Тема. Відсотки. Знаходження відсотків від числа.
Мета: ознайомити учнів із знаходженням відсотків від даного числа; сформувати вміння записувати відсотки від числа і розв'язувати задачі, що передбачають цю дію.
Тип уроку: засвоєння умінь та навичок.
Хід уроку
I. Розминка
Усні вправи
1) 4,56 і 45,6; 2) 1,04 і 104; 3) 6,07 і 0,00607.
1) 1,48 : 100; 2) 1,48 · 100; 3) 36,7 · 100;
4) 36,7 : 100; 5) 0,4 : 100; 6) 0,4 · 100.
II. Перевірка домашнього завдання
На дошці записано правильні відповіді й збільшені рисунки до № 1024 (г, д) (або учнями, або учителем), учні на місцях або під час самоперевірки чи взаємоперевірки звіряють отримані вдома відповіді із правильними.
III. Актуалізація опорних знань
Запитання до класу
IV. Вдосконалення знань
Порівняйте умови задач
Задача 1. Полуниці містять у середньому 0,06 цукру. Скільки кілограмів цукру міститься в 15 кг полуниць?
Задача 2. Полуниці містять у середньому 6% цукру. Скільки кілограмів цукру міститься в 15 кг полуниць?
Неважко помітити, що задачі відрізняються тільки одним: 0,06 замінено на 6%. Але учні розуміють, що 6% = 0,06 = . Отже, розв'язання задачі 2 буде відрізнятися від розв'язання задачі 1 тільки цією дією.
Розв'язання. 1) 6% = 0,06 = ;
2) 15 :100 = 0,15 (кг) становить 1% маси полуниць;
3) 0,15 · 6 = 0,9 (кг) цукру міститься в 15 кг полуниць.
(Або записати одним виразом: 15 : 100 · 6 = 0,9 (кг) цукру)
Відповідь. 0,6 кг.
Отже, задачі, в яких треба знайти відсотки від числа, розв'язуються майже так, як розв'язуються задачі на знаходження дробу від числа, а саме: щоб знайти відсотки від числа, треба:
Перед тим, як розібрати інший вид задач на знаходження відсотків від числа, учні розв'язують такі задачі:
(100 % - 29 % = 71 %)
Після цього учні за підручником розбирають приклад 2 (п. 34).
Запам'ятайте! Всій величині відповідає 100%.
V. Формування вмінь
Розв'язування вправ:
VI. Підсумок уроку
Запитання до класу
VII. Домашнє завдання
п. 34; №№ 1021; 1023(у), 1032; 1036; на повторення 1049(2).