

-8

2

3

705,9

 

 

  1. Заповніть порожні клітинки таблиці:

Сума

-0,85

21

87

32,5

1 -й доданок

 

-17

 

34

2-й доданок

9,2

 

301

 

 

Додаткові вправи

  1. Знайдіть пропущений рисунок:

 

а – b

2а b

 

 

V. Підсумки уроку

Тестове запитання

Яке з поданих чисел дорівнює різниці р - k (див. рис):

1) -8; 2) 8; 3) -2; 4) 2.

 

VI. Домашнє завдання

  1. Виконайте дії, замінивши, де потрібно, віднімання додаванням:

а) 26 - (-5);  б) -4 + (-18);   в) 14 - (-18);  г) 10 - 7;

д) 4,7 - 8,1;   є) -3,3 + 9,6;  ж) 7 - (-4,9);  з) -5 - (-2,9);

к) ; л) ;  м) ;  н)

о) - 0,7;   п) -- (-0,4).

Задача. Для учнів було куплено 70 квитків у ляльковий театр. У пар­тер куплено квитків у 1,5 раза більше, ніж на балкон і бельетаж разом. Число квитків на балкон становило 0,4 від числа квитків на бельетаж. Скільки квитків кожного виду було куплено? Складіть рівняння.

 

doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку