Розробка уроку на тему "Розкриття дужок."

Про матеріал
Мета: основуючись на відомих учням властивостях додавання раціональних чисел, сформулювати правила розкриття дужок та виробити вміння застосовувати ці правила для розв'язування вправ на обчислення та спрощення виразів.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Розкриття дужок.

Мета: основуючись на відомих учням властивостях додавання раціо­нальних чисел, сформулювати правила розкриття дужок та виробити вміння застосовувати ці правила для розв'язування вправ на обчислення та спрощення виразів.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

  1. Збираємо зошити на перевірку після виконання самостійної роботи.
  2. Самостійна робота.

Варіант 1

Варіант 2

1. Виконайте дії:

а) -10 - 7; б) 4,6 - 9,2;

в) 0 - 8,9; г) -5,3 - (12,16);

д) -; е) 2-

а) 36 - 87;  б) 16,8 - (-2,6); 

в) 0 - 7,6, г) -17,9 - 10,1;

д)- -; е) 2-

2. Знайдіть значення виразу:

а) -47 + 83 – 35 + 69,

б) -14,37 - 11,64 - (-23,85) + (-18,03)

а) -36 + 79 - 42 + 79;

б) 2,4 + (-5,36) - (-0,84) + (-3,24)

3. Спростіть вираз

73 – а – 32,4 + а

8,4 + т – т – 18,3

 

II. Актуалізація опорних знань

Усні вправи

  1. Обчисліть:

а)

б)

в)

  1. Серед виразів знайдіть рівні:

a) a + (b + c); б) а - (b + с);  в) (а + b) - с; г) a - b - c;   д) а + b - с;

е) a - c + b;    ж) а + b + с;   з) а + с - b;    к) а; л) +а;   м) -(-а).

  1. Прочитайте записи, використовуючи слова «число, протилежне до...»:

а) -(-5); б) -3,2; в) ; г) -а; д) -(а + 1); е) -(-а).

Як спростити ці записи?

  1. Замініть віднімання додаванням у виразах:

а) 4 – 6; б) 4 – (-6); в) а - b; г) а - (b + с); д) а - (-b + с).

  1. Обчисліть найзручнішим способом:

-3 + (3 + (-5)); -12 + (-14 + 28).

 

III. Формування знань

Ця тема є дуже важливою для успішного вивчення математики в наступних класах. Тому треба, вже починаючи з цього уроку, ви­магати від учнів розуміння і точного засвоєння та відтворення правил розкриття дужок; не менш важливим є і відпрацювання навичок застосування цих правил для спрощення виразів. Для кращого розуміння (а отже, і запам'ятовування) правил пропо­нуємо трохи відступити від тексту викладення матеріалу, який традиційно подано в підручниках, а саме: спочатку знову ж таки на конкретних прикладах показати виконання цих правил (не за­буваймо — шестикласники поки що в основному мають конкрет­не, а не розвинене логічне мислення), а потім вже формулювати відповідні загальні правила.

Мотивація навчальної діяльності

Вправи № 2—5 (див. усні вправи) нам показують, що, по-перше, є такі властивості, які допомагають змінювати порядок виконання дій у виразах, а також, по-друге, замінювати одні дії іншими.

Сьогодні на уроці ми дізнаємось про ще один спосіб «перетворення» виразів, а саме: «розкриття дужок».

Розкриття дужок, перед якими стоїть знак «+»

Завдання 1. Обчисліть значення виразів і порівняйте результати.

а) 11 + (45 17); б) (11 + 45) + (-17); в) 11 + 45 - 17;

г) 11+ (-17 + 45); д) 11-17 + 45; є) (11 + (-17)) + 45.

Розв'язання. Зрозуміло, що після виконання дій у всіх виразах дістане­мо однакове значення виразів, а саме: 39. Порівнявши самі вирази, бачи­мо, що вони відрізняються лише наявністю або відсутністю дужок, тому можна записати 11 + (45 – 17) = 11 + 45 – 17, бачимо, що цей результат можна було дістати, розкривши дужки, а тому робимо висновок 1.

Щоб розкрити дужки, перед якими стоїть знак «+», треба: 1) опусти­ти дужки і знак «+», що стоять перед ними; 2) записати всі доданки зі своїми знаками:              a + (b + c) = a+b+c.

Наприклад,

Завдання 2. Обчисліть значення виразів та порівняйте результат:

а) -6 + 4; б) - (-6 + 4); в) 6 + (-4).

Розв'язання. Очевидно, що маємо в п. а) -2, а в п. б), в) 2. Можемо записати це так: -(-6 + 4) = 6 + (-4) — це число, протилежне до зна­чення виразу (-6 ї 4).

Порівнявши записи, помітимо, що вираз, протилежний до суми, є також сума, але доданки є протилежними до даних.

Висновок 2. Вираз, протилежний до суми, є сума протилежних до­данків.

Наприклад

а) –(3 – 4) = - (3 + (-4)) = -3 + 4 = 1;

б) –(a + b)= -a + (-b) = -ab;

в) - (ab + c) = - a + (b) + (-c) = - a + bc.

Правило розкриття дужок, перед якими стоїть знак «-»

Завдання 3. Використовуючи правило віднімання, розкрийте дужки у виразі 5 - (3 + 7).

Розв'язання.

5 – (3 + 7) = 5 + ( - (3 + 7)) = 5 + (- 3 - 7) = 5 - 3 - 7 = -5 або, замінивши числа на букви, маємо:

a - (b + c) = a + (- (b + c)) = a + (-b - c) = a – b – c.

Порівнявши записи, які ми мали з дужками, і записи, які не містять дужок, доходимо висновку, що дужки, перед якими стоїть знак «мінус», розкриваються так.

Висновок 3. Щоб розкрити дужки, перед якими стоїть знак «мінус», треба:

  1. опустити дужки і знак «-», що стоїть перед ними;
  2. всі доданки, що стояли в дужках, записати із протилежними знаками.

Наприклад

1)

замінимо на протилежні

 

 

 

 

опускаємо

 

 

 

 

 

 

 

замінимо на протилежні

 

 

 

 

опускаємо

 

 

 

III. Закріплення знань. Засвоєння вмінь

Усні вправи

  1. Чи правильно розкрито дужки?

а) 3 + (-5 - 2) = 3 - 5 - 2;   б) 3 - (-5 + 2) = 3 + 5 - 2;

в) 3 - (5 - 2) = 3 - 5 - 2;   г) 3 - (5 + 2) = 3 - 5 + 2.

  1. Заповніть пропуски ... відповідними знаками («+» або «-»), щоб роз­криття дужок було виконано правильно:

а) -3 - (m + n) = ... 3 ... m ... n;   

б) 5 + (-a + b - c) = ... 5 ... a... b. . с;

в) 7 - (-k + р + t) = ... 7... k ... p ... t; 

г) m + 3 - (т п + 4) = ... т ... 3 ... т ... п ... 4;

д) m + 3 - (m n) + 4 = ... т ... 3 ... т ... n ... 4.

   Типова помилка учнів під час розкриття дужок, перед якими стоїть знак «-»: змінюють знак усіх доданків — і тих, що стоять у дужках, і тих, що стояли поза дужками. Тому, щоб попередити ці помилки, одразу звертаємо увагу на той момент, що під час роз­криття дужок змінюється знак тільки тих доданків, що стоять у дужках.

 

 

 

 

Письмові вправи

I рівень

  1. Обчисліть:

а) - 6 + 9 + 6;  б) - 7 + 9 + (- 2);   в) - 5 + 31 + 5 + (- 31);

г) - 27 + 5 + (- 4) + 27;  д) - 7 + 11 + 8 - 12;  є) 3 + 7 + (- 3) + (- 1).

  1. Розкрийте дужки:

а) 5 + (m - n); б) 7 - (-а + b);  в)-3 - (m + n); г) 5 - (а b + с).

  1. Розкрийте дужки і спростіть вираз:

а) 0,9 - (а + 3,7);   б) - (4 а + 0,2) - 11,8;

в) b + (7,8 b 1,9),  г) - (а + 5,1) - (-а - 4,9).

II рівень (якщо встигнемо)

  1. Спростіть вираз  a + b – (bc) + d і знайдіть його значення,

якщо a = -3,1; b = 0,017, с = -0,2; d = -5.

 

V. Підсумок уроку

Запитання до класу

  1. Як розкрити дужки, перед якими стоїть знак «+»?
  2. Як розкрити дужки, перед якими стоїть знак «-»?

 

VI. Домашнє завдання

  1. Розкрийте дужки і знайдіть значення виразу:

а) - 32 - (53 - 72); б) 40 - (- 17 + 35); в) - 12 + (- 32 - 17);

г) - 3,8 -(-8,1+ 3,9); д) 7,5 + (- 8,4 + 7); є) .

  1. Спростіть вираз:

а) -0,24 - (5,6 - а);  б) 4,1 - (5,2 + b - 1,5);

в) - (-5 + а) - 7,2;  г) - (а 6) + (4,2 + а 5,8).

Вправи на повторення

  1. Периметр трикутника ABC дорівнює 15 см. Довжина сторони АВ становить 44 % периметра, а довжина сторони ВС становить довжини сторони АВ. Яка довжина сторони АС?
  2. Розв'яжіть рівняння: а) 5 + х = -7,8; б) 4 х = -1,2.

 

doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
3789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку