Тема. Розкриття дужок.
Мета: відпрацювати навички застосування вивчених правил для розв'язування завдань, що передбачають як розкриття дужок, так і заключення кількох доданків у дужки; вдосконалювати вміння обчислювати значення та спрощувати алгебраїчні суми.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Ретельно перевіряємо вправи на використання правил розкриття дужок.
Щоб охопити роботою якомога більше учнів, можна запропонувати їм завдання, складене вибірково із домашніх вправ, в яких треба тільки вписати відповідні знаки.
Наприклад. Розкрийте дужки і знайдіть значення виразу:
1. -32 - (53 - 72) = ... 32 ... 53 ... 72 = ...
2. -12+ (-32- 17) = ... 12... 32... 17 = ...
і т. ін.
Після того, як зберемо аркуші з відповідями, перевіряємо виконання, назвавши, які саме номери були запропоновані. Розбираємо помилки.
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
а) -а; б) а + b; в) а; г) а – 2b.
a) ... a ... (b + c) = -a + b + c;
б) ... a ... (-b + c) = a – b + c;
в) ... a ... (-b + c) = -a + b - c.
а) менше від , але більше за ;
б) менше від , але більше за ;
в) менше від 0,17, але більше за — 0,16.
III. Доповнення знань
Розбираємо, як заключити доданки даної суми в дужки, перед якими стоїть знак «+» або «—». Зважаємо на те, що правило, вивчене на попередньому уроці, працює як у «прямому» (тобто для розкриття дужок), так і в «зворотному» напрямку (тобто під час заключення доданків даної алгебраїчної суми в дужки, перед якими стоїть знак «+» або «-»).
IV. Відпрацювання навичок
а) ; б) ;
в) ; г) ;
д) .
а) -5 + а і – а + 2,3; б) 0,35 + m і -4,4 – m – 2,65;
в) a – b i b – a; г) a – b + с і b – а +3.
Запишіть різницю виразів і спростіть її:
а) с + 17,1 і 8,5 + с; б) -a+b і b - a; в) а + b i b + с; г) –a + b + k i b – a – 2.
Дуже важливо саме на цих вправах пояснити, що, на відміну від запису суми або різниці двох чисел (коли ми просто ставимо між числами відповідний знак), для запису суми чи різниці виразів ми повинні спочатку заключити вирази в дужки, а потім вже ставити між ними відповідний знак («+» або «-»).
а) - 4 + 3 – 7; б) b – а +5; в) 8 – a + b; г) 5 – а – b.
V. Підсумки уроку
Тестові завдання
VI. Домашнє завдання
а = 0,2; b = -0,35; с = -3.
а) ; б).
а) 5 + 8 – 3; б) 7 – а + b; в) а – 5 + b; г) -4+ а + b.