Тема. Віднімання раціональних чисел. Алгебраїчна сума чисел.
Мета: базуючись на знаннях учнів про правила і властивості додавання та віднімання раціональних чисел, сформувати уявлення про зміст поняття «алгебраїчна сума» та виробити вміння застосовувати набуті знання для обчислення алгебраїчних сум.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Особливу увагу звертаємо на завдання 1 та 2 (бажано записати розв'язання на дошці або вчителеві, або викликати кількох учнів до дошки).
Усні вправи
а) 17 + 0,3; 0,005 + 25; 0,37 + 2,03; 3,84 + 0,2; 1,27 + 2,3;
б) 0,728 - 0,7; 0,8 - 0,25; 1 - 0,6; 0,7 - 0,07; 3 - 0,85;
в) 7 - (+3); +7 - (-3); (-7) - (+3); (-7) - (-3);
г) -0,4 - (0,5); +0,4 - (-0,5); -0,4 - (-0,5); +0,4 - (+0,5).
а) -3 - (-а) - 5; б) 2,7 – b – 3; в) .
а) -2 + (-3,5) + 2 + 3+ (-7); б) 6,65 + 0,353 + (-0,003);
в) -2 + (-3) + (-5) + 2 + 3 + 5.
А як би ви розв'язали цю задачу? Нагадаю, що треба знайти суму
-599 + (-590) + (-597) + (-546) + ... + 597 + 548 + 599 + 600 + 601.
II. Мотивація навчальної діяльності
Останнє завдання усних вправ дуже добре показує учням, що знання властивостей дій допомагає їм значно спрощувати обчислення. Треба також додати, що знання деяких моментів дозволяє ще й спрощувати записи.
II. Доповнення знань
Бажано нагадати, що в математиці є певні домовленості щодо записів (скорочених) деяких виразів (можна нагадати про скорочений запис добутку числа і букви а: 2·а = 2а, запис суми однакових доданків у вигляді добутку, запис добутку однакових множників у вигляді степеня з натуральним показником і т. ін.). Тоді зрозумілою буде спроба зробити більш короткий запис суми раціональних чисел (у вигляді алгебраїчної суми). Важливо вимагати від учнів усвідомлення того, що якщо в запису послідовно записані числа, між якими немає дужок і стоять тільки знаки «+» або «—», то ми маємо суму, а знаки «+» або «-» є не знаками дії, а знаками доданків, а отже, сигналізують про те, який порядок обчислень є найзручнішим в даному випадку.
Поняття алгебраїчної суми
Приклад 1. Запис (-9) + (+4) + (0) + (-5) + (+2) – сума 5 доданків. Домовимося знаки дії додавання, що стоять між доданками не писати, а записати тільки числа з їх знаками без дужок:
-9 + 4 + 0 – 5 + 2 — алгебраїчна сума.
Знайдемо числові значення цієї суми:
1) 4 + 2 = 6; 2) -9 - 5 = -14; 3) + 6 + (-14) = -8.
Отже, (-9) + (4) + (0) + (-5) + (+2) = -9 + 4 + 0 -5 + 2 = -8.
Приклад 2. Запишемо вираз: 10 - (+9) + (-8) - (-6).
Ми бачимо, що це не сума. Використавши відповідне правило заміни віднімання, запишемо цей вираз спочатку у вигляді суми, а потім у вигляді алгебраїчної суми:
10 - (+9) + (-8) - (-6) = 10 + (-9) + (-8) + 6 = 10 – 9 – 8 + 6 = 1.
1) 10 + 6 = 16; 2) -9 - 8 = -17; 3) 16 + (-17) = -1.
IV. Відпрацювання навичок
Усні вправи
-1 – 2 – 3 – 4; +1 – 2 + 3 - 4; - 1 + 2 – 3 + 4; 1 – 2 – 3 + 4.
а) 5 - 3 + 1 - 4; -5 + 3 – 1 + 4; -5 - 3 + 1 + 4;
б) – 7 + 2 - 5 + 6; 7 - 2 + 5 - 6; -7 + 2 – 5 – 6.
Письмові вправи
а) (-13) - (-8); б) 10 - (+6); в) -9 - (-11); г) 16 + (-4) - (+5);
д) -3 - (-7) + (-5); є) -12 - (+3) + (-4) - (-6).
а) 15 – 12 – 13; б) -16 – 9 + 7; в) -20 - 3 - 14; г) -13 – 18 - 6 + 14;
д) -17 + 24 - 8; є) 4 - 15 + 9; ж) - 19 - 7 + 12; з) -18 + 7 - 5 + 9.
а) – 3 – (+2,7) + - ;
б) 0 - + - -;
в) (-25,6) + (-21,4) + (+3,1) + (+ 8,4);
г) (-16,2) + (-37,3) + (+5,1) + (-11,3).
а) -х; -у; -4,8; б) 1,5; -а; b;-с; в) р; -20; 6; -k; 10,3; г) 7,6; m; -n; -t; -l.
V. Підсумки уроку
Серед наступних записів знайдіть алгебраїчну суму та обчисліть її значення:
а) -3 + (-5) + (+2) - (+4); б) -3 - 5 - (-2) - (-4);
в) - 3 - 5 + 2 + 4; г) - (-3) -5 + 2 + 4.
VI. Домашнє завдання
а) 24 - (-13) - (-12); б) -33 - 16 - (-11); в) -4,3 - 5,4 - 2,6;
г) 4,7 - (-2) - (-1,5); д) 1 - 1 + 1; е) -7 + 4 - 1,2.
а) –p = - ; б) -k = 11 + (-12,3); в) –у = -13 + .