Тема. Віднімання раціональних чисел. Властивості віднімання.
Мета: доповнити уявлення учнів властивостями віднімання; відпрацювати навички замінювати віднімання додаванням і знаходити значення утворених сум.
Тип уроку: застосування знань, навичок та вмінь.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант
Варіант 1 [2]
II. Актуалізація опорних знань
1. Під час перевірки правильності виконання завдань математичного диктанту повторюємо основні теоретичні моменти теми. (Як замінити віднімання додаванням; правила додавання раціональних чисел; правила знаходження невідомих: доданка; зменшуваного, від'ємника.) Додатково треба повторити матеріал, пов'язаний з властивостями віднімання.
Усні вправи
a – b; a - (-b); a + (-b); -a - (-b); -a + b; -a - b.
-3 + 7 + 3 + (-12); -3 + 7 + 5 + (-12); -3 + 13 + 12 + (-2).
III. Доповнення знань
Для успішного подальшого вивчення математики у школі (і не тільки) дуже важливим є усвідомлення учнями того факту, що віднімання — це дія, яку завжди можна замінити додаванням і робити це легко (не зважаючи на кількість чисел у виразі, що містять числа і знаки «+» та «-»), якщо просто замінити віднімання на додавання числа, протилежного до того, яке віднімалося. А тому:
-61 - (-7,7) + 5,3 = -61 + 7,7 + 5,3 = -61 + 13 = -48.
0 – a = - a; a – a = 0; a – 0 = a.
Наприклад 0 – 3 = -3; 0 - (-5) = +5; 7 - 0 = 7; -7 - (-7) = 0.
Після обговорення усіх моментів, можна зробити загальні висновки і записати їх у вигляді конспекту 31.
|
Конспект 31 |
Віднімання раціональних чисел |
|
1) а - b = а + (-b); 2) a – b – c = a + (-b) + (-c); 3) 0 - a = - а; a – 0 = a; a – a = 0 |
Приклад 1) 7 - 10 = 7 + (-10) = - (10 - 7) = -3; 2) 3 – k – 5 = 3 + (-k) + (-5) = = 3 + (-5) + (-k) = -2 + (-k); 3) 0 – 3 = -3; -7 – 0 = -7; 0 - (-5) = 5; -7 - (-7) = 0 |
IV. Відпрацювання навичок
Усні вправи
6 - (-3); 8 - (-10); -12 - (-5); - 12 - (+5); 24 - (-30); -8 - 14; -18 - (-18); -18 - 18.
a – b - (-с), a + b + c; a + (-b) + (-c); a + (-b) + c, а - (-b) - (-с).
Письмові вправи
а) , якщо а = 0; 1; -12; 12.
б) – b + 6 -, якщо b = 0; 1; -1; -9.
а) -61,3 - (-7,7) + 5,36; б) 5 - (-10,7) - ;
в) -8,6 + (-9,9) - 8,6 - (-5,3); г) .
а) 7,2 * (-5,3) = 12,5; б) 3,6 * 8,1 = -4,5; в) -6,1 * (-2,3) * 3,8 = 0;
г) -3,7* (-6,9) = -10,1; д) -4,9 * 1,7 = -3,2; є) 3,9 * 7,4 * (-9,3) = -12,8.
а) -9 – 12 = 9 - □; б) – 2 - □ = □ – 3; в) □ – 7 = 13 - □;
г) □ + □ = -8; д) □ - □ = -8.
Задача на повторення. Одночасно з двох станцій виїхали два потяги. Зустрілись вони через 3год. після виїзду. Один з потягів проходить усю відстань за 5год. За який час проходить цю відстань другий потяг?
V. Підсумки уроку
Подайте у вигляді суми -3 - (-7) + (-5):
а) -3 + 7 + 5; б) -3 + (-7) + 5; в) -3 + 7 + (-5); г) 3 + 7 + (-5).
VI. Домашнє завдання
б) 5,04 – а – 6 - ( -6,8), якщо а = 1; -1; 5,04; -5,04.
в) 12,9 - (-8,7) - 6,7; г) 12,9 - (0,73) - (-6,9).