Віднімання раціональних чисел. Алгебраїчна сума чисел.

Про матеріал
Мета: базуючись на знаннях учнів про правила і властивості додавання та віднімання раціональних чисел, сформувати уявлення про зміст поняття «алгебраїчна сума» та виробити вміння застосовувати набуті знання для обчислення алгебраїчних сум.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Віднімання раціональних чисел. Алгебраїчна сума чисел.

Мета: базуючись на знаннях учнів про правила і властивості дода­вання та віднімання раціональних чисел, сформувати уявлення про зміст поняття «алгебраїчна сума» та виробити вміння застосовувати на­буті знання для обчислення алгебраїчних сум.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань

Особливу увагу звертаємо на завдання 1 та 2 (бажано записати розв'язання на дошці або вчителеві, або викликати кількох учнів до дошки).

Усні вправи

  1. Обчисліть:

а) 17 + 0,3; 0,005 + 25; 0,37 + 2,03; 3,84 + 0,2; 1,27 + 2,3;

б) 0,728 - 0,7; 0,8 - 0,25; 1 - 0,6; 0,7 - 0,07; 3 - 0,85;

в) 7 - (+3); +7 - (-3); (-7) - (+3); (-7) - (-3);

г) -0,4 - (0,5); +0,4 - (-0,5); -0,4 - (-0,5); +0,4 - (+0,5).

  1. Запишіть у вигляді суми та спростіть:

а) -3 - (-а) - 5; б) 2,7 – b – 3; в) .

  1. Знайдіть значення суми найзручнішим способом:

а) -2 + (-3,5) + 2 + 3+ (-7);  б) 6,65 + 0,353 + (-0,003);

в) -2 + (-3) + (-5) + 2 + 3 + 5.

  1. * Віті Верхоглядкіну вчитель запропонував вдома виконати таке завдання: знайти суму всіх цілих чисел від -599 до 601. Вітя сідає за робо­ту, але робота йде повільно. Тоді на допомогу приходять мати, батько, сестра і брат. Обчислювали, поки від втоми не почали заплющуватися очі, і при цьому всі сварилися на вчителя, який задає маленьким дітям такі задачі.

А як би ви розв'язали цю задачу? Нагадаю, що треба знайти суму

-599 + (-590) + (-597) + (-546) + ... + 597 + 548 + 599 + 600 + 601.

 

II. Мотивація навчальної діяльності

Останнє завдання усних вправ дуже добре показує учням, що знання властивостей дій допомагає їм значно спрощувати обчис­лення. Треба також додати, що знання деяких моментів дозволяє ще й спрощувати записи.

 

II. Доповнення знань

Бажано нагадати, що в математиці є певні домовленості щодо за­писів (скорочених) деяких виразів (можна нагадати про скороче­ний запис добутку числа і букви а: 2·а = 2а, запис суми однакових доданків у вигляді добутку, запис добутку однакових множників у вигляді степеня з натуральним показником і т. ін.). Тоді зро­зумілою буде спроба зробити більш короткий запис суми раціональних чисел (у вигляді алгебраїчної суми). Важливо вима­гати від учнів усвідомлення того, що якщо в запису послідовно за­писані числа, між якими немає дужок і стоять тільки знаки «+» або «—», то ми маємо суму, а знаки «+» або «-» є не знаками дії, а зна­ками доданків, а отже, сигналізують про те, який порядок обчис­лень є найзручнішим в даному випадку.

Поняття алгебраїчної суми

Приклад 1. Запис (-9) + (+4) + (0) + (-5) + (+2) – сума 5 доданків. Домовимося знаки дії додавання, що стоять між доданками не писати, а записати тільки числа з їх знаками без дужок:

-9 + 4 + 0 5 + 2 — алгебраїчна сума.

Знайдемо числові значення цієї суми:

1) 4 + 2 = 6;  2) -9 - 5 = -14;  3) + 6 + (-14) = -8.

Отже, (-9) + (4) + (0) + (-5) + (+2) = -9 + 4 + 0 -5 + 2 = -8.

Приклад 2. Запишемо вираз: 10 - (+9) + (-8) - (-6).

Ми бачимо, що це не сума. Використавши відповідне правило за­міни віднімання, запишемо цей вираз спочатку у вигляді суми, а потім у вигляді алгебраїчної суми:

10 - (+9) + (-8) - (-6) = 10 + (-9) + (-8) + 6 = 10 9 8 + 6 = 1.

1) 10 + 6 = 16;   2) -9 - 8 = -17;  3) 16 + (-17) = -1.

 

IV. Відпрацювання навичок

Усні вправи

  1. Обчисліть алгебраїчні суми. Назвіть доданки в алгебраїчній сумі:

-1 2 3 4; +1 2 + 3 - 4; - 1 + 2 3 + 4; 1 2 3 + 4.

  1. Обчисліть алгебраїчну суму:

а) 5 - 3 + 1 - 4; -5 + 3 1 + 4; -5 - 3 + 1 + 4;

б) 7 + 2 - 5 + 6; 7 - 2 + 5 - 6; -7 + 2 5 6.

Письмові вправи

  1. Подайте вираз у вигляді алгебраїчної суми та обчисліть його:

а) (-13) - (-8);  б) 10 - (+6);  в) -9 - (-11);  г) 16 + (-4) - (+5);

д) -3 - (-7) + (-5);  є) -12 - (+3) + (-4) - (-6).

  1. Обчисліть значення алгебраїчної суми:

а) 15 12 – 13;  б) -16 9 + 7;  в) -20 - 3 - 14;  г) -13 18 - 6 + 14;

д) -17 + 24 - 8;  є) 4 - 15 + 9;  ж) - 19 - 7 + 12;  з) -18 + 7 - 5 + 9.

  1. Виконайте дії:

а) 3 (+2,7) + - ;

б) 0 - + - -;

в) (-25,6) + (-21,4) + (+3,1) + (+ 8,4);

г) (-16,2) + (-37,3) + (+5,1) + (-11,3).

  1. Складіть суму з наступних доданків та запишіть її у вигляді алгебраїчної суми і спростіть (якщо можна).

а) -х; -у; -4,8; б) 1,5; -а; b;-с; в) р; -20; 6; -k; 10,3; г) 7,6; m; -n; -t; -l.

  1. Між якими сусідніми цілими числами розташоване число: - 21; 2; ; -; ; -7,2; -?
  2. Знайдіть число, протилежне до -7,2; ; -2; 3,85.
  3. Розв'яжіть рівняння: а) х = 3,5; б) х = - 7,2 + 9;  в) - m = -6+.

 

V. Підсумки уроку

Серед наступних записів знайдіть алгебраїчну суму та обчисліть її значення:

а) -3 + (-5) + (+2) - (+4);  б) -3 - 5 - (-2) - (-4);

в) - 3 - 5 + 2 + 4;    г) - (-3) -5 + 2 + 4.

 

VI. Домашнє завдання

  1. Знайдіть значення виразу:

а) 24 - (-13) - (-12);  б) -33 - 16 - (-11);  в) -4,3 - 5,4 - 2,6;

г) 4,7 - (-2) - (-1,5);  д) 1 - 1 + 1;  е) -7 + 4 - 1,2.

  1. Розв'яжіть рівняння:

а) p = - ; б) -k = 11 + (-12,3); в) –у = -13 + .

  1. Задача. У трьох ящиках 21 кг цвяхів. У першому ящику в 1 раза більше цвяхів, ніж у другому. Маса цвяхів третього ящика становить маси цвяхів другого ящика. Скільки кілограмів цвяхів у кожному ящику?
  2. Позначте на координатній прямій точки А(-4) і B(9). Знайдіть від­стань між точками А та В в одиничних відрізках.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Берлоус Ірина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
1012
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку