Українська мова 8 клас
Вас вітає Наталія Володимирівна Бачурська ЗНВК № 4 2
§ закріпити вміння учнів знаходити відокремлені члени речення
§ аналізувати й конструювати речення з відокремленими членами речення, виразно їх читати
§ з’ясовувати синтаксичну роль та виражальні можливості
знаходити й обґрунтовувати вивчені пунктограми
правильно ставити розділові знаки при відокремлених членах речення
Пригадаймо!
Ø Що таке відокремлення?
Ø Які члени речення можуть відокремлюватися?
Ø Як змінюється сприйняття висловлювання з відокремленими членами речення?
Закінчіть думку.
Означення – це…
Узгоджені означення – це…
Дієприкметниковий зворот – це…
Дієприкметниковий зворот виділяється комами, якщо…
На письмі дієприкметниковий зворот виділяється комами, а у вимові… прикметники яке?
Сонце, бліде й зубожіле, висипало з-за хмар на землю своє останнє золото
(М. Коцюбинський).
дієприкметниковий зворот яка?
Тепла ніч, напоєна степовими пахощами, пропливала над Асканією (О. Гончар).
Відокремлення означень залежить від способу їх вираження, місця в реченні, а також від способу вираження того члена речення, до якого означення належить.
стоять після означуваного слова, Поширені оз вираженого іменником:
|
начення відокремлЗа вікном спить нічюються, якщо:, в темне небо загорнена, зорями прихорошена (Ю. Збанацький). |
стосуються особового займенника:
|
З природи мовчазна , вона залюбки слухала веселу та гарну бесіду (М.Коцюбинський). |
стоять перед означуваним словом і мають відтінок причини:
|
У червонім намисті, зав’язана великою хусткою, Марта була дуже гарною молодицею (І.Нечуй-Левицький). |
стоять перед означуваним словом, вираженим іменником, але відірвані від нього іншими словами: |
Налита сонцем і вітрами, хлюпоче веслами весна (М.Стельмах).
|
Найчастіше означення відокремлюються тоді, коли вони виражені дієприкметниковим та прикметниковим зворотами і стоять після означуваного слова: |
Взялися медом золоті лелітки, дощем умиті, чисті і ясні (А.Малишко).
|
Непоширені означення відокремлюються:
якщо стоять після означуваного Лукаш — дуже молодий хлопець, гарний, слова, вираженого іменником, чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче якщо перед ним є своє означення: (Леся Українка).
перед або після означуваного слова, А він іде, високий, посивілий, на схід, на захід поле
вираженого особовим займенником огляда
(А.Малишко).
перед означуваним словом, якщо непоширені означення мають відтінок з якої причини?
причини (до них можна поставити Наляканий громовицею, кінь тихенько заіржав питання чому? з якої причини? (М.Стельмах).
незважаючи на що?):
перед означуваним словом або після
нього, якщо непоширені означення Він не чув, як, зрушений пострілами, сиплеться з відірвані від нього іншими словами: гілля дерев і вкриває його пухнастий сніг.
?
якщо в реченні відсутнє слово, якого стосується непоширене означення
Невідомий нікому, сідаю на лавку, слухаю і дивлюся (М.Стельмах).
Плутанина. Речення «переплутали» свої відокремлені члени речення. Поверніть означення у «свої » речення.
У спортивній залі знаходився великий більярдний стіл, запряжений в наповнений яблуками віз.
Великі карі очі, порослі зеленим очеретом, дивилися наполохано.
Сад спускався до річки, стривоженої побаченим.
На зеленій галявині спокійно паслася пара коней, завішаних важкими червоними шторами.
Великі вікна, застелені червоним сукном, тьмяно світилися.
Підказка
Відмінки потрібно змінювати
Комами не відокремлюються:
§ два означення (виражені дієприкметниковими зворотами), що з’єднані сполучником і (й):
Пробуджений ранком і сполоханий дощем птах знявся з гілки й згубився у верховітті .
§ означення, що стоять перед означуваними словами і не мають обставинного відтінку:
Теплом дихала настояна на травах та квітах земля
(Ю.Збанацький).
Зверни увагу!
Якщо відокремлене означення має виразно підкреслене експресивне значення, то на письмі воно може виділятися за допомогою тире:
І тоді ж світ, уся земля — буйна й радісна — поринула в цім болю
(М. Хвильовий )
Відокремлена прикладка — це іменниковий зворот, який виступає в реченні як різновид означення.
v Прочитайте речення. Які питання і від яких членів речення можна поставити до виділених слів? Яким членом речення, на вашу думку, є виділені слова? Чому в першому прикладка зі сполучником відокремлюється комою, а в другому - ні?
Як майстер, він розпочав роботу першим. Ліс зустрів мене як друга…
відеоурок
Відокремлюється комами, якщо:
стоїть після пояснювального слова, виражається іменником (здебільше власною назвою):
|
Навкруги чорне страшне море, безодня води і гніву .
|
стосується особового займенника:
|
Далеко за синім морем на чужій чужині гинули вони, безталанні шукачі щастя (І. Цюпа).
|
стоїть перед пояснювальним іменником і має відтінок обставини:
|
Чудовий піаніст, Лисенко надзвичайно точно й художньо передав твори Шопена, Шумана, Ліста. |
приєднується словами або, на ім’я, на прізвище, родом, походженням, на ймення, так званий, як-от, а саме, тобто, або (тобто), чи (тобто), наприклад, зокрема, особливо та ін.: |
Людський хлопець, дядька Лева небіж, Лукаш на імення (Леся Українка).
|
приєднується сполучником як і має відтінок причини. Таке відокремлення не залежить від місця прикладки в реченні: |
Як сестра, схилилась над тобою невтомна подруга, сувора творчість (М.Рильський).
|
Не відокремлюються прикладки
§ які разом зі словом як указують на інші додаткові відтінки або мають значення «в ролі кого, чого»:
Ліс зустрів мене як друга (в ролі друга) (М.Рильський).
Відокремлюються: додатки зі значенням включення, виключення або заміщення, що починаються словами крім, окрім, опріч, замість, за винятком, щодо, що ж до, часто, часом, завжди, особливо, навіть, хоч і:
Ви здійснюєте волю Батьківщини. Все відкиньте, все забудьте, крім неї, крім обов’язку (Олесь Гончар).
Деякі додатки з прийменником замість не відокремлюються:
§ замість можна замістити прийменником за:
Шматочки мармуру на вулицях Помпеї колись служили замість ліхтарів (порівняйте: служили за ліхтарі);
§ якщо додаток можна замінити іншим:
Замість квіток шаблі,списи виблискують у долині
(порівняйте: не квіти, а шаблі, списи виблискують у долині).
Відокремлюються обставини, якщо вони:
§ виражені дієприслівниковим зворотом у будь-якій частині речення:
Сторож, несучи сніданок, стукнув дверима.. . . . .
§ виражені одиничним дієприслівником і означають додаткову дію, причину, час, умову дії (якщо стоять перед присудком):
Повечерявши. . . , полягали спати.
§ мають прийменники незважаючи на, починаючи з, кінчаючи:
ноги, дуже прудко бігає (Остап Вишня).
Комами не відокремлюються:
§ одиничні дієприслівники, що означають спосіб дії і своїм значенням близькі до прислівника:
Я був молодий, здоровий і міг працювати не в. том. люю. чись.
(О. Довженко).
§ обставини перед неповторюваними сполучниками і, та = і, або, чи, які з’єднують дві відокремлені обставини, виражені дієприслівниками або дієприслівниковими зворотами:
Хвил. юючис. ь .і все щ. е не о. тя. ми.в шись, солдат розповідав про себе . (О.Г ончар).
§ дієприслівникові звороти фразеологічного типу:
Говорити не переводячи руху. Бігти не чуючи ніг.
Тікати не пам’ятаючи себе.
Зверни увагу!
Обставини з прийменниками внаслідок, залежно від, у зв’язку з, згідно з, завдяки, відповідно до, на відміну від можуть відокремлюватися або не відокремлюватися залежно від ролі в реченні або бажання автора:
Отруйні опеньки, на .ві дм. ін у . в ід їс. ті вн. их . , не мають на своїй ніжці білого кільця.
Попрацюйте з підручником § 32 - 35
Перегляньте відео за посиланнями
Виконайте завдання
Ø Поширте прикладки і створіть для них умови відокремлення
Зразок: Василько ще не ходить до школи. -- Василько, мій молодший брат, ще не ходить до школи.
1. Петро – учень восьмого класу. 2. Мій друг – спортсмен першого розряду. 3. Степанов – товариш по команді.
Ø Пунктуаційний практикум. Розставте розділові знаки.
1. Усі дерева парку за винятком кількох старих дубів уже вкрилися зеленим листям. 2. Повернувшись весна усміхнулась барвистою веселкою квітів буянням трав гомоном дібров. 3. Дорожня пилюга прибита ранковою росою приємно лягла під ноги скрадаючи кроки.
Ø Сконструюйте речення, назвіть відокремлені члени речення. Зробіть синтаксичний розбір.
З-поміж, дівчину, галузками, наспівуючи, веснянку, вибравши, себе, та, вербовими, прикрашали, її, котиками, найкращу, подруги.
Попрацюйте з підручником § 32 - 35
Перегляньте відео за посиланнями
Виконайте завдання , розташовані на слайдах № 7, 16.
Дякую за увагу!